TOSFOS DH Asham Taluy she'Eino Kalil Lo Kol she'Chen
תוספות ד"ה אשם שאינו כליל לא כל שכן
(SUMMARY: Tosfos explains why Chatas is not Yochi'ach.)
לא שייך למימר חטאת תוכיח
Implied question: Why can't we say that Chatas is Yochi'ach?
דאיכא למימר מה לחטאת שכן דמה למעלה ושכן צד כרת ושכן באה בצבור:
Answer: We can say that Chatas [is not Yochi'ach] because its blood is put above, and it pertains to Kares, and it comes b'Tzibur.
TOSFOS DH Minchas Chotei Harei Hi k'Chatas
תוספות ד"ה מנחת חוטא הרי היא כחטאת
(SUMMARY: Tosfos discusses how we learn the law of Minchas Chotei.)
אין זה למד מלמד
Implied question: This is Lamed (learned from) Lamed (something learned from another source. In Kodshim, we do not learn Lamed from Lamed!
דאע''ג דחטאת ילפינן למצוה משלמים לעיל מכל מקום עכובא בגופיה כתיבי
Answer: It is not. Even though we learn Chatas from Shelamim l'Chatchilah above (8a), in any case the Ikuv is written in Chatas itself.
ומנחת נדבה כאשם
Citation: Minchas Nedavah is like Asham. (Tzon Kodoshim says that this begins a new Dibur. This is the Dibur ha'Maschil.)
לאו משום דמאשם ילפא למצוה
Implied question: We learn from Asham l'Chatchilah (even though Asham is learned from Shelamim)!
דמנחה גופה איתקש לשלמים כאשם אלא למימרא דלא הוי כחטאת
Answer: (We do not.) Minchah itself is compared to Shelamim, like Asham. Rather, [we say that it is like Asham] to say that it is not like Chatas.
TOSFOS DH Ba Le'ovdah b'Yad Ovdah b'Yamin k'Chatas
תוספות ד"ה בא לעובדה ביד עובדה בימין כחטאת
(SUMMARY: Tosfos discusses the source for the right hand.)
דכתיב בה אצבע דילפינן מגזירה שוה ממצורע דאצבע הוי ימין
Explanation: It is written [regarding Chatas] "Etzba". We learn from a Gezeirah Shavah to Metzora that it is the right [thumb].
וא''ת הלא איבעיא לן פרק איזהו מקומן (לקמן דף נ.) אי ילפינן היקש מג''ש
Question: It was a question below (50a) whether or not we learn a Hekesh from a Gezeirah Shavah!
ואי מצורע חולין [הוא] הוה אתי שפיר
Answer: If Metzora is considered Chulin, this is fine.
ומיהו עדיין קשה למ''ד דלא בעי (הגהת שיטה מקובצת) למד קדש ומלמד קודש כדפריך בפרק איזהו מקומן (גם זה שם)
Question: However, this is still difficult according to the opinion that does not require that [both] the Lamed is Kodesh and the Melamed (source) is Kodesh (even if the Melamed is Chulin, he does not learn Lamed from Lamed - below, 50a)!
TOSFOS DH Hachi Garsinan Ikar Kra liched'R. Yehudah brei d'R. Chiya Hu...
תוספות ד"ה הכי גרסינן עיקר קרא לכדר' יהודה בריה דרבי חייא הוא כו'
(SUMMARY: Tosfos asks that elsewhere, it connotes unlike this.)
תימה דבריש מנחות (דף ב:) משמע דאידך דרשא עיקר דפריך אביי מכדי מחשבה דפסיל רחמנא היקישא הוא
Question: In Menachos (2b) it connotes that the other Drashah is primary, for Abaye asks "this that intent disqualifies, it is a Hekesh"!
TOSFOS DH Hora'asah Ko'ach Pesach v'Nasata Ko'ach bi'Shelamim
תוספות ד"ה הורעתה כח פסח ונתת כח בשלמים
(SUMMARY: Tosfos explains the question.)
דבזמן שלמים פסח לשם שלמים כשר ואילו בזמן הפסח שלמים לשם פסח פסולים
Explanation: At the time of Shelamim, Pesach l'Shem Shelamim is Kosher, but at the time of Pesach, Shelamim l'Shem Pesach is Pasul;
והלא יש פסוק בפסח לפסול שלא לשמו ואילו בשלמים אין פסוק:
[This is difficult, for] there is a verse regarding Pesach to disqualify Lo Lishmah, and there is no verse for Shelamim!
11b----------------------------------------11b
TOSFOS DH Amar R. Eliezer Lo Im Amarta b'Chatas
תוספות ד"ה אמר ר' אליעזר לא אם אמרת בחטאת
(SUMMARY: Tosfos discusses R. Eliezer's opinion.)
דין הוא שאחרים כשרים לשמו
Explanation: It is proper that other [Korbanos] are Kosher l'Shem [Chatas].
[וקשה] נהי דלא דמי לפסח מ''מ ק''ו איכא וא''כ [נימא] (הגהת שיטה מקובצת) יפסלו נמי מהאי דינא דמותר חטאת בא עולה כמו מדינא דמותר פסח בא שלמים
Question: Granted, [Chatas] is unlike Pesach. In any case, there is a Kal v'Chomer. If so, we should say that also [other Korbanos l'Shem Chatas] are Pasul from this Kal v'Chomer that Mosar Chatas is an Olah (even though Mosar Olah is not a Chatas), just like from the Kal v'Chomer that Mosar Pesach is a Shelamim!]
וי''ל דעיקר טעמו סמיך אקרא דכתיב זבח פסח הוא בהוייתו יהא (הגהת שיטה מקובצת) כדאיתא בפסחים (דף סב:)
Answer: [R. Eliezer's] primary reason relies on the verse "Zevach Pesach Hu" - it will be in its state, like it says in Pesachim (62b. He does not rely on the Kal v'Chomer.)
וצ''ל דהא לא אם אמרת דקאמר רבי אליעזר לדברי רבי יהושע קאמר אליבא דרבי יוחנן
Consequence: We must say that according to R. Yochanan, what R. Eliezer said [to R. Yehoshua] "no - if you say...", was according to R. Yehoshua's words (but R. Eliezer himself disagrees).
ורבינו תם מצא בספר ישן ברישא דשמעתא ורבה אמר באחרים לשם חטאת בוי''ו (הגהת שיטה מקובצת) ורבה לא בא אלא לפרש דברי רבי יוחנן
Alternative text: R. Tam found in an old Sefer at the beginning of this Sugya "and Rabah said, regarding others l'Shem Chatas", with a Vov (and Rabah). Rabah comes only to explain R. Yochanan's words;
ור' יוחנן עצמו מודה דבאחרים לשם חטאת פליגי ולא אמר אמרו דבר אחד אלא באחרים לשם פסח
R. Yochanan himself agrees that they argue about others l'Shem Chatas. He said "they said the same matter" only regarding others l'Shem Pesach.
TOSFOS DH Hagahah Iy Iflug b'Lishman v'Chulei
תוספות ד"ה הג''ה אי איפלוג בלשמן כו'
(SUMMARY: Tosfos points out that there is still room to err.)
ותימה השתא נמי דפליגי בשלא לשמן אני יכול לטעות בדברי בן (הגהת שיטה מקובצת) בתירא שיפסול י''ד לשמו שחרית ולפרש טעמו משום דמקצתו ראוי
Question: Also now that they argue about she'Lo Lishman, I can err about Ben Beseira's words, that [Pesach] is Pasul Lishmah in the morning of the 14th, and explain that his reason is because part [of the day] is proper [for Pesach]!
וי''ל דמזה אינו חושש משום דשום תנא לא מכשיר פסח שחרית אלא זה
Answer: [The Tana] is not concerned for this, because no Tana is Machshir Pesach in the morning other than him (Ben Beseira. The Halachah does not follow him, so even if people err about his opinion, they will not rule incorrectly.)
TOSFOS DH Hagahah Echad ba'Boker v'Lo Shenayim ba'Boker (This Dibur is on the next Daf.)
תוספות ד"ה הג''ה אחד בבקר ולא שנים בבקר