1)

NE'EMANOS ABOUT EARTHENWARE KELIM (Yerushalmi Perek 3 Halachah 5 Daf 20b)

מתני' מן המודיעות ולפנים נאמנין על כלי חרש ומן המודיעות ולחוץ אינן נאמנין

(a)

(Mishnah): From ha'Modi'os and closer [to Yerushalayim], people are believed about Kli Cheres. From ha'Modi'os and outside, they are not believed.

כיצד הקדר שהוא מוכר את הקדירות נכנס לפנים מן המודיעות הוא הקדר והן הקדירות [דף כא עמוד א] והן הלוקחין נאמן יצא אינו נאמן:

(b)

How is this? A potter who sells pots, if he entered within ha'Modi'os, if he is the same potter [who made the pots] and they are the same pots, and they are the same buyers (Chaverim saw that he brought them), he is believed. If he left, he is not believed.

גמ' מתניתא בכלי חרש הדקים

(c)

(Gemara): Our Mishnah discusses small Klei Cheres (but not barrels).

מתניתא אמרה כן הוא הקדר והן הקדירות והן הלוקחין וקדירות לא כלי חרש דקין הן

(d)

Support (Mishnah): He is the same potter, they are the same Kedeiros, and they are the same buyers. Are not Kedeiros small Klei Cheres?!

נגעו בו טהרות מן המודיעות ולפנים (טימא משקה את הכלי) [צ''ל הטהרות טהורות מן המודיעות ולחוץ הטהרות טמאות - שערי תורת ארץ ישראל]

(e)

If Taharos touched [a pot even] from Modi'os and closer [to Yerushalayim], the Taharos are Tahor. From Modi'os and outside, the Taharos are Tamei.

מלא מים רבי שמעון בן לקיש אמר נאמן על הכלי ואינו נאמן על המשקה

(f)

If a Kli is full of water, Reish Lakish says, he is believed about the Kli, and he is not believed about the water;

רבי יוחנן אמר נאמן על זה ועל זה

(g)

(R. Yochanan): He is believed about this and this.

מתניתא פליגא על רבי שמעון בן לקיש אמר לו הפרשתי לתוכה רביעית קודש נאמן

(h)

Question (against Reish Lakish - Mishnah): If he told him "I put into it a Revi'is of Kodesh'', he is believed. (Since he is believed about Kodesh, he is believed also about Terumah. We should say similarly that since he is believed about the Kli, he is believed also about the water!)

א''ר זעירה תיפתר באומר עד שאני חבר הפרשתיה

(i)

Answer #1 (R. Ze'irah): [There] is when he says "when I was a Chaver [among Chaverim], I put into it.''

רבנן דקיסרין בשם רבי בון בר חייה טעמא דר''ש בן לקיש אין חבירות למים:

(j)

Answer #2 (Rabanan of Kisarin citing R. Bun bar Chiyah): Reish Lakish holds that we do not consider [an Am ha'Aretz to be like] a Chaver regarding water. (It is easy to get water. There is no need to be lenient.)

2)

NE'EMANOS OF PEOPLE WHO ENTERED A HOUSE (Yerushalmi Halachah 6 Daf 21a)

מתני' הגבאים שנכנסו לתוך הבית וכן הגבאים שהחזירו את הכלים נאמנין לומר לא נגענו

(a)

(Mishnah): If Gaba'im (Yisraelim who collect the king's tax) entered a house, and similarly if thieves returned Kelim, they are believed to say "we did not touch.''

ובירושלם נאמנין על הקודש ובשעת הרגל אף על התרומה:

(b)

In Yerushalayim they are believed about Kodesh, and at the time of the festival, even about Terumah.

גמ' הגבאים שנכנסו לתוך הבית טמא אם יש עמהן עכו''ם נאמנין לומר נכנסנו אבל לא נגענו

(c)

(Gemara - Mishnah): If Gaba'im entered a house, [the house] is Tamei. If there is a Nochri with them, they are believed to say "we entered, but we did not touch'' (they fear to touch anything other than what they take for the king).

פתר לה תרין פתרין

(d)

Two explanations were given.

נאמנין לומר נכנסנו אבל לא נגענו בשיש עדים יודעין ובירושלם נאמנין על הקודש אפילו ישעדים יודעין

(e)

Explanation #1: [There,] they are believed to say "we entered, but we did not touch'' [only if a Nochri is with them. This is even] when there are witnesses who know [that they entered].

פתר לה פתר חורן נאמנין לומר נכנסנו אבל לא נגענו לכן צריכה בשיש עדים יודעין

(f)

Explanation #2: [There] they are believed to say "we entered, but we did not touch'' - this comes to teach only that there are witnesses who know [that they entered, even so they are believed when a Nochri is with them];

ובירושלם נאמנין אף על הקודש אף על פי שיש עדים יודעים

1.

Our Mishnah teaches that in Yerushalayim they are believed even about Kodesh, even if witnesses know [that they entered. We explained this like RIDVAZ.)

א''ר יהושע בן לוי [תהילים קכב ג] ירושלם הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו עיר שהיא עושה כל ישראל לחברים

(g)

(R. Yehoshua ben Levi): "Yerushalayim ha'Benuyah k'Ir she'Chubrah Lah Yachdav'' - it is a city that makes all of Yisrael Chaverim.

מעתה אפי' בשאר ימות השנה

(h)

Question: If so, [we should say so] even at other times of the year!

א''ר זעירה ובלבד בשעה ששם עלו שבטים:

(i)

Answer (R. Ze'irah): This is only when [the next verse is fulfilled] "she'Sham Alu Shevatim.''

3)

THE STATUS OF TAHAROS AFTER THE REGEL (Yerushalmi Halachah 7 Daf 21b)

[דף כא עמוד ב] מתני' הפותח את חביתו והמתחיל בעיסתו על גב הרגל רבי יהודה אומר יגמור

(a)

(Mishnah): One who opens his barrel and begins his dough [to sell to people during] the Regel - R. Yehudah says, he may finish it (even after the Regel, it is Tahor);

וחכ''א לא יגמור

(b)

Chachamim say, he may not finish it (after the Regel, it is Tamei, for Amei ha'Aretz touched it).

משעבר הרגל היו מעבירין על טהרת עזרה עבר הרגל ביום הששי לא היו מעבירין מפני כבוד השבת

(c)

After the Regel, we are Ma'avir (the coming Mishnah explains this) for Taharah of the Azarah. If the Regel ended on Erev Shabbos, they were not Ma'avir, due to Kevod Shabbos.

ר' יהודה אומר אף לא ביום חמישי שאין הכהנים פנויים:

(d)

R. Yehudah says, even [if the Regel ended] on Thursday [they were not Ma'avir,], for the Kohanim do not have time.

גמ' רבי חנניה בשם רבי יוחנן התירו סופו מפני תחילתו שאם אומר את לו שלא יגמור אף הוא אינו פותח

(e)

(Gemara - R. Chananyah citing R. Yochanan): [R. Yehudah holds that] they permitted the end due to the beginning. If you will say that he may not finish, he will not open [to sell].

ולא יפתח

(f)

Question: Let him not open! (Why must we be lenient to encourage him to open?)

אף הוא ממעט בשמחת הרגל

(g)

Answer: This will decrease Simchas ha'Regel.

רבי שמואל בר נחמן בשם ר' יונתן מה פליגין בחבית של יין אבל בחבית של שמן כל עמא מודיי שאינו גומרה

(h)

(R. Shmuel bar Nachman citing R. Yonason): What do they argue about? They argue about a barrel of wine, but a barrel of oil, all agree that he may not finish. (Oil is not needed for Simchas ha'Regel (HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA). And there is no loss if the rest is Tamei, for he may burn it (GILYON HA'SHAS) or leave it for the coming Regel, and its taste will not wane (PNEI MOSHE).) h

כיצד הוא עושה

(i)

Question: What does he do [with a barrel of wine after the Regel, according to Chachamim]?

תני ר' חייה שופכה

(j)

Answer #1 (R. Chiyah - Beraisa): He pours out [the wine, but the barrel is Tahor].

תני בר קפרה שוברה

(k)

Answer #2 (Bar Kaparah - Beraisa): He breaks it (also the barrel is Tamei).

(והא תנא) [צ''ל תני - שערי תורת ארץ ישראל, עלי תמר] רבי חלפתא בר שאול מניחה לרגל הבא

(l)

Answer #3 (R. Chalifta bar Sha'ul - Beraisa): He leaves it for the coming Regel. (We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL, ALEI TAMAR.)

ר' סימון בשם ר' יהושע בן לוי יום טוב שחל להיות בערב שבת (אוכל אף תשבות) [צ''ל גומר אף בשבת ששבת אחר - שערי תורת ארץ ישראל] הרגל כרגל

(m)

(R. Simon citing R. Yehoshua ben Levi): If Yom Tov (Acharon, or Shavu'os) fell on Erev Shabbos, one may finish [what he began during the Regel] on Shabbos, for Shabbos after the Regel is like the Regel. (We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)

א''ר זעירה מתניתא אמרה כן ערב הפסח כפסח ויום טבוח כעצרת

(n)

Support (R. Ze'irah - Beraisa): Erev Pesach is like Pesach. Yom Tevo'ach is like Shavu'os.

א''ר חנניה אוף אנן תנינן דרבא ר' יודה אומר אף לא ביום החמישי שאין הכהנים פנויים:

(o)

(R. Chananyah): We learned a bigger Chidush! R. Yehudah says, even [if the Regel ended] on Thursday [they were not Ma'avir, and everything is still considered Tahor through Shabbos], for the Kohanim do not have time.