שאלות על רש"י

1)

רש"י: בכל מה שהם נותנין לב לענות: למה רש"י מפרש כך?

1.

גור אריה: קשה למה כתוב "יענו" בלשון עתיד? לכן פירש 'כל מה שנותנים לב לענות'.

2)

רש"י: כן לב הקב"ה: למה רש"י מפרש כך?

1.

גור אריה: כיון ש"כאשר יענו" פרושו 'נותנים לב' כך צריך לפרש "כן ירבה" שלב הקב"ה להרבותם.

3)

רש"י: כן רבה וכן פרץ: קשה שרש"י פירש כבר שכן לב הקב"ה להרבותם?

1.

גור אריה: ירבה ויפרוץ הוא פועל עומד 1 ולכן אין לפרש 'כן לב הקב"ה להרבות' ולכן פרושו 'רבה ופרץ על ידי שלב הקב"ה שירבה ויפרוץ' ונכתב באופן זה כדי לרמוז על המדרש שמביא רש"י.


1

כלומר- לא כתוב ירַבה שפרושו ה' ירַבה אותם, אלא יִֹֹרבה- שהם עצמם יתרבו, ולכן אין לפרש בלשון עתיד.

4)

רש"י: רוח הקודש אומרת: למה התרבו ככל שהתגבר השיעבוד?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פט"ו עמ' עב ד"ה וכאשר): אצל ישראל שהם דבקים בקדושה, כאשר החומר נחלש אז מתדבקים הנפש והרוח בכח קדוש. 1


1

עיין עוד במהר"ל (גבורות ה' פי"ב עמ' סה ד"ה ויש) שפירש כיצד דורשים את הפסוק לפי מה שנחלקו חז"ל האם ילדו 6 בכרס אחד, או 12 או 60.

5)

רש"י: ויקוצו- קצו בחייהם. ורבותינו דרשו וכו': במה נחלקו הפרושים?

1.

גור אריה: לפרוש הראשון המקרא קצר וכאילו כתוב 'בחייהם', משאין כן לפי המדרש.

6)

רש"י: כקוצים היו בעיניהם: למה היה בעיניהם כקוצים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פט"ו עמ' עב ד"ה ויקוצו): המצרים היו הפכיים לישראל, ולכן כאשר יצאו ישראל אל הפועל אז היו בעיניהם כקוצים. 1


1

עיין עוד במהר"ל (גבורות ה' תחילת פ"ד) שהמצרים הפכיים לישראל כי המצרים חומריים ופרוצים בזנות ואילו לישראל מעלת הצורה והם גדורים בעריות.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים