1)

בפרשיות הללו כתוב 3 פעמים שישראל האמינו בה'- לפני יציאת מצרים "ויאמן העם...כי פקד השם" (שמות 4:31), בקריעת ים סוף (שמות 14:31), ובסיני- "וגם בך יאמינו לעולם", וצריך ביאור מה ענין שלושת האמונות הללו?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פמ"ז עמ' קפא, ד"ה ושלשה פעמים): יש 3 אמונות שהם יסוד הדת- א] השגחה- ה' משגיח בתחתונים, ולא כאומרים עזב ה' את הארץ, 1 ואת זה ראו כשאמר להם משה שראה ה' את עוֹניַם. ב] מציאות ה'- הכל בידו ואין דבר היוצא מרשותו, ואת זה ראו כשנקרע להם הים. 2 . ג] תורה מהשמים- ה' מדבר עם האדם ונתן לנו תורתו, ואת זה ראו בסיני.


1

ועיי"ש (עמ' קפג) שמזה נובעת האמונה בשכר ועונש אחרי המות.

2

כמבואר לעיל, שמות 14:31:5:1 ואילך.

2)

למה בפסוק הקודם כתוב "וישב משה", וכאן "ויגד משה"?

1.

מהר"ל, חידושי אגדות (ח"א עמ' מג, ד"ה בתחלה, שבת דף פז א): נחלקו בגמ' האם תחילה פירש להם עונשה ואח"כ שכרה 1 או להפך 2 , ונחלקו האם עדיף להשאר בדבר טוב ולא ביראת העונש, או שאם יתחיל בעונשים לא יהיה לבם לתורה, ולכן יש להתחיל בשכר- לקרב לבם לתורה.


1

ודרשו "וישב" דברים המשבבים דעת האדם (מלשון "וילך שובב") ואח"כ דברים המושכים לב האדם כאגדה.

2

ודרשו "וישב" דברים המשיבים דעת האדם, "ויגד" דברים הקשים כגידים.

שאלות על רש"י

3)

רש"י: במעבה הענן וזהו ערפל: ממה בא רש"י להוציא?

1.

גור אריה: 'עב' הוא ענן, אך הפסוק כאן ממשיך 'עב הענן' ולכן 'עב' כאן פרושו 'מעבה'- ערפל שעב יותר משאר ענן.

4)

רש"י: רצוננו לראות את מלכנו: למה תשובה זו לא כתובה?

1.

גור אריה: ה' כבר אמר להם שידבר עמם- "הנה אנוכי בא", ותשובתם הייתה שהם מסכימים לכך, ולכן לא נכתבה תשובתם כי אין בה חידוש. 1


1

אבל לעיל (פסוק ה) הייתה שאלה האם יקבלו את התורה, ולכן נכתבה תשובתם (פסוק ח)- נעשה ונשמע. ע"ע לעיל 19:3:8:1 שמהגמ' ורש"י בשבת (דף פז א) נראה שמדובר כאן על כך שקיבלו עליהם מצות הגבלה, ואכן, במכילתא (המובאת בשאלה הבאה) נחלקו התנאים מהם דברי העם- קבלת מצות הגבלה, קבלת עונשים בשמחה (כמבואר בשאלה הבאה) או שרצונם לראות את מלכם.

5)

רש"י: רצוננו לראות את מלכנו: לשם מה הגיד משה לה' את דברי העם הללו, והרי ה' כבר אמר "אנכי בא אליך בעב הענן"?

1.

מהר"ל, דרוש על התורה (עמ' ל, ד"ה ואמר ואתם) 1 : קיבלו עליהם יסורים בשמחה אם יעברו ח"ו על התורה, 2 וכן דרשו במכילתא 3 מ"ויגד משה את דברי העם". 4


1

השאלה שהוצגה כאן נשאלה ע"י המהר"ל בתחילת הדרוש שם (עמ' ט') ונראה שזו תשובתו.

2

כמבואר לעיל (19:6:1:2) שזו משמעות התנאי- "אם שמוע", אך אם לא ישמעו- יקרה להם הפך ההבטחות הללו.

3

כ"כ במכילתא דר' ישמעאל, מסכתא דבחדש, פרשה ב', ובלקח טוב כאן.

4

דרשו מ"ויגד" דברים הקשים כגידים. אך קצת קשה ש"ויגד משה" לא כתוב כאן על "אם שמוע" אלא על "הנה אנכי בא".

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים