12th Cycle dedication

CHULIN 115 (Hoshana Raba) - dedicated by Gedalliah Jawitz in honor of the Yahrzeit of Yehuda ben Simcha Volf Jawitz.
פרק אין נותנין
PEREK EIN NOSNIN
1)

RUINING TERUMAH (Yerushalmi Terumos Perek 11 Halachah 1 Daf 54b)

משנה אין נותנין דבילה וגרוגרות לתוך המורייס מפני שהוא מאבדן אבל נותנין את היין למורייס

(a)

(Mishnah): One may not put a fig cake or dried figs of Terumah into fish sauce, since it damages them, but one may put Terumah wine into fish sauce.

ואין מפטמין את השמן אבל עושין היין יינומלין

(b)

One may not add fragrance to Terumah oil (with Chulin spices) but one may make Terumah wine into Yanumelin (wine mixed with honey, spices and water).

אין מבשלין יין של תרומה מפני שהוא ממעיטו

(c)

One may not boil Terumah wine because it lessens it.

רבי יהודא מתיר מפני שהוא משביחו:

(d)

R. Yehuda permits it because it improves it (since boiled wine takes longer to spoil).

גמרא אין נותנין דבילה וגרוגרות לתוך המורייס כו'. תני נותן דבילה וגרוגרות לתוך המורייס כדרך [דף צח עמוד ב (עוז והדר)] שנותנין תבלין ובלבד שלא יסחטם להוציא מימיהם ובתבלין מותר שכך הוא מלאכתן

(e)

(Gemara) (Baraisa): (The Mishnah taught that) one may not put a fig cake or dried figs of Terumah into fish sauce etc. One may put a fig cake or dried figs (of Terumah) into fish sauce in the same way that spices are put in, as long as he does not squeeze them of their juices (as he will then discard the pulp). However, it's permitted to squeeze spices (of Terumah) as this is their regular way.

צרור תבלין שנתנו לתוך קדירה זו וחזר ונתנו לתוך קדירה אחרת אם ביטל טעמו מותר ואם לאו אסור

1.

If a chain of Terumah spices was boiled in a pot and then in another pot, if they had already lost their flavor (in the first pot), the second pot is permitted; if not, it's prohibited.

מה בינה לבין שבת לא כן תני השבת שנתן טעם בקדירה אין בה משום תרומה ואינה מטמאה טומאת אוכלין

(f)

Question: Why is it different from Sheves (dill)? The Mishnah taught (in Maseches Uktzin) that Sheves that already gave flavor to a pot can no longer cause the prohibition of Terumah in a second pot and cannot contract the Tumah of food (as it's no longer considered food)...?

משלך נתנו לך בדין היה שלא תטמא טומאת אוכלין והן אמרו שתטמא טומאת אוכלין והן אמרו מכיון שנתנה טעם בקדירה בטלה.

(g)

Answer: The Rabbis gave a stringency that Sheves is considered food (as it is merely wood) and they said that it has lost this status once it has given its flavor into a pot.

רבי חייא בשם רבי יוחנן דרבי היא דתניא

(h)

(R. Chiya citing R. Yochanan): (When the Mishnah taught that one may put Terumah wine into fish sauce) it was following the view of Rebbi, as the Baraisa taught...

יין למורייס ר' מתיר ורבי אלעזר ב''ר שמעון אוסר לפיכך אם עבר ונתנו רבי אוסר לזרים וראב''ש מתיר לזרים

1.

Rebbi permits adding (Terumah) wine to fish sauce, (since it's there to give flavor). R. Elazar b'R. Shimon prohibits it, (since it's there merely to counteract the bad fish smell). Therefore, if it was added, Rebbi prohibits it to non-Kohanim and R. Elazar b'R. Shimon permits it.

ר' מנא ב''ר תנחום בעי כדברי מי שמתיר לזרים מורייס של גוים למה אסור

(i)

Question (R. Mana b'R. Tanchum): According to R. Elazar b'R. Shimon, why is fish sauce of gentiles prohibited (because of the wine that's in it)?

ר' ירמיה בשם ר' חייא בר ווא משום בישולי גוים הן אסורים

(j)

Answer (R. Yirmiyah citing R. Chiya bar Vava): Because it was cooked by a gentile.

[דף צט עמוד א (עוז והדר)] התיב ר' יוסי והתני (חמין)[אומן] מותר שאינו (חמין)[אומן] אסור

(k)

Question (R. Yosi)(Tosefta): If the gentile seller of the fish sauce was a professional (and he said that it doesn't contain wine), it is permitted to buy it from him (as he wouldn't want to ruin his reputation). If he wasn't a professional, it is prohibited.

(חמין)[אומן] מותר לא (אפילו)[בשאינן] מבושלין ודכוותיה שאינו (חמין)[אומן] אסור ואפילו שאינן מבושלים. ואמר רבי יוחנן בר מרי ואפי' כמאן דאמר חמין מותר ובלבד ביודע.

1.

Conclusion of question: When they permitted it if he was a professional, isn't it referring to when the sauce wasn't cooked (and we are not concerned since a professional does not add wine)? Similarly, when they prohibited it if he wasn't a professional, it was even if it wasn't cooked (since a non-professional does add wine). And R. Yochanan bar Mari said that even according to those who permit it when it was a professional, that's specifically when he knows himself that the gentile was a professional. (So according to R. Elazar b'R. Shimon, fish sauce containing Terumah wine is permitted to non-Kohanim; so too fish sauce containing wine of gentiles should be permitted...?)

הדא אמרה הניית תרומה מותרת הניית ע''ז אסורה

(l)

Answer: This shows that the prohibition to benefit from Terumah is only through eating, but the prohibition of idolatry is to gain any type of benefit.

[דף נה עמוד א] ר' לעזר ורבי יוחנן חד אמר מפני שממעטו ממידתו וחרנא אמר מפני שממעטו משותיו ולא ידעין מאן אמר דא ומאן אמר דא

(m)

R. Elazar and R. Yochanan disagreed (over the meaning of the Mishnah's ruling that one may not boil Terumah wine because it lessens it). One said that it reduces its quantity and one said that less people will want to drink it. However, it was unknown who said each the statements.

מן מה דאמר רבי יוחנן מחלפה שיטתיה דרבי יהודה ואמר ר''א אינה מוחלפת תמן בכהן וכאן בבעלים הוי דר' (יוחנן)[אלעזר] הוא דאמר מפני שממעטו משותיו

(n)

Proof: From R. Yochanan's statement that the opinion of R. Yehuda seems to have switched and from R. Elazar's response that it did not switch, it shows that R. Elazar understood that the reason is that less people will want to drink it. (In our Mishnah, R. Yehuda permitted boiling Terumah wine. An earlier Mishnah (in Perek 2 Mishnah 3; see Chulin 70(a)) taught that one may not separate from cooked wine for uncooked wine (since uncooked wine is superior quality). R. Elazar answered that there, it's discussing the Kohen; here it's discussing the owner (before he gives it to the Kohen).

יהודה בן כיני רבי אימי בשם ר''ש בן לקיש מפני שממעטו משותיו:

(o)

(Yehuda ben Kini/ R. Imi citing R. Shimon ben Lakish): (He also agrees that it's because) less people will want to drink it.