1)

SHEVUOS ABOUT MITZVOS (Yerushalmi Halachah 6 Daf 16a)

מתני' נשבע לבטל את המצוה ולא ביטל פטור לקיים את המצוה ולא קיים פטור

(a)

(Mishnah): If one swore not to fulfill a Mitzvah and fulfilled it, he is exempt. If he swore to fulfill a Mitzvah and did not fulfill it, he is exempt;

שהיה בדין שיהא חייב דברי ר' יהודה בן בתירה

1.

One might have thought to obligate him from a Kal va'Chomer, like R. Yehudah ben Beseira does;

א"ר יהודה בן בתירה ומה אם הרשו' שאינו מושבע עליה מהר סיני הרי הוא חייב עליה מצוה שהוא מושבע עליה מהר סיני אינו דין שיהא חייב

2.

R. Yehudah ben Beseira: Reshus, one is not bound to do it due to the oath of Sinai, and he is liable for it [for Shevu'as Bituy]. A Mitzvah, for which he is already bound by the oath of Sinai, all the more so he should be liable for it [for Bituy]!

אמרו לו לא אם אמרת בשבועת הרשות שכן עשה בה לאו כהין תאמר בשבועת מצוה שלא עשה בה לאו כהין:

3.

Chachamim: No - if you say [that he is liable for Bituy] for SHEVUOS of Reshus, which apply in the negative just like in the positive, will you say so about SHEVUOS about Mitzvos, for which the negative is unlike the positive?! (One may not swear to be Mevatel a Mitzvah.)

גמ' אמר ר' מני כיני מתניתא חייב דברי ר' יהודה בן בתירה

(b)

(Gemara - R. Mani): The text of our Mishnah must say [if he swore to fulfill a Mitzvah and did not fulfill it, he is] liable; R. Yehudah ben Beseira says so. (According to our text, which says exempt, how can we say that this is R. Yehudah ben Beseira's words?!)

מה מר רבי יהודה בן בתירה (בשאר האיסורין) [צ"ל בשבועת דאיסורין אמר - הגהות ר' יוסף דיננער] שבוע' שאוכל נבילה ולא אכלה פטור. אמר שבועה שלא אוכל ואכל

(c)

Rebuttal: (The text can say that he is exempt.) R. Yehudah ben Beseira said about a Shevu'ah of Isurim, e.g. he swore "I will eat Neveilah" and he did not eat, he is exempt. [The same applies] if he said "I will not eat [Neveilah]" and he ate;

אין תימר חייב ויתיביניה לא אם אמרת בשבועת הרשות שעשה בה לאו כהין והין כלאו. תימר בשבועת מצוה שלא עשה בה לאו כהין.

1.

If you will say that [R. Yehudah] obligates, Chachamim should have challenged him "no - if you will say that [one is liable for Shevu'as Bituy] for Reshus, for which the negative is like the positive and the positive is like the negative - will you say so about Shevu'ah of a Mitzvah, in which the negative is unlike the positive?!"

אזהרה לשבועת הרשות מניין

(d)

Question: What is the warning [not to transgress] a Shevu'ah of Reshus?

אמר ר' יוסי בי ר' בון [במדבר ל ג] לא יחל דברו לא יעשה דבריו חולין:

(e)

Answer (R. Yosi bei R. Bun): "Lo Yachel Devaro" - he may not make his words profane (false).

2)

MULTIPLE SHEVUOS ABOUT THE SAME OBJECTS (Yerushalmi Halachah 7 Daf 16a)

מתני' שבועה שלא אוכל ככר זו שבועה שלא אוכלנה שבועה שלא אוכלנה ואכלה אינו חייב אלא אחת

(a)

(Mishnah): If one said 'I swear that I will not eat this loaf, I swear that I will not eat it, I swear that I will not eat it', if he eats it, he is liable only once;

זו היא שבועת ביטוי שחייבין על זדונה מכות ועל שגגתה קרבן עולה ויורד:

1.

This is the oath of Bituy for which one is lashed if he transgressed b'Mezid, and brings an Oleh v'Yored if he was Shogeg.

[דף טז עמוד ב] גמ' שבועה שאוכל ככר זה היום ועבר היום (ואכלה) [צ"ל ולא אכלה - קרבן העדה] ר' יוחנן וריש לקיש תריהון אמרין פטור. לא טעמא דאהן

(b)

(Gemara): If one said 'I swear that I will not eat this loaf today', and he did not eat it, he is not lashed, R. Yochanan and Reish Lakish both exempt, but for different reasons;

טעמא דרבי יוחנן משם שאינו ראוי לקבל התרייה. טעמא דריש לקיש משום שהוא בלא תעשה שאין בו מעשה.

1.

R. Yochanan exempts because he cannot receive [definite] warning (perhaps he will eat the loaf later today). Reish Lakish exempts because he transgress a Lav without an action.

מה מפקה מביניהון שרפה והשליכה לים אין תימר משם שאינו ראוי לקבל התרייה פטור ואין תימר משום שהוא בלא תעשה הרי יש בה מעשה.

2.

What do they argue about? If he burned [the loaf] or cast it to the sea - if you will say that [above he is exempt] because he cannot receive warning, [also here] he is exempt. If you will say that [above he is exempt] because there is no action, [here] there is an action.

ר' פינחס בעי היה אסתניס מאחר שאין בידו לבא אין בידו לשעבר.

(c)

Question (R. Pinchas): If he was an Istnis (very finicky, and he swore about something he cannot eat), since the Shevu'ah does not apply to him for the future (he cannot fulfill it), does it apply to him for the past? (KORBAN HA'EDAH explains similar to this.)

ר' יוסי בעי שבועה שבועה שבועה שלא אוכל ואכל מהו.

(d)

Question (R. Yosi): If he said "Shevu'ah Shevu'ah Shevu'ah that I will not eat", and he ate, what is the law?

א"ר יוסי בי ר' בון נישמעינה מן הדא שבועה שלא אוכל ככר זו שבועה שלא אוכלנה שבועה שלא אוכלנה ואכלה חייב אחת מפני שהזכיר בה זו

(e)

Answer (R. Yosi bei R. Bun): We learn from our Mishnah. If one said 'I swear that I will not eat this loaf, I swear that I will not eat it, I swear that I will not eat it', if he eats it, he is liable once, for he mentioned "this";

הא אם לא הזכיר בה זו חייב על כל אחת ואחת.

1.

Inference: Had he not mentioned "this", he would be liable for each one!

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF