1)

TOSFOS DH ha'Socher Es ha'Po'alim v'Amar Lahem Lehashkim u'Leha'ariv

תוספות ד"ה השוכר את הפועלי' ואמר להם להשכים ולהעריב

(SUMMARY: Tosfos explains that he said so after he hired them Stam.)

פי' ר"י בששכרן סתמא ואמר להם אחר שהשכירן כבר להשכים ולהעריב

(a)

Explanation (Ri): He hired them Stam, and afterwards told them to start early and end late;

אבל אם התנה מעיקרא הכל לפי תנאו.

1.

However, if he stipulated from the beginning, everything is according to his Tenai.

83b----------------------------------------83b

2)

TOSFOS DH Po'el bi'Chenisaso mi'Shelo

תוספות ד"ה פועל בכניסתו משלו

(SUMMARY: Tosfos discusses when workers go to work and return, and the source for this.)

פי' בכניסתו לביתו מן המלאכה משלו בשעה שהיא שלו דהיינו אחר יציאת הכוכבים

(a)

Explanation #1: When he enters his house after working, this is from his, i.e. during his time (not when he should be working), i.e. after Tzeis ha'Kochavim;

לפי שחזרה לבית אינו לצורך בעל הבית ולכך אין לו להתבטל בשביל החזרה שאינה ממלאכת בעה"ב

1.

This is because returning home is not for the sake of the employer. Therefore, he should not detract [from working for his employer] for his return, since it is not part of his employer's work.

וביציאתו למלאכה משל בעה"ב דזמן המלאכה הוא מהנץ עד צאת הכוכבים ולא מעמוד השחר כדמשמע בפרק אמר להם הממונה (יומא דף כח: ושם)

(b)

Distinction: Going out to work is from the employer. The time of work is from sunrise until Tzeis ha'Kochavim, and not from dawn, like it connotes in Yuma (28a);

דתנן האיר כל המזרח ויצאו כל העם לשכור פועלים משמע שלא היו נכנסים למלאכה עד הנץ

1.

The Mishnah says that when the entire eastern sky lit up, everyone went out to hire workers. This connotes that they did not begin work until sunrise.

וכן משמע בריש פסחים (דף ב: ושם ד"ה ר"א) דקאמר התם דאסור לעשות מלאכה מהנץ בערבי פסחים ואמאי טפי מהנץ אלא לפי שהוא זמן התחלת פועלים לעשות מלאכה

(c)

Support: Pesachim (2b) connotes like this. It says there that one may not do Melachah from sunrise on Erev Pesach. Why is it [forbidden] more from sunrise? Rather, it is because this is when workers begin to work.

ואף על גב דבעזרא כתיב גבי בנין בית המקדש שהיו עושין מעלות השחר

(d)

Implied question: In Ezra, it says regarding building the Mikdash that they worked from dawn!

התם משום כבוד בהמ"ק הוו מקדמי טפי אבל שאר פועלין לא היו יוצאין למלאכה אלא מהנץ ואילך שההליכה היא לצורך בעל הבית

(e)

Answer: There, due to honor of the Beis ha'Mikdash, they started earlier. However, other workers went out to work only from sunrise, for the going is for the sake of the employer.

ואף על פי שמזכיר כניסה שהיא בסוף היום קודם יציאה שהיא בבקר

(f)

Implied question: Why does it mention entering (returning home), which is at the end of the day, before going out, which is in the morning?

כן דרך הגמרא כההוא דאמר רב יהודה לעולם יכנס אדם בכי טוב ויצא בכי טוב

(g)

Answer: This is the Gemara's style, like Rav Yehudah's teaching "one should always enter [the city at the end of the day's journey] when it is light, and leave when it is light."

ובעושין פסין (עירובין דף כא.) אבל מטפס ועולה מטפס ויורד

(h)

Support: In Eruvin (21a), it says "but he climbs [out of the well] and ascends, and he climbs [out of the well] and descends.

ואף על גב דשעת הכנסת פועלים דריש פרק שום היתומים (ערכין דף כא: ושם ד"ה בשעת) היינו שעת הכנסת פועלים למלאכה כדמוכח התם

(i)

Implied question: "The time when workers enter" in Erchin (21b) is when workers enter to do work, like is proven there!

וכן בפ' כל הנשבעין (שבועות דף מח:) מכניס לו פועלים ומוציא לו פועלים

1.

Also in Shevuos (48b), it says 'he gathers in workers and takes out workers"!

התם לשון הכנסה והוצאה הוי אבל הכא נקט כניסה ויציאה דהיינו כניסה לביתו ויציאה מביתו

(j)

Answer: There, it is an expression of bringing in and taking out. However, here "entering and leaving" refers to entering and leaving his house."

ופי' זה משמע בב"ר ואפילו לשון הכנסה מפרש התם כניסה לביתו

(k)

Support: Bereishis Rabah connotes like this. Even the expression of entering, it explains there that this is entering his house;

והכי איתא התם פרשת ויצא ויבא יעקב מן השדה בערב תנינן תמן השוכר את הפועלים ופסק עמהם להשכים ולהעריב כו'

1.

It says there in Parshas va'Yetzei "va'Yavo Yakov Min ha'Sadeh ba'Erev" - we taught there that one who hires workers and stipulated with them to start early and stay late...

אמר ר' מנא במקום שאין מנהג תנאי ב"ד הוא שתהא הוצאה משל בעה"ב והכנסה משל פועלים

2.

R. Mana said, in a place when there is no custom, it is a Tana of Beis Din that going out is from [the time of] the employer, and entering is from [the time of] the workers;

הוצאה משל בעה"ב מנין דכתיב (תהלים קד) תזרח השמש יאספון מכאן ואילך יצא אדם לפעלו

3.

Going out is from the employer, for it says "Tizrach ha'Shemesh Ye'asfun" - from now and onwards, "Yetzei Adam l'Fa'alo";

הכנסה משל פועל מנין דכתיב (שם) ולעבודתו עדי ערב

4.

What is the source that entering is from [the time of] the workers? It says "vela'Avodaso Adei Arev."

וכן פירש בקונטרס אלא שפירש בכניסתו משלו מוותר משלו שאינו הולך עד אחר צאת הכוכבים

(l)

Explanation #2: Also Rashi explained like this, but he explained "he (the worker) enters from his" - he pardons from his [time], and does not go [home] until after Tzeis ha'Kochavim.

ומה שהזכיר ויתור אין נראה לר"י שאינו מוותר כלום

(m)

Rebuttal (Ri): He does not pardon anything.

ור"ח פירש בכניסתו למלאכתו נותן משלו לבעה"ב וממהר לצאת קודם הנץ שהוא זמנו לצאת ויוצא מעלות השחר

(n)

Explanation #3 (R. Chananel): When he enters to his work, he gives from his to the employer, and rushes to go out before sunrise, which is his [proper] time to go out, and he leaves to go out from dawn;

ולכך ביציאתו ממלאכתו משל בעה"ב שיוצא קודם צאת הכוכבים שיגיע לביתו עד צאת הכוכבים

1.

Therefore, when he leaves his work, it is from his employer. He leaves before Tzeis ha'Kochavim, so he will reach his house no later than Tzeis ha'Kochavim;

וזהו משל בעה"ב שהרי דינו היה עד צאת הכוכבים כמו שמביא מן הפסוק

2.

This is from his employer, for his law was to work until Tzeis ha'Kochavim, like we learn from the verse;

וקמ"ל ריש לקיש ששינו העולם מנהגם מדין הפסוק שמביא לקיים הא דאמר לעולם יכנס אדם בכי טוב

i.

Reish Lakish teaches that the world (i.e. everyone) changed their custom from the law of the verse that he brings, in order to fulfill "one should always enter when it is light."

ופי' שכן משמע בב"ר ואדרב' שם משמע כפי' קמא

(o)

Question #1: [R. Chananel] explained that Bereishis Rabah connotes like this. Just the contrary, it connotes like Explanation #1!

ועוד קשה לפירושו דמאי פריך וליחזי היכי נהיגי הא

(p)

Question #2: [According to R. Chananel,] what was the question "see how people conduct!"? (Rashi explained that we challenge why Reish Lakish teaches the working hours. We merely follow the local custom!)

ריש לקיש לא אתא למימר שצריך לעשות כן אלא אתא לאשמועינן למה שינו פועלים מנהגם מפועל דאורייתא.

1.

[According to R. Chananel,] Reish Lakish does not come to say that one must do so. Rather, he teaches why workers changed their custom from the Torah custom of a worker!