1)

TAKING GIFTS TO A KOHEN (Yerushalmi Halachah 8 Daf 7b)

משנה ב"ש אומרים אין מוליכין חלה ומתנות לכהן בי"ט בין שהורמו מאמש בין שהורמו מהיום וב"ה מתירין

(a)

Beis Shamai: One may not take Challah and Priestly gifts to the Kohen on Yom Tov, whether they were separated before Yom Tov or on Yom Tov. Beis Hillel permit it.

אמרו ב"ש גזירה שוה חלה ומתנות מתנה לכהן ותרומה מתנה לכהן כשם שאין מוליכין את התרומה כך לא יוליכו את המתנות

(b)

Beis Shamai: It is like a Gezeirah Shavah - Challah and Priestly gifts are given to the Kohen and Terumah is given to the Kohen - just as one may not taken, so the Gifts may not be taken.

אמרו להן ב"ה לא אם אמרתם בתרומה שאינו זכאי בהרמתה תאמר במתנות שזכאי בהרמתן

(c)

Beis Hillel respond: Terumah is different as it may not be separated on Yom Tov, but the gifts may be separated on Yom Tov.

גמרא תני א"ר יודה לא נחלקו ב"ש וב"ה שמוליכין את המתנות שהורמו בי"ט ואת המתנות שהורמו מערב יום טוב עם המתנות שהורמו ביום טוב

(d)

(Gemara - Beraisa - R. Yehuda): Both Beis Shamai and Beis Hillel agree that one may take the gifts that were separated on Yom Tov and take the gifts that were separated before Yom Tov together with the gifts that were separated on Yom Tov.

על מה נחלקו על המתנות שהורמו ביום טוב לעצמן שבית שמאי אוסרין ובית הלל מתירין

1.

The dispute is about taking the gifts that were separated on Yom Tov by themselves, that Beis Shamai prohibit it and Beis Hillel permit it.

וקשייא על דב"ה תרומה אינו זכאי בהרמתה הגע עצמך שיש עליה תניי

(e)

Question against Beis Hillel: Can one not separate Terumah on Yom Tov? Surely there is a case when one made a declaration before Yom Tov verbally separating Terumah (and then actually separated it on Yom Tov)?!

זו מפני זו

(f)

Answer: They decreed against Terumah upon which one made a verbal declaration that one should not take it on Yom Tov, because of (regular) Terumah that was separated on Yom Tov.

ולמה תנינן חלה

(g)

Question: Why did the Mishnah teach a case of Chalah? (Even Terumah could be separated on Yom Tov if a declaration was made in advance!)

מפני חלה שהורמה בי"ט

(h)

Answer: Chalah is preferable because it is permitted to separate on Yom Tov even without a declaration. (Note: This entry follows the Korban HaEidah's second explanation.)

כהדא דתני הלש עיסה ביו"ט מפריש חלתה בי"ט לשה מערב יו"ט ושכח להפריש חלתה אסור לטלטלה ואצ"ל ליטול ממנה עירם

(i)

It is like the Beraisa - one who kneads dough on Yom Tov separates its Chalah on Yom Tov. One who kneaded on Erev Yom Tov and forgot to separate dough, he may not move the dough and certainly may not separate the Chalah on Yom Tov.

לא אמר אלא לש אבל עירס לא

(j)

In the second law it only spoke about if it was fully kneaded before Yom Tov - what if the water was added to the flour but it was not actually kneaded? (It seems to be permitted)

אמר רבי שמואל אחוי דרבי ברכיה תיפתר בעיסה טמאה שאינו מפריש חלתה אלא בסוף

(k)

Answer (R. Shmuel, brother of R. Berachia): The case was with Tameh dough, when the Chalah is separated only at the end.

אמר ר' יוסה בי רבי בון בדין היה בעיסה טהורה שלא יפריש חלתה אלא בסוף תקנה תיקנו בה שיפרישנה תחילה שלא תיטמא העיסה

(l)

R. Yosa bei R. Bun: In truth, one should even separate Tahor Chalah at the end, but a decree was made to separate it at the beginning (when the water is added), to prevent the dough from becoming Tameh.

מתניתא ביום טוב של פסח אבל בעצרת ובחג מותר

(m)

The Beraisa (that teaches that the dough may not be moved) refers to the Yom Tov of Pesach (as it will become Chametz), but on Shavuos and Sukos it is permitted.

רבי יוסה בי רבי בון רבי חונה בשם רבי אחא אפילו בעצרת ובחג אסור על שם (שמות יב) וכל מלאכה לא יעשה בהם

(n)

R. Yosa bei R. Bun/ R. Chuna quoting R. Acha: Even on Shavuos and Sukos it may not be moved, as the Pasuk states (Shemos 12, 16), "no Melacha may be performed on them" (and separating Chalah looks like the Melacha of fixing).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF