1)

CARRYING WHEN NOT FOR FOOD (Yerushalmi Halachah 7 Daf 7a)

[דף יב עמוד א (עוז והדר)] משנה ב''ש אומרים אין מוציאין לא את הקטן ולא את הלולב ולא את ספר תורה לר''ה וב''ה מתירין

(a)

(Mishnah): Beis Shamai say that one may not carry out a child, a Lulav or a Sefer Torah into a public domain. Beis Hillel permit it.

גמרא הא גדול אסור

(b)

(Gemara): All agree, however, that one may not carry out an adult. (Since an adult is able to walk himself, there is absolutely no need for it.)

ר' שמואל בריה דר' יוסה בי ר' בון אמר אפילו גדול מותר

(c)

R. Shmuel son of R. Yosa bei R. Bun: Beis Hillel even permit carrying out an adult.

וליידא מילה תנינן קטן בא להודיעך כוחן של ב''ש עד איכן היו מחמירין

(d)

If so, why did the Mishnah specifically mention a child? It is to show that Beis Shamai do not permit even a child, even though it is needed.

שמואל מיטען מערס לערס

(e)

Question: Shmuel would be carried on a chair from neighborhood to neighborhood?

א''ר זעירה קומי רבי יוסה נאמר דהוה אסתניס

(f)

R. Zeira said to R. Yasa: One could explain that Shmuel was unable to walk himself.

א''ל ברי הוה מיני ומינן

(g)

R. Yasa replied: He was healthier than me and you (and he nevertheless permitted them carry him).

תני רבי ישמעאל בי רבי אומר אבנים שישבנו עליהן בנערותינו עשו עמנו מלחמה בזקנותינו

(h)

Beraisa (R. Yishmael bei Rebbi): The stones that we sat upon in our youth made for us a war in our old age.

ר' יונה מפקד לחברייא לא תיתבון לכון על מסטובייתא ברייתא דסדרה דבר עולא דאינון צנינין

(i)

R. Yona instructed the Chaverim not to sit on the outer benches of the Synagogue of Bar Ula, as they are cold and chill those that sit on them.

רב מפקד לתלמידוי לא תיתבון לכון על טבלה ברייתא דסדרה דאסי דאינון צנינין

(j)

Rav instructed his students not to sit on the outer boards of the Study Hall of Asi, as they are cold.

ר' אבהו הוה נחת מסחי בהדין דימוסין דטיברי' והוה מיסתמיך על תרין גוחיין שרעין וזקפין שרעין וזקפין

(k)

R. Abahu would go to bathe in the bathhouse of Tiveria and he would walk, resting his bare feet on two boards, to avoid the cold, until he reached the bath.

אמרין ליה מהו הכין

1.

The people said to him - why are you doing this?

אמר לון שימרתי כחי לזיקנותי

2.

He replied - I have saved my strength for my old age. (The cold that a person suffers when he is young damages him when he is old.)

רב הונה לא נחת לבית וועדא

(l)

Rav Huna was not able to come to the Study Hall on Yom Tov.

רב קטינא שאיל לא כן תני מטלטלין את האיסתניסין

1.

Rav Katina asked - Why did Rav Huna not instruct them to carry him to the Study Hall. Did the Beraisa not teach that one may carry those who are slightly ill?

[דף יב עמוד ב (עוז והדר)] רב חונה הורי לריש גלותא לצאת בכסא

(m)

Rav Huna instructed the Head of the Exilarch that he may be carried out on a chair.

רב חסדא בעי לא כן תני אין יוצאין בכסא אחד אנשים ואחד נשים

(n)

Question (Rav Chisda): Did the Beraisa not teach - a person may not be carried out in a chair, whether a man or a woman...?

ורב חונה טעי אפילו תלמיד חכם אינו טועה בדבר הזה

(o)

Answer: Even the student of a Sage would not make this mistake (so how could Rav Huna be mistaken)? Rather, because the public depended on the Head of the Exilarch, it was permitted.

רבי ירמיה הורי לבר גירנטי אסיא מיטענה בסדינא מיעול מבקרא ביישייא בשובתא

(p)

R. Yirmiyah instructed Dr. Bar Giranti that people should carry him on a sheet (on Shabbos) to visit the sick.

מיישא בר בריה דרבי יהושע בן לוי מיטעון בסדינא מיעול מידרוש בציבורא בשובתא

(q)

Maysha the grandson of R. Yehoshua ben Levi was carried on a sheet in order to give a Torah lecture on Shabbos.

אמר ר' זריקן לרבי זעירה כד תיעול לדרומא את שאיל לה אשתאלת לרבי סימון

(r)

R. Zerikan to R. Zeira: When you travel to the south, ask R. Simon if this is permitted.

אמר לון ר' סימון בשם ר' יהושע בן לוי לא סוף דבר שצורך לרבים בו אלא שמא יצרכו לו הרבים

(s)

R. Simon told them from R. Yehoshua ben Levi: Even if it is not an actual public need but it might develop into one, it is permitted.

דלמא רבי ליעזר ור' אבא מרי ורבי מתניה הורי פיתא לארסקינס בשובתא שמא יצרכו לו הרבים

(t)

There was a story of R. Eliezer, R. Aba Mari and R. Matanyah who instructed them to carry Putah to the Minister on Shabbos, as perhaps it would be needed by the public.

תאני ולא את המפתח בית הלל מתירין

(u)

Beraisa: (Beis Shamai also said that) one may not carry a key. Beis Hillel permit it.

ואמר רב הושעיה בר רב יצחק הדא דאת אמר במפתח של אוכלין אבל במפתח של כלים לא בדא

(v)

Rav Hoshiya bar Rav Yitzchak: (Beis Hillel) only permit carrying the key of a food container, but a key for a utensils container may not be carried.

והא ר' אבהו יתיב ומתני ומפתחא דפלמנטרין בידיה

(w)

Question: On Yom Tov, R. Abahu sat and taught with the key of a mansion in his hand...?

פלפלין הוה ליה בגווה

(x)

Answer: There were peppers in the mansion.