1)

OVERCHARGING AND BACKING OUT (Yerushalmi Halachah 3 Daf 16a)

רב אמר כל הנושא ונותן במנת שאין לו אונאה יש לו אונאה.

(a)

Rav: If a person does business on condition that there will be no prohibition of overcharging, there is still a prohibition (as he has made a condition to negate a Mitzvah in the Torah).

[דף טז עמוד ב] תני רבי לוי האונאה פרוטה (והאונאה) [וההודייה] פרוטה.

(b)

Beraisa (R. Levi): The minimum amount that is considered overcharging is a peruta. The minimum amount to require an oath when a person admits to part of a debt is a peruta.

אלא הונאה עצמה מהו.

(c)

Question: What are the rights of the buyer in the overcharged item...?

תני נקנה המקח חוזר לו הונייתו דברי ר' יהודה הנשיא

(d)

Answer (Beraisa): R. Yehudah HaNasi says that he cannot retract the sale but he can demand back the extra money that he paid.

ר' (יוחנן) [נתן] אמר בטל מקחו.

(e)

R. Nasan: The sale is cancelled.

כהנא בעא קומי רב בשעה שהמוכר מתאונה מתאונה עד חומש בשעה שהלוקח מתאונה מתאונה עד שתות.

(f)

Question (Kahana to Rav): In the first part of the Beraisa, the seller was underpaid, for example, he sold something worth 6 for 5. In the latter part, the buyer was overcharged, for example, he bought something worth 5 for 6. If so, in the first part, the underpayment was 1/6th; however, in the latter part, the overcharging was 1/5th?!

א''ל היא הונייתו ומצטרפין עד שתות

(g)

Answer (Rav): In the first part, it was 1/6th of the full value (known as milebar). In the latter part, it was 1/6th of the value paid (known as milego).

מכר לו שוה חמשה בששה

(h)

If he sold something worth 5 for 6...

יכיל מימר ליה חד דינר איגרבת סך דינרך.

(i)

Question: Why couldn't the seller say, "You lost one dinar. Take a dinar and maintain the sale!''?

א''ר זירא יכיל מימר ליה לית איקרי דיהון ברייתא אמרין פלוני איגחך.

(j)

Answer (R. Zeira): The buyer could answer, "It is dishonorable for me as people will say that ploni made a fool of me by taking too much money and then having mercy on me and returning it''.

ואית דבעי מימר יכיל מימר ליה לית הוא יקרי מלבוש בחמשה דינרין.

1.

Answer #2: He could answer, "It is dishonorable for me to wear a (plain) 5 dinar garment''.

ר' יוחנן ר' אלעזר ור' הושעיה אמרי מה טעמא דאהן תנייא ידע אנא דלא הוות מיקמתי תבא [דף טו עמוד א (עוז והדר)] אלא חמשה דינרין על דהוות דחיק ליה יהבי אשתה דינרין סב דידך והב דידי.

(k)

R. Yochanan/ R. Elazar/ R. Hoshiyah: What is (another) reason that the sale is cancelled? As the buyer can say, "I knew from the beginning that the garment was only worth 5 dinars, but because I was under pressure to buy it, I paid 6 dinars for it. However, now that I am not under pressure, take back the garment and give me back my money.''

מכר לו שוה חמשה בששה לא הספיק לישא וליתן עד שהוקיר משבע.

(l)

If he sold him a 5 dinar item for 6, if he did not manage to speak with him before the price rose to 7 (and now the buyer wants to keep it)...

ר' יעקב בר אידי רבי אבהו בשם ר' יוחנן כשם שבטל מאצל זה כך בטל מזה.

(m)

R. Yaakov bar Idi/ R. Abahu citing R. Yochanan: (The seller can say), "Just as you would have backed out if its price would not have risen, so I am backing out now that it has risen.

[דף יז עמוד א] תמן תנינן ארבע מידות במוכרין מכר לו חטין יפות ונמצאו רעות לוקח יכול לחזור בו רעות ונמצאו יפות מוכר יכול לחזור בו.

(n)

Mishnah in Bava Basra: There are four cases of sellers - (Two of them are) He sold him good wheat and the buyer discovered that it was bad wheat, the buyer can back out (as the sale is certainly invalid even if he was not overcharged). If he sold him bad wheat and the buyer discovered that it was good wheat, the seller can back out.

א''ר יוסי בי רבי בון ותייא כהן תנא הנושא והנותן בדברים אין מוסרין אותו למי שפרע:

(o)

R. Yosi bei R. Bun/ A Similar Beraisa: If they discussed an acquisition but no money changed hands, either may back out and there is no curse of 'the One who punished'.