שאלות על רש"י

1)

רש"י: ויתרוצצו - על כרחך המקרא הזה אומר דורשני: מה אומר דורשני במקרא זה?

1.

רא"ם: "ויתרוצצו" משמעו הרציצה הנהוגה במעוברות, וקשה א"כ למה אמרה רבקה "למה זה אנוכי"? אלא "ויתרוצצו" מלשון ריצה או מלשון רציצה [-מריבה] ומפני שזה היה משונה אמרה רבקה "למה זה אנוכי" מתאווה להריון. 1

2.

גור אריה: בשאר נשים אין רציצה, והמקרא בא לדרשה כיון שהרציצה כתובה סתם וצריך לדרוש מהי הרציצה, ולמה משום כך אמרה "למה זה אנוכי". 2


1

הגור אריה מקשה על הרא"ם שבשאר נשים אין רציצה ומובן למה היא אמרה "למה זה אנכי", ואם תאמר שיש רציצה בשאר נשים, היה לך לפרש שכאן הייתה הרציצה יתירה?

2

ולפי"ז פירש הגור אריה 'למה זה אנכי יושבת בטל ולא חוקרת את הדבר' ולכן הלכה לדרוש את ה'. ועיי"ש מה שהקשה על הרמב"ן.

2)

רש"י: על פתחי תורה...יעקב רץ...לצאת...על פתחי עבודה זרה עשו מפרכס לצאת: מנין לדרוש ששניהם היו מפרכסים לצאת?

1.

גור אריה: "ויתרוצצו" מלשון ריצה, ומכיון שכתוב בשני צד"י- דרשו שהיו ב' ריצות.

3)

רש"י: על פתחי תורה...יעקב רץ...לצאת...על פתחי עבודה זרה עשו מפרכס לצאת: וכי יש יצר רע באדם בטרם היוולדו?

1.

גור אריה: האדם לא מתאווה לחטא קודם הלידה כי אין בו יצר, אבל כאן רצה כל אחד לשוב אל מינו וטיבעו- יעקב אל רוח הקודש ועשיו אל עבודה זה. 1


1

כלומר- עדין לא ניתן בו כח חיצוני המושך אותו לטוב או לרע אבל הוא נמשך לפי טבעו, וידוע מרבינו ישראל מסלנט (אור ישראל, אגרת המוסר) שיש באדם יצר טבעי המושכו למעשים טובים או רעים, ויש יצר טוב ורע רוחני. אולי זו כוונת הגור אריה כאן לחלק שרק היצרים הטבעיים הם שנמצאים באדם קודם לידתו. ע"ע במה שכתב הגור אריה לעיל ח,כא.

4)

רש"י: ומריבים בנחלת שני עולמות: וכי היו זקוקים לריב על כך בעודם בבטן? וכי ע"י ניצחון בבטן אכן יוכל המנצח לקחת את העולם הבא מידי המנוצח? ועוד- את העוה"ב ה' יתן למי שיחפוץ, וכיצד רבו עליו?

1.

גור אריה: יעקב ועשיו מתנגדים [וסותרים] זה לזה בעצם מציאותם כמו האש והמים שמתנגדים זה לזה בלי דעת ורצון, ומשום כך לא יכלו לעמוד יחד בבטן אמם. ומשום שהתנגדו זה לעצם מציאותו של זה, אמרו שהיו רבים על נחלת ב' העולמות. עיי"ש. 1


1

והוסיף הגור אריה שעשיו יצא ראשון כי הוא קרוב לעוה"ז ולכן הוא קיבל את העוה"ז שיש בו גנאי וחרפה, ויעקב שמסולק מהטינופת וקרוב לעולם הנכבד, יצא אחרון.

5)

רש"י: ומריבים בנחלת שני עולמות: במדרש כתוב שיעקב אמר לעשיו שראוי להם לחלוק- עשיו את העולם הזה ויעקב את העולם הבא, וא"כ קשה על מה רבו בנחלת שני עולמות?

1.

מהר"ל (נצח ישראל פט"ו, עמ' פח', ד"ה ובפרקי): 1 מציאותם של יעקב ועשיו סותרת זה לזה (-יעקב קדוש ומסולק מהגשמיות ועשיו גשמי) וכל אחד שולל את מציאותו של השני כאילו איננו, ולכן הם רבים על נחלת שני עולמות כי העולם נברא בשביל האדם- ואם אין את עשיו בודאי יעקב הוא זה שמקבל את העוה"ז (וכן להפך- עשיו כלפי יעקב).


1

המהר"ל מביא מדרש זה מהפרקי דר"א, אבל אני לא מצאתי שם אלא בתנא דבי אליהו (זוטא, פי"ט ד"ה שאלו).

6)

רש"י: ומריבים בנחלת שני עולמות: מנין שרבו על ב' עולמות ולא על עולם אחד?

1.

מהר"ל (נצח ישראל פט"ו, עמ' פח', ד"ה ובפרקי): אם רבו על עולם אחד, בהכרח שאחד ניצח במריבה- כי אי אפשר שירשו שניהם את אותו העולם שהרי מציאותם סותרת זה לזה, ואם [לדוגמא] רבו רק על העוה"ז ועשיו ניצח את יעקב- לא נכון לומר "ויתרוצצו" [שהרי האחד כבר ניצח], אלא רבו על ב' עולמות וכל אחד ירש עולם אחד.

7)

רש"י: ומריבים בנחלת שני עולמות: כיצד רבו על כך בבטן אמם?

1.

מהר"ל (נצח ישראל פט"ו, עמ' פח', ד"ה ויש לך): יש שלושה מדורים לתינוק במעי אמו 1 : יעקב היה מקומו קרוב למדור העליון (שהרי הוא נוצר הראשון) ועשיו קרוב למדור התחתון, וכל אחד היה יוצא ממקומו לרשת את הכל, וזוהי הרציצה. לבסוף לא נדחה אף אחד לגמרי אלא נשאר במקומו.


1

עיי"ש ששלושת המדורים הם כנגד שלושת חלקי ימי האדם-בימי הקטנות והבחרות הוא חומרי ושכלו בטל [וכנגד זה מקומו של עשיו], בימי העמידה (-אמצע ימיו) יש לו חומר ושכל ואין זה בטל אצל זה, ובימי הירידה [-הזיקנה] השכל גובר על החומר [וכנגד זה מקומו של יעקב].

8)

רש"י: ותלך...לבית מדרשו של שם: למה לא שאלה את יצחק או אברהם?

1.

גור אריה: היא חשבה שצערה גדול מפני שחטאה, ולכן לא שאלה את יצחק כדי שלא תתגנה בעיניו, ולא את אברהם שמא יאמר ליצחק שרבקה איננה ראויה לו.

9)

רש"י: ותלך...לבית מדרשו של שם: אולי דרשה את ה' בעצמה ע"י תפילה?

1.

גור אריה: לא כתוב 'ותדרוש את השם' אלא "ותלך לדרוש את השם"

10)

רש"י: לבית מדרשו של שם: מנין שהלכה לשם ולא לעבר?

1.

גור אריה (לקמן,כג): אם שם הגדול לא ידע, עבר מנין לו?!

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים