1)

בחז"ל כתוב שכל מכה נמשכה שבוע (הובא ברש"י לעיל 7:25), וקשה א"כ למה מכת חושך נמשכה פחות זמן?

1.

גור אריה (לעיל 8:5): המכה נמשכה 6 ימים (ככתוב ברש"י) ויום אחד נשאר לקריעת ים סוף שם היה הענן והחושך למצרים. 1


1

הגור אריה שם מתרץ לגבי מכות אחרות שגם כשהסתלקה המכה קודם זמנה, היה ירא פרעה שהיא תחזור עד שמלאו לה 7 ימים, וצ"ע האם כוונתו גם למכת חושך, עיי"ש. וע"ע מה שכתבתי לעיל 7:25:3:1 ואילך, וכן 7:25:4:1.

שאלות על רש"י

2)

רש"י: חשך של אופל...שלשת ימים, ועוד שלושת ימים אחרים: מנין דרשו זאת?

1.

גור אריה: יש כפילות בפסוק- "לא ראו...ולא קמו", ומכאן דקדקו שהיו שלושת ימי חושך פעמיים.

3)

רש"י: שהיו בישראל באותו הדור רשעים...ועוד שחפשו ישראל וראו את כליהם: למה הביא רש"י שני טעמים?

1.

גור אריה: הוקשה לרש"י למה היו שני סוגי חושך? ותירץ שהחושך הראשון היה כדי שלא יראו את מותם של רשעי ישראל, והחושך השני היה כדי שיחפשו ישראל בכליהם, כי אם היו המצרים יכולים לקום ממקומם, יכלו לסגור דלתותיהם או לתפוס את ישראל כגנבים.

4)

רש"י: שלוש של ימים: מה פרוש הדבר, ולמה כך נכתב כאן?

1.

גור אריה: ההבדל בין 'שלושה' ל'שלושת', ש'שלושה' מתיחס למנין של שלושה דברים (3 ימים או כל דבר אחר), ואילו 'שלושת' בא על המנין המופשט (ולא על ספירה של דברים או חפצים) ולכן הוא בא בסמיכות. וכך נכתב כאן כי המנין היה דוקא כך- לא פחות ולא יותר.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים