hebrew
1)

What is the connection between this Pasuk and the previous one?

1.

Rashi: The Pasuk is telling us here, that, although Hashem created the trees and the plants on the third day, they did not actually grow above ground level until the creation of Adam on the sixth day. Why is that? Because there was no rain, since there was nobody to appreciate it. And it was only when Adam arrived on the scene that he Davened for rain. That is when the rain fell, all the plants grew and Adam tilled the ground.

2.

Seforno: It was not Adam who initially watered the ground after his creation, but the mist that is mentioned in Pasuk 6 (Refer to 2:6:1:1). 1


1

Rashi and the Seforno are arguing over whether Pasuk 6 refers to Pasuk 5 (Rashi) or to Pasuk 7 (Seforno).

2)

רש"י: ואינו נפעל לומר הטרים כאשר יאמר הקדים: מה כוונת רש"י?

1.

גור אריה: אילו היה 'טרם' לשון פעולה [כמו 'קודם'], היינו מוצאים גם לשון של הטרים כמו הקדים, ועל כרחך שטרם פרושו עדין לא.

3)

רש"י: וזה מוכיח: מה ראיית רש"י?

1.

גור אריה: אילו נכתב 'וכל שיח השדה טרם יצמח, אד יעלה מן הארץ' אפשר היה לפרש שטרם פרושו קודם, אבל מכיון שלא כתוב מה היה קודם, על כרחך שטרם אין פרושו קודם [אלא עדין לא].

4)

רש"י: ואין מכיר בטובתם של גשמים: למה זה טעם לכך שלא ירד גשם?

1.

גור אריה: אסור להיטיב למי שלא מכיר טובה, ולכן עדין לא המטיר.

5)

רש"י: ואין מכיר בטובתם של גשמים: אם כן למה נבראו הצמחים קודם שהתפלל עליהם האדם?

1.

גור אריה: עצים בריאתם לעצמם, אבל הגשמים הם לצורך הנבראים. 1


1

כי הגשמים הם חיבור בין עליונים לתחתונים כמבואר במהר"ל (חידושי אגדות ח"ד עמ' צח ד"ה ללמדך, חולין ס:) שיובא לקמן.

6)

רש"י: התפלל עליהם וירדו: למה לא ירדו גשמים קודם תפילה?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ד עמ' צח ד"ה ללמדך, חולין ס:): הגשם בא מהעליונים לתחתונים, והאדם הוא המחבר עליונים ותחתונים בתפילתו, ולכן לא ירד גשם עד שהתפלל האדם.

7)

רש"י: התפלל עליהם וירדו: מנין לנו שהתפלל?

1.

גור אריה: אם לא התפלל הוא כפוי טובה, ובודאי שאין להוריד לו מטר.

8)

רש"י: אלוקים שהוא שופט ושליט על כל: מה פרוש דברי רש"י?

1.

גור אריה: אלוקים מלשון כח, ולכן פירש רש"י שהוא שליט. והוסיף 'שופט' כי אלוקים פרושו 'השליט בכח המשפט', ולכן נקרא 'אלוקים' בלשון רבים, כי במשפט "זה ישפיל וזה ירים". ופרוש הפסוק 'ה' שהוא אלוקים'.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars