1)

למה מילת "הַצְּפִינוֹ" דגושה שלא כדרכה?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פי"ז עמ' ע"ט ד"ה ולא): ללמדינו שטרחה הרבה להצפינו, ולא הצליחה.

2)

בחמר ובזפת: רש"י בבראשית (ו,יד) פירש למה היא לא שמה חמר גם בפנים- "שהיו המים תשים...ועוד כדי שלא יריח אותו צדיק ריח רע של זפת", משמע שלפירוש השני היה צורך בזפת מבפנים, והיא לא עשה כך בגלל ריח הזפת, ובודאי שאין לומר כך?

1.

גור אריה (בראשית 6:14): אמו בודאי רצתה לעשות לו שמירה יתירה (שאם לא כן- למה צריך לכתוב שזיפתה, פשיטא שעשתה כך?!) ולכן שמה חומר מבפנים, ולפירוש הראשון לא היה צורך בזפת מבפנים אפי' לשמירה יתירה, אבל לפירוש השני ראוי היה לזפת מבפנים בשביל שמירה יתירה, אלא שנמנעה מכך כדי שלא יריח ריח רע.

שאלות על רש"י

3)

רש"י: והם בדקו אחריה: בגמ' כתוב שגילו את התינוקות על ידי שתינוק מצרי גרם לתינוק היהודי להשמיע קול, וצריך עיון האם רק כך יכלו לגלות את התינוקות המוחבאים?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פי"ז עמ' ע"ט ד"ה ותצפנהו): דבר שניתן לגילוי איננו נכנס בגדר סוד, ולכן הצליחו לגלות את התינוקות גם בלי להביא תינוקות מצריים.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים