1)

TOSFOS DH u'Plugta d'Beraisa Plugta Hi

תוספות ד"ה ופלוגתא דברייתא פלוגתא היא

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not say similarly about R. Yosi ben ha'Meshulam.)

וא''ת דר' יוסי בן המשולם נמי פליגי עליה ממה נפשך (דברייתא) [צ"ל בברייתא - שיטה מקובצת כתב יד] מדאיצטריך לפסוק הלכה כמותו

(a)

Question: Also R. Yosi ben ha'Meshulam, they argue with him in a Beraisa, no matter what you will say, since [Rav] needed to rule like him (25a)!

וי''ל דשמא אין מחלוקת שנויה לא במשנה ולא בברייתא אלא דקים ליה דפליגי רבנן עליה

(b)

Answer: Perhaps the argument was not taught, not in a Mishnah and not in a Beraisa, but [Rav] knew that Rabanan argue with him.

2)

TOSFOS DH ha'Nichnas l'Soch Edro b'Laylah v'Chulei ul'Machar Hiskim v'Chulei

תוספות ד"ה הנכנס לתוך עדרו בלילה כו' ולמחר השכים כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why it says that he entered at night.)

תימה למה ליה למינקט בענין זה לימא הנכנס לתוך עדרו וראה זכרים תלוים כו' ונקבות כו'

(a)

Question: Why did it mention a case like this? It should say "one who entered his flock and saw males [nursing]... and females..."!

וי''ל דלרבותא נקט הכי דאע''ג דודאי היתה תחלת לידתן בלילה שעדיין אין האמהות מכירין בוולדותיהן ודרכן לטעות בלילה ובא לו בנה של זו אצל זו אפי' הכי לא חיישינן

(b)

Answer: It said so for a bigger Chidush. Even though surely the beginning of their birth was at night, and the mothers did not yet recognize their children, and they normally err at night, and this one's child comes to this [mother to nurse], even so we are not concerned.

3)

TOSFOS DH Ra'ah Chazir she'Hu Karuch Acher Rachel

תוספות ד"ה ראה חזיר שהוא כרוך אחר רחל

(SUMMARY: Tosfos discusses why R. Yochanan mentioned a pig.)

קצת (קשה) [צ"ל היה נראה - שיטה מקובצת כתב יד] דנקט חזיר ולא גמל משום דסבר כר' שמעון דאסר קלוט היוצא מן הטהור ואפי' היה ידוע שהוא בנה של רחל היה נאסר באכילה

(a)

Assertion: It seems a little that he mentioned a pig, and not a camel, because he holds like R. Shimon (above, 6b) who forbids Kalut (an animal without cloven hooves) born from a Tahor, and even if it was known that it was the ewe's child, it would be forbidden to eat it.

ומיהו מצינן למימר דאגב דנקט רחל שהיא בהמה דקה נקט חזיר

(b)

Rebuttal #1: However, we can say that since he mentioned a ewe, which is a small animal, he similarly mentioned a pig.

א''נ ניחא למינקט למילתיה ככולי עלמא:

(c)

Rebuttal #2: He preferred to make his teaching according to everyone (even like R. Shimon, even if R. Yochanan does not hold like R. Shimon).

24b----------------------------------------24b

4)

TOSFOS DH ha'Shochet Es ha'Bechor Oseh Makom b'Kopitz

תוספות ד"ה השוחט את הבכור עושה מקום בקופיץ

(SUMMARY: Tosfos discusses why it mentioned a chopping knife.)

בגמ' אמרי' תני לקופיץ כלומר לצורך קופיץ

(a)

Citation: The Gemara says that the text should say "l'Kopitz", i.e for the need of the Kopitz.

משמע דדרך לשחוט בקופיץ מדלא קתני בסכין

(b)

Inference: It is normal to slaughter with a Kopitz, for it did not teach [a Stam] knife.

ותימה בפסחים פרק אלו דברים (דף ע.) לא משמע כן גבי סכין שנמצא בארבעה עשר שוחט בה מיד והקופיץ שונה ומטביל

(c)

Objection: In Pesachim (70a) it connotes unlike this, regarding a knife found on [Nisan] 14! One may slaughter with it immediately. [If he found] a Kopitz, he sprinkles [Mei Chatas] on it a second time and immerses it [before using it for Kodshim];

משום דסכין חזי לפסח לשחוט והטבילוהו מי''ג אבל קופיץ לא חזי לפסח דיש בו משום שבירת עצם

1.

[It explains the reason because] a knife is proper for Korban Pesach, for Shechitah. (The owner knew that he will need it on Erev Pesach, so he finished Haza'ah) and immersed it on the 13th [so it will be fully Tahor on the 14th]. A Kopitz is not proper for Pesach, for one may not break bones of it. (Perhaps the owner planned to finish its Taharah on the 14th.)

ונראה לפרש דנקט הכא קופיץ משום דבעי עשיית מקום טפי מסכין וצריכה עשיית מקום גדול

(d)

Explanation: It mentions here a Kopitz because it requires making a bigger place [smooth, without hairs] than a knife, and one must make a big place.

ולא כמו שפירש הקונט' דעשיית מקום זה משום חלדה

(e)

Explanation #1 (Rashi): He makes a [smooth] place due to Chaladah (if the knife is covered during Shechitah, it is Pasul).

דאם כן סכין הוה ליה למינקט הכא דאיכא למיחש טפי לחלדה

(f)

Rebuttal #1: If so, it should have mentioned a knife. There is more concern for Chaladah [with a knife, which is smaller than a Kopitz]!

ועוד דבעיא היא בפ''ב דחולין (דף ל:) תחת צמר מסובך מהו ולא איפשיטא

(g)

Rebuttal #2: It was a question in Chulin (30b, if the knife slaughtered) "under tangled wool, what is the law?", and it was not resolved. (According to Rashi, we must say that the Shechitah is Pasul!)

אלא דרך לעשות מקום לקופיץ כדי שיהא נוח יותר לחתוך ולשחוט לפי שאין קופיץ נוח לחתוך בלא עשיית מקום

(h)

Explanation #2: Rather, it is normal to make a [smooth] place for a Kopitz, so it will be easier to cut and slaughter, for it is not easy to cut with a Kopitz without making a place.

ומטעם זה נמי נקט בכור ולא [סתם] קדשים לפי שהקדשים נשחטין בעזרה יש שם סכינין מזומנים ואין צריכים עשיית מקום

(i)

Support: For this reason it mentioned Bechor and not Stam Kodshim, for Kodshim are slaughtered in the Azarah, and there knives are available, and they need not make a place. (How is Bechor different? All Kodshim are slaughtered in the Azarah when Tam, and one may not shear a Ba'al Mum! Shai l'Mora - we discuss a Bechor Ba'al Mum. Stam "Kodshim" connotes Tam. Rashash changes the text to say that Kodshim (i.e. Pesulei ha'Mukdashim) are slaughtered in the market.)

ועוד י''ל דנקט בכור לפי שנוהג בזמן הזה וגם דרך להיות צמרו גדול מתוך שמשהא אותו עד שיפול בו מום

1.

Also, we can say that it mentioned Bechor because it applies nowadays, and also, it is common that its wool is long, because one delays it until it gets a Mum;

כי ההיא דתנן בפ' כל פסולי המוקדשין (לקמן לה.) מעשה בזכר של רחלים זקן ושערו מדולדל וצריך עשיית מקום טפי מטלאים

i.

Source: A Mishnah below (35a) teaches an episode with an old male sheep, that its hair was hanging down. There is more need to make a place [for old sheep] than for lambs.

ועוד משום דלאו דולא תגוז בבכור כתיב

2.

Also, [it mentioned Bechor] because the Lav to shear is written about Bechor.

5)

TOSFOS DH v'Hainu Taima d'Shari d'Havah Lei Davar she'Ein Miskaven

תוספות ד"ה והיינו טעמא דשרי דהוה ליה דבר שאין מתכוין

(SUMMARY: Tosfos discusses two ways to explain the Heter.)

ותולש דמתני' לאו בתולש ומתכוין קאמר אלא עושה מקום אם נתלש נתלש

(a)

Explanation #1: [If it is because Davar she'Eino Miskaven is permitted,] "Tolesh" (he removes hair by hand) of our Mishnah is not with intent to detach. Rather, he makes a place, and if [hair] is detached, it is detached;

אבל אי טעמא משום דתולש לאו היינו גוזז יכול להיות דתולש במתכוין כך נראה לפרש הסוגיא

1.

However, if the reason is because Tolesh is not Gozez, it is possible that he intends to be Tolesh. So it seems to explain the Sugya.

ויש לתמוה מה שייך לשאול זה על יו''ט אי במתכוין פשיטא להו דאסור ואי בשאין מתכוין פשיטא להו דשרי

(b)

Question: What is the relevance to ask about this about Yom Tov? If he intends, obviously it is forbidden! If he does not intend, it is obvious to [those who asked Rav Huna] that it is permitted!

ומיהו [צ"ל שמא - שיטה מקובצת כתב יד] הא גופה קמיבעיא להו שאין מתכוין מהו ביו''ט אם מותר או אסור

(c)

Answer: Perhaps they ask about this itself. If he does not intend, what is the law on Yom Tov? Is it permitted or forbidden?

וקשיא דבלאו יום טוב היו יכולין לשאול הא דקתני מתני' ותולש את השער במתכוין קאמר משום דתולש לאו היינו גוזז

(d)

Question: Without Yom Tov they could have asked, what the Mishnah teaches "he is Tolesh the hair" - is this [permitted] with intent, because Tolesh is not Gozez?

או שמא בשאין מתכוין קאמר וגם שלא יהא כפסיק רישיה משום דתולש היינו גוזז

1.

Or, perhaps it is [only] without intent, and also it may not be [done in a way that it is] a Pesik Reishei (inevitable consequence), because Tolesh is Gozez!

ונראה לפרש דאפילו (תימצי לומר) תולש לאו היינו גוזז מ''מ מדרבנן אסור במתכוין או בפסיק רישיה גזירה תולש אטו גוזז

(e)

Explanation #2: Even if you will say that Tolesh is not Gozez, in any case it is forbidden mid'Rabanan if he intends, or if it is a Pesik Reishei. This is a decree due to Gozez;

ולעולם ותולש דקתני מתניתין כשאין מתכוין ואינו פסיק רישיה קאמר

1.

And really, Tolesh that our Mishnah taught is without intent, and it is not a Pesik Reishei.

ולענין בכור לא מצי למיבעי מידי כפשטה דמתני' אם לא לענין מלקות

2.

And regarding Bechor we could not ask anything, like the simple meaning of our Mishnah, if not for lashes. (The Mishnah forbids moving hair, i.e. if it became detached. Surely it does not permit to intend to detach!)

וקמיבעיא להו כנגדו ביום טוב מהו דדלמא דוקא בכור דתולש לאו היינו גוזז וליכא איסורא דאורייתא הוא דשרי דבר שאין מתכוין

(f)

Explanation #2 (cont.): They asked, correspondingly on Yom Tov, what is the law? Perhaps only for Bechor, Tolesh is not Gozez, and there is no Isur mid'Oraisa, for Davar she'Eino Miskaven is permitted;

אבל ביו''ט דאיכא איסורא דאורייתא דעוקר דבר מגידולו לא שרינן בשאין מתכוין

1.

However, on Yom Tov there is an Isur mid'Oraisa of uprooting something from where it grows. We do not permit when he does not intend;

או דלמא בבכור נמי איכא איסורא דאורייתא דתולש היינו גוזז וכי היכי דשרי בבכור משום דאין מתכוין שרי נמי ביום טוב

2.

Or, perhaps also for Bechor there is an Isur mid'Oraisa, for Tolesh is Gozez, and just like it is permitted for Bechor because he does not intend, it is permitted also on Yom Tov.

וכן מוכח בסמוך דקאמר רב כנגדו ביום טוב מותר ופריך מהא דאמר רב הלכה כר' יהודה דבר שאין מתכוין אסור

(g)

Proof: It is proven like this below, for Rav said "correspondingly on Yom Tov is permitted", and it asks from what Rav taught that the Halachah follows R. Yehudah, who forbids Davar she'Eino Miskaven;

ומשני דתולש לאו היינו גוזז וביום טוב היינו טעמא דשרי דהוה ליה עוקר דבר מגידולו כלאחר יד

1.

It answers that Tolesh is not Gozez, and it is permitted on Yom Tov because it is uprooting something from where it grows ki'Le'acher Yad (unskillfully);

ואם תימצי לומר דאי תולש לאו היינו גוזז א''כ ותולש דקתני במתני' הוי במתכוין

2.

Suggestion: If you will say [like Explanation #1] that if Tolesh is not Gozez, if so, Tolesh taught in our Mishnah is intentionally...

היכי שרי כנגדו ביום טוב מתכוין משום דלאחר יד

3.

Rejection: [If so,] how is correspondingly on Yom Tov permitted with intent, because it is ki'Le'acher Yad?!

ולאידך לישנא דאמרינן רב סבר כר' יוסי בן המשולם ור' יוסי בן המשולם לא סבר כרב היינו דרב שרי בבכור באין מתכוין משום דתולש לאו היינו גוזז

4.

And according to the other version, that we say that Rav holds like R. Yosi ben ha'Meshulam, and R. Yosi ben ha'Meshulam does not hold like Rav, this means that Rav permits Bechor due to Ein Miskaven, because Tolesh is not Gozez;

אבל ר' יוסי בן המשולם מתיר אפילו היינו אומרים דתולש היינו גוזז דשרי אין מתכוין בכל מקום כדאשכחן גבי פרה

i.

However, R. Yosi ben ha'Meshulam permits even if we would say that Tolesh is Gozez, for Eino Miskaven is permitted everywhere, like we find regarding Parah.

והא (דלא - צאן קדשים מוחקו) דקאמר רב הלכה כר' יוסי בן המשולם לעיל משמע דלא הוי פלוגתא וכמה תנאי אשכחן דסברי דבר שאין מתכוין אסור

(h)

Implied question: Rav said that that the Halachah follows R. Yosi ben ha'Meshulam. Above (23b-24a) it connotes that there is no argument (we say that Rav's teaching "wherever there is no argument" applies to R. Yosi's law, yet) we find that several Tana'im forbid Davar she'Eino Miskaven!

לקמן במכילתין גבי בכור שאחזו דם (דף לג:) ובמתניתין דכלאים (פ''ט משנה (ו''ז) [צ"ל ב' - יד בנימין]) ובביצה (דף כג:) בברייתא דגרירה

1.

Below (33b) regarding a Bechor that Achzo Dam (R. Yehudah forbids to let blood, even without intent to make a Mum), and in Kil'ayim (9:2 - one may not wear Sha'atnez even to evade a tax, even though he does not intend to benefit from the garment) and in Beitzah (23b) in the Beraisa of dragging [Kelim on Shabbos, without intent to make a furrow, Tana'im forbid Davar she'Eino Miskaven].

ויש לומר (דדלמא מטעם) [צ"ל מ"מ מטעמא - שיטה מקובצת כתב יד] דפסיק רב כוותיה משום דתולש לאו היינו גוזז לא אשכחן דפליגי

(i)

Answer #1: For the reason that Rav ruled like [R. Yosi ben ha'Meshulam], because Tolesh is not Gozez, we do not find that [Tana'im] argue.

ועוד כדפרישית לעיל דלא קרי פלוגתא אלא א''כ נחלקו על אותו דבר עצמו

(j)

Answer #2: It is like I explained above, that it is called an argument only if they argue about that matter itself.

וכן צריך לומר דהא (בשותף) [צ"ל בשוטף את רחליו - שיטה מקובצת כתב יד] נחלקו ר' יוסי ורבנן בחולין לענין ראשית הגז (דף קלז.) דאיכא למאן דמחייב

(k)

Proof: We must say so, for regarding washing one's sheep [and wool came off], R. Yosi and Rabanan argue in Chulin (137a) about Reishis ha'Gez. One opinion obligates;

אלמא מקרי גז צאנך והוא הדין תולש דהיינו גוזז אם לא נחלק בין תולש )לשותף) [צ"ל לשוטף - צאן קדשים]

1.

Inference: This shows that it is called "Gez Tzoncha", and likewise Tolesh is Gozez, unless we distinguish Tolesh from rinsing.

וא''ת לקמן דמייתי ראיה מפרה דסבר ר' יוסי בן המשולם דבר שאינו מתכוין מותר ומשני שאני פרה דקדשי בדק הבית היא

(l)

Question: Below (25a), we bring a proof from Parah that R. Yosi ben ha'Meshulam permits Davar she'Eino Miskaven, and we answer that Parah is different, for it is Kodshei Bedek ha'Bayis;

ופריך והא אמר ר' אלעזר קדשי בדק הבית אסורין בגיזה ועבודה ומשני מדרבנן ופריך והא איכא איסורא דרבנן

1.

It asks that R. Elazar taught that one may not shear or work with Kodshei Bedek ha'Bayis, and answers that this is mid'Rabanan. It asks that there is an Isur mid'Rabanan.

ש''מ שרוצה לדקדק דכי היכי דשרי דאין מתכוין בדרבנן שרי נמי בדאורייתא

2.

Inference: [The Gemara] wants to infer that just like he permits Ein Miskaven mid'Rabanan, he permits also mid'Oraisa!

וי''ל דההיא דמדרבנן לא דמו כלל להני דתולש לאו היינו גוזז ולעוקר דבר מגידולו כלאחר יד דאין איסורין הללו דאורייתא בשום מקום

(m)

Answer: That mid'Rabanan is unlike these of Tolesh is not Gozez and uprooting something from where it grows k'Le'acher Yad. They are not mid'Oraisa anywhere;

אבל (בפרה איירי בגיזה גמורה דאע''ג דמדאורייתא אין איסור קדשי ב''ה בגיזה ועבודה לדבריו דכל) [צ"ל התם דאיירי בגיזה גמורה אע''ג דמדאורייתא אין איסור גיזה בקדשי ב''ה כל - שיטה מקובצת כתב יד] דתקון רבנן כעין דאורייתא תקון ולגמרי עשו קדשי בדק הבית כקדשי מזבח

1.

However, there (Parah) it discusses absolute shearing. Even though mid'Oraisa there is no Isur of shearing Kodshei Bedek ha'Bayis, everything that Chachamim enacted, they enacted like mid'Oraisa, and they totally made Kodshei Bedek ha'Bayis like Kodshei Mizbe'ach.

וראיה לדברי מפ''ק דכתובות (דף ה:) דאיבעיא להו מהו לבעול בתחלה בשבת לדם הוא צריך ושרי פי' דמיפקד פקיד

(n)

Proof: There is a proof for my words from Kesuvos (5b). [The Gemara] asked whether first Bi'ah (of one who married a Besulah) is permitted on Shabbos. If he needs the blood (to verify her virginity), it is permitted. I.e. the blood is deposited (Bi'ah merely enables it to leave. The blood does not result from a wound);

או לפתח הוא צריך ואסור

1.

Or, he needs to make an opening, and it is forbidden.

אם תמצי לומר לדם הוא צריך ופתחא ממילא קא הוי הלכה כר' (יהודה דמקלקל הוא אצל פתח) [צ"ל שמעון דאמר דבר שאין מתכוין מותר או הלכה כר' יהודה דאמר דבר שאין מתכוין אסור ואת"ל הלכה כר' יהודה מקלקל הוא אצל פתח וכו' - שיטה מקובצת כתב יד]

2.

If you will say that he needs the blood, and the opening comes automatically, does the Halachah follow R. Shimon, who permits Davar she'Eino Miskaven, or does the Halachah follow R. Yehudah, who forbids Davar she'Eino Miskaven? And if you will say that the Halachah follows R. Yehudah, is he Mekalkel (destructive) regarding the opening?

אלמא שרי ר' יהודה דבר שאין מתכוין במקלקל (דאע''ג) [צ"ל אע''ג - שיטה מקובצת כתב יד] דאיכא איסורא דרבנן במקלקל לחודיה

i.

Inference: R. Yehudah permits Davar she'Eino Miskaven regarding Mekalkel, even though there is an Isur mid'Rabanan for Mekalkel alone!

והא דאסר ר' יהודה באין מתכוין בגרירה ואע''ג דמקלקל הוא כדמוכח בסוף פ''ק דחגיגה (דף י.) גבי חופר גומא ואין צריך אלא לעפרה

(o)

Implied question: Why does R. Yehudah forbid dragging, even though it is Mekalkel, like is proven in Chagigah (10a) regarding one who digs a hole and he needs only its earth?

ובפרק י''ט (ביצה כג.) אסר ר' יהודה קידור משום דדבר שאין מתכוין (הוי כמקלקל) [צ"ל אסור אע"ג דהוי מקלקל - שיטה מקובצת כתב יד] בהוצאת דם

1.

And in Beitzah (23a) R. Yehudah forbids Kidur (scratching an animal with a comb with sharp teeth), because Davar she'Eino Miskaven is forbidden, even though he is Mekalkel regarding causing it to bleed?

יש לחלק בין במקום מצוה למקום שאין מצוה

(p)

Answer #1: We can distinguish a case of a Mitzvah (Bi'as Besulah) from where it is not a Mitzvah.

א''נ גבי גרירה איכא לפרש (שמא) [צ"ל שהוא - שיטה מקובצת כתב יד] מתקן שמשוה גומות מצד אחר וגבי קידור נהנית הבהמה בהוצאת הדם מידי דהוה אדם הקזה

(q)

Answer #2: Regarding dragging one can explain that he evens out cavities on the other side (of where he drags), and regarding Kidur, the animal benefits through bleeding, just like a person who does bloodletting.

(וה''ה) [צ"ל והא דבעי לקמן - שיטה מקובצת כתב יד] גבי וכן תולש את השער לראות את מקום המום (דבעי) [צ"ל אי - שיטה מקובצת כתב יד] לכתחלה או דיעבד ומסיק דלכתחלה קאמר

(r)

Implied question: Below (25a) we ask about "and similarly, he is Tolesh hair in order to inspect a Mum" - is this l'Chatchilah or b'Di'eved?, and we conclude that it is l'Chatchilah;

ומשמע מדתני וכן דרישא נמי לכתחלה קאמר כמו בסיפא

1.

And it connotes that since it taught "and similarly", also the Reisha (Tolesh for Shechitah) is l'Chatchilah, like the Seifa!

לאו לכתחלה שיתלוש במתכוין קאמר אלא (באותן) [צ"ל באותו ענין - שיטה מקובצת כתב יד] שהתרנו משום שחיטה נתיר נמי לכתחלה לראות מקום המום

(s)

Answer: It does not mean that l'Chatchilah he is Tolesh intentionally. Rather, the same way we permitted for Shechitah, we permit l'Chatchilah in order to inspect a Mum;

או דיעבד כלומר דא''נ עשה לא יזיזנו ממקומו

1.

Or is it b'Di'eved? I.e. also if he did (he bent it to the side, and some became detached), he may not move it from its place.

כן נראה כמו שפירשתי ומתיישבת כל הסוגיא

(t)

Conclusion: It seems like I explained (Explanation #2). The entire Sugya is resolved.

ואם נפרש דאם תולש לאו היינו גוזז שרי אפילו לתלוש במתכוין

(u)

Observation: If we will explain (like Explanation #1) that if Tolesh is not Gozez, it is permitted even to intend to be Tolesh...

צ''ל דלקמן דשרי כנגדו בי''ט משום דהוה ליה עוקר דבר מגידולו כלאחר יד אפי' במתכוין לתלוש (שם) נמי שרי שהתירו חכמים שלא תתקלקל שחיטתו ביום טוב

1.

Consequence: We must say that below, correspondingly is permitted on Yom Tov because he uproots something from where it grows k'Le'acher Yad, even if he intends to detach. Chachamim permitted lest his Shechitah be ruined on Yom Tov.

6)

TOSFOS DH Iy Amar Halachah k'R. Yosi ben ha'Meshulam Ifshut Lechu

תוספות ד"ה אי אמר הלכה כר' יוסי בן המשולם איפשוט לכו

(SUMMARY: Tosfos explains why the answer depended on this.)

וא''ת מה היה מקפיד בכך הא בכל ענין כנגדו בי''ט מותר או משום דבר שאין מתכוין או משום עוקר דבר מגידולו כלאחר יד כדלקמן

(a)

Question: Why was he particular about this (whether or not the Halachah follows R. Yosi)? In any case correspondingly on Yom Tov is permitted, either due to Davar she'Eino Miskaven, or due to uprooting something from where it grows ki'Le'acher Yad, like below!

וי''ל דאם לא היה הלכה כמותו אלא הוה אסרינן בבכור ואע''ג דתולש לאו היינו גוזז שהחמירו חכמים ולא התירו משום צורך תיקון שחיטת בכור

(b)

Answer: If the Halachah were unlike him, rather, we forbid regarding Bechor even though Tolesh is not Gozez, for Chachamim were stringent and did not permit for the sake of a proper Shechitah of Bechor...

כמו כן לא יתירו בעוקר דבר מגידולו כלאחר יד משום צורך תיקון שחיטת יום טוב:

1.

Similarly they would not permit uprooting something from where it grows ki'Le'acher Yad for the sake of a proper Shechitah on Yom Tov.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF