חולין דף קיז. א
מה חומר יש בחלב ומה בדם, ומה קולא יש בחלב ומה בדם?
חומרא | קולא | |
בחלב קרבן | יש בו מעילה אפי' בקדשים קלים אכלו והיה פגול נותר טמא חייב עליו |
איסור אכילתו (גם בחולין) אינו נוהג אלא בבהמה טהורה בלבד |
בדם | נוהג איסורו בבהמה וגם בחיה ובעוף בין טמאים ובין טהורים |
אין בו מעילה אפי' בדם קרבן [1] אכלו והיה פגול נותר טמא פטור עליו |
דבר שנעשית מצותו, האם שייך בו עוד איסור מעילה?
מה הדין? | מנלן? | |
בעלמא | אין בו מעילה | דאיכא מיעוט שני כתובים הבאים כאחד [2] |
תרומת הדשן | מועלין בהם | (ויקרא ו:ג) "וְהֵרִים אֶת הַדֶּשֶׁן וְשָׂמוֹ אֵצֶל הַמִּזְבֵּחַ" - מלמד שטעונים גניזה |
בבגדי כהונה |
לרבנן: מועלין בהם | (ויקרא טז:כג) "וּפָשַׁט אֶת בִּגְדֵי הַבָּד וְהִנִּיחָם שָׁם" - מלמד שטעונים גניזה |
לר' דוסא: אין מועלין - וכשרין לכהן הדיוט |
"וְהִנִּיחָם שָׁם" מלמד שלא ישתמש בהן ליוה"כ אחר | |
עגלה ערופה | מועלים בהם | (דברים כא:ד) "וְעָרְפוּ שָׁם אֶת הָעֶגְלָה" - שם תהא קבורתה לעולם |
חולין דף קיז: א
"האלל" [3] של נבילה, האם מצטרפים לחתיכת בשר לטמא טומאת נבלות או טומאת אוכלין?
להצטרף לכזית לטומאת נבלה | להצטרף לכביצה לטומאת אוכלין | |
לתנא קמא | אינו מצטרף | מצטרף |
לר' יהודה | כשאינו מכונס: אינו מצטרף כשכינסו ויש בו כזית: מטמא בעצמו [4] |
[1] וכתבו התוס' (בד"ה הוא) זה דוקא לאחר שחיטה, אבל קודם לכן איתא במעילה (דף יב:) שיש מעילה בדם.
[2] והשני כתובים הם: תרומת הדשן ובגדי כהונה, ואליבא דר' דוסא הם: תרומת הדשן ועגלה ערופה. ואפי' למ"ד בעלמא דב' כתובים הבאים כאחד מלמדים, כאן אין מלמדים, משום שיש כאן בתרומת הדשן ועגלה ערופה מיעוטים - לומר שדוקא בהם הדין כן ולא בדבר אחר, בתרומת הדשן כתוב "ושמוֹ" - (ו' אחרונה מיותרת), ללמד שבו יש דין גניזה ולא בשאר דברים שהם מותרים בהנאה, וכן בעגלה ערופה כתוב "הערופה" - (ה' ראשונה יתירה) ללמד דדוקא בה יש דין גניזה ולא בדבר אחר.
[3] בגמ' (לקמן קכא.) מבואר שהוא "בשר שפלטתו סכין" - דהיינו כשפשט את העור נטתה הסכין וחתכה קצת מבשר הבהמה עם העור. ושם בגמ' אמר ר' יוחנן עוד פירוש מה הוא אלל, ור"ל פליג עליו.
[4] ות"ק פליג וס"ל שבכל ענין אין "האלל" מטמא טומאת נבלות.