1)

TAHARAH OF THE AZARAH AFTER THE REGEL (Yerushalmi Perek 3 Halachah 8 Daf 21b)

מתני' כיצד מעבירין על טהרת עזרה מטבילין את הכלים שהיו במקדש

(a)

(Mishnah): How are we Ma'avir for Taharah of the Azarah? We immerse the Kelim that were in the Mikdash;

כל הכלים שהיו במקדש היו להן שניים ושלישים שאם ניטמאו הראשונים יביאו שניים תחתיהן

1.

All the Kelim that were in the Mikdash had seconds and thirds, that if the firsts became Tamei, they will bring the seconds in place of them.

כל הכלים שהיו במקדש טעונין טבילה חוץ ממזבח הזהב ומזבח הנחושת מפני שהן כקרקע דברי ר' אליעזר

(b)

All the Kelim that were in the Mikdash must be immersed, except for the gold Mizbe'ach and the copper Mizbe'ach, because they are like land. R. Eliezer says so;

וחכמים אומרים מפני שהן מצופין:

(c)

Chachamim say, [they receive Tum'ah,] because they are plated [with metal. The plating is primary.]

גמ' וכלים טעונין טבילה

(d)

(Gemara) Question: Why must the Kelim be immersed?

א''ר בא אני אומר שמא שהיה שם אחד מן (הכלים) [צ''ל הכהנים - קרבן העדה] שלא הוזה

(e)

Answer #1 (R. Ba): I say, perhaps there was there one of the Kohanim who did not receive Haza'ah [with Mei Chatas, and he was Metamei the Kelim].

מעתה נחוש לכולן

(f)

Objection: If so, we should be concerned for all of [the Kelim, even the Shulchan! - PNEI MOSHE]

א''ר בון בר חייה אני אומר שהיה שם א' מן הכהנים שיצא לדבר עם האשה על עיסקי קינה ונתזה צינורה של רוק מתוך פיה על בגדיו וטימתו

(g)

Answer #2 (R. Bun bar Chiyah): I say, perhaps there was there one of the Kohanim who went to speak with a [Tamei] woman about her Ken (Chatas ha'Of and Olas ha'Of), and spit spewed from her mouth onto his garments, and was Metamei him.

מעתה נחוש לכולם

(h)

Objection: If so, we should be concerned for all of [the Kelim]!

תיפתר בשניטמא בספק משקין

(i)

Answer #3: The case is, he became Tamei through a Safek about liquids. (Since it is a Safek mid'Rabanan, we are stringent only for Kelim that can be immersed.)

[דף כב עמוד א] תמן תנינן ספק משקין (לטמא טמא ולטמא) [צ''ל ליטמא טמא לטמא - קרבן העדה] טהור

(j)

Question (Mishnah): A Safek about liquids to become Tamei is Tamei. To be Metamei others, it is Tahor. (Why are we stringent here, lest liquids were Metamei the Kelim?)

תמן בתרומה וכאן בקודש חומר הוא בקודש

(k)

Answer: That refers to Terumah. Here we discuss Kodesh. It is a stringency of Kodesh.

תני שולחן שניטמא מטבילין אותו בזמנו אפי' בשבת דברי ר''מ

(l)

(Beraisa): If the Shulchan became Tamei [through Safek liquids], we immerse it in its time (the day after the Regel, when we are Ma'avir the Azarah), even if it is on Shabbos. R. Meir says so;

וחכ''א מיד

(m)

Chachamim say, [we immerse it] immediately.

אשכחת אמר על דעתיה דר''מ מטמא שני לחמים על דעתון דרבנן אינו מטמא אלא לחם אחד בלבד

(n)

Consequence: According to R. Meir, [sometimes] it is Metamei two [sets of] Lechem [ha'Panim. If it became Tamei before Shabbos of the Regel, the Lechem ha'Panim on it at the time became Tamei, and also the new bread put on it on Shabbos.] According to Chachamim, it is Metamei only one [set of] Lechem.

א''ר יעקב בר סיסי קומי ר' יוסה ואפי' על דעתיה דר' מאיר אינו מטמא אלא לחם אחד בלבד תיפתר שניטמא בספק משקין

(o)

Rebuttal (R. Yakov bar Sisi, in front of R. Yosah): Even according to R. Meir, it is Metamei only one Lechem. The case is, it became Tamei through Safek liquids. (We are stringent only to consider that the Shulchan became Tamei, but it is not Metamei the bread.)

פעם אחת הטבילו את המנורה אמרו צדוקים ראו פרושים מטבילין גלגל חמה

(p)

Once, they immersed the Menorah. Tzedukim said "see, Perushim (the zealously observant) are immersing the sun (something impossible to immerse. The Tzedukim held that also the Menorah, one may not immerse it, for it must be lit "Tamid''.)

תמן תנינן נכנסו ללישכת הכלים והוציאו משם תשעים וג' כלי כסף וכלי זהב

(q)

(Mishnah): They entered the chamber of Kelim, and took out 93 silver Kelim and gold Kelim.

ר' שמואל בר נחמן בשם ר' יונתן כנגד תשעים ושלש אזכרות שכתוב (בפרשת חגי זכריה) [צ''ל חגי - קרבן העדה] ומלאכי

(r)

(R. Shmuel bar Nachman): This corresponds to 93 Azkaros (names of Hash-m that may not be erased) in [Sefer] Chagai and [Sefer] Mal'achi.

א''ר חונה חישבתים ואינן אלא שמונים ושלש כנגד שמונים ושלש חותמות שכתוב בעזרא שהיה כל א' ואחד מיחד שמו של הקדוש ברוך הוא וחותם

(s)

(R. Chunah): I counted them, and there are only 83 [occurrences of His four-letter name], corresponding to the 83 signatures written in Ezra (Nechemyah, Perek 10).

אית דבעי מימר כיום מרובה [דף כב עמוד ב] של תמיד כנגד י''ג פרים וי''ד כבשים ואילים שנים ושעיר אחד

(t)

Some say that [there were 93] like the greatest day of the Tamid (the first day of Sukos), corresponding to 13 bulls, 14 lambs, two rams and a goat. (RAMA mi'Piano, Teshuvah 20 - when it is on Shabbos, there are another two lambs, and one lamb for the morning Tamid, before the Mishmaros switched. In all there are 33 animals, and 39 Esronim of Soles in the Menachos for the 13 bulls, 17 for the lambs, and four for the rams. The total number of animals and Esronim is 93.)

ר' שילה דכפר תמרתה בשם ר' יוחנן טעמא דר' ליעזר [שמות ל ג] (וצפית אותו זהב טהור וגו') [צ''ל את גגו ואת קירותיו - מאירי כז:א] התורה קראת אותו קרקע

(u)

(R. Shilah of Kefar Tamrasah, citing R. Yochanan): R. Eliezer's reason [to exempt the Mizbechos from Tevilah] is "v'Es Gago v'Es Kirosav'' - the Torah called it land ("roof'' and "walls'' apply to what is attached).

עד כדון מזבח הזהב מזבח העולה מניין

(v)

Question: This teaches about the gold Mizbe'ach. What is the source for the [copper] Mizbach ha'Olah?

ודין הוא מה אם מזבח הזהב שהוא אמה על אמה את אמר קרקע מזבח העולה שהוא חמש על חמש לא כ''ש

(w)

Answer #1: We learn from a Kal v'Chomer. The gold Mizbe'ach was one Amah by one Amah, and you say that it is land - Mizbach ha'Olah, which is five by five [Amos], all the more so!

אית דבעי מימר רבוע רבוע מה כאן קרקע אף כאן קרקע

(x)

Answer #2: We learn from [a Gezeirah Shavah] "Ravu'a-Ravu'a.'' Just like here (the gold Mizbe'ach) is land, also here (Mizbach ha'Olah) is land.

א''ר הילא טעמא דרבנן [יחזקאל מא כב] המזבח עץ ג' אמות גובה וגו' התורה קראת אותו מיטלטל

(y)

(R. Heila): Rabanan's reason [to disagree] is 'ha'Mizbe'ach Etz Shalosh Amos Govah'' - the Torah called it Metaltelim (the end of the verse calls it "ha'Shulchan'').

2)

TAHARAH OF THE AZARAH AFTER THE REGEL (Yerushalmi Perek 3 Halachah 8 Daf 22b) (part 2)

עד כדון מזבח העולה מזבח הזהב מניין

(a)

Question: This teaches about Mizbach ha'Olah. What is the source for the gold Mizbe'ach?

ודין הוא מה אם מזבח העולה שהוא ה' על ה' את אמר מיטלטל מזבח הזהב שהוא אמה על אמה לא כ''ש

(b)

Answer #1: We learn from a Kal v'Chomer. Mizbach ha'Olah, which is five by five [Amos], and you say that it is Metaltelim - the gold Mizbe'ach, which was one Amah by one Amah, all the more so!

אית דבעי מימר רבוע רבוע מה כאן מיטלטל אף כאן מיטלטל.

(c)

Answer #2: We learn from "Ravu'a-Ravu'a.'' Just like here (Mizbach ha'Olah) is Metaltelim, also here (the gold Mizbe'ach) is Metaltelim.

וחכ''א מפני שהן מצופין.

(d)

(Mishnah): Chachamim say, [they are Mekabel Tum'ah] because they are plated.

1.

Note: Even if they are Metaltelim, if they were considered wooden Kelim, they would be Tehorim, for they have no receptacle.

לא ציפוי שהוא עומד מחמתו הוא

(e)

Question: The plating does not stand by itself! (Therefore, it should be Batel to the wood!)

לא כן אמר ר''ש בן (לוי) [צ''ל לקיש] בשם ר' הושעיה כעובי דינר גורדיינון היה בו

1.

Didn't Reish Lakish say in the name of R. Hoshayah that [the plating] was [only] the thickness of a Gordainun Dinar?

אמר רבי לא למלכתו אינו עומד מחמתו הוא

(f)

Answer (R. La): For its task, does it not stand by itself?! (It was a miracle that it did not melt. It did not stand due to the wood, so it is not Batel to the wood.)

ואתייא כיי דאמר רשב''ל [שמות ל א] ועשית מזבח מקטר קטורת [צ''ל מתקטר קטורת - שערי תורת ארץ ישראל] אין כתיב כאן אלא מקטר קטורת המזבח היה מקטיר את הקטורת

(g)

This is like Reish Lakish taught, it says "v'Asisa Mizbe'ach Miktar Ketores.'' It is not written 'Miskater bi'Ketores', rather, "Miktar Ketores'' - the Mizbe'ach [miraculously helped to] burn the Ketores. (We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)

ויהא כטבלה שהיא עשויה לילך ולהניח

(h)

Question: It should be like a tabletop made to be stationary [which is not Mekabel Tum'ah]!

לא כן א''ר אמי בשם רשב''ל השולחן למה טמא לא מפני שמוציאין אותו ומראין אותו לעולי רגלים וזה לא במקומו הוא עומד

1.

Didn't R. Ami say in the name of Reish Lakish, why is the Shulchan [able to become] Tamei? It is not because they take it out [of the Heichal] and show it to Olei Regalim (that the Lechem ha'Panim on it is still steaming, like it came out of the oven eight days ago)?! This (the Mizbe'ach) stands in its place!

אף זה שימש כלי במקדש

(i)

Answer: Also the Mizbe'ach served Kelim in the Mikdash (sometimes they put Kelim on it).

ויהא טהור ולמה טמא

(j)

Question: [Even so,] it should be Tahor. Why is it Tamei?

א''ר מנא כיי דתנינן תמן שלש משפלות הן א''ר זעירה מפני שמשתמשין בה על גב חביליה

(k)

Answer (R. Mana): It is like a Mishnah teaches - there are three baskets. [Those for manure or straw receive Tum'ah, and] R. Ze'irah taught that it is because people use them (sit) on the bundle (put things on top of them);

וכא מפני שמשתמשין בו על גב חביליו:

1.

Also here, Chachamim say, it is because people use them on the bundle (put things on top of it. We explained this like PNEI MOSHE.)

הדרן עלך פרק חומר בקודש וסליקא לה מסכתא דחגיגה
HADRAN ALACH PEREK CHOMER BA'KODESH U'SELIKA LAH MASECHES CHAGIGAH