1)

TOSFOS DH Ifchis Tachtonah Mahu Lemeidar b'Elyonah

תוספות ד"ה איפחית תחתונה מהו למידר בעליונה

(SUMMARY: Tosfos explains the question.)

וא"ת אי דאמר ליה עלייה שתחת עלייה זו אני משכיר לך פשיטא שידור בעליונה ששיעבד לו

(a)

Question: If he said to him "I rent to you the Aliyah under this Aliyah", obviously he lives in the top one, for he put a lien on it for him;

ואי אמר שעל גבי בית זה אני משכיר לך פשיטא שלא יכול לסלקו לילך לעליונה

1.

If he said "I rent to you [the Aliyah] on this house", obviously he cannot remove him [from the house to force him] to go to the top one!

וי"ל דלעולם דא"ל שעל גבי בית זה אני משכיר לך ומספקא ליה דלמא עלייה עליונה נמי היא בכלל בית

(b)

Answer: Really, he said "I rent to you [the Aliyah] on this house." [R. Aba bar Mamal] is unsure. Perhaps the top Aliyah is included in "house".

והא דא"ל שעל גבי בית זה

(c)

Implied question: [If so,] why did he say "on this house"?

משום דעיקר הבית היא למטה

(d)

Answer: It is because the primary house is below.

ואף על גב דמוכר את הבית לא מכר את העלייה

(e)

Implied question: One who sells a house did not sell the Aliyah! (This shows that it is not included in "house"!)

לענין שיעבוד זה מיהא הוי בכלל בית

(f)

Answer: Regarding putting a lien, it is included in "house".

2)

TOSFOS DH R. Yehudah Omer Af ha'Dar b'Soch Shel Chavero...

תוספות ד"ה רבי יהודה אומר אף הדר בתוך של חבירו...

(SUMMARY: Tosfos explains that this is not due to Ribis.)

מה שפירש בקונטרס דאם אין נותן לו שכר מיחזי כרבית

(a)

Explanation #1 (Rashi): If he does not pay rent, it looks like Ribis.

אין נראה לר"י דמה רבית שייך הכא דלא הלווהו כלום שהרי אם הבית נשרף לא היה נותן לו יציאותיו

(b)

Objection #1 (Ri): Ribis does not apply here. He did not lend to him at all, for if the house would burn, he would not give to him his expenditures!

וגם אין אנו צריכין לטעם דרבית שהרי טעמו הוא משום דזה נהנה וזה חסר כדמפרש בגמרא

(c)

Objection #2 (and Explanation #2): We do not need the reason of Ribis, for the reason is because this one benefits, and this one loses, like the Gemara explains.

3)

TOSFOS DH v'Yoshev b'Bayis Ad she'Yiten Lo Yetzi'osav

תוספות ד"ה ויושב בבית עד שיתן לו יציאותיו

(SUMMARY: Tosfos rejects this text.)

פי' בקונטרס דטעמא משום דהשתא לא נהנה דהרי עלייתו מוכנת לו

(a)

Explanation #1 (Rashi): This is because now, he does not benefit, for the Aliyah is prepared for him.

וקשה דהא נהנה הוא שאין צריך לעלות

(b)

Question: He benefits, for he does not need to ascend!

ונראה דגרס ומקרה את העלייה ויושב בתוכה פי' בעליי' ולא יניח לבעה"ב ליכנס בביתו (הגהת בארות המים) עד שיתן לו יציאותיו

(c)

Version #2: The text says "he puts a roof on the Aliyah and dwells in it." I.e. he dwells in the Aliyah, and does not let the Ba'al ha'Bayis enter his house until he pays his expenditures.

117b----------------------------------------117b

4)

TOSFOS DH bi'Sheloshah Mekomos Shanah Lanu R. Yehudah...

תוספות ד"ה בשלשה מקומות שנה לנו ר' יהודה...

(SUMMARY: Tosfos explains the Havah Amina.)

אע"פ שמן הדין היה נראה לומר שיהנה

(a)

Explanation: [He taught in three places that one may not benefit,] even though according to letter of the law, it seems that he should be allowed to benefit!

חדא הא (הגהת הרש"ש) דאע"ג דזה נהנה וזה לא חסר אפי' הכי תיקנו חכמים שיהא חייב דאין לו ליהנות מממון חבירו שלא מדעתו

(b)

Explanation (cont.): One case is here. Even though this one benefits, and this one does not lose, even so Chachamim enacted that he is liable, for he should not benefit from his friend's property without his Da'as (consent).

ואידך דאמר רבי יהודה אם השבח כו'

(c)

Explanation (cont.): The other (second) case is R. Yehudah's teaching that if the Shevach... (he pays the lesser of the Shevach and the expenditures);

דאע"ג דגזלן קונה בשינוי הכא תקינו דלא ליקני כיון שאין מתכוין לגזול ולקנות משום דאין לו ליהנות מממון חבירו שחבירו הביאו מן השוק וטרח בו כדפירש בקונט'

1.

Even though a Gazlan acquires through Shinuy, here they enacted that he does not acquire, for he did not intend to steal and acquire, for he should not benefit from his friend's property, since his friend brought from the market and toiled for it, like Rashi explained.

וא"ת לפי מאי דס"ד השתא דטעמא משום דאסור שיהנה מממון חבירו ולא משום דכל המשנה ידו על התחתונה נהי דלא קני בשינוי משום שהבעלים טרחו להביאו מן השוק

2.

Question: Based on what we are thinking now that the reason is because one may not benefit from his friend's property, and not because whoever deviates has the lower hand, granted, he did not acquire through Shinuy, because the owner toiled to bring from the market...

מ"מ לא הוה ליה למימר ידו על התחתונה

i.

In any case, we should not say that he has the lower hand!

ואור"י דהמ"ל וליטעמיך

3.

Answer #1 (Ri): He could have said "also according to you (the Makshan, this is difficult)"!

א"נ מן הדין לא קנאו בשינוי כיון שאינו מתכוין לקנות ומיהו מ"מ היה לו ליתן שכר כפי מה שהשביחו בצביעת שחור

4.

Answer #2: According to letter of the law, he did not acquire through Shinuy, because he does not intend to acquire. However, in any case we should give to him wages according to what he improved it through dying it black;

ורבנן תקנו שלא יהנה מממון חבירו שלא מדעתו דהיינו בצביעת השחור שעשה שלא מדעתו הלכך ידו על התחתונה

i.

Rabanan enacted that he not benefit from his friend's property without his Da'as, i.e. through dying it black, for he did unlike his intent. Therefore, he has the lower hand.

וגם משליש שטרו נמי אע"ג דאסמכתא קניא

(d)

Explanation (cont.): Also in the case of one who gave his document to a third party, even though Asmachta acquires...

הכא כיון שאין זו מתנה גמורה שאין נותנה בלב שלם תקנו חכמים שלא יהנה מלוה הימנו

1.

Here, since it is not an absolute gift, for he does not totally resolve to give it, Chachamim enacted that the lender may not benefit from it (collect again).

5)

TOSFOS DH Im ha'Shevach Yeser Al ha'Yetzi'ah

תוספות ד"ה אם השבח יתר על היציאה

(SUMMARY: Tosfos explained this elsewhere.)

פירשתי בשם ירושלמי (הגהה בגליון) בפרק הגוזל קמא (ב"ק דף ק: ד"ה אם).

(a)

Reference: I explained this in the name of the Yerushalmi, in Bava Kama (100b DH Im).

6)

TOSFOS DH Lo l'Zeh v'Lo l'Zeh Mai

תוספות ד"ה לא לזה ולא לזה מאי

(SUMMARY: Tosfos explains the question.)

אין נראה לר"י פירוש הקונט' שפי' שבעה"ב רוצה למכור את הקרקע

(a)

Explanation #1 (Rashi): We discuss a Ba'al ha'Bayis who wants to sell the land.

דבהא לא קמבעיא ליה דפשיטא דאין יכול למוכרו שהרי משועבד לזה לבנות עלייה שם כשירצה

(b)

Rebuttal (Ri): He would not ask about this. Obviously he cannot sell it, for there is a lien on it to build an Aliyah when he wants;

ואי רוצה למכור הקרקע לעשות הבית ואין מוכר אלא כח שיש לו בתוכה הא נמי פשיטא שבענין זה יכול למוכרה דלמה לא ימכור כח שיש לו בה

1.

If he wants to sell the land to make a house, and he sells only the rights he has in it, also this is obvious, that he can sell like this. Why shouldn't he be able to sell rights he has in it?!

אלא נראה לר"י דמיירי שרוצה בעה"ב לזורעה ובעל עלייה אמר גם אני אזרע שגם לי הקרקע משועבד לעלייה

(c)

Explanation #2 (Ri): We discuss a Ba'al ha'Bayis who wants to seed the land, and the owner of the Aliyah says "also I will seed it, for also I have a lien on the land";

או דלמא מצי א"ל היאך אין לך כלום בקרקע אלא לענין העלייה בלבד

1.

Or, perhaps [the Ba'al ha'Bayis] can tell him "you own nothing in the land. [You have rights] only in the Aliyah."

7)

TOSFOS DH v'Chen Beis ha'Bad

תוספות ד"ה וכן בית הבד כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that we discuss a tenant and landlord.)

פי' בקונטרס דאיירי באחין שחלקו כמו פלוגתא דר' יהודה ורבנן ולא בשוכר ומשכיר

(a)

Explanation #1 (Rashi): We discuss brothers who divided, like the argument of R. Yehudah and Rabanan. We do not discuss a tenant and landlord.

וקצת קשה דמשמע דמדפליגי הכא רב ושמואל בגמרא דמיירי בשוכר ומשכיר דומיא דההיא דפליגי לעיל

(b)

Question #1 (and Explanation #2): Since Rav and Shmuel argue here in the Gemara, this connotes that we discuss a tenant and landlord, similar to the argument above!

ועוד אי באחין שחלקו מוטל על התחתון לבנות התקרה אמאי אצטריך לאוקמי ההיא דלעיל בנפחת העלייה בשוכר ומשכיר לוקמה באחין שחלקו

(c)

Question #2: If when brothers divide it is obligatory on the bottom one to build the ceiling, why must we establish the case above when the Aliyah collapsed (116b) to discuss a tenant and landlord? We could establish it to discuss brothers who divided!

ואי האי וכן אנפחת העלייה דלעיל קאי אמאי הפסיק ביניהם ולא הסמיכם

1.

If this "and similarly [an olivepress...]" refers to the case above, when the Aliyah collapsed", why did it interrupt in between (with the Mishnah 117a, when the building fell), and not put them next to each other?