1)

TOSFOS DH BAKI BAHEN U'VI'SHEMOSEIHEN

תוספות ד"ה בקי בהן ובשמותיהן

(SUMMARY: Tosfos explains why both are necessary.)

תרוייהו בעינן, דלא ליתי למטעי.

(a)

Clarification: Both ('Bahen' and 'Shemoseihen') are necessary, to avoid any errors.

2)

TOSFOS DH BE'SIMAN ECHAD TAMEI

תוספות ד"ה בסימן אחד טמא

(SUMMARY: Tosfos explains how the Gemara could equally well have said 'Tahor'.)

הוה מצי למימר 'טהור', והוא שיכיר פרס ועזניה.

(a)

Alternative Explanation: The Gemara could have said 'Tahor', provided one recognizes the Peres and the Ozniyah.

3)

TOSFOS DH REBBI ELIEZER OMER LEHAVI ES HA'ZARZIR

תוספות ד"ה רבי אליעזר אומר להביא את הזרזיר

(SUMMARY: Tosfos restricts the Machlokes to 'Zarzir'.).

בזרזיר הוא דפליגי רבנן עליה, אבל מודו ד"למינו" אתא לרבויי שאר עופות הדומין להן.

(a)

Clarification: It is only by a starling that the Rabbanan disagree with him; but they agree that "Lemiyno" comes to include other birds that are similar to them.

4)

TOSFOS DH MIPNEI SHE'YESH LAHEM ZEFEK

תוספות ד"ה מפני שיש להם זפק מפני ש'קורקבנו נקלף

(SUMMARY: Tosfos explains the Machlokes between Rebbi Eliezer and the Rabbanan, as well as discussing which Simanim pertain to an Oreiv and the definition of 'Oreiv'.)

משמע דהנך סימנין ליתנהו בעורב.

(a)

Inference: This implies that the Oreiv does possess these two Simanim.

ורבי אליעזר סבר - דאפילו הכי אפשר דהוו מין עורב; ואין לחוש אם אין שני סימני טהרה של עורב ומינו שוין.

(b)

Explanation #1: And Rebbi Eliezer holds that it is nevertheless possible that they are a species of Oreiv, and that it does not matter that the two Simanim of an Oreiv and those of a species of Oreiv do not tally.

ורבנן סברי - כיון דאינן שוין, א"כ אינו מינו.

1.

Explanation #1 (cont.): Whereas the Rabbanan hold that if they do not tally, then it cannot belong to its species.

וה"ר יצחק בה"ר מאיר בדק בעורב שאנו קורין קורבי"ל בלע"ז, ומצא שיש לו אצבע יתירה וזפק.

(c)

Observation: Rebbi Yitzchak be'ha'Rav Meir examined an Oreiv (that we call corbeil [a raven]) and he discovered that it has an extra claw and a crop.

ומתוך כך היה דוחק לפרש שמעתתא דהכא 'והלא אנשי כפר תמרתא אוכלין אותן', א"כ מכירין בהן שאינן מין עורב; ולא מייתי טעמא ד'יש לו זפק' לאפוקי מעורב, דעורב נמי יש לו זפק.

(d)

Explanation: As a result, he made a Dochek (a forced explanation) to explain what the Gemara says 'Did the men of K'far Tamarta not eat them?' to mean that they must have discerned that they were not a species of Oreiv, and the reason that it states that they had a Zefek was not to preclude an Oreiv, since an Oreiv does not have a Zefek either.

אלא מפרש הטעם למה אוכלין אותו, שרואין בו סימני טהרה, שיש לו זפק שהוא סימן טהרה ...

1.

Explanation (cont.): It is merely explaining that they ate it because they saw signs of Taharah (that it had a crop, which is a Siman Taharah).

וגם אינו דורס; אבל זה לא הוצרך לפרש, דפשיטא דכל עוף הדורס טמא. וממילא מייתי ראיה מדאכלי ליה, א"כ מכירין בו שאינו מין עורב.

2.

Explanation (cont.): Nor was it Doreis either - only it was not necessary to mention it since it is obvious that any bird that is, is Tamei. And automatically, the Gemara proves that since they ate it, they must have perceived that it was not an Oreiv.

וקשה לפירוש הריב"ם, דאם עורב יש לו אצבע יתרה וזפק, א"כ אין קרקבנו נקלף ודורס.

(e)

Question: According to the Rivam, since an Oreiv possesses an extra claw and a crop, its gizzard cannot be peeled and it is Doreis.

ואי אפשר לומר כן, מדאמר רב נחמן 'עוף הבא בשני סימנין, טהור, והוא שיכיר עורב'. ועל כרחך חד מהנך שני סימנין אינו דורס, ד'כל עוף הדורס טמא'. ומדאיכא לספוקי בעורב, ש"מ דעורב אינו דורס?

1.

Question (cont.): But it is impossible to say that, since Rav Nachman states that 'a bird that come before us with two Simanim is Tahor, provided one recognizes an Oreiv'. One of those two Simanim must be that it is not Doreis (since every bird that is Doreis is Tamei. Now since the bird could be an Oreiv, it is clear that an Oreiv is not Doreis?

ואפשר דאותו שאנו קורין קורבי"ל שיש בו אצבע יתרה וזפק, כמו כן אינו דורס, והוי מי"ט עופות.

(f)

Suggestion: Perhaps the bird that we call a raven has an extra claw and a crop, and is also not Doreis, in which case it belongs to the nineteen birds.

אבל אם נתברר לנו שהוא רק - כלומר שמוציא הזרע דרך הפה, א"כ זהו עורב ודאי - כדאמר בחלק (סנהדרין קח:) שהוא משלשה ששמשו בתיבה, ולקו.

(g)

Alternative: If however, it becomes clarified that it spits (it inseminates via its mouth) then it is definitely an Oreiv, as the Gemar states in Cheilek (Sanhedrin 108b), where it is listed as one of the three that mated in the Ark, and was punished (in this way).

ונצטרך לדחוק ולפרש דה"ק 'בא בב' סימנין, טהור', פירוש - שאנו מוצאין להם שני סימנין והשלישי אינו בא דלית ביה השלישי בודאי ולא בדקנו, אם הוא דורס או לאו; ואם נכיר שאין זה עורב, אין לחוש שמא דורס הוא, שאין עוף בשני סימנים דורס אלא עורב ומינו בלבד.

(h)

A Forced Explanation: We will then be forced to say that when the Gemara says 'A bird that comes before us with two Simanim is Tahor' what it means is that we discern two Simanim, but not the third one, in that we have not examined it for the third Si'man, whether it is Doreis or not. And if we then recognize that it is not a raven, we don't need to examine it to see whether it is Doreis or not, since the only bird with two Simanim that is Doreis is a raven and its species.

ואם היה דורס, א"כ היה העוף טמא, דכל עוף הדורס טמא, ועורב ומינו אינו, שמכירו. א"כ מה היה לו להיות אם היה לו שני סימני טהרה ושני סימני טומאה?

1.

A Forced Explanation (cont.): Now if it was Doreis, it would be a Tamei bird, since any bird that is Doreis is Tamei. In any event, it is not a raven or one of its species, since they recognized it. And if we were speaking about a bird that possesses two Simnei Taharah and two Simnei Tum'ah, what could it then possibly be?

אלא ודאי אינו דורס.

(i)

Conclusion: It is therefore clear that an Oreiv is not Doreis.

ומ"מ לא נסתפקו בתשעה עשר עופות דהדרי בכולהו תלתא סימנין, כי נאמר דכולם דורסין, והג' סימנים האחרים הוא שיש בהם.

1.

Conclusion (cont.): Nevertheless, they did not take into account the possibility that it was from the nineteen birds that all share the same Simanim, since we can say that they are all Doreis, and the Simanim that they share are the other three.

ונפרש לפי' זה כפירוש הקונטרס - דהא דקתני 'כל שיש לו אצבע יתרה וזפק וקרקבן נקלף בידוע שהוא טהור' דא'רישא סמיך, דכבר אשמועינן ד'כל עוף הדורס טמא'. ולא כפירוש ר"ת.

(j)

The Ramifications: According to this explanation, we will learn like Rashi, who explains - that when our Mishnah said 'Whatever has an extra claw, a crop and its gizzard can be peeled, is known to be Tahor', it relies on the Reisha, which already taught us that 'any bird that is Doreis is Tamei' - not like Rabeinu Tam's explanation.

ולא נתיר בג' סימנין הללו שום עוף עד שנדע שאינו דורס, כי הג' הדרי בכולהו.

(k)

Conclusion: ... and we will therefore not permit any bird with the above three Simanim unless we know for sure that it is not Doreis, since the three Simanim are shared by all of them.

ומיהו אין הלשון משמע כן, דהא 'בב' סימנים' משמע שבדקנו שאין לו יותר, דומיא ד'בא בסימן אחד' דכולה שמעתא, דמשמע דברור לנו שאין לו אלא סימן אחד ...

(l)

Refutation: The Lashon does not however imply that, rather 'with two Simanim' implies that we searched and that there are no more, similar to 'One that comes with one Siman' throughout the Sugya, which implies that we know for sure that it has only one Si'man ...

דאי מספקא לן, א"כ הוי ספק עורב, ומשמע דלא בעינן שיכיר עורב, כשבא בסימן אחד.

1.

Refutation (cont.): ... because if we harbored any doubts, it would be a Safek Oreiv, and it seems that when a bird has only one Si'man, it is not necessary to recognize an Oreiv.

וא"ת, דלעיל משמע דסימן רביעי לא הדר בכולהו, דליתיה אלא או בפרס או בעזניה, ולרבי אליעזר משכחת לה כולהו סימני טהרה בעורב ומינו, לפי פשט ההלכה, דמשמע דזפק וקורקבנו נקלף שהם סימן טהרה בזרזיר וסנונית לבנה, ובעורב ב' סימני טהרה האחרים.

(m)

Question: It seems from the Gemara earlier, that the fourth Si'man that the nineteen birds do not possess is only to be found either by a Peres or by an Ozniyah, whereas according to Rebbi Eliezer, all the Simnei Taharah are to be found on an Oreiv and its species, according to the P'shat of the Halachah - which implies that Zefek and Kurk'vano Niklaf are the Simanim of the starling and the white-breasted swallow, whilst the raven itself possess the other two Simanim ...

וא"כ, בעורב ומינו איכא ד' סימני טהרה, ובסמוך פסק הלכה כר' אליעזר ...

1.

Question (cont.): ... in which case, between the Oreiv and its species are to be found all four Simanim? And the Gemara will shortly rule like Rebbi Eliezer.

ומשמע דהלכה כרבי חייא, דתני 'עוף הבא בסימן אחד טהור', לפי שאינו דומה לנשר; ואסיקנא לדידיה דחד לא משכחת לה אלא בפרס או בעזניה.

2.

Question (cont.): And it also seems that the Halachah is like Rebbi Chiya, since the Beraisa learns that a bird that comes with one Siman Taharah is Tahor, since it is not comparable to an eagle, and according to him one of the Simanim is to be found either by a Peres or by an Ozniyah exclusively?

ואפילו לפירוש הריב"ם דאמר שעורב יש לו אצבע יתירה וזפק, מ"מ כיון דרבי אליעזר חשיב סנונית מין עורב, וקורקבנו נקלף כדקתני; ומדרס נמי לא דריס, מדאכלי ליה אנשי גליל, אלמא משכחת להו כולהו סימני טהרה בעורב ומינו?

3.

Question (cont.): And even according to the explanation of the Rivam, who explains that an Oreiv possesses an extra claw and a crop, since Rebbi Eliezer considers the white-breasted swallow to be a species of Oreiv, whose gizzard can be peeled, as we learned; nor is it Doreis, seeing as the men of the Galil ate it, so we see that all four Simanim exist between the Oreiv and its species?

ונראה לפרש דבהכי פליגי רבי אליעזר ורבנן, דזפק של זרזיר קטן הוא, וקורקבנו של סנונית לא מיבדרא לקלפה בידים, ולא חשיב ליה רבי אליעזר זפק וקליפה.

(n)

Explanation #2: It therefore seems that the Machlokes between Rebbi Eliezer and the Rabbanan is based on the fact that the starling's crop is small and the swallow's gizzard cannot be peeled by hand (See Amud Beis), in which case according to Rebbi Eliezer, the one is not considered a crop, and the other is not considered subject to being peeled.

5)

TOSFOS DH VE'HU DE'LO DARIS

תוספות ד"ה והוא דלא דריס

(SUMMARY: Tosfos disagrees with Rashi's interpretation of 've'Hu de'Lo Doreis'.)

פירש בקונטרס, כדמשכחת ביה סימן אחד, מחזקינן ליה בטהור כל כמה דלא חזינן ליה דדריס.

(a)

Explanation #1: Rashi explains that if it possesses one Siman, we establish it as Tahor, provided we do not see that it is Doreis.

וקשה, אמאי טהור? שמא עורב הוא שיש לו שני סימני טהרה?

(b)

Question #1: Why is it Tahor? Perhaps it is a raven, which has two Simnei Taharah?

ועוד, דמשמע דאי הוה פרס ועזניה שכיחי בישוב, הוה מספקא בהו.

(c)

Question #2: Moreover, it implies that if the Peres and the Ozniyah were commonly found in inhabited areas, we would have doubts about it.

ואמאי, כיון דמחזקינן בהו דאינו דורס?

1.

Question #2 (cont.): But why is that, seeing as we establish that it is not Doreis?

ונראה לי ד'הוא דלא דריס' - כלומר שאותו סימן אחד היינו דאין דורס, דתו ליכא לספוקי אלא או בפרס או בעזניה, ולא שכיחי בישוב.

(d)

Explanation #2: It therefore seems that 'Hu de'Lo Dores' means that the one Siman that it possesses is that it is not Doreis.

אבל אם היה דורס, התנן 'עוף הדורס טמא'.

1.

Explanation #2 (cont.): But if it was, it would be Tamei, since 'Any bird that is Doreis is Tamei'.

6)

TOSFOS DH AMAR RACHBAH AMAR REBBI YEHUDAH

תוספות ד"ה אמר רחבה אמר רבי יהודה

(SUMMARY: Tosfos clarifies the identity of Rebbi Yehudah and discusses the Gemara's reference to Rachbah in B'rachos.)

היינו רב יהודה סתמא, ולפי שהיה רבו מובהק קאמר 'רבי'.

(a)

Reason #1: This is S'tam Rav Yehudah, whom he called 'Rebbi' because he was his main Rebbi (from whom he had learned most of what he knew).

וי"מ, דקאמר 'רבי' משום דספק ליה אי שמע מרבי יהודה תנא או מרב יהודה אמורא.

(b)

Reason #2: Others explain that he referred to him as Rebbi because he was not sure as to whether he heard it in the name of Rebbi Yehudah the Tana or from Rav Yehudah the Amora.

והיינו דאמר בעלמא 'דייק וגמר שמעתיה מפומיה דרביה, כרחבה דפומבדיתא', דאמר רחבה א"ר יהודה 'הר הבית סטיו כפול היה'.

(c)

Explanation #1: And this is what we say in other places (B'rachos 33b) - 'who is careful and who quotes what he learnt from the mouth of his Rebbe, like Rachba from Pumbedisa', who said in the name of Rebbi Yehudah ' the Har ha'Bayis was a colonnade within a colonnade'.

ואין נראה, דא"כ הוה ליה למימר 'דאפילו ספק דגברי גריס', כדאמר לעיל בפ"ק (דף יח:) גבי 'רב יהודה ספק משמיה דרב ספק משמיה דשמואל'.

(d)

Refutation #1: But this is not correct, because if so, the Gemara ought rather to have said ' ... that he even specifies the authors that he is quoting', as we find in the first Perek (Daf 18b) 'Rav Yehudah says, Safek in the name of Rav, Safek in the name of Shmuel'.

ועוד, דכי מייתי התם ההוא ד'סטיו כפול היה', הוה ליה לאתויי נמי הך דשמעתין.

(e)

Refutation #2: Moreover, when it cites there the Din of a double colonnade, it should also have cited our Sugya.

אלא היינו דיוקא דידיה - ממה שהיה אומר בלשון רבו, ולא היה רוצה לשנות הלשון, אע"פ שהוא לשון משונה, דקאמר 'סטיו כפול היה, סטיו לפנים מסטיו', והוה ליה למימר 'אצטוונית היתה', כדאמר בפ"ק דפסחים (דף יג: ושם) [וע"ע תוס' ביצה יא: ד"ה אמר].

(f)

Explanation #2: What the Gemara in B'rachos is therefore referring to is to the fact that he copied the wording that his Rebbi used, and declined to deviate from it, even when it is unconventional, such as when he said 'Satav Kaful Hayah, Satav li'Fenim mi'Satav, when he ought rather to have said 'Itztevanis Haysah ... ', which is how the Gemara in Pesachim (13b) refers to it.

62b----------------------------------------62b

7)

TOSFOS DH KARZI DE'BEI CHILFI

תוספות ד"ה כרזי דבי חלפי

(SUMMARY: Tosfos establishes the Sugya by little birds, and explains what Rav Yehudah is coming to teach us.)

פי' בקונטרס דאיירי בחגבים.

(a)

Explanation #1: Rashi explains that the Gemara is referring to locusts.

ולא משמע כן, דכולה שמעתין בעופות איירי?

(b)

Refutation #1: This does not appear to be the case however, seeing as the Sugya is talking about birds?

ועוד, אי בחגבים טמאים איירי, פשיטא דלקי עלייהו משום שרץ העוף?

(c)

Refutation #2: Furthermore, if it is talking about Tamei locusts, it is obvious that they are subject to Malkos because of Sheretz ha'Of?

אלא בעופות קטנים מאד איירי, ושורצין על הארץ, וקמשמע לן דמטעם שרץ העוף אסירי, דלא מיקרו 'עוף'.

(d)

Explanation #2: Consequently, it must be talking about very small birds which crawl on the ground, and it teaches us that one is Chayav on them because of Sheretz ha'Of, since they do not fall under the category of 'birds' ...

ולא משום דמחסרי סימן טהרה.

1.

Explanation #2 (cont.): And not because they are lacking the Simanim of Taharah.

8)

TOSFOS DH MAI S'FEIKAIHU OFOS TEHORIM KURK'VAN NIKLAF U'TEMEI'IN EIN KURK'VAN NIKLAF VE'HAI KURK'VAN NIKLAF BE'SAKINA

תוספות ד"ה מאי ספקייהו עופות טהורין קורקבנן נקלף וטמאין אין קורקבנן נקלף והני קורקבנן נקלף בסכינא

(SUMMARY: Tosfos discusses in detail the four Simanim, regarding the identification of the three Simanei Taharah that pertain to the nineteen birds, the two of the Oreiv and the sole one of either the Peres or the Ozniyah.)

פי' בקונט' 'ושאר ג' הסימנים מבוררים בהן, ומספקא לן אי קילוף הוא, הרי יש לו ד' סימני טהרה, ויצאו מספק כל עופות הטמאין; ואי לאו קילוף הוא, אין כאן אלא ג', ובספק שאר עופות טמאין הן שיש להן ג' סימנין'.

(a)

Explanation #1: Rashi explains that the other three Simanim were clear to them; and our Safek is that if this is called 'peeling', then it has four Simnei Taharah, and it has left the realm of Tamei birds; whereas if it is not, then it has only three Simanim, and it belongs to the category of other Tamei birds that have only three Simanim.

ויש לדקדק מתוך כך דג' סימנין של טהרה של י"ט עופות היינו אצבע יתירה, וזפק ואינו דורס.

(b)

Implication: We can extrapolate from this that the three Simanim of Taharah possessed by the nineteen birds are an extra claw, a crop and that they are not Doreis.

ואי אפשר לומר בענין אחר, דאי אמרינן קורקבנו נקלף הוא בי"ט עופות, והכא כגון דאיכא להנך ספקות ב' סימני טהרה, והאי דנקלף בסכין.

(c)

Proof : And there is no other possible explanation; because if we assume that Kurk'vano Niklaf is to be found in the nineteen birds, and here those S'feikos possessed two Simnei Taharah plus that it could be peeled with a knife ...

והשתא אם אחד מאותן ב' סימנין היינו ההיא דליתיה אלא או בפרס או בעזניה, אפי' לא יחשב קילוף, ליכא למיחש למידי; דפרס ועזניה אין להם אלא סימן אחד, ואלו יש להם שנים, ותשעה עשר עופות ועורב אין להם סימן חדש.

1.

Proof (cont.): Now if one of those two Simanim was the one that is only to be found in either the Peres or the Ozniyah, then even if we do not reckon 'Kiluf', there is nothing to worry about, since Peres and Ozniyah only possess one Si'man, and these possess two; whilst the nineteen birds as well as the Oreiv do not possess the new Si'man.

ואם אותן ב' סימנין הן מהנך דהדרי בכולהו, א"כ כשיחשוב קילוף נמי, דילמא מתשעה עשר עופות נינהו.

2.

Proof (cont.): Whereas if, on the other hand, those two Simanim are among the Simanim that are to be found on the nineteen birds, then even if it is considered Kiluf, perhaps it is one of the nineteen birds (in which case it is Tamei anyway).

ולא מסתברא לומר דיודעים היו שאינם מתשעה עשר עופות, אלא שהיו מסופקין בעורב. הלכך אם הקילוף קילוף יצאו מידי עורב; ואי לאו, יש לספק בעורב.

(d)

Refuted Answer #1: Nor is it logical to say that they knew that they were not from the nineteen birds, only they suspected that they may be an Oreiv, so that, if it was considered Kiluf, they could no longer be an Oreiv; and if not, the doubt that perhaps they were, remained.

אי נמי, סימן אחד יש להם עם זה הקילוף, ויודעים היו שאינן מין עורב, אלא שהיו מסופקין בפרס ועזניה;

(e)

Refuted Answer #2: Alternatively, they had one Si'man plus the one of (Safek) Kiluf, and they knew that they were not an Oreiv, only their doubt was that perhaps they were a Peres or an Ozniyah.

והא דאמרינן דפרס ועזניה לא שכיחי ביישוב ...

(f)

Implied Question: And even though we say that Peres and Ozniyah are not common in inhabited areas?

היינו אותם הידועים והמבוררים, ובאלו היו מסתפקין, לפי שדומין להם.

(g)

Answer: That applies only to birds that we know for sure to be Peres and Ozniyah, whereas those under discussion were a Safek that resembled them.

וכל זה דוחק.

(h)

Conclusion: All this is a Dochek.

וגם אין לפרש שהיה להם סימן אחד עם זה, והיו מסתפקין דאי קרקבנו נקלף, שמא עורב הוא שיש לו שני סימני טהרה; ואם אין קרקבנו נקלף, אז ליכא לספוקי אלא או בפרס או בעזניה, ושרו משום דלא שכיחי בישוב.

(i)

Refuted Explanation: Neither can we explain that they had one Si'man plus the one in question, and their Safek was that if it was considered 'Kurk'vano Niklaf, then perhaps they were an Oreiv, since they had two Simanei Taharah, whereas if it was not, then they could only have been either a Peres or an Ozniyah, in which case they were permitted, since Peres and Ozniyah are not common in inhabited areas.

דאין הלשון משמע כן - מדקאמר 'עופות טהורים קורקבנן נקלף', משמע דאי קרקבנו נקלף, טהור; הא לאו הכי, אסור.

(j)

Refutation: The Lashon 'The gizzards of Tahor birds can be peeled' does not imply this, but rather that if was considered Kurk'vano Niklaf then they were Tahor, otherwise not.

לכך נראה כפירוש הקונטרס, ויש להתיר כל עוף שקרקבנו נקלף וסימן אחד עמו - דפרס ועזניה אין להם אלא סימן אחד, ועורב ושאר עופות אין קורקבנן נקלף.

(k)

Reinstating Explanation #1: We must therefore learn like Rashi's initial explanation and to permit any bird whose gizzard can be peeled plus one other Si'man - because on the one hand Peres and Ozniyah are not common in inhabited areas, whilst on the other, the gizzard of the Oreiv and the other nineteen birds cannot be peeled.

וגם (רבי חיים) [רבינו חננאל] פירש גבי 'עוף הבא בסימן אחד, טהור' - קבלה בידינו מאבותינו שזה הסימן קורקבנו נקלף; משמע שר"ל דההוא דלא משכחת אלא או בפרס או בעזניה, זהו קורקבנו נקלף.

(l)

Support: Also Rabeinu Chananel explains with regard to 'A bird that comes with one Si'man is Tahor' - 'We have a tradition from our fathers that that Si'man is Kurk'vano Niklaf', implying that the Si'man that is to be found only by Peres and Ozniyah is that of Kurk'vano Niklaf.

אע"פ שפי' ר"ח לעיל גבי 'תלתא הדרי בכולהו עשרים מהם ג' ג' , עורב יש לו שנים, ופרס ועזניה יש להן אחד, נשר אין לו כלל - כגון שיש באלו עשרים זפק וקרקבנן נקלף ואצבע יתירה, אבל דורסין ואוכלין.

(m)

Implied Question: Even though when we learned earlier 'Three Simanim are shared by twenty of them, Oreiv possesses two, Peres and Ozniyah possess one, and Nesher, none' - Rabeinu Chananel himself explained 'For example, the twenty possess Zefek, Kurk'vano Niklaf and Etzba Yeseirah, only they are Doreis whilst eating ...

והעורב יש לו שנים מאלו ג' הנזכרים למעלה, ופרס ועזניה אחד מהם יש לו אחד מאלו הג' והאחר אינ לו מאלו הג' כלל לא זפק ולא אצבע יתירה ולא קרקבן נקלף, אבל אינו דורס.

1.

Implied Question (cont.): The Oreiv possesses two of those possessed by the twenty, whilst the Peres and the Ozniyah, one of them has one of the above Simanim, whereas the other possesses none of them (neither Zefek, Etzba Yeseirah nor Kurk'vano Niklaf, only it is not Doreis) ...

והוה אמינא נלמוד מזה לעוף הבא בסימן האחד שהוא טמא, לפיכך כתיב נשר עכ"ל.

2.

Implied Question (cont.): And we would therefore have thought that any bird that comes with one Si'man is Tamei; therefore the Torah inserts "Nesher" ' (upto here are the words of Rabeinu Chananel).

כל זה לא כתב אלא לסימן בעלמא, ולא היה סבור שכך הוא האמת, אלא כמו שפי' שקרקבן נקלף היינו ההוא דלא הדר בכולהו.

(n)

Answer: He wrote all this only as an example, not because he considered that to be the actual case; whereas in fact, he considers Kurk'vano Niklaf to be the Si'man that the nineteen birds do not possess.

ולפי מה שפירשתי שיש להתיר כל עוף שקרקבנו נקלף וסימן אחד עמו, א"כ אותו עוף שקורין קוונ"א בלע"ז עוף טהור הוא, שהרי קרקבנו נקלף ויש לו אצבע יתירה אבל אין לו זפק.

(o)

Inference: According to what we just explained, that one can permit any bird whose gizzard can be peeled and that possesses one other Si'man, is permitted, the bird that we call 'Kavna' will be permitted, since its gizzard can be peeled and it has an extra claw but no crop.

וזה תימה, דמסתברא שהוא כוס או ינשוף, שהרי יש לו לסתות כאדם - ואמרינן בפרק המפלת (נדה דף כג.) ד'קריא וקיפופא יש להם לסתות כאדם'.

(p)

Question: It is probably a 'Kos or a Yanshuf, since it is has cheeks like a human being - and we have learned in Perek ha'Mapeles (Nidah 23a) that Karya and Kifufa (Kos and Yanshuf) have cheeks like a human being?

והיה נראה מתוך כך לומר דזפק הוא סימן הרביעי דלא משתכח אלא או בפרס או בעזניה.

(q)

Chidush: It therefore seems that the fourth Si'man that is found only on a Peres or Ozniyah is that it has a Zefek.

ואותו עוף שקורין קוו"ן דדומה לכוס וינשוף שהן מתשעה עשר עופות, שמא אינו דורס ויש לו עמה ג' סימני טהרה.

1.

Chidush (cont.): ... and the bird that we call 'Kavna', that is similar to a Kos and Yanshuf, which in turn, belong to the group of nineteen birds, is perhaps not Doreis, in which case it possesses another three Simnei Taharah.

ולפי זה, אין סברא לומר דאותו עוף שאנו קורין קורבי"ל בלע"ז שיהא זה "עורב", דהא יש לו זפק ואצבע יתירה - ונמצא דמשכחת להו כולהו סימני טהרה בשאר עופות, ועורב בלא פרס ועזניה?

(r)

Inference: According to that, it is not logical to say that the bird that we call a raven is the "Oreiv" since it has a crop and an extra claw. It would then transpire that all four Simnei Taharah exist on all the (nineteen) birds and on the Oreiv, without the Peres and the Ozniyah?

אלא עוף טהור יהיה.

(s)

Inference (cont.): ... in which case it must be a Tahor bird.

ומיהו יש לישב ההיא דנדה - דהכי קאמר 'ואף ר"מ לא אמר אלא בקריא וקיפופא' - כלומר או כיוצא בהם אף בשאר עוף שאינו קריא וקיפופא.

(t)

Answer to Previous Question: It is possible however, to resolve the problem from the Gemara in Nidah, if we explain that when the Gemara explains that 'Also Rebbi Meir only states this by Karya and Kikufa', it means them or birds that resemble them, even though they are not actually the Karya and the Kifufa themselves.

ואפשר דאותו קוו"ן טהור הוא, או שמא מין עורב הוא, אם יתברר לנו שהוא דורס, ואותו קורבי"ל לא יהיה מין עורב.

1.

Answer to Previous Question (cont.): It may well then be that the bird called 'Kavna' is Tahor, or perhaps it is a species of Oreiv, if it can be determined that it is Doreis, in which case the raven is not a species of Oreiv.

ומיהו לעיל פירשתי דעורב אינו דורס. והמדקדק יכול להבין אותו. ותן לחכם ויחכם עוד.

(u)

Conclusion: Above however, we already explained that an Oreiv is not Doreis, and someone who looks into it will discover that this is so. 'Give to a wise man and he will become even wiser!'

9)

TOSFOS DH TARNEGULTA DE'AGMA SHARYS TARNEGULA DE'AGMA ASIRA

תוספות ד"ה תרנגולתא דאגמא שריא תרנגולא דאגמא אסירא

(SUMMARY: Tosfos explains that this cannot be referring to the male and the female of the same species.)

אין לפרש שהנקבה מותרת והזכר אסור ...

(a)

Rejected Explanation: The Gemara cannot mean that the female is permitted and the male is prohibited ...

דכל היוצא מן הטהור טהור.

(b)

Refutation: ... since whatever comes from what is Tahor is Tahor.

אלא שני מינים הם הקרואים כך, ובין בזה ובין בזה הזכר והנקבה שוין.

(c)

Correct Explanation: But they are two different species that are called by those names. And the male and female of both species share the same ruling.

10)

TOSFOS DH CHAZYUHAH RABBANAN DE'DARSA VE'ACHLAH

תוספות ד"ה חזיוה רבנן דדרסה ואכלה

(SUMMARY: Tosfos explains why they initially permitted the Tarnegulta de'Agma.)

מתחלה היו סבורים דלא דרסה ואכלה ...

(a)

Clarification: At first, they thought that it ate without being Doreis ...

ובהאי סימנא לחודיה היו אוכלים אותו, דלא חיישינן לפרס ועזניה, דלא שכיחי בישוב

1.

Clarification (cont.): And with that Si'man alone they ate it; They were not worried that it may be a Peres or an Ozniyah, which are not common in inhabited areas.

או קים ליה בגויה דלאו ממין פרס ועזניה הוא.

2.

Clarification (cont.): Or perhaps they simply knew that the Tarnegulta de'Agma was not a Peres or an Ozniyah.