1)

TOSFOS DH v'Iy Kodem Matan Sheva (cont.)

תוספות ד"ה ואי קודם מתן שבע (המשך)

וי''ל דכלי שרת אין מקדשין אלא מלאין ולא (הגהת שיטה מקובצת כתב יד) מצטרף להתקדש האי פורתא עם האחר שכבר נתקדש

(a)

Answer #1: A Kli Shares is Mekadesh only if it is full, and this little [added after the Haza'os were done] does not join with the other that already became Kadosh.

אי נמי האי פורתא מנח ליה בלוג לשם קדושת דמים

(b)

Answer #2: This small [addition] they put in the [Kli to measure a] Log with intent to receive [only] Kedushas Damim.

והשתא משמע הכא דאע''ג דלא קדיש למזבח לא הוי כחולין בעזרה מאחר דקדוש קדושת דמים כדמסיק

(c)

Inference: Now it connotes here that even though it is not Kadosh for the Mizbe'ach, it is not like Chulin b'Azarah, since it has Kedushas Damim, like we conclude.

2)

TOSFOS DH v'Chulin Memeila Havai

תוספות ד"ה וחולין ממילא הואי

(SUMMARY: Tosfos discusses why sometimes we do not rely on doing so.)

וכי האי גוונא משני בפ' התכלת (שם דף מח.) גבי שחט שני כבשים על ארבע חלות דשתים מהן נאכלות ע''י פדיון

(a)

Observation: We answer like this in Menachos (48a) regarding one who slaughtered two lambs [brought with Shtei ha'Lechem] with [intent to be Mekadesh] four loaves. Two of them are eaten through Pidyon.

וכי האי גוונא משני בפ' המוכר את הספינה (ב''ב דף פא:) גבי ביכורים דמקדיש להו

1.

And we answer like this in Bava Basra (81b) regarding [Safek] Bikurim. He is Makdish them [and the Kohen eats them through Pidyon].

ותימה דבפרק התודה (מנחות דף פ:) גבי תודה שנתערבה בתמורתה ומתה אחת מהן חבירתה אין לה תקנה

(b)

Question #1: In Menachos (80b), regarding a Todah that became mixed with its Temurah and one of them died, there is no solution for it...

ופריך ולייתי לחם ולימא אי הך דקיימא (הגהת צאן קדשים) תודה היא הא לחמה ואי לא ליפוק לחולין ומשני וכי מכניסין חולין בעזרה

1.

[The Gemara] asks that he should bring bread, and say "if the living animal is the Todah, this is its bread. If not, [the bread] should become Chulin!", and answers "do we bring Chulin b'Azarah?!"

והשתא אמאי לא מקדש להו והדר פריק להו

2.

Why isn't he Makdish [the loaves], and later he will redeem them?

וכן בפ' הזרוע (חולין דף קל.) דקאמר טעמא דכתב רחמנא זה הא לאו הכי הוה אמינא חולין חייבין בחזה ושוק הא בעי תנופה

(c)

Question #2: In Chulin (130a), it says that the Torah needed to write "v'Zeh". If not, one might have thought that Chazeh v'Shok applies to Chulin. (How is this possible?) Tenufah is required!

היכא לינופינהו אי אבראי לפני ה' כתיב אי אגואי קמעייל חולין בעזרה

1.

Citation (130a): Where could he do Tenufah? It cannot be outside [the Mikdash] - it is written "Lifnei Hash-m"! If it is inside, he brings Chulin b'Azarah!

אמאי ליקדשינהו והדר ליפרקינהו

2.

Why is this a problem? He should be Makdish it, and later redeem it!

ומיהו התם ניחא דמקרא קא דריש וזה לא חייבה תורה

(d)

Answer (to Question #2): There, it is fine. We expounded a verse. The Torah did not obligate doing so (we properly challenged the Havah Amina that it applies to Chulin).

אבל עוד קשה בפרק בתרא דמנחות (דף קד:) גבי פירשתי ואיני יודע מה פירשתי יביא מנחה של ששים עשרון דברי חכמים רבי אומר כו'

(e)

Question #3: In Menachos (104b), regarding "I specified [to offer a Minchah], and I do not know what [size] I specified", Chachamim say, he brings a Minchah of 60 Esronim. Rebbi says (he must bring Menachos of every size, from one until 60).

וקאמר דפליגי במותר להכניס חולין לעזרה דרבי סבר דאסור להכניס חולין לעזרה ואסור לערב חובה בנדבה

1.

It says that they argue about whether or not one may enter Chulin in the Azarah. Rebbi forbids, so he forbids mixing Chovah (the amount he vowed) with Nedavah (the excess of 60 Esronim above what he vowed);

והשתא ליקדשינהו קדושת דמים והדר לפרקינהו

2.

He should be Makdish [the excess] Kedushas Damim, and later redeem it!

וי''ל דגבי תודה לא בעי למימר דמקדישה ופריק גזירה שמא יאמרו יש פדיון ללחמי תודה

(f)

Answer: Regarding Todah, he does not want to say that he is Makdish it and redeems it, lest people say that Lachmei Todah can be redeemed;

וכן בההיא דפ' בתרא (גז''ש) שיש שם שיעור מנחה אתי למימר שיש לה פדיון

1.

And similarly in Menachos (104b), that [the amount he would redeem] has a Shi'ur for a Minchah, people will say that it has Pidyon;

אבל הכא דליכא שיעורא ידעי דהא דיש לה פדיון משום דאין לה שיעור לכך אין קדוש קדושת הגוף

(g)

Distinction: However, here there is not a Shi'ur [in what he added to complete the Shi'ur after the Haza'os]. People know that it has Pidyon because it does not have a Shi'ur. Therefore, it does not get Kedushas ha'Guf.

וכן בביכורים ידעי דמשום ספיקא הוא דאין ביכורים נפדין כתרומות ומעשרות דהשתא נמי לאחר פדיון אין נאכלין אלא לכהנים וליכא למיטעי מידי

1.

Similarly, people know that Bikurim [were made Kodesh] only due to Safek, for Bikurim cannot be redeemed, like Terumos and Ma'aseros. Also now after Pidyon, only Kohanim eat it, and there is nothing to err about.

וכן בההיא דהתכלת (שם דף מח.) גבי שחט שני כבשים על ארבע חלות ידעי דלא קדשי אלא שתים ובלחמי תודה דלא קדשי אלא ארבעים

2.

Similarly, in Menachos (48a) regarding one who slaughtered two lambs for four loaves, people know that only two of them become Kodesh, and regarding [Todah slaughtered for 80] Lachmei Todah that only 40 become Kadosh.

ואין להקשות דלימא דהנך שיריים דהכא דמסיק להו (הגהת שיטה מקובצת) לשם עצים

(h)

Implied question: We should say that he burns the Shirayim here like wood!

חדא דרחמנא אמר דליכלינהו למצוה

(i)

Answer #1: The Torah said that it is a Mitzvah to eat them.

ועוד דלא שרינן לשם עצים אלא בדבר שנתערב במידי דבר הקרבה כגון איברי עולה באיברי חטאת

(j)

Answer #2: We permit to burn like wood only something that became mixed with something that is offered, e.g. limbs of Olah in limbs of Chatas.

3)

TOSFOS DH Tikunei Gavra She'ani

תוספות ד"ה תקוני גברא שאני

(SUMMARY: Tosfos questions if R. Shimon's law is mid'Oraisa.)

תימה אי דאורייתא קאמר ר''ש אין מתנדבין שמן היכי שרי משום תקוני גברא

(a)

Question #1: If R. Shimon says that mid'Oraisa one may not offer a Nedavah of oil, how is it permitted in order to fix the person?!

ועוד כיון דאין מתנדבין חולין גמורין הוו

(b)

Question #2: Since one may not offer a Nedavah [of oil], it is total Chulin! (Mar'eh Kohen - in the conclusion that it is like R. Shimon, he is Makdish it Kedushas Damim. Minchas Aharon - Tosfos holds that Tosfos Menachos 80b, that one may not be Makdish Kedushas Damim something with which Avodah is done. Shalom Rav, citing Maharam Shapiro - the Isur to be Makdish Kedushas Damim and redeem, lest people say... is mid'Rabanan. When we need to fix a person, we did not decree.)

4)

TOSFOS DH Man Tana d'Palig Alei d'R. Eliezer R. Shimon Hi

תוספות ד"ה מאן תנא דפליג עליה דר' אליעזר ר' שמעון הוא

(SUMMARY: Tosfos shows that the Gemara in Kidushin is unlike R. Eliezer.)

וההוא דקדושין (דף נה.) דבהמה שנמצאת בין ירושלים למגדל עדר דמשמע התם דאי אישתכח בן שתי שנים דאיכא לספוקי באשם לית ליה תקנתא

(a)

Implied question: In Kidushin (55a), if an animal was found between Yerushalayim and Migdal Eder, it connotes that if a male second year animal is found, that perhaps it is an Asham, there is no solution!

צריך לומר דפליגא אדר' אליעזר דאי מתנדבין לייתי בהמה וליתני באשם תלוי

(b)

Answer: We must say that it argues with R. Eliezer, for if one may bring [Asham Taluy] for Nedavah, he should bring an animal and stipulate [that if the found animal was not an Asham, this is a Nedavah of Asham Taluy].

5)

TOSFOS DH v'R. Eliezer Osam Hu d'Rabai Lecha...

תוספות ד"ה ורבי אליעזר אותם הוא דרבאי לך...

(SUMMARY: Tosfos explains the logic to expound like this.)

וא''ת מה סברא היא זו לר' אליעזר דאל המזבח (הגהת טהרת הקודש) לא קאי אכולהו ולריח ניחוח דבתריה קאי אכולהו אפי' אשיריים

(a)

Question: What is the reasoning, that according to R. Eliezer "v'El ha'Mizbe'ach" (which teaches about the ramp) does not refer to all of them, and "l'Rei'ach Nicho'ach", which is after it, refers to all of them, even Shirayim?!

ויש לומר משום דלא מסתבר ליה טעמא לר' אליעזר להחמיר בשיריים טפי משאור ודבש ודרשא דכבש כמזבח חומרא היא ולא קאי אלא אשאור ודבש דחמיר

(b)

Answer: R. Eliezer holds that it is unreasonable to be more stringent about Shirayim that Se'or and honey. The Drashah that the ramp is like the Mizbe'ach is a stringency, and it refers only to Se'or and honey, which are stringent.

6)

TOSFOS DH v'Rabanan Tartei Shamat Minah

תוספות ד"ה ורבנן תרתי שמעת מינה

(SUMMARY: Tosfos points out that our Sugya is like R. Elazar in Menachos.)

הך סוגיא כרבי אלעזר דאמר בפרק כל המנחות באות מצה (מנחות דף נז:) המעלה מכולן ע''ג הכבש פטור ור' יוחנן מחייב התם

(a)

Observation: This Sugya is like R. Elazar, who said in Menachos (57b) that one who puts any of them on the ramp is exempt. R. Yochanan obligates there.

והא דקאמר התם ור' יוחנן האי אותם מאי עביד ליה הוה ליה למימר דאיצטריך לכדדרשינן הכא רבנן

(b)

Implied question: It says there 'what does R. Yochanan learn from "Osam"?' It should say that he needs it for like Rabanan expound here!

אבל ניחא ליה לשנויי אפי' כר' אליעזר

(c)

Answer: It prefers to answer even like R. Eliezer.

ועוד בכמה מקומות סוגיא דשמעתא כוותיה לעיל דמשני דמסיק לשם עצים ובפרק בתרא דמנחות (דף קו:) (הגהה בגליון):

(d)

Strengthening of Answer: [It wants to answer like R. Eliezer because] in several places the Sugya is like him - above, that it answers that he burns it like wood, and in Menachos (106b).

77b----------------------------------------77b

7)

TOSFOS DH Hacha b'Dukin sheb'Ayin v'Aliba d'R. Akiva... Lo Yerdu

תוספות ד"ה הכא בדוקין שבעין ואליבא דר''ע... לא ירדו

(SUMMARY: Tosfos asks that there should be other Mumim like this.)

מילתיה דר''ע בפ' המזבח מקדש (לקמן דף פד.) דתנן ר''ע מכשיר בבעלי מומין ואמר ר' יוחנן בגמ' לא הכשיר ר''ע אלא בדוקין שבעין הואיל וכשרין בעופות

(a)

Explanation: R. Akiva's teaching is below (84a). The Mishnah says that R. Akiva is Machshir Ba'alei Mumim, and in the Gemara R. Yochanan said that R. Akiva is Machshir only Dukin sheb'Ayin (cataracts), since they are Kosher in birds;

דלא פסל בעופות אלא מחוסר אבר כדדרשינן בת''כ ובפ''ק דקדושין (דף כד:) יכול נקטעה רגלה ונשברה גפה

1.

The only Pesul of birds is missing a limb, like we expound in Toras Kohanim and in Kidushin (24b) "one might have thought that [it is Kosher even] if its leg was cut off or its wing dried [so much that it will fall off...]"

וא''ת אמאי לא חשיב נמי ניב שפתים דאמר פ' הניזקין (גיטין דף נו.) דשדא מומא בניב שפתים אתרא דלדידן הוי מומא ולדידהו לא הוי מומא דלא פסול לבני נח אלא מחוסר אבר

(b)

Question: Why doesn't it count also [a Mum in] Niv Sefasayim (the base of the lips)? It says in Gitin (56a) that [Bar Kamtza] made a Mum in Niv Sefasayim, a place that is a Mum for us, but not for [Bnei Noach]. The only Pesul for Bnei Noach is if it is missing a limb!

ושמא בעוף לא שייך ניב שפתים

(c)

Answer: Perhaps Niv Sefasayim does not apply to birds.

מיהו אכתי קשה דאיכא כמה מומין דלא פסלי ואמאי נקיט דוקין שבעין

(d)

Question #1: It is still difficult, for there are several Mumim that do not disqualify. Why did he discuss Dukin sheb'Ayin? (Tzon Kodoshim - above (35b DH Ela), Tosfos said that other blemishes are only mid'Rabanan. Ayeles ha'Shachar asks why it would be better to discuss a different Mum. Perhaps Tosfos means that he should have said "like Dukin sheb'Ayin "! - PF)

וכן בגיטין הוה מצי למישדי מומא במקום אחר

(e)

Question #2: Also in Gitin, he could have blemished it elsewhere! (Ayeles ha'Shachar asks why it would be better to make a different Mum. Chidushei Basra says that he should have blemished it in a covered place, lest the king find out.)

8)

TOSFOS DH Iy Hachi Afilu b'Einaihu Nami

תוספות ד"ה אי הכי אפי' בעינייהו נמי

(SUMMARY: Tosfos asks why we did not answer now like we answer at the end.)

תימה דלישני דלדבריהם קאמר להו כדמשני לבסוף

(a)

Question: He should answer that he addressed them according to their opinion, like it answers at the end! (Tzon Kodoshim - if so, it would be difficult why R. Eliezer did not teach that they are accepted without a mixture.)

9)

TOSFOS DH Ha Avar Mum Yirtzu

תוספות ד"ה הא עבר מום ירצו

(SUMMARY: Tosfos discusses the argument about how we expound Bam and Bahem.)

אע''ג דדרשינן בבכורות (דף לז.) בכלל ופרט דמום עובר מרצה

(a)

Implied question: We expound in Bechoros (37a) through Klal u'Ferat that [a Korban with] a temporary Mum, [after the Mum goes away] it is accepted!

מום עובר דמוקדשין איצטריך דה''א כיון דנדחה שוב אינו נראה

(b)

Answer: We need to teach a temporary Mum of Kodshim. One might have thought that once it was Nidcheh, it is never Kosher again. (What is the added Chidush? Ayeles ha'Shachar says that one might have thought that there is Dichuy if the Mum came after it was Kadosh. Sedeh Tzofim brings from Achiezer (2 YD 35:3) that the Chidush is for a Mum that will not pass by itself, rather, only through a Refu'ah.)

1.

Note: Tzon Kodoshim says that the following begins a new Dibur.

ורבנן בם בהם לא דרשי

(c)

Citation: Rabanan do not expound [the difference between] Bam and Bahem.

משמע דלא דרשינן מיניה תרתי אפי' ר''א לא דריש אלא מדכתיב בהם ולא כתיב בם

(d)

Inference: [Rabanan] do not expound two Drashos from this. Even R. Eliezer expounds [two] only because it is written Bahem, and not Bam.

ותימה דבפ' שני שעירי (יומא דף סד.) דריש רבי יוחנן מבהם ג' דרשות הני הוא דכי עבר מומם ירצו הא שאר דחויין הואיל ונדחו ידחו

(e)

Question: In Yoma (64a), R. Yochanan expounds from Bahem three Drashos - these, when their Mum goes away, they are accepted, but others, since they were Nidcheh, they are [permanently] Nidcheh;

ועוד דריש בם הוא דלא ירצו הא עבר מומן ירצו ועוד בם הוא דלא ירצו הא ע''י תערובת ירצו

1.

He expounds also Bam (when their Mum is in them) they are not accepted, but when their Mum goes away, they are accepted, and also Bam (by themselves) they are not accepted, but through a mixture they are accepted!

ושמא משום דכתיב נמי בם דמייתר ובם ובהם שניהם מיותרין ודרשינן לרבי יוחנן חדא דרש מבם ותרתי מבהם

(f)

Answer: Perhaps because it is written also Bam, which is extra, and Bam and Bahem are both extra, and R. Yochanan expounds one from Bam and two from Bahem;

ולרב דרשינן תרתי חדא מבם וחדא מבהם אבל בם בהם לא דריש

1.

Rav expounds two - one from Bam and one from Bahem, but he does not expound [from the change from] Bam [to] Bahem.

וכולה סוגיא התם בין לרב בין לר' יוחנן אליבא דר''א

(g)

Explanation #1: The entire Sugya there, both according to Rav and R. Yochanan, is according to R. Eliezer.

ואין לחוש בכך דהכי נמי לעיל (דף עו:) ובפ' בתרא דמנחות (דף קו:) כר''א

1.

Remark: This is not difficult, for also above (76b) and in Menachos (106b) [the Sugya] is like R. Eliezer.

אי נמי אפי' כרבנן דבין ר''א ובין רבנן דמתני' אית להו דע''י תערובת ירצו

(h)

Explanation #2: Alternatively, it is even like Rabanan. Both R. Eliezer and Rabanan of our Mishnah hold that they are accepted in a mixture;

והכי פירוש התם בעינייהו הוא דלא ירצו הא ע''י תערובת ירצו

1.

There (in Yoma) it means "by themselves they are not accepted, but they are accepted in a mixture."

דתנן איברים שנתערבו כו' ומשמע מתוך המשנה דמודו רבנן דהנהו דקרבו ועלו למערכה יקרבנו דלא ירדו

2.

Source: Our Mishnah teaches that if limbs became mixed... The Mishnah connotes that Rabanan agree that those that were offered and went up on the Ma'arachah, he offers them, for Lo Yered.

שמעינן מינה דאית להו הך דרשא אלא לכתחלה אסרי מדרבנן

3.

Inference: This shows that they expound this Drashah (that they are accepted in a mixture), only l'Chatchilah they forbid mid'Rabanan;

דאי לית להו הוה להו למימר (הגהה בגליון, משיטה מקובצת) אפי' אותם שעלו ירדו כיון דלא בטלי אי לאו משום דשריא תערובת דאורייתא

i.

If they did not expound it, they should say that even those that ascended, Yerdu, since they are not Batel, if not that the Torah permitted a mixture;

דכיון דאחמור רבנן דלא ליבטלו משום דדרכו למנות לית (הגהת צאן קדשים) לן למישרי ע''י ביטולו ברוב בדיעבד משום דעלו

ii.

Since Rabanan were stringent that they are not Batel, because it is Darko Limnos, we should not say that because Alu, we permit through Bitul in a majority b'Di'eved. (Chak Nasan - since in general Chachamim said that Es she'Darko is not Batel, all the more so we should be stringent about offering to Hash-m.)

והא דקאמר הכא ורבנן בם בהם לא דרשי ולא בעי למימר דרבנן נמי אית להו הך דרשה אלא דלכתחלה אסרי להקריב מדרבנן כי תנאי דמתני'

(i)

Implied question: Why does it say here that Rabanan do not expound [a second Drashah due to the difference between] Bam, Bahem? We should say that also they expound it, but mid'Rabanan they forbid l'Chatchilah to offer, like the Tana'im of our Mishnah!

משום דמשמע ליה דלא יקרבו לרבנן מדאורייתא כמו דלא יקרבו דרובע ונרבע דרישא דברייתא דאפי' בדיעבד ירדו

(j)

Answer: It connotes to [the Gemara] that Rabanan say that mid'Oraisa we do offer them, just like the Reisha of the Beraisa says that we do not offer Rove'a and Nirva. Even b'Di'eved, Yered.

השתא א''ש דרב ור' יוחנן לא שבקו רבנן ואמרי כר''א

(k)

Support: Now it is fine that Rav and R. Yochanan did not abandon Rabanan and say like R. Eliezer.

ותדע מדמייתי התם מלתא דרבנן דאי אליבא דר' אליעזר קאמרי לא הוה ליה לאיתויי מלתייהו דרבנן

(l)

Proof: It brings there Rabanan's teaching. If they said according to R. Eliezer, it should not have brought Rabanan's opinion.

ואע''ג דרבנן דברייתא לא דרשי הכי

(m)

Implied question: Rabanan of the Beraisa do not expound like this!

מתני' עיקר

(n)

Answer: Our Mishnah is primary.

והא דדריש התם מה' דבהם טעמא דר' יוחנן ומתרי בם דריש עבר מומם וע''י תערובת (הגהת צאן קדשים)

(o)

Implied question: There, R. Yochanan expounds his teaching from the Hei in "Bahem" (only a temporary Mum, when it goes away the Korban is accepted, but anything else Nidcheh is permanently Nidcheh), and from the two "Bam"s he expounds [that they are accepted] after the Mum goes away, and in a mixture...

והכא דריש מבם תערובת ועבר מומם מה' דבהם (הגהת צאן קדשים) ואייתר להם בם דבתרא לכדר' יוחנן כדפרישית

1.

And here, [R. Eliezer] expounds a mixture from Bam, and [that they are accepted] after the Mum goes away from the Hei in "Bahem", and Bam is extra for R. Yochanan's teaching, like I explained!

לא קשה מידי דלא איכפת ליה להש''ס רק שיוכל לעשות ג' דרשות ולא חש להזכיר דרשא דר' יוחנן אלא הפשוטה יותר

(p)

Answer: This is not difficult at all. The Gemara is concerned only that it can expound three Drashos. It is not concerned to mention the Drashah of R. Yochanan, rather, the simpler [two Drashos that Rav agrees with].

וזה אין לפרש דאיברי בעלי מומין בתמימים לא בטלי מן התורה

(q)

Implied suggestion: Perhaps limbs of Ba'alei Mum are not Batel in [limbs of] Tamim mid'Oraisa!

דמאיזה טעם לא בטלו

(r)

Rejection: For what reason are they not Batel?!

אי משום דאין עולין מבטלין זה את זה

1.

Suggestion: They are not Batel because Olim (things that are offered on the Mizbe'ach) are not Mevatel each other (below, 81a).

הא בעלי מומין לא עולין נינהו

2.

Rejection #1: Ba'alei Mumim are not Olim!

ועוד דאפי' עולין נראה דלרבנן מדאורייתא מבטלין זה את זה בדבר שאינו מתערב כמו מין במינו לר' יהודה שאינו מתערב דלא הוי כדם וסולת בטל מדאורייתא

3.

Rejection #2: Even if they were Olim, it seems that Rabanan hold that mid'Oraisa they are Mevatel each other regarding something that does not mix, just like Min b'Mino according to R. Yehudah. It does not mix, so it is not like blood and flour. It is Batel mid'Oraisa (like R. Tam said in Tosfos 73a DH R. Yehudah).

10)

TOSFOS DH Odu Li Mihas Besar Ba'al Mum k'Etzim Dami

תוספות ד"ה אודו לי מיהת בשר בעל מום כעצים דמי

(SUMMARY: Tosfos points out that R. Eliezer himself disagrees with this reasoning.)

אע''ג דר''א גופיה לא חייש להאי טעמא מדמצריך קרא

(a)

Implied question: R. Eliezer himself did not hold like this reason (we consider it like wood), since he needed a verse!

מ''מ תיקשי להו לרבנן והכי אורחיה דהש''ס כדפירשתי בריש פירקין

(b)

Answer: In any case it is difficult for Rabanan. This is the Gemara's style, like I explained above (72a DH v'Livatlu).

11)

TOSFOS DH b'Dam Behemah Oh b'Dam Chayah Ro'in Oso k'Ilu Hu Mayim

תוספות ד"ה בדם בהמה או בדם חיה רואין אותו כאילו הוא מים

(SUMMARY: Tosfos discusses when we say Ro'in.)

וא''ת דם בהמה וחיה היכי זריק להו למזבח

(a)

Question: How can one throw blood of a [Chulin] Behemah or Chayah on the Mizbe'ach?

נהי דאמר רואין כאילו הוא מים ולא מבטל דם אחר מ''מ מים גמורין לא הוי ולא בטל ממנו שם חולין

1.

Granted, we view it is as if it were water, and it is not Mevatel other blood. Still, it is not total water, and it does not lose the status of Chulin!

ואפי' למ''ד (נזיר דף כט.) חולין שנשחטו בעזרה לאו דאורייתא היינו שחיטתן אבל להעלותן לגבי המזבח נראה דאסור

2.

Even according to the opinion that the Isur of Chulin slaughtered in the Azarah is not mid'Oraisa, this refers to Shechitah, but it seems that one may not put [the blood] on the Mizbe'ach!

וי''ל כיון דדם כשר מעורב בו ואין עיקר זריקתן לשם הפסול אלא לשם הכשר שרי אע''ג דבאיברים לא אמר רואין לשם עצים

(b)

Answer #1: Since Kosher blood is mixed with it, and the Zerikah is not primarily for the Pasul, rather, for the Kosher, it is permitted, even though regarding limbs we do not view [the Pasul limbs] like wood.

ומיהו בלאו הכי אתי שפיר דבנזיר פ' ד' (הגהת צאן קדשים) (שם) משמע דלמ''ד לאו דאורייתא אפי' העלאה נמי שרי גבי מדיר בנו בנזיר

(c)

Answer #2: Even without this, it is fine, for in Nazir (29a) it connotes that according to the opinion that (Chulin b'Azarah) is not mid'Oraisa, even offering [Chulin] on the Mizbe'ach is permitted, regarding imposing Nezirus on one's son (a minor);

למ''ד לחנכו במצות דמביא קרבן (הגהת צאן קדשים) דקא סבר חולין בעזרה לאו דאורייתא

1.

According to the opinion that it is to train him in Mitzvos, he brings a Korban, for he holds that Chulin b'Azarah is not mid'Oraisa.

ושמא סבר לה כר''א דשרי לשם עצים ולשם מים

(d)

Possibility #1: Perhaps he holds like R. Eliezer, who permits l'Shem wood and l'Shem water.

ואפשר דאפי' רבנן מודו דלא אסרי לשם עצים ולשם מים אלא במידי דהקרבה כגון איברי חטאת ואיברי עולה וכן ניתנין למעלה שנתערבו בניתנין למטה ומתן אחת במתן ארבע

(e)

Possibility #2: Even Rabanan agree. They forbid l'Shem wood and l'Shem water only something that is offered, like limbs of a Chatas and limbs of an Olah [that became mixed], and similarly Nisnim (blood that must be put) above that became mixed with Nisnim below, and Nisnim one Matanah became mixed with Nisnim four Matanos...

אבל חולין גמורין שרו לכ''ע לשם עצים ולשם מים וכן נתערב בדם פסול ובדם התמצית

1.

However, total Chulin, all permit l'Shem wood and l'Shem water. The same applies to [blood mixed with] Pasul blood or Dam Tamtzis (not Dam ha'Nefesh).

וכן מוכיח לקמן (דף עט:) מדדחיק עלה בגמ' במאי פליגי בגוזרין גזירה במקדש ולא קאמר דפליגי ברואה אני כדפליגי בסיפא ולקמן אפרש (כן נראה להגיה) (ד''ה במאי)

(f)

Support: It is proven like this below (79b), since the Gemara gives a difficult answer that they argue about making a decree in the Mikdash, and does not say that they argue about "I view", like they argue in the Seifa. Below I will explain (79b DH b'Mai).

12)

TOSFOS DH Ro'in Oso k'Ilu Hu Mayim

תוספות ד"ה רואין אותו כאילו הוא מים

(SUMMARY: Tosfos discusses how we infer than Olim or Min b'Mino is not Batel.)

הקשה ה''ר שמואל מוורדום הא דאמרי' בהקומץ רבה (מנחות דף כב.) ולקח מדם הפר ומדם השעיר הדבר ידוע שדם הפר מרובה מדם השעיר סברי רבנן מכאן לעולין שאין מבטלין זה את זה

(a)

Question (R. Shmuel of Vardom): We say in Menachos (22a) "v'Lakach mi'Dam ha'Par umi'Dam ha'Sa'ir" - it is known that the bull has more blood than the goat. ("Dam ha'Sa'ir" shows that it is not Batel in the majority.) Rabanan learn from here that Olim (things that are offered on the Mizbe'ach) are not Mevatel each other;

היכי דריש ליה מיניה דילמא (הגהת שיטה מקובצת) הא דלא בטיל היינו משום דאפי' הוי מים היה בו מראית דם

1.

How can one expound from there? Perhaps the reason it is not Batel is because even if [Dam ha'Par] were water, [the mixture with Dam ha'Sa'ir] would have the appearance of blood!

וי''ל דפעמים שהוא כל כך רבה דאי הוי דם הפר מים משתנה מראית דם השעיר עד שנעשה דיהה ופסול

(b)

Answer #1: Sometimes there is so much more Dam ha'Par, that if it were water, the appearance of Dam ha'Sa'ir would change until it became weak and Pasul;

דאם יש בו מראית דם דקתני היינו מראית דם גמור ולא חזותא בעלמא

1.

"If it has the appearance of blood" that was taught means the appearance of proper blood, and not a mere appearance.

ועוד י''ל אי לאו משום דאין עולין (אין) מבטלין זה את זה לרבנן או מין במינו לר' יהודה כשמערה טיפה ראשונה הוי ליה בטל ונדחו

(c)

Answer #2: If not because Olim are not Mevatel each other according to Rabanan, or Min b'Mino [is not Batel] according to R. Yehudah, when one poured in the first drop it would be Batel and Nidcheh.

ומיהו קשה דאיפכא ה''ל למידק דהא אמרי' ביומא (דף נג:) שעירה דם הפר בדם השעיר ובדם שנתערב במים אמר בגמ' לא שנו אלא שנפל מים לתוך דם אבל דם לתוך מים ראשון ראשון בטל

(d)

Question: They should have inferred oppositely, for we say that in Yoma (53b) that he poured Dam ha'Par into Dam ha'Sa'ir, and regarding blood that became mixed with water, it says in the Gemara "we learned only when water fell into blood, but blood into water, every first amount that falls in is Batel";

הלכך האי דם פר היה לו להתבטל ראשון ראשון בדם השעיר

1.

Therefore, Dam ha'Par, every first amount that falls into Dam ha'Sa'ir should be Batel more blood of the bull, i.e. if Bitul applied, the bull's blood would be Batel!)

ואפי' מאן דלית ליה ראשון ראשון בטל בפ' בתרא דע''ז (דף עג.) הכא מודה משום דה''ל נראה ונדחה

2.

Even the one who does not say that every first amount is Batel, in Avodah Zarah (73a), here he agrees, because it is Nir'eh v'Nidcheh!

וי''ל דלא אמרינן (הגהת צאן קדשים) ראשון ראשון בטל כשמערה בשפע הרבה יחד כמו שמחלק בע''ז (גז''ש) בין חבית דנפיש עמודיה לצרצור קטן דלא נפיש עמודיה

(e)

Answer #1: We do not say that every first amount is Batel when one pours a large amount together, like the Gemara distinguishes in Avodah Zarah (73a) between a barrel, which has a large Amud (flow, when pouring from it) to a small flask, which has a small Amud;

אפי' למאן דאית ליה ראשון ראשון בטל בחבית ביותר מפי חבית היה מודה דלא בטיל

1.

Even the one who says that every first amount is Batel regarding a barrel, when [the Amud] is greater than from the mouth of a barrel (e.g. from a bucket of blood) he agrees that it is not Batel.

ועוד מי לא עסקינן שמערה דם הפר שבכלי זה ודם השעיר שבכלי זה משניהם יחד תוך כלי שלישי:

(f)

Answer #2: The case is, he pours Dam ha'Par [from] this Kli and Dam ha'Sa'ir from another Kli. He pours both together into a third Kli.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF