TOSFOS DH Ela Le'asuyei Chayah
תוספות ד"ה אלא לאתויי חיה
(SUMMARY: Tosfos prefers a text that says oppositely.)
כך גרס הקונטרס
Version #1: This is Rashi's text.
וקשה דמאי קפריך מ''ש טמאה כו' אדרבה משום דדמי לטמאה איצטריך קרא לאתויי
Question #1: What was the question "why is this different than Tamei? Just the contrary, because it resembles Tamei, we need a verse to include it!"
ומאי פריך נמי ואכל לא תאכלוהו אדרבה משום הכי איצטריך קרא טריפה דמשמע כל שיש במינו טריפה חלבה טהור ואפי' חיה
Question #2: What was the question "v'Achol Lo Sochluhu"? Just the contrary, due to this we need the verse of Tereifah, which connotes that anything that has Tereifah in its species, its Chelev is Tahor, and even a Chayah!
ור''ת גרס אלא למעוטי חיה מאי טעמא מי שחלבה אסור וכו' ול''ג סד''א
Version #2: R. Tam's text says "rather, it excludes a Chayah. What is the reason? [The verse refers to] one whose Chelev is forbidden [and its meat is permitted]." The text does not say "one might have thought..."
ופריך אמאי איצטריך קרא לומר דחלב חיה טמא מאי שנא טמאה כו'
[The Gemara] asks why we need a verse to teach that Chelev of a Chayah is Tamei. Why is it different than a Tamei...?
ומיהו קשה דטריפה לא משמע למעוטי אלא לרבויי כל שיש במינה טריפה
Question: "Tereifah" does not connote to exclude, rather, to include anything that has Tereifah in its species!
TOSFOS DH Mah Temei'ah Chelbah Tamei
תוספות ד"ה מה טמאה חלבה טמא
(SUMMARY: Tosfos questions this, and defends it.)
וכי תימא מה לטמאה שכן אין שחיטתה מטהרתה תאמר לטריפה
Implied question: Shechitah is not Metaher a Tamei. You cannot learn from it to a Tereifah (which Shechitah is Metaher)!
חיה תוכיח
Answer: Chayah is Yochi'ach. (Shechitah is Metaher it, and its Chelev is Tamei.)
TOSFOS DH Yavo Isur Neveilah v'Yachol Al Isur Chelev
תוספות ד"ה יבא איסור נבילה ויחול על איסור חלב
(SUMMARY: Tosfos asks why a verse is needed according to one opinion.)
תימה למאן דאית ליה איסור מוסיף למה ליה קראי
Question: According to the opinion that holds that [Isur Chal Al Isur for] Isur Mosif (e.g. initially only the Chelev was forbidden. Now, Neveilah forbids the entire animal), why do we need a verse? (R. Akiva Eiger asks that this is Isur Kolel! Perhaps Tosfos means that Neveilah is Mosif because it forbids the Chelev even to the Mizbe'ach. Mar'eh Kohen says that sometimes the Gemara says "Mosif", and really it is Kolel, and so does our Tosfos. Taharas ha'Kodesh suggests that there is a printing error, and the text should say "Kolel".)
וכי תימא מהכא יליף בעלמא
He learns from here to elsewhere [that Isur Mosif is Chal Al Isur].
שאני הכא דאיסור חלב קל הוא דהותר מכללו ולכך אתי איסור נבילה וחייל עליה
Rejection: Here is different, for the Isur Chelev is lenient. It is totally permitted [in a Chayah]. Therefore the Isur of Neveilah takes effect on it!
TOSFOS DH v'Iy Ashma'inan Tereifah Mishum d'Isura me'Chayim v'Chulei
תוספות ד"ה ואי אשמעינן טריפה משום דאיסורא מחיים כו'
(SUMMARY: Tosfos asks that in Chulin, we say oppositely!)
תימה דבפ''ב דחולין (דף לז:) עביד ק''ו איפכא ומה מחיים אתי איסור טריפה וחייל אאיסור חלב נבילה דלאחר מיתה מבעיא ושם פירשתי
Question: In Chulin (37b) it makes a Kal v'Chomer oppositely! In its lifetime, the Isur Tereifah takes effect on the Isur Chelev. Neveilah, which is after death, all the more so! I explained there (DH u'Mah. The Gemara thought that the Isur Neveilah begins while it is alive and dangerously sick. Tereifah is not Metamei, and it takes effect on the Isur Chelev. Neveilah, which is Metamei after death, all the more so it takes effect on the Isur Chelev! Our Sugya is like the conclusion there, that Neveilah takes effect only after death. In this way Tereifah is more stringent, so there is no Kal v'Chomer.)
TOSFOS DH v'Chad Lemi'utei Ohf Tamei
תוספות ד"ה וחד למעוטי עוף טמא
(SUMMARY: Tosfos explains why R. Meir does not learn like R. Yehudah.)
הא דלא נפקא ליה לרבי מאיר מהיכא דנפקא ליה לרבי יהודה
Implied question: Why doesn't R. Meir learn from R. Yehudah's source?
משום דר' מאיר לטעמיה דאית ליה איסור חל על איסור
Answer: R. Meir holds also elsewhere that Isur Chal Al Isur.
TOSFOS DH v'R. Meir Hai Neveilah Mai Avid Lei
תוספות ד"ה ורבי מאיר האי נבילה מאי עביד ליה
(SUMMARY: Tosfos justifies the question.)
וא''ת על כרחיך צריך לכתוב נבילה דאי הוה כתיב טריפה לא יאכל לטמאה בה ולא כתב נבילה אם כן הוה אמינא דטריפה בלא נבילה מטמאה
Question: You are forced to say that the Torah needed to write Neveilah, for had it written [only] "Tereifah Lo Yochal Letam'ah Bah", and not written Neveilah, one might have thought that Tereifah without Neveilah is Metamei!
וי''ל כיון דכתיב (ויקרא יז) (והנפש) [וכל נפש] אשר תאכל נבילה וטריפה מה התם נבילה עמה אף כאן נבילה עמה
Answer: Since it is written "v'Chol Nefesh Asher Tochal Neveilah u'Tereifah", just like there Neveilah is with [Tereifah], also here Neveilah is with it (it is Metamei only if it is Neveilah).
TOSFOS DH l'Shi'ur Achilah bik'Zayis
תוספות ד"ה לשיעור אכילה בכזית
(SUMMARY: Tosfos points out that R. Yehudah could agree with this.)
איפשר דרבי יהודה נמי אית ליה ואע''ג דלא מיותר
Remark: It is possible that also R. Yehudah holds like [this Drashah], even though [the verse] is not extra.
TOSFOS DH Yatz'esah Chayah she'Chelbah u'Besarah Mutar (pertains to Amud B)
תוספות ד"ה יצתה חיה שחלבה ובשרה מותר (שייך לעמוד ב)
(SUMMARY: Tosfos explains why we did not learn from here in Chulin.)
הא דדחיק בפרק בהמה המקשה (חולין דף ע:) לאשכוחי דנבלת חיה טהורה מטמאה ולא מצי למידרש מהכא דהא חלבה טמא
Implied question: Why does the Gemara in Chulin (70b) struggle to find that the Neveilah of a Kosher species of Chayah is Tamei? Why couldn't it expound from here, that its Chelev is Tamei? (The verse was Metaher only Chelev of Behemos. Surely, Chelev of a dead Chayah is Tamei due to Tum'as Neveilah!)
דאי לאו דאשכחן במקום אחר דנבלת חיה מטמאה לא הוה דרשי' הכי:
Answer: Had we not found elsewhere that the Neveilah of a Chayah is Metamei, we would not expound so [here].
70b----------------------------------------70b
TOSFOS DH v'Afilu b'Avazin v'Tarnegolin
תוספות ד"ה ואפילו באווזין ותרנגולין
(SUMMARY: Tosfos supports this from a Mishnah.)
ומתני' דמסכת טהרות (פ''א מ''א) מוכחא קצת דקתני י''ג דברים נאמרו בנבלת עוף טהור וקתני סיפא ר''מ אומר מליקתה ושחיטתה מטהרתה
Support: The Mishnah in Taharos (1:1) proves like this somewhat. It teaches that 13 laws were said about Nivlas Of Tahor, and the Seifa teaches "R. Meir says, Melikah or Shechitah [of a Tereifah Nivlas Of Tahor] is Metaher it";
משמע בכל עופות דומיא דרישא ודומיא דשחיטה
Inference: [The Seifa] refers to all birds, just like the Reisha (the laws of Nivlas Of Tahor).
TOSFOS DH Aval R. Eliezer Lav Minah d'Eglah Ninhu
תוספות ד"ה אבל עז לאו מינא דעגלה נינהו
(SUMMARY: Tosfos explains why we do not say correspondingly regarding birds.)
אע''פ דאווזין ותרנגולין לאו מינא דתורים ובני יונה ומטהרין
Implied question: Geese and chickens are not the species of Turim and Bnei Yonah (to which Melikah applies), yet [Melikah] is Metaher them!
לא דמי דהכא עגלה בהמה גסה ועז בהמה דקה אבל בעופות לא שייך למימר מין גסה ודקה אע''ג דמצינו בלשון משנה עוף הדק ועוף הגס בפרק אלו טריפות (חולין מב.)
Answer: That is unlike here. A calf is a big animal (cattle are used for work), and a goat is a small animal, but big and small do not apply to birds (none are used for work), even though we find in a Mishnah (Chulin 42a) "a small bird" and "a big bird."
(וקשה משילהי אותו ואת בנו שם דף פב - שיטה מקובצת, חק נתן מוחקו)
TOSFOS DH Kol ha'Zevachim she'Nis'arvu b'Chata'os ha'Mesos...
תוספות ד"ה כל הזבחים שנתערבו בחטאות המתות כו'
(SUMMARY: Tosfos explains why we need a similar Mishnah about birds.)
ואם תאמר תנינא חדא זימנא במס' קינין (פ''ב מ''ג) ואם פרח מבין המתות לכולם הרי כולם ימותו
Question: Another Mishnah teaches this, in Kinim (2:3)! If a bird from [a group of] Chata'os ha'Mesos flew to any [collection of birds, and it is not known which is the Chatas ha'Mesah, all of them must die!
וצריך לעשות צריכותא דבגמרא פריך תנינא חדא זימנא במתני' דכל האסורים לגבי מזבח ומשני צריכא
We must make a Tzerichusa (reason why both are needed) for in the Gemara it asks "this was taught already in our Mishnah of everything forbidden to the Mizbe'ach", and answers that both are needed.
ושמא אי מהתם הוה אמינא ה''מ עופות דהפסד מועט אבל זבחים דהפסידן מרובה אימא לא נפסדינהו לכולהו
Answer: Perhaps if we had only that Mishnah, one might have thought that birds, which are a small loss [we are stringent about them], but Zevachim, which are a great loss, we do not lose (condemn to die) all of them.
TOSFOS DH Afilu Achas b'Ribo Yamusu Kulan
תוספות ד"ה אפילו אחת בריבוא ימותו כולן
(SUMMARY: Tosfos discusses when a mixture gets the law of the majority.)
הקשה ה''ר יצחק ברבי מרדכי דבפרק הנשרפין (סנהדרין דף עט:) תנן רוצח שנתערב באחרים כולן פטורין
Question (Rivam): In Sanhedrin (79b), a Mishnah teaches that if a murder became mixed with others, all of them are exempt;
ר' יהודה אומר כונסין אותן לכיפה
R. Yehudah says, we enter them into Kipah (a cell. They die there by themselves);
ומפרש בגמרא בשור שלא נגמר דינו שנתערב בשורים אחרים שנגמר דינן קמיפלגי ופטרי רבנן משום דאין גומרים דינו של שור אלא בפניו
The Gemara explains that they argue about an ox that did not have a final verdict that became mixed with other oxen that had a final verdict. Rabanan exempt, because we make a final verdict on an ox only in front of it.
והשתא הכא דרובא דהיתירא ופסידא דקדשים אמרינן ימותו כולן התם דרובא דאיסורא והדיוט לא כ''ש
Summation of question: Here, most are permitted, and there is a loss of Kodshim, and we say that all of them must die. There, most are forbidden, and it is [a loss to a] person, all the more so [we should say that all must die]!
ונראה לרבינו יצחק דגרסינן כמו שמצא בספר אחד ישן בשור שלא נגמר דינו שנתערב בשורים אחרים ול''ג שנגמר דינן אלא (איירי) בשורים מעליא עסקינן
Answer #1 (Ri): The text says like is found in one old Sefer. An ox that did not have a final verdict became mixed with other oxen. The text does not say that they had a final verdict. Rather, we discuss proper oxen [that never killed].
והשיב לו ר''ת דמתניתין דקתני כולן פטורים משמע שהאחרים בני חיובא
Objection #1 (R. Tam): Our Mishnah taught "all of them are exempt." This connotes that the others were liable (just we may not kill them)!
ואע''ג דברישא דשמעתין אמרינן מאי אחרים אילימא אחרים כשירין פשיטא ולא פריך פטורים פטור מיבעי ליה
Implied question: At the beginning of our Sugya, we say "what are 'others'? If they are Kesherim, this is obvious!" It does not ask "why does it say they are exempt? It should say it is exempt!" (This shows that it is fine to teach "all are exempt" even if only one should have been liable.)
התם כיון דמצי למיפרך מגופה לא חש למידק
Answer: There, since we can ask from the law itself, [the Makshan] was not particular to infer [and challenge the inference].
ועוד דריש לקיש אדרבי אבהו קאי דמשני הכא ברוצח שלא נגמר דינו שנתערב ברוצחים אחרים עסקינן
Objection #2: Reish Lakish refers to R. Avahu, who answered "here we discuss a murderer who did not have a final verdict that became mixed with other murderers";
ועלה קאי ר''ל ומשני באדם כ''ע לא פליגי דפטירי
Reish Lakish refers to this, and answers that regarding a person, all agree that he is exempt!
אלא הכא בשור שלא נגמר דינו כו'
Answer #2: Rather, we discuss an ox that did not have a final verdict...
ומשמע דבההוא עניינא דאוקמה רבי אבהו באדם מוקי לה ריש לקיש בשור שנגמר דינו
Inference: The same way that R. Avahu established it regarding a person, Reish Lakish established it regarding an ox that had a final verdict;
אבל נתערב בשורים מעליא היה אומר ר''ל ניכבשינהו דניידן וכל דפריש מרובא פריש
However, if it became mixed with proper oxen, Reish Lakish would say that we should force them to go away, and each that separates is (assumed to be) from the majority.
ומתניתין דשילהי מסכת ע''ז (דף עד.) דשור הנסקל אוסר בכל שהוא
Implied question: A Mishnah in Avodah Zarah (74a) says that Shor ha'Niskal forbids a mixture of any amount!
מיירי בשנסקל דליכא למימר ניכבשינהו
Answer: It discusses when it was stoned, so we cannot say "let us force them to go away."
ותדע דלא קתני שנגמר דינו
Proof: It did not teach that it had a final verdict.
ומתני' דהכא דקתני ימותו כולן בנתערב בזבחים מיירי ולגבוה וגזירה שמא יבואו י' כהנים בבת א' (לקמן דף עג:) ומסקי מן הקבוע למזבח
Answer #2 (cont.): Our Mishnah here, which taught that all of them die, discusses when it became mixed with Zevachim, and for [offering to] Hash-m. This is a decree, lest 10 Kohanim come at once (and each will take an animal that separated, and offer it, and these 10 will be the majority, so presumably the forbidden animal is among them, and it is as if) they bring from the Kavu'a (what did not separate) on the Mizbe'ach.
אבל בעלמא אמרינן ניכבשינהו דניידן
However, normally we say that we force them to go away, so they wander [from their Kevi'us].
ומטעם זה היה אומר רבינו תם דנראה לו להתיר דרוסת הזאב ברוב
Consequence: R. Tam derived that we may permit an animal Nidras (clawed) by a wolf (if it became mixed) in a majority (even though the Nidras is Tereifah due to poison in the wolf's claws);
דמעשים בכל יום דזאבים טורפים ונושאין שה מן העדר ורועה מצילן ושריא להו דאע''ג דבעלי חיים חשיבי
Cases regularly occur in which wolves are Toref and carry a Seh from the herd and a shepherd saves them and [the entire herd] is permitted, even though living animals are important [and are not Batel - below, 73a].
וכן רוב עופות דורסין אווזין ותרנגולין ומותרין
And similarly, many birds are Dores geese and chickens, and they are permitted (even though presumably, some of them were Nidras).
והתם (הגהת צאן קדשים) דנתערב ברובא שנגמר דינן דפטרינהו אפילו ניידי ולא אמרינן כל דפריש מרובא פריש
Answer #2 (cont.): There (in Sanhedrin 79b, an ox that did not have a final verdict) became mixed with in a majority that had a final verdict. [Rabanan] exempt even if they wander, and we do not say that each that separates is from the majority...
לאו פטורין דלישתרו בהנאה קאמר אלא פטורין דלא אטרחו בי דינא להורגם דכמיתת בעלים כך מיתת השור
It does not say that they are exempt and one may benefit from them. Rather, they are exempt that Beis Din does not toil to kill them, for an ox is killed like (with the same conditions according to which) the owner (i.e. a person) is killed (Sanhedrin 79b).
ועוד דלא ליתי לאחלופי באדם (מכאן מדף הבא) דאדם כולי עלמא לא פליגי דפטירי
Also, [Beis Din does not kill them] lest the law be confused with that of people (and they kill people in such a case). All agree that people are exempt!