1)

בגמ' (שבת דף פו ב) כתוב שלדעת הכל ניתנה התורה בשבת, וצ"ב מה טעם הדבר?

1.

מהר"ל, תפארת ישראל (פכ"ז עמ' פג): זהו יום שבאה בו ברכה מהעליונים לתחתונים, והתורה כולה ברכה.

2.

מהר"ל, תפארת ישראל (פכ"ז עמ' פג): זהו יום קדוש ונבדל מן הגשם כיון שלא עושים בו מלאכה, והתורה מופשטת מהגשמיות.

3.

מהר"ל, תפארת ישראל (פכ"ז עמ' פג): השבת היא השלמת העולם, וכן נתינת התורה.

4.

מהר"ל, דרך חיים (הקדמת "כל ישראל", עמ' יד' ד"ה וכן אמרו במדרש): במדרש כתוב שישראל הם בן זוג לשבת כי השבת יחידה בימים וישראל יחידים בעמים, נמצא שהשבת היא הזמן של ישראל. 1 ומפני שעל ידי מתן תורה נעשו ישראל לעם, לכן ניתנה התורה בשבת.

5.

מהר"ל, דרך חיים (פ"ב מ"ח, עמ' פו, ד"ה וזה שאמר): אילו ניתנה התורה בחול, היה האדם אומר שכשם ששובתים ממלאכה בשבת, כך שובתים מהתורה. לכן ניתנה התורה בשבת, לומר שמן התורה אין שביתה. 2


1

כי השבת השלמת העולם וכן ישראל.

2

והוסיף המהר"ל שאדם במהותו איננו בעל מנוחה והשלמה אלא לעמל יולד, ולכן צריך שגם בשבת יהיה עליו לעמול- בעמל התורה. כעי"ז כתב גם בנתיבות עולם (נתיב התורה פ"ט עמ' מא, ד"ה ולהורות לנו) שתלמידי חכמים אין להם מנוח ועליהם ללכת מחיל אל חיל כי השכל מהותו שאינו בא לידי השלמה, ותמיד אפשר ללמוד עוד, ולכן ניתנה התורה בשבת להורות שאין לתורה שביתה ומנוח.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: לשלשת ימים- לסוף שלושה ימים: למה רש"י לא פירש כך לאיל (פסוק יא)- "והיו נכונים ליום השלישי"?

1.

גור אריה: "לשלושת" יכול להתפרש שיהיו נכונים אחרי היום השלישי כי הוסיף משה יום מדעתו, אבל "ליום השלישי" בודאי הכוונה ליום השלישי עצמו.

3)

רש"י: שהוסיף משה יום אחד מדעתו, כדברי רבי יוסי: בגמ' (שבת דף פז א) כתוב שמשה דרש כך מפסוק, אם כך, למה נחשב שהוסיף משה מדעתו?

1.

תוספות (שבת דף פז א, ד"ה היום): לא הייתה זו דרשה גמורה.

2.

גור אריה: כל דרש שהוציאו חכמים מכח יתור, נקרא 'דברי סופרים' כי זה מדרש חכמים שיש להם רמז במקרא לדרוש. עיי"ש. 1

3.

מהר"ל, תפארת ישראל (פכ"ז עמ' פב): שאר מדרשי חכמים נקראים 'דברי סופרים' אף שהם דאוריתא- כי חכמים דרשו זאת מדעתם, אך כאן הסכים הקב"ה למשה וכאילו זה כתוב בתורה. אעפ"כ זה שונה משאר דברי תורה בכך שזה לא בא כגזרה מאת ה' אלא שהסכים ה' עם משה שכך ראוי לעשות.

4.

מהר"ל, חידושים לשבת (דף פז א, ד"ה היום): זו לא הייתה דרשה גמורה כי משה היה כתלמיד בפני רבו ולא היה לו לדרוש עדין אלא לשאול, ולא שאל כי באותה שעה לא נתן לב לדקדק שצריך יום שלילו עמו עד שפירש מהשכינה, וכשנתן לב לא יכל לעלות כי כל עליותיו היו בהשכמה. 2

5.

מהר"ל, חידושים לשבת (דף פז א, ד"ה היום): זו הייתה דרשה גמורה ואעפ"כ נקרא 'מדעתו' ככל דברי סופרים שהם דרשו מהמקרא.


1

וגם דברים שלמדו מאסמכתא, אין לומר שחכמים דרשו זאת מפסוק רק כדי ליפות את הדברים, אלא חכמים נסמכו על המקרא אבל זה לא גוף המקרא. נמצא שלפעמים דברי חכמים הם פרוש הכתוב וזה דברי סופים שיש לו דין תורה, ולפעמים דבריהם רק נסמכים לדברי תורה ואז זה דין דרבנן, אבל לעולם הדרשה יוצאת מהתורה ולא גוף דברי התורה אלא שהתורה רמזה לחכמים לדרוש. ע"ע בענין זה ברמב"ם במורה הנבוכים (ח"ג ס"פ מג) שהאסמכתות הם כמליצת השיר, ולא באו חז"ל לומר שזו כוונת הפסוק, אך הריטב"א (ר"ה דף טז א) כתב שחלילה לומר שהאסמכתא היא רק סימן שנתנו חכמים, אלא התורה רמזה לחכמים לגזור, ומסרה את הדבר לדעתם. האריך בכך המהר"ל בתחילת הבאר הראשון מבאר הגולה (עמ' יד ד"ה השני), והביא כמה דוגמאות כיצד כאשר הביאו אסמכתא פרוש הדבר שתקנת חכמים יוצאת מתוך הפסוק עצמו.

2

קשה להבין שבמקרה משה שכח לשאול מיד מפי ה' וכך התגלגל הדבר שידרוש מעצמו? ועוד- דבריו אלו סותרים לכאורה למה שכתב בשאר מקומות שכל דרשה היא 'דברי סופרים'? לענ"ד המכוון הוא שממתן תורה ואילך נמסרה התורה לחכמים לדרשה במידות שהתורה נדרשת בהם, ומאידך- משה רבינו שכינה מדברת מתוך גרונו, ומזומן תמיד להשראת השכינה ככתוב אחרי סיני "ואתה פה עמוד עמדי", ולכן נמסרה התורה למשה לפרשה כדעתו, וכל דבריו הם כמִפּי הגבורה. אבל קודם מתן תורה- טרם נמסרה התורה למשה לדורשה כלשון המהר"ל- לא ניתנה תורה לדרוש עדין, וזו כוונתו שהיה כתלמיד בפני רבו- כי אחר מתן תורה יכול לדרוש משה מעצמו. ולכן גם לא יכל לשוב ולשאול- כי עוד לא הייתה שכינה מזומנת לו אלא בזמנים מסויימים. על כן אמרו שדרשה זו שונה כי דרשה משה מעצמו ולא היה לה תוקף עד שבא ה' והסכים עמו.

4)

רש"י: ולדברי האומר...לא הוסיף משה כלום, לשלשת ימים, כמו ליום השלישי: אם כך, למה כתוב "לשלושת"?

1.

גור אריה: 'ליום השלישי' משמע שמתן תורה תלוי באותו יום, ולכן כתוב "לשלושת"- לומר שראוי היה לתת תורה מיד, אבל צריכים פרישה שלושה ימים מפני פליטת שיכבת זרע.

5)

רש"י: לשלשת ימים, כמו ליום השלישי: נראה מרש"י ש"ליום השלישי" הכתוב בפסוק יא' בודאי מתפרש ליום השלישי עצמו- ו' בסיון, וקשה א"כ כיצד הוסיף משה יום מדעתו מכח הדרשה הכתובה בגמ' בשבת (דף פז א)?

1.

גור אריה: הכל מודים שלפי פשט הכתוב בו' סיון ניתנה תורה, אך לר' יוסי מכח דרשה הוסיף משה יום, ;וניתנה תורה בז' בסיון. 1


1

ורש"י בפסוק יא כתב- "ליום השלישי שהוא ששה בחדש" כי זה פשוטו של מקרא גם לר' יוסי. ע"ע בראשית 1:31:3:1 שדרשו מ"יום השישי" שהבריאה הייתה תלויה ועומדת עד השישי בסיון שבו קיבלו ישראל את התורה, כי גם לר' יוסי הם התרצו לקבל כבר בו' סיון. אמנם קצת קשה שהתרצו לקבל תורה כבר בב' סיון, מה א"כ קרה בו' סיון? אמנם, למבואר בשאלות הבאות- מצדו יתברך הזמן הראוי היה בו' סיון כדלקמן, והם אכן התרצו לכך.

6)

רש"י: לסוף שלושה ימים...שהוסיף משה יום אחד: אבן עזרא: בעוד מקומות כתוב 'שלושת ימים' והכוונה ליום השלישי עצמו?

1.

מהר"ל תפארת ישראל (פכ"ז עמ' פב): גם לדעת חז"ל "לשלושת ימים" הוא כמו "ליום השלישי" 1 , אך על פי קבלתם וחכמתם הוסיף משה יום כי מצד נותן התורה ראוי היום החמישים לנתינת התורה, אך מצד המקבלים צריך יום בפני עצמו לקבלת התורה, 2 משל למלך הנותן מתנה לאוהבו- המלך נותן בזמן הרצוי לו אבל המתנה מגיע לידי האוהב בזמן בפני עצמו. 3


1

כלומר- מצד פשוטו של מקרא יש להבין שביום השלישי עצמו תרד שכינה על ההר, אך הייתה למשה סיבה לדרוש.

2

אולי פרוש הדברים שנתינת התורה איננה דבר התלוי רק בנותן, אלא גם ישראל הם צד, ולא תנתן תורה אלא כשהם ראויים מצד עצמם לקבלהּ.

3

וממשיך המהר"ל שאמנם נחלקו חכמים ור' יוסי האם הוסיף משה יום אחד מדעתו, אבל לדעת הכל לא ניתנה התורה ביום החמישים לספירה, אלא ביום החמישים ואחד, כפי שיבואר בשאלה הבאה.

7)

רש"י: שהוסיף משה יום אחד מדעתו, כדברי רבי יוסי, ולדברי האומר בששה בחדש וכו': באיזה יום ובאיזה תאריך ניתנה תורה לדעתם?

1.

מהר"ל, תפארת ישראל (פכ"ז עמ' פג): נחלקו האם ניתנה תורה בו' סיון או בז' בו, אבל לדעת הכל ניתנה התורה ביום ה-51 לספירה, ככתוב בגמ' (שבת דף פז ב) שיצאו ממצרים ביום חמישי ולדעת הכל ניתנה התורה בשבת (שבת דף פו ב), נמצא שהיה זה ביום ה-51. 1 מחלוקת התנאים היא רק האם אייר באותה שנה היה מעובר 2 .


1

49 יום הם שבעה שבועות שלמים, ומכיון שיצאו בחמישי, הספירה מתחילה ביום שישי שלמחרת, נמצא שהיא מסתיימת ביום חמישי, ולפיכך שבת הוא היום החמישים ואחד.

2

כך מפורש בגמ' שם (שבת דף פז ב) שלרבנן עיברו את אייר ולכן ראש חודש סיון חל ביום שני (שהרי ט"ו ניסן חל ביום חמישי, ומכיון שניסן מעובר נמצא שר"ח אייר חל בשבת, ואייר מעובר נמצא ר"ח סיון ביום שני), ואילו לר' יוסי אייר היה חסר וראש חודש סיון חל ביום ראשון. לדעת הכל באו לסיני בראש חודש סיון, וביום השני לבואם עלה משה לסיני, בשלישי נצטווה על הגבלה וברביעי על פרישה, ולכן כדי לומר שניתנה תורה בשבת צריך לומר שלחכמים פרשו יום ולילה, ואילו לר' יוסי הוסיף משה פרישה גם ביום שישי, ולאחר מכן ניתנה התורה. ע"ע בריטב"א שם שתמה לפי"ז כיד אנו אורמים ביום החמישים 'זמן מתן תורתינו', והרי תורה ניתנה ביום החמישים ואחד, עיי"ש מה שתירץ, והמהר"ל פירש כשיטתו, כמבואר בשאלה הקודמת שמצדו יתברך זמן מתן תורה היה ביום החמישים וזהו 'זמן מתן תורה', ורק מצד המקבל קיבלו ביום החמישים ואחד, ולכן המועד חל ביום הראוי מצד הנותן. יש להעיר שבהמשך הסוגיא שם (שבת דף פח א) ישנה ברייתא החולקת וסוברת שלחכמים יצאו ממצרים ביום שישי, ולדעה זו לכאורה ניתנה תורה ביום החמישים לספירה, ועיי"ש בריטב"א ובמיוחס לר"ן שנח לגמ' לומר שלרבנן ניתנה תורה ביום החמישים ולכן אנו עושים אז את עצרת, וצ"ע למהר"ל כאן. ע"ע במגן אברהם (ריש סימן תצ"ד) שדן למה אורמים ביום החמישים 'זמן מתן תורתינו' והרי הלכה כר' יוסי שניתנה תורה למחרת, עיי"ש מה שתירץ, ובמחצית השקל שביאר את הסוגיה בשבת, ועי' בחק יעקב ובפרי חדש שם שהריב"ש (בסימן צו) כתב שחג השבועות לא תלוי בתאריך של מתן תורה, אלא בחמישים לספירה.

8)

רש"י: שמא תפלוט...ותחזור ותטמא: קשה שעדין לא נצטוו על דיני טומאה?

1.

גור אריה: אף שהאדם איננו מוזהר, מכל מקום אין השכינה שורה במקום טומאה. 1


1

ודוקא על טומאת קרי הבאה מקלות ראש, אבל לא היה חסרון בכך שהיו טמאי מתים ושאר טומאות. [עי' ברכות (דף כב א) שרק בעל קרי אסור בדברי תורה כי טומאה זו באה מתוך קלות ראש.]

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים