1)

A CHERESH AND A DERANGED PERSON (Yerushalmi Terumos Perek 1 Halachah 1 Daf 2a)

אמר ר' יודן תמן באומר כך וכך עשיתי הכא באומר כך וכך עשו

(a)

(R. Yudan): (Answering the Gemara's question as to the contradiction between Rabban Shimon ben Gamliel and the Baraisa...) Rabban Shimon was discussing when a Cheresh himself separates Terumah or writes a Get; the Baraisa was discussing when he orders a Sofer to write a Get.

רבי בנימין בר לוי בעי אם יש בו דעת לשעבר יש בו דעת להבא אם אין בו דעת לשעבר אין בו דעת להבא

(b)

Question (R. Binyamin bar Levi): If he had the understanding to write the Get (for the sake of the husband and wife), he also has the understanding to order it to be given; if not, not.

אמר רבי אבדימי בחרש אנן קיימין ואין שליחות לחרש

(c)

Answer #2 (R. Avdimi): A Cheresh cannot appoint an agent.

א"ר יוסי ב"ר בון בבריא אנן קיימין ולמה אינו גט אני אומר מתעסק היה בשטרותיו ותני כן

(d)

Answer #3 (R. Yosi bei R. Bun): The Baraisa is discussing a heathy person who became a Cheresh - we are concerned that he became insane before he became a Cheresh. So why isn't it a valid Get in the Mishnah? As perhaps when he said 'Get', he was referring to another document (which are also referred to as Gitin, but he did not want a Get written to his wife). (Rabban Shimon ben Gamliel was discussing when he became a Cheresh through illness and there was no concern that he first became deranged). So the Baraisa should be read as follows...

במה דברים אמורים בזמן שפירש מתוך בוריו אבל אם נשתתק מחמת חוליו דיו פעם אחת

1.

When must he nod three times? When he became a Cheresh after being healthy (and there is concern that he might have first become deranged), but if he lost his speech through regular illness, it is enough that he nod only once.

מאן תנא חרש דלא כרבי יודא דתני

(e)

Who is the Tanna who holds that the Terumah of a Cheresh is not Terumah? It's not R. Yehuda, as the Baraisa taught -

אמר רבי יודא מעשה בבניו של רבי יוחנן בן גודגדא שהיו כולן חרשין והיו כל הטהרות שבירושלים נעשין על גביהן

1.

(R. Yehuda): The sons of R. Yochanan ben Gudgodah were all Cheresh, and all of the Taharos of Yerushalayim were supervised by them. (This shows that a Cheresh is able to be careful with Taharah.)

אמרו לו מפני שהטהרות אינן צריכות מחשבה ונעשות על גבי חרש שוטה וקטן אבל תרומה ומעשרות צריכות מחשבה

2.

Rebuttal (Rabbanan to R. Yehuda): They were relied upon because Taharos only require guarding but not 'Machshava' ('thought') and can therefore be watched by a deranged person, a Cheresh or a child, but since Terumah and Maaseros need Machshava.

ואינן נפסלות בהיסח הדעת

(f)

Question: Are they are not disqualified due to their lack of awareness?

רבי יוסי בשם רבי לא אין כתיב בהן מחשבה שמירה כתיב בהן

(g)

Answer (R. Yosi citing R. Ila): The pasuk did not write 'Machshava'; it merely wrote about 'watching'.

סימני שוטה היוצא בלילה והלן בבית הקברות והמקרע את כסותו והמאבד מה שנותנין לו

(h)

The signs of a deranged person are one who goes out (alone) at night; one who sleeps in a graveyard, one who tears his garment and one who loses that which he is given.

א"ר הונא והוא שיהא כולהן בו דלא כן אני אומר היוצא בלילה קיניטרוקוס הלן בבית הקברות מקטיר לשדים המקרע את כסותו סוליקוס והמאבד מה שנותנים לו קודייקוס

(i)

(R. Huna): He must have all of these behaviours, otherwise I could say that he goes out at night to cool off; he sleeps in the graveyard in order to have a spirit of witchcraft rest on him; he tears his garment because his mind is completely preoccupied with other things; he loses that which he's given because he has an illness (of the mind) called Kudaikus.

רבי יוחנן אמר אפילו באחת מהן

(j)

(R. Yochanan): Even if he has one of them, he is considered a deranged person.

אמר רבי אבון מסתברא מה דאמר רבי יוחנן אפילו אחת מהן ובלבד במאבד מה שנותנין לו אפילו שוטה שבשוטים אין מאבד כל מה שנותנים לו קונדיקוס קורדייקוס אין בו אחת מכל אלו

(k)

(R. Bun): R. Yochanan's ruling is logical in the case of losing that which he's given - even the craziest person doesn't lose everything he's given. Kundaikus and Kurdaikus don't have any of these behaviours.

מהו קורדייקוס

(l)

Question: What is Kurdaikus?

אמר ר' יוסי המים

(m)

Answer (R. Yosi): He is bewildered and cannot calm down.

אתא עובדא קומי רבי יוסי בחד טרסיי דהוון יהבון ליה סימוק גו אכום והוא לעי אכום גו סימוק והוא לעי אמר דו הוא קורדייקוס שאמרו חכמים

(n)

A case once came before R. Yosi of a weaver who was given a red thread amongst his black threads and he didn't notice it at all. They put a black thread amongst his red threads and he also didn't notice at all. R. Yosi commented, "This is the example of Kurdaikus about which Chazal spoke".

פעמים שוטה פעמים חלים הרי הוא כפיקח לכל דבר בשעה שהוא שוטה הרי הוא כשוטה לכל דבריו ובשעה שהוא חלים הרי הוא כפיקח לכל דבריו

(o)

If he is sometimes insane and sometimes sane, he is considered healthy in all matters. When he is insane, he is insane for all matters; when he is sane, he is sane for all matters.

אתא עובדא קומי דשמואל אמר [דף ב עמוד ב] כד הוא חלים יתן גט

(p)

A case came before Shmuel, who ruled that when the man is healthy (Chalim), have him give his wife a Get.

ושמואל כריש לקיש דריש לקיש אמר לכשישתפה

(q)

Question: Is Shmuel is like Reish Lakish who disagreed (in Maseches Gitin Yerushalmi) over the case of a person who instructed a Get to be written to his wife and then became sick with Kurdaikus - R. Yochanan allows him to give the Get immediately and Reish Lakish only allowed it after he has recovered...?

רובא דשמואל מן דר"ש בן לקיש דהוא אמר כד דו חלים יתן גט

(r)

Answer: No, Shmuel is teaching something even more than Reish Lakish, as Reish Lakish only allows it when he is completely healed, but Shmuel allows it even if he is not yet completely healed.

ותחלימני והחייני.

(s)

What is the source that the word 'Chalim' means healthy? As the pasuk states (Yishaya 38:16), "...and You healed me ('Vatachalimaini') and gave me life ('Vehachayaini')".

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF