1)

HOW THEY EXPOUND (Yerushalmi Halachah 5 Daf 15b)

היך רבי ישמעאל דריש

(a)

Question: How does R. Yishmael expound [that it is only for the future]?

או נפש כי תשבע לבטא בשפתים כלל להרע או להטיב פרט כלל ופרט אין בכלל אלא מה שבפרט

(b)

Answer #1: "Oh Nefesh Ki Sishava Levatei bi'Sefasayim" is a Klal (general term). "Lehara Oh Leheitiv" is a Prat (specific term. When there is) a Klal u'Ferat, the Klal consists only of the Prat [matters of the future].

והלא אין בפרט אלא דברים שיש בהן הרע והטבה.

(c)

Objection: The Prat is only matters that have harm and benefit!

[דף טז עמוד א] אלא כיני להרע או להיטיב פרט לכל אשר יבטא כלל

(d)

Answer #2: "Lehara Oh Leheitiv" is a Prat. "L'Chol Asher Yevatei" is a Klal.

פרט וכלל והכל בכלל. וריבה דברים שהן לשעבר.

(e)

Objection: [When there is] a Prat u'Chlal, everything is included in the Klal. This includes matters of the past!

אלא כיני או נפש כי תשבע לבטא כלל להרע או להיטיב פרט לכל אשר יבטא חזר וכלל כלל ופרט וכלל אין אתה דן אלא כעין הפרט

(f)

Answer #3: "Oh Nefesh Ki Sishava Levatei bi'Sefasayim" is a Klal. "Lehara Oh Leheitiv" is a Prat. "L'Chol Asher Yevatei" is another Klal. [When there is] a Klal u'Ferat u'Chlal, we include matters similar to the Prat (matters of the future).

מה הפרט מפורש דברים שיש בהן הרעה והטבה. ודברים שאין בהן הרעה והטבה מנין

(g)

Question [R. Akiva]: Just like the Prat is explicit, matters with Hara'ah or Hatavah [so you should include only such matters]. What is [your] source for matters without Hara'ah or Hatavah?

אמר לו מריבוי הכתוב

(h)

Answer [R. Yishmael]: The Torah includes this ("l'Chol Asher Yivatei").

אמר לו אם רביה הכתוב לכך רביה הכתוב לכך.

(i)

Question [R. Akiva]: If the Torah includes for this, it includes also for this (oaths about the past)!

(לית יכיל דמר) [צ"ל אמר - קרבן העדה] רבי הילא בשם רבי לעזר כך משיב רבי ישמעאל את ר' עקיבה מצינו דברים שחייבין על זדונן משם שבועת שקר ובהעלימן משם שבועת ביטוי.

(j)

(R. Heila citing R. Lazar): So R. Yishmael answered R. Akiva. Do we find things for which b'Mezid one is liable due to Shevu'as Sheker, and b'Helam due to Shevu'as Bituy?! (According to you, we do - Shevu'as Bituy of the past!)

(ויתיביניה מצינו דבר שחייבין בזדונו משם שבועת שקר ומביא קרבן - קרבן העדה מוחקו) א"ל ואית לך דברים שאין בהן הרעה והטובה (ולי נן) [צ"ל ולית אינון - פני משה] כתיבין.

1.

R. Akiva [to R. Yishmael]: Do you not include matters without Hara'ah or Hatavah, and they are not written?! (Likewise, we include matters of the past!)

א"ל אף על גב דאית לי דברים שאין בהן הרעה והטבה. לית אינון כתיבין (אין) [צ"ל אית - קרבן העדה] בהן משום הרעה והטבה. הא לשעבר לית:

2.

[R. Yishmael: Even though I include matters without Hara'ah or Hatavah, which are not written, they have [the same Lav "Lo Yachel Devaro" that applies to matters] of Hara'ah and Hatavah! However, matters of the past [there is no Lav for them].

אמר לו אם ריבוי הכתוב לכך רבוי הכתוב לכך:

3.

[R. Akiva]: If the Torah includes for this, it includes also for this (oaths about the past)!

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF