1)

למה ערל אסור באכילת הפסח?

1.

גור אריה (לעיל 12:6): קרבן פסח נקרא (להלן 13:5) עבודה, והמילה היא 'רושם העבדות' 1 , ובלי המילה הוא עבד ארעי ולא עבד גמור, ולכן הערל אסור בפסח.


1

כפי שאנו אומרים "ועל בריתך שחתמת בבשרינו". ועי' לעיל 12:6:2:1 ואילך.

2)

לכאורה איסור ערל מיותר, שהרי כשעבדו ערל הוא אסור באכילת פסח, קל וחומר כשהוא עצמו ערל?

1.

רא"ם (לעיל 12:44): אם לא היה כתוב כאן "וכל ערל לא יאכל בו" הייתי מפרש לעיל "ומלת...אז יאכל בו"- העבד. 1

2.

גור אריה (לעיל 12:44): אין מזהירין מן הדין. 2


1

כלומר- הייתי מסביר כר' אליעזר שמילת עבדו לא מעכבת, אך אחר שכן כתוב "וכל ערל", אין לפרש כאן שמילת העבד מעכבת את העבד עצמו, כי זה נלמד בקל וחומר מישראל ערל, ולכן למד ר' יהושע שמילת העבד מעכבת את האדון. ע"ע לעיל 12:44:1:1 ואילך.

2

ולכן צריך לאו מפורש לערל.

3)

אם ישראל ערל לא אוכל, קל וחומר שעבד לא אוכל, ולמה צריך לזה פסוק?

1.

עי' לעיל 12:44:3:1 ואילך.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים