"ויחד יתרו": רב דרש (סנהדרין צד א) שיתרו העביר חרב חדה על בשרו (מל עצמו והתגייר), וצריך ביאור מה כוונת הדברים?
מהר"ל, חידושי אגדות (ח"ג, עמ' קצב, ד"ה שהעביר חרב, סנהדרין צד א): יתרו לא רק הסיר את הערלה- אלא גם את פחיתות הערלה המאוסה 1 , ולא כגרים אחרים שמסלקים את הערלה ומשאירים את הפחיתות. 2
כלומר- לא רק מילה חיצונית אלא גם פנימית.
על ההבדל בין יתרו לשאר גרים עי' לקמן (18:27:2:1 בהערות) שיתרו ראשון לגרים, ולעיל (18:1:9:1**) שיתרו ראש לאומות, נמצא שהגירות אצלו איננה חיצונית בעקבות מישהו אחר- אלא מתוך רצון פנימי עמוק, ולכן יש בה את התרת הפחיתות של הערלה. ע"ע לעיל 18:1:10:1*. ע"ע במהר"ל בתפארת ישראל (סוף פ"א) שהגוים מצד תכונת נפשם אינם ראויים לקבלת התורה, והגר נעשה ראוי על ידי שהוא נטפל לישראל.
שאלות על רש"י
רש"י: גיורא עד עשרה דרי וכו': מנין לומר כך, והרי אצל יתרו לא היו עשרה דורות?
גור אריה: יתרו היה בעל מעלה שהכיר את הקב"ה ככתוב "עתה ידעתי כי גדול השם", וזה יותר ממה שאר גרים מגיעים עד עשרה דורות. 1
עי' להלן שאלה 4 על מעלת גירות יתרו.
רש"י: גיורא עד עשרה דרי: למה רק עד עשרה דורות?
גור אריה: אחרי עשרה דורות הגירות משתכחת ממנו לגמרי. 1
עיי"ש ראייתו ממזר, וכן הוכיח מכך שגר אחר עשרה דורות אסור בממזרת כי הוא כבר נחשב כישראל.
רש"י: כל הטובה...המן והבאר והתורה: למה לא פירש מלחמת עמלק וקריעת ים סוף?