שאלות על רש"י

1)

רש"י: אף השביעית חייבת בבכורים: למה חייב, והרי הפירות הפקר?

1.

גור אריה: יש כאן טעות סופר, שהרי הפירות הפקר, ואין אני קורא בהם "פרי האדמה אשר נתת לי". 1


1

ע"ע ברא"ם.

2)

רש"י: בכורים...משבעת המינין: מנין ששאר פירות פטורים?

1.

גור אריה: כך למדו בגזרה שווה כדברי רש"י בדברים (26:2).

3)

רש"י: אף עגל וכבש בכלל גדי...בכמה מקומות בתורה שכתוב גדי, והוצרך לפרש אחריו עזים: למה לא נלמד מאותם מקומות שכל 'גדי' הוא גדי עיזים?

1.

גור אריה: הם שני כתובים הבאים כאחד ואין מלמדים.

4)

רש"י: אף עגל וכבש בכלל גדי...בכמה מקומות בתורה שכתוב גדי, והוצרך לפרש אחריו עזים: אבן עזרא (הארוך): גדי הוא דוקא גדי עיזים, וההבדל בינו לבין גדי סתם, שגדי העיזים הוא קטן ועודנו זקוק להיות עם העיזים?

1.

גור אריה 1 : אמנם גדי הוא דוקא מן עז, אבל שם המין הוא 'עז' ו'גדי' פרושו וולד רך, ומפני שהעז הוא הרך מכל המינים, דרך בני אדם לקרוא 'גדי' דוקא למין ה'עז'. כאן י"ל שהכוונה לכל בשר רך, כי אם הכוונה הייתה דוקא לעז- היה צריך לכתוב את שם המין, ולא את התואר המורה על רכותו.


1

הגור אריה כשהעתיק את דברי האבן עזרא כתב ש'גדי עיזים' הוא הגדי שעודנו צריך לאמו.

5)

רש"י: אחד לאיסור אכילה, ואחד לאיסור הנאה, ואחד לאיסור בישול: קשה שבדברים (14:21) פירש רש"י שכתוב 3 פעמים למעט חיה ועופות ובהמה טמאה?

1.

רמב"ן (דברים 14:21): הלאו עצמו מרבה איסור אכילה, הנאה ובישול, וממה שכתוב 3 פעמים גדי, מיעטנו חיה ועופות ובהמה טמאה. 1

2.

רא"ם: נחלקו בכך תנאים, ודרכו של רש"י לפרש פעם כשיטה אחת, ופעם כשיטה אחרת.


1

ע"ע בגור אריה, דברים 14:21.

6)

רש"י: אחד לאיסור אכילה, ואחד לאיסור הנאה, ואחד לאיסור בישול: למה צריך לימוד לאיסור הנאה, והרי זה נאסר מחמת "לא תאכל כל תועבה (דברים 14:3)?

1.

רא"ם: אם כך, זה לאו שבכללות ואין לוקין עליו. 1


1

עי' עוד בדברים (14:3) ברא"ם ובגור אריה מה נאסר מחמת 'תועבה'.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים