1)

COMPLETED PRODUCE FOR UNCOMPLETED PRODUCE (Yerushalmi Terumos Perek 1 Halachah 5 Daf 8a)

תנינן דבתרה אין תורמין מדבר שנגמרה מלאכתו על דבר שלא נגמרה מלאכתו והכא לשעבר הא לכתחילה לא וכא אפילו לכתחילה

(a)

Question: (The Mishnah taught that one may separate oil for pickled olives or wine for grapes that will be made into raisins.) But the Mishnah later says that may not separate from a completed produce for an uncompleted produce...but if he did, it is valid (and the Mishnah actually permitted it)...?

אין תימר שנייא היא מדבר שנגמרה מלאכתו

1.

If you suggest that our Mishnah is different because the grapes that are for making raisins are considered complete...

הא תנינן הפרד והצמוקים והחרובין משיעמיד ערימה.

2.

Rebuttal: It was taught that the work is considered complete when the pomegranate has dried out, when the grapes have become raisins and when the carobs have been made into a pile.

רבי יוסי בן יוסי בשם רבי יצחק בן לעזר אין לך אסור מדבר שנגמרה מלאכתו על דבר שלא נגמרה מלאכתו אלא גורן ויקב בלבד.

(b)

Answer (R. Yosi ben Yosi citing R. Yitzchak ben Elazar): The prohibition to separate from a completed produce for an uncompleted produce only applies to grains, wine and oil.

לפי מה הוא תורם לפי שמנן או לפי אוכלן

(c)

Question: When one separates oil for olives, does he separate according to the oil that the olives produce or according to the edible part of the olives themselves?

א"ר יוחנן אייתיתה מדחילפיי רבי אומר לפי (אוכלן)[שמנן] רבן שמעון בן גמליאל אומר לפי (שמנן)[אוכלן] אבל לא על גרעיניהון

(d)

Answer (R. Yochanan): The Baraisa of Chilfai proves it - Rebbi says that it's according to their oil and Rabban Shimon ben Gamliel says that it's according to their edible part, without their pits.

הכל מודים בכלוכסין שהן תורמין לפי אוכלן אבל לא על גרעינינן.

(e)

All agree about Keluksin olives that they are according to their edible parts without their pits.

חנניה בעי ואף לענין שבת כן

(f)

Question (Chananya): Do they have the same dispute about the amount to be liable for taking them out into a public domain on Shabbos?

אשכח תני רבי אומר ברביעית רבי שמעון בן גמליאל אומר כגרוגרות.

(g)

Answer (Baraisa): Rebbi says a Revi'is (86cc) and Rabban Shimon ben Gamliel says a fig's amount.

אמר רבי חנניה בשם רבי הלל ואף אנן נמי תנינן הדא דמסייע להדא דתני רבי הושעיא זיתים על זיתים והוא עתיד לכותשן ענבים על ענבים והוא עתיד לדורכן תרומה ויחזור ויתרום ותנינן מי שתרם שמן על זיתים לאכילה זיתים על זיתים לאכילה יין על ענבים לאכילה וענבים על ענבים לאכילה ונמלך לדורכן אינו צריך לחזור ולתרום מפני שנמלך הא לא נמלך תרומה ויחזור ויתרום:

(h)

(R. Chananya citing R. Hillel): The Mishnah's statement (earlier Chulin 60(c)) is a support for R. Hoshiya's Baraisa. His Baraisa teaches, "If he separated olives for olives that will be pressed or grapes for grapes that will be pressed; when he then pressed them, he must separate Terumah again." The Mishnah taught, "One who separated oil for olives that will be eaten or olives for olives that will be eaten, or wine for grapes that will be eaten or grapes for grapes that will be eaten and then decided to press them, he does not need to separate Terumah again." But if he didn't change his mind, it is Terumah and he must separate again.

רבי אימי בשם רבי שמעון בן לקיש ונחשב לכם תרומתכם כדגן מן הגורן ממה שהוא מצוה את בני לוי לתרום מן הגמור הדא אמרה שאסור ליתן לו שיבלין

(i)

(R. Imi citing R. Shimon ben Lakish): (The Mishnah taught that one may not separate from incompleted produce for completed produce.) The pasuk states (Bamidbar 18:27), "And your Terumah (Terumas Maaser) shall be considered for you like grain from the threshing floor" - from that which the Leviim were told to take Terumas Maaser from completed produce, it teaches that he may not give unprocessed ears of grain to the Kohen.

חייא בר אדא בשם ר"ש בן לקיש מעשר ראשון שהקדימו בשיבלין אסור לוכל ממנו עראי ומה טעם את [דף ח עמוד ב] קדשי בני ישראל לא תחללו ולא תמותו.

(j)

(Chiya bar Ada citing R. Shimon ben Lakish): If Maaser Rishon was wrongly separated when the produce was still in ears, one may not even eat from it casually (as it is Tevel). What's the source for this? The pasuk states (Bamidbar 18:32), "you shall not profane the holy items of the children of Israel, so that you shall not die".

מהו שילקו על טבלו דבר תורה

(k)

Question: Would one incur lashes from the Torah for eating such Tevel?

רבי אשיאן בשם רבי יונה מתניתא אמרה כן אין לוקין על טבלו דבר תורה דתנינן תמן תרומת מעשר שוה לביכורים בשני דרכים ולתרומה בשני דרכים וניטלת מן הטהור על הטמא ושלא מן המוקף כביכורים ואוסרת מן הגורן ויש לה שיעור כתרומה

(l)

Answer (R. Ashian citing R. Yona): The Mishnah (in Maseches Bikurim) teaches that one does not - 'Terumas Maaser is similar to Bikurim in two ways and similar to Terumah in two ways. One may separate from Tahor for Tamei and from produce not in close proximity, like Bikurim. But it prohibits the produce on the threshing floor and it has a specific measure, like Terumah.'

אית לך מימר אוסרת מן הגורן לא לאחר מירוח הדא אמרה שאין לוקין על טבלו דבר תורה:

1.

Don't you say that the term 'Terumas Maaser prohibits the produce on the threshing floor' means after the smoothing of the grain there (which is the completion of its processing)? This shows that one does not incur lashes from the Torah for eating unprocessed Maaser Rishon Tevel.

HADRAN ALACH PEREK CHAMISHAH

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF