TOSFOS DH Hushvu Ma'asim l'Mai di'Chsiv Behu (pertains to Daf 40b)
תוספות ד"ה הושוו מעשים למעשים למאי דכתיב בהו (שייך לדף מ:)
(SUMMARY: Tosfos discusses what the Kal v'Chomer teaches.)
פי' בקונטרס מה שפירש הכתוב בהזאות הכתובות בהן לא שינה את זו מזו אלו [ואלו] על הפרכת ואלו [ואלו] על הקרנות ואלו [ואלו] באצבעות
Explanation #1 (Rashi): What the Torah specified about the Haza'os written about them, it did not distinguish them. Both are thrown on (i.e. towards) the Paroches, and both on the Keranos, and both are with the fingers.
ואע''ג דלא כתיב בשעיר את בדם וטבילה
Implied question: "Es", "b'Dam" and Tevilah are not written regarding the Sa'ir [of Yom Kipur]!
אין זה שינוי דאיכא למימר לא פירש הכל דהא במאי דפריש לא שני
Answer: This is not a Shinuy, for we can say that [really, they apply also to the Sa'ir, just the Torah] did not specify everything. [It is reasonable to say so,] for what it specified, it did not distinguish;
ואם זה נכנס לפנים וזה לא נכנס וזה טעון שמונה הזאות וזה טעון שבע מיהו למאי דכתיב בהו לא שני
[Even] if this (Se'ir Yom Kipur) enters inside [Kodesh ha'Kodoshim] and this (Par Helam) does not enter, and [the Sa'ir] requires eight Haza'os and [the Par] requires seven, for what is written about them, there is no difference;
ואם ריבה עבודות בזה יותר מבזה מ''מ מעשה עבודות שהצריך לשניהם לא שינה
If there are more Avodos of [the Sa'ir] than of [the Par], in any case the actions of the Avodos required for both of them, it did not distinguish.
והגיה רבינו שמואל דכל זה לא יתכן דא''כ למה לנו ללמוד פר יוה''כ (הא) משעיר יוה''כ [הא] מההוא טעמא דנפיק שעיר ליפוק פר
Question #1: The Rashbam changed the text, for this cannot be. If so, why do we learn Par Yom Kipur from Se'ir Yom Kipur? From the reason that we learn the Sa'ir, we should learn the Par!
ותו מאי האי דאמרינן לקמן ואתא ליה שעיר יוה''כ מה צריך תו בהאי ק''ו הרי כבר למד מפר העלם
Question #2: Why do we say after this "he learns Se'ir Yom Kipur [from Se'irei Avodah Zarah, from a Kal v'Chomer]"? Now, why is this Kal v'Chomer needed? We already learned [Se'ir Yom Kipur] from Par Helam!
וגם לא הוזכר בברייתא דלעיל שנצטרך ללומדו
Question #3: Also, the Beraisa above did not mention that we need to learn [Se'ir Yom Kipur]!
אלא הכי פירושו ומה במקום שלא הושוו קרבן לקרבן דהאי פר העלם והאי שעיר יוה''כ דשני מיני בהמות הן אפילו הכי הושוו מעשים למעשים לאת בדם וטבילה למאי דכתיב בהו
Explanation #2: Rather, it means as follows. "In a place where the Korbanos are different," i.e. this is Par Helam and this is Se'ir Yom Kipur. They are two kinds of animals. Even so, the actions are equated for "Es", "b'Dam" and Tevilah for what is written about them;
כלומר אותן עבודות שכתובות בהן אע''פ שאינן שוות בחשבון דבשעיר יש לפני ולפנים ובהיכל אחת למעלה ושבע למטה
I.e. those Avodos written about them, even though the amounts are not the same, for [Dam] ha'Sa'ir goes inside [the Kodesh ha'Kodoshim], and in the Heichal it is thrown once above and seven times below (which is not true for Par Helam)...
מיהו לאת בדם וטבילה הושוו כדיליף לקמן שעיר יוה''כ משעירי עבודת כוכבים בק''ו
However, for "Es", "b'Dam" and Tevilah they are equated, like we learn below Se'ir Yom Kipur from Se'irei Avodah Zarah through a Kal v'Chomer.
מקום שהושוו קרבן לקרבן דהאי פר והאי פר כו'
Where the Korbanos are the same, for this is a Par and this is a Par...
וקיימא לן באיזהו מקומן (לקמן דף נ:) דדבר הלמד בקל וחומר חוזר ומלמד בק''ו
And we hold below (50b) that something learned from a Kal v'Chomer returns to teach through a Kal v'Chomer;
והיינו דמפרש לקמיה ואתא ליה שעיר יוה''כ משעירי עבודת כוכבים כלומר וכבר אתא ליה שעיר יוה''כ ויכול ללמד על פר יוה''כ כדאמרינן עד כאן לשונו:
This is what it explains afterwards. He learns Se'ir Yom Kipur from Se'irei Avodah Zarah, i.e. he already learned Se'ir Yom Kipur, i.e. and it can teach about Par Yom Kipur, like we said. Until here is [the Rashbam's] words.
Note: Tzon Kodoshim says that the following is really part of this Dibur.
TOSFOS DH v'Kashya
תוספות ד"ה וקשיא
(SUMMARY: Tosfos rejects the Rashbam's Perush, and gives a third explanation.)
וקשיא היכי אתי שעיר יוה''כ משעירי עבודת כוכבים ופר העלם מה להנך שכן מכפרין על עבירת (הגהת שיטה מקובצת) מצוה ידועה
Question #1: How does he learn Se'ir Yom Kipur from Se'irei Avodah Zarah and Par Helam? (Both were part of the Kal v'Chomer. Even where the Korbanos are different...) You cannot learn from them, for they atone for transgressing a known Mitzvah!
ועוד שכתוב בספרים מפר יוה''כ ושעירי עבודת כוכבים ועל זה קשה היכי אתי בק''ו ראשון פר יוה''כ משעיר יוה''כ לאת בדם וטבילה
Question #2: It is written in Seforim [that we learn Se'ir Yom Kipur] "from Par Yom Kipur and Se'irei Avodah Zarah." [We cannot say that this was the Rashbam's text, which would answer Question #1, for] how do we learn from the first Kal v'Chomer Par Yom Kipur from Se'ir Yom Kipur for "Es", "b'Dam" and Tevilah?
הלא שעיר יוה''כ גופיה לא קמה לו לאת בדם וטבילה בק''ו אחרון אלא מפר יוה''כ והוא גופיה מנא ליה
Se'ir Yom Kipur itself we know for "Es", "b'Dam" and Tevilah through the latter Kal v'Chomer only from Par Yom Kipur. What is the source for [Par Yom Kipur] itself?
ונראה לפרש ק''ו ראשון כמו רש''י ומה במקום שלא הושוו קרבן לקרבן פר העלם ושעיר יוה''כ הושוו מעשים למעשים למאי דכתיב בהו
Explanation #3: The first Kal v'Chomer is like (but not exactly) like Rashi said. In a place where the Korbanos are different, i.e. Par Helam and Se'ir Yom Kipur, the actions are equated for what is written about them;
השתא לא קאמר דהושוו לאת בדם וטבילה דאכתי לא קמה לו בשעיר יוה''כ אלא הושוו ששניהם על הפרכת ועל מזבח הזהב
Now, it does not say that they are equated for "Es", "b'Dam" and Tevilah, for we still do not know these regarding Se'ir Yom Kipur. Rather, they are equated that both are [thrown] on (i.e. towards) the Paroches and gold Mizbe'ach;
מקום שהושוו קרבן לקרבן אינו דין שיושוו למאי דכתיב בהו אפילו לאת בדם וטבילה וכן הוי ק''ו דשעיר יוה''כ
In a place where the Korbanos are the same, all the more so they should be the same for what is written about them, even for "Es", "b'Dam" and Tevilah. And so the Kal v'Chomer of Se'ir Yom Kipur [from Se'irei Avodah Zarah] is [only for what is written about them].
וצריך לדקדק אי שייך למימר דיו בהאי ק''ו דמה בפר העלם לא הוי את בדם וטבילה אלא בשבע הזאות אף פר יוה''כ כן אבל הזאה שמינית לא
Question: We must be meticulous [to determine] whether Dayo (it suffices) applies to such a Kal v'Chomer! Regarding Par Helam, "Es", "b'Dam" and Tevilah applies only to the seven Haza'os. Also for Par Yom Kipur [we should say so], but not for the eighth Haza'ah!
ולהאי פירושא אתי שפיר דרבי חולק על קל וחומר זה שאינו פשוט דתחילת דינו דפר העלם דבר ושעיר יוה''כ בק''ו ראשון דהושוו מעשים למעשים לא הוי מאת בדם וטבילה
Support: According to Explanation #3, it is fine that Rebbi argues with this Kal v'Chomer, for it is not simple. The initial comparison of Par Helam Davar and Se'ir Yom Kipur in the first Kal v'Chomer, that their actions are equated, is not regarding "Es", "b'Dam" and Tevilah;
ולא תיקשי לרבי שעיר יוה''כ מנא ליה את בדם וטבילה כיון דלית ליה האי קל וחומר
Implied question: What is Rebbi's source for "Es", "b'Dam" and Tevilah regarding Se'ir Yom Kipur, since he disagrees with this Kal v'Chomer?
כיון דלרבי כתיב לפר [למידרש ביה] פר יוה''כ לאת בדם וטבילה א''כ אתיא ליה שעיר יוה''כ בק''ו גמור מפר יוה''כ ושעירי עבודת כוכבים
Answer: According to Rebbi, it is written "l'Par" to expound Par Yom Kipur for "Es", "b'Dam" and Tevilah. If so, we learn Se'ir Yom Kipur through an absolute Kal v'Chomer from Par Yom Kipur and Se'irei Avodah Zarah;
דלא הושווה קרבן לקרבן והושוו מעשים למעשים לאת בדם וטבילה כל שכן שעירי (עבודת כוכבים ושעירי) יוה''כ ע''כ. ברו''ך
The Korbanos are not the same, but the actions are the same for "Es", "b'Dam" and Tevilah. All the more so for Se'ir Yom Kipur [they are the same as Se'irei Avodah Zarah]! This is from R. Baruch.
TOSFOS DH v'Asa Lei Par Shel Yom ha'Kipurim... mi'Par Helam Shel Tzibur
תוספות ד"ה ואתא ליה פר של יום הכפורים לאת בדם וטבילה מפר העלם של צבור
(SUMMARY: Tosfos explains why Rashi has a different text.)
בקונטרס גריס מפר כהן משיח כי היכי דלא ליהוי למד מלמד
Alternative text: Rashi's text says "mi'Par Kohen Mashi'ach", lest we learn from what is learned [from elsewhere].
TOSFOS DH v'Asa Lei Se'ir Shel Yom ha'Kipurim... mi'Kal v'Chomer
תוספות ד"ה ואתא ליה שעיר של יוה''כ... מק''ו
(SUMMARY: Tosfos asks what is Rebbi's source for this.)
ואם תאמר רבי דלית ליה האי ק''ו מהיכא יליף ליה
Question: Rebbi, who does not learn this Kal v'Chomer, what is his source [for Se'ir Yom Kipur]? (Tzon Kodoshim - above in DH v'Kashya, Tosfos explained that it is not difficult that Rebbi does not learn the weak Kal v'Chomer. Here, he challenges Rashi. If Rebbi does not learn even the full Kal v'Chomer, what is his source?)
וכי תימא משום דאיתקש פר ושעיר של יוה''כ אהדדי
Suggestion: It is because Par and Se'ir of Yom Kipur are equated to each other.
הא (הגהת שיטה מקובצת) לא אשכחן הך היקשא
Rejection #1: We do not find this Hekesh!
ותו דא''כ לר' ישמעאל נמי תיפוק ליה (כן נראה להגיה) מהיקשא דהכא
Rejection #2: If so, also R. Yishmael should learn from the Hekesh here!
ומנא (הגהת צאן קדשים) ליה הכא ובאיזהו מקומן (לקמן ד' נ.) לר' ישמעאל דדבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בקל וחומר
And what is [the Gemara's] source here and below (50a) that R. Yishmael holds that something learned from a Hekesh returns to teach through a Kal v'Chomer?
אימא איפכא דדבר הלמד בקל וחומר חוזר ומלמד בהיקשא דפר של יום הכפורים דאתי בק''ו מפר כהן משיח חוזר ומלמד על שעיר בהיקש
I could say oppositely, that something learned from a Kal v'Chomer returns to teach through a Hekesh! Par Yom Kipur, which is learned from a Kal v'Chomer from Par Kohen Mashi'ach, returns to teach about Se'ir through a Hekesh!
ובפרק איזהו מקומן (גם זה שם:) משמע דקודם יש לנו לומר דדבר הלמד בקל וחומר חוזר ומלמד בהיקש ממה שנאמר דבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בקל וחומר
Below (50a) it connotes that we should sooner say that something learned from a Kal v'Chomer returns to teach through a Hekesh, than to say that something learned from a Hekesh returns to teach through a Kal v'Chomer! (Tosfos does not answer his question. Shitah Mekubetzes edits the text to say that the following is an answer, but the Acharonim did not understand this. Birkas ha'Zevach suggests the answer of R. Baruch at the end of DH Kashya.)
שעיר של יום הכפורים משעירי עבודת כוכבים
Citation: [We learn] Se'ir Yom Kipur from Se'irei Avodah Zarah.
Note: Most say that this begins a new Dibur.
דלעיל דרשינן החטאת אלו שעירי עבודת כוכבים אבל שעיר של יום הכפורים לא אתיא מהחטאת כי היכי דלא מוקמי ליה בשעירי רגלים כדאמר לעיל:
Explanation: Above (39b) we expound "ha'Chatas" - these are Se'irei Avodah Zarah, but we do not learn Se'ir Yom Kipur from "ha'Chatas", just like we do not establish it to discuss Se'irei Regalim, like it says above (39b).
41b----------------------------------------41b
TOSFOS DH Aval Yoseres u'Shnei ha'Kelayos d'Lo Kesivan b'Gufei Eima Lo
תוספות ד"ה אבל יותרת ושתי הכליות דלא כתיבן בגופיה אימא לא
(SUMMARY: Tosfos explains the need for the Hekesh.)
תימה הא אמרת לפר מייתי להכי למיהוי כמאן דכתב בגופיה לאגמורי לשעירי עבודת כוכבים
Question: We said that "l'Par" makes it as if [Par Helam Davar] was written in the verse itself, to teach to Se'irei Avodah Zarah!
ושמא אי לאו הך היקשא דחטאתם על שגגתם לא הוה דרישנא ליה הכי
Answer: Perhaps if not for this Hekesh of "Chatasam Al Shigegasam", we would not expound it like this.
TOSFOS DH v'Ha Tana Lerabos Par Yom ha'Kipurim l'Chol ha'Amur b'Inyan ka'Amar
תוספות ד"ה והא תנא לרבות פר יוה''כ לכל האמור בענין קאמר
(SUMMARY: Tosfos discusses the question against Rav Papa.)
פירש בקונטרס אלמא כולה מילתא יליף מיניה ואפילו עיכובא ואת אמרת לאת בדם וטבילה גרידא וקשה לרב פפא דלעיל דלא פי' דאתא לעיכובא
Explanation (Rashi): This shows that we learn the entire matter from it, even Ikuv. How can you say that [we learn] only "Es", "b'Dam" and Tevilah?! This is difficult for Rav Papa above, who did not explain that it comes for Ikuv.
ומשני תנאי היא
Explanation #1 (cont.): [The Gemara] answers that Tana'im argue this.
וא''ת ולהאי תנא דיליף עיכובא בהיקשא שבע על טהרו ביוה''כ מנא ליה עיכובא דליתנהו בפר העלם ובפר כהן משיח
Question: This Tana who learns Ikuv from the Hekesh, what is his source that seven [Haza'os] Al Tiharo in [Par] Yom Kipur are Me'akev? These do not apply to Par Helam and Par Kohen Mashi'ach!
וי''ל דהיא גופיה ילפינן בהיקש מה התם לא חלקת בהזאותיה אף ביוה''כ לא תחלוק
Answer: This itself we learn from the Hekesh. Just like there (Par Helam and Par Kohen Mashi'ach) you do not distinguish the Haza'os (all are Me'akev), also in [Par] Yom Kipur, you do not distinguish.
(תוספת) ותימה דלעיל הביא הברייתא לסיועיה לרב פפא והשתא פריך מינה
Comment - Question #1: Above (41a) [the Gemara] brought the Beraisa to support Rav Papa, and now it challenges him from it!
ותו מאי פריך על רב פפא דלא מוקי לה לעיכובא הלא (הגהת שיטה מקובצת) עיכובא ביוה''כ מחוקה נפקא או מוכלה מכפר כדפריך לעיל
Question #2: What was the question against Rav Papa, who does not establish [the Hekesh] for Ikuv? He learns Ikuv [of Haza'os] on Yom Kipur from Chukah, or from v'Chilah mi'Kaper, like [Rav Papa] asked above (41a)!
וי''ל דפריך הכי לכל האמור בענין משמע אפי' ליותרת ושתי הכליות משום דכתיב כאשר יורם בפר כהן משיח דאם אינו ענין לגופיה תנהו ענין בפר העלם כדדרשינן בפרק איזהו מקומן (לקמן דף מט:)
Answer: [The Gemara] asks as follows. "For everything taught in the matter" connotes even Yoseres ha'Kaved and the two kidneys, for it says Ka'asher Yuram regarding Par Kohen Mashi'ach. Im Eino Inyan l'Gufei (if it need not teach about itself), we use it to teach about Par Helam, like we expound below (49b);
ודרשינן לפר זה פר של יוה''כ בין לאת בדם וטבילה בין ליותרת ושתי הכליות מחד היקשא
We expound "l'Par" - this is Par Yom Kipur, both for "Es", "b'Dam" and Tevilah, and also for Yoseres and the two kidneys from one Hekesh;
הוא הדין לרבי ישמעאל דדריש לפר זה פר העלם ליותרת [ושתי] כליות ולא דריש כאשר יורם דלא צריך אלא חד היקשא דהחטאת (הגהת שיטה מקובצת) לרבות שעירי עבודת כוכבים
Likewise, R. Yishmael, who expounds "l'Par" - this is Par Helam for Yoseres and the two kidneys, and does not expound Ka'asher Yuram, for he needs only one Hekesh of "ha'Chatas" to include Se'irei Avodah Zarah;
וא''כ חטאתם על שגגתם למה לי גבי שעירי עבודת כוכבים ואמאי (הגהה בגליון, מצאן קדשים) מצרכי תרי היקישי
If so, why do I need Chatasam Al Shigegasam regarding Se'irei Avodah Zarah, and why do we need a second Hekesh?
ומשני תנאי היא
[The Gemara] answers that Tana'im argue about this.
והשתא להאי תנא אתא ליה יותרת ושתי הכליות בפר יוה''כ מדתניא בתורת כהנים כל חלב פר החטאת פר לרבות פר יום הכפורים ליותרת ושתי הכליות
Answer (cont.): Now, this Tana learns Yoseres and the two kidneys in Par Yom Kipur from the Beraisa in Toras Kohanim "Kol Chelev Par ha'Chatas" - Par includes Par Yom Kipur for Yoseres and the two kidneys.
יש לתמוה דבכוליה הש''ס נקיט שעירי עבודת כוכבים בלשון רבים ופר העלם בלשון יחיד דמאי שנא
Question: In the entire Gemara, it mentions Se'irei Avodah Zarah in the plural, and Par Helam in the singular. Why are they different?
והא מאן דאית ליה בהוריות (דף ה.) שעיר לכל שבט ושבט אית ליה נמי פר לכל שבט ושבט
The opinion in Horiyos (5a) that each Shevet offers a Sa'ir (for a mistaken Hora'ah about idolatry), he holds that each Shevet offers a Par (for a mistaken Hora'ah about other Aveiros of Kares! Tosfos (Yoma 50a DH Par) answers that [the Gemara] holds that each Shevet offers a Sa'ir. It did not teach Parei Helam in the plural, lest people err to think that it includes the bulls brought for idolatry. They are Olos!)
TOSFOS DH mi'Mai mideka'Tani v'Chulei
תוספות ד"ה ממאי מדקתני כו'
(SUMMARY: Tosfos resolves our Sugya with the Gemara in Pesachim.)
בכוליה שמעתא משמע דאע''ג דאין מפגלין בחצי מתיר פסול מיהא הוי
Inference: Our entire Sugya connotes that even though one cannot be Mefagel in half a Matir, the Korban is Pasul.
ותימה דבפ' תמיד נשחט (פסחים דף סא.) גבי שחטו למולים ולערלים כו' ומוקי לה (שם סג.) בשוחט סימן ראשון למולים כו' ור''מ לטעמיה דאמר מפגלין בחצי מתיר
Question: In Pesachim (61a), regarding one who slaughtered [Pesach] for circumcised people and Arelim... and we establish it when he slaughtered the first Siman for circumcised people, and R. Meir holds like he taught elsewhere, that one can be Mefagel in half a Matir;
משמע התם דלרבנן הוי כשר גמור
It connotes there that according to Rabanan, it is totally Kosher!
ויש לומר דהא דפסלי הכא היינו משום דאיכא למיגזר כדאי' בפ''ב דמנחות (דף יד:) דרבנן גזרי קומץ אטו קומץ דמנחת חוטא לבונה אטו לבונה הבאה בבזיכין
Answer: We can say that they disqualify here, because there is reason to decree, like it says in Menachos (14b) that Rabanan decreed about [Pigul intent just in] the Kometz, due to the Kometz of Minchas Chotei (which has no Levonah, so the Kometz is the only Matir, and they decreed about Pigul intent just in) the Levonah, due to the Levonah in the spoons (which is the only Matir of Lechem ha'Panim);
אבל התם לא שייך למיגזר סימן א' אטו שני סימנין:
However, there it is not applicable to decree one Siman due to two Simanim. (There is no Korban for which one Siman suffices. Tosfos (above, 30a DH v'Harei) said that even Chatas ha'Of, which requires Melikah only of one Siman, has a second Matir (the neckbone). Alternatively, intent for Arelim applies only to Korban Pesach, which also has two Simanim.)