TOSFOS DH Zerikah Minalan miv'Chiper Alav ha'Kohen me'Chataso
תוספות ד"ה זריקה מנלן מוכפר עליו הכהן מחטאתו
(SUMMARY: Tosfos discusses how we expound similar verses regarding other Chata'os.)
הרבה יש תימה דהני קראי דשחיטה וקבלה ושחט אותה לחטאת ולקח הכהן כתיבי בסתם חטאת כגון חטאת חלב בפרשת ויקרא גבי כשבה
Question: This is very astounding. These verses about Shechitah and Kabalah, i.e. "v'Shachat Osah l'Chatas" and "v'Lakach ha'Kohen", are written about a Stam Chatas, e.g. Chatas Chelev in Parshas Vayikra (4:33-34), regarding a female lamb;
והאי קרא דוכפר עליו הכהן מחטאתו כתיב בחטאת דשמיעת קול וביטוי שפתים אבל בחטאת חלב לא כתיב מחטאתו אלא על חטאתו כתיב
And this verse "v'Chiper Alav ha'Kohen me'Chataso" is written about the Chatas of Shevu'as ha'Edus (swearing that one does not know testimony) and Bituy Sefasayim (a Shevu'ah that one will or will not do an action). However, regarding Chatas Chelev it is not written me'Chataso, rather, Al Chataso!
ובתורת כהנים באותה פרשה עצמה דחטאת חלב דריש מקרא דמחטאתו אע''ג דלא כתיב בההיא פרשתא וזהו תימה דשביק קרא דעל חטאתו דכתיב בההיא פרשתא
And in Toras Kohanim, in the same Parshah itself of Chatas Chelev, it expounds from the verse "me'Chataso", even though it is not written in that Parshah! This is astounding that it abandoned the verse "Al Chataso" written in that Parshah!
ושמא משום דעל חטאתו לאחר הקטרת אימורים הוא דכתיב
Answer #1: Perhaps it is because Al Chataso is written after Haktaras Eimurim.
אבל תימה דלקמן משמע דכל הני קראי דהכא בחטאת חלב כתיבי דקאמר אשכחנא חטאת חלב אבל חטאת דשמיעת קול וביטוי שפתים מנא לן
Question: Below, it connotes that all these verses are written about Chatas Chelev, for it says "we find Chatas Chelev, but what is the source for Chatas Shevu'as ha'Edus and Bituy Sefasayim?"!
וי''ל דהכי קאמר לקמן אשכחנא חטאת חלב עכובא שחיטה וקבלה בשנוי קדש
Answer: Below, it says as follows. We find about Chatas Chelev that Shinuy Kodesh is Me'akev in Shechitah and Kabalah;
ושאר עבודות נילף כדאמר לעיל מה שלמים לא חלקת בין זביחה לשאר עבודות למצוה אף כאן לא תחלוק לעכב וקבלה נמי לא הוצרך לכתוב אבל שמיעת קול מנא לן
We learn other Avodos like it says above (7b) - just like Shelamim, you do not distinguish between Shechitah and other Avodos l'Chatchilah, also here we do not distinguish to be Me'akev. Also Kabalah did not need to be written. However, what is the source for Shevu'as ha'Edus?
דאע''ג דכתיב ביה וכפר עליו מחטאתו ודרשינן לעיל לשם חטאת היינו שנוי קדש בזריקה
Implied question: (Why is this difficult?) It is written [about Shevu'as ha'Edus] "v'Chiper Alav [ha'Kohen] me'Chataso", and we expounded above l'Shem Chatas, i.e. Shinuy Kodesh regarding Zerikah!
ולא חלקת לא נימא בזריקה לפי שהיא עיקר כפרה
Answer: We should not say "you did not distinguish" regarding Zerikah, since it is the primary Kaparah.
ושנוי בעלים בחטאת חלב נגמר משמיעת קול דליכא פירכא
Answer (d) (cont.): Shinuy Ba'alim in Chatas Chelev we learn from Shevu'as ha'Edus, for there is no challenge. (The only source for Shinuy Ba'alim in Shevu'as ha'Edus is Zerikah! Tzon Kodoshim - regarding Shinuy Ba'alim, we say "you did not distinguish" even regarding Zerikah, and learn from it.)
וי''מ דמחטאתו דקאמר היינו בשעיר נשיא דכתיב ביה נמי מחטאתו וקאי גם אחטאת חלב
Answer #2 (to Question (a)): Some say that "me'Chataso" discussed refers to Sa'ir Nasi, also about which it says me'Chataso, and it refers also to Chatas Chelev.
וקשה דכתיב לאחר הקטרת אימורים נראה לי ברו''ך.
Question: [We cannot learn from there, for] it is written after Haktaras Eimurim (which is not Me'akev)! So it seems to me, R. Baruch.
ועוד נ''ל דלא הוה מצי למדרש מוכפר על חטאתו אשר חטא דכתיב בחטאת חלב משום דהכי קאמר על פשעו אשר חטא ולא מיירי (הגהה בגליון) בחטאת קרבנו ולא משעיר נשיא דכתיב מחטאתו ונסלח לו והיינו מפשעו וחטאתו שלו ונסלח לו
Answer #3: He could not expound from "v'Chiper Al Chataso Asher Chata" written about Chatas Chelev, because it means "for his Pesha (Aveirah) that he sinned", and it does not refer to his Korban Chatas, and [likewise] not from Sa'ir Nasi, about which it says "me'Chataso v'Nislach Lo", i.e. from his Pesha and Chet, and he will be forgiven;
אבל בשמיעת קול לא כתיב זה ולא זו אלא מחטאתו היינו מקרבנו. ברו''ך
However, in Shevu'as ha'Edus it is not written this (Asher Chata) or that (v'Nislach Lo) rather, me'Chataso, i.e. from his Korban.
TOSFOS DH u'Zerikah b'Shinuy Ba'alim Bein l'Mitzvah Bein Leakev
תוספות ד"ה וזריקה בשנוי בעלים בין למצוה בין לעכב
(SUMMARY: Tosfos questions why we need another source for this.)
תימה דמהאי קרא וכפר עליו הכהן מחטאתו דרשינן תרווייהו זריקה בשנוי קדש ושנוי בעלים
Question: From this verse "v'Chiper Alav ha'Kohen me'Chataso" we expound both of them - Zerikah with Shinuy Kodesh, and Shinuy Ba'alim;
ואם כן מחטאת חטאתו תיפוק ליה נמי עכובא בשנוי קדש כמו בשנוי בעלים דאתרווייהו קאי
If so, from Chatas Chataso (i.e. the Torah wrote did not write Chatas, rather, Chataso) we should learn also that Shinuy Kodesh is Me'akev, just like Shinuy Ba'alim, for it refers to both of them!
TOSFOS DH v'Asah Es Chataso she'Yehu Kol Asiyosav l'Shem Chatas Ashkachna Shinuy Kodesh Shinuy Ba'alim Minalan Amar Rav Huna brei d'Rav Yehoshua Chatas Chataso
תוספות ד"ה ועשה את חטאתו שיהו כל עשיותיו לשם חטאת אשכחנא שנוי קדש שנוי בעלים מנ''ל אמר רב הונא בריה דרב יהושע חטאת חטאתו
(SUMMARY: Tosfos prefers a different text.)
כך גירסת הקונטרס ולגירסא זו מוקי ברישא לעכב בשנוי קדש קודם שנעמיד למצוה בשנוי בעלים באם אינו ענין
Version #1: This is Rashi's text. According to this text, first we establish [the verse] to be Me'akev regarding Shinuy Kodesh, before we would establish for a Mitzvah regarding Shinuy Ba'alim, through Im Eino Inyan.
ואינו משמע כן בכולי פירקא לעיל גבי שלמים ופסח דקאמר אשכחנא שנוי קדש שנוי בעלים מנא לן ומוקי ברישא בשנוי בעלים באם אינו ענין קודם שיעמיד קרא לעכב
Objection: Our entire Perek connotes unlike this. Above, regarding Shelamim (4b) and Pesach (7b), it says "we find Shinuy Kodesh. What is the source for Shinuy Ba'alim?", and we establish the Reisha to teach about Shinuy Ba'alim through Im Eino Inyan, rather than establish the verse to teach that [Shinuy Kodesh] is Me'akev!
ומיהו י''ל דשאני הכא דכבר אשכחנא קרא לזריקה בשנוי בעלים
Answer: We can say that here is different, for we already found a verse for Zerikah with Shinuy Ba'alim.
ואית ספרים דגרסי אם אינו ענין לשנוי קדש דנפקא ליה מהתם תניהו ענין לשנוי בעלים אשכחנא למצוה לעכב מנא לן אמר רב הונא בריה דרב יהושע חטאת חטאתו
Version #2: The text in some Seforim says 'Im Eino Inyan for Shinuy Kodesh, which we learn from there, use it to teach about Shinuy Ba'alim. This teaches a Mitzvah. What is the source that it is Me'akev? Rav Huna brei d'Rav Yehoshua said "Chatas- Chataso."'
ולגירסא זו לא צריכינן תו לקרא דלעיל בזריקה
Support #1: According to this text, we no longer need the verse above for Zerikah.
וניחא נמי הא דגרסינן לעיל כדאמר רב הונא בריה דרב יהושע חטאת חטאתו דמשמע דעיקר מילתא לא אתמר אההיא והיינו משום דלבסוף לא קיימא
Support #2: Now it is fine that above, the text says 'like Rav Huna brei d'Rav Yehoshua said - "Chatas- Chatas"', which connotes that his primary teaching was not said about that, i.e. because at the end it is not established (to teach about this).
TOSFOS DH Minchasam v'Niskeihem ba'Laylah Minchasam v'Niskeihem Afilu l'Machar
תוספות ד"ה מנחתם ונסכיהם בלילה מנחתם ונסכיהם אפי' למחר
(SUMMARY: Tosfos explains that we do not expound from this verse.)
לאו מהאי קרא [קדריש]
Explanation: We do not expound from this verse. (Teshuvah Menachos 44b DH Minchasam (1) - Temurah 4b proves that really, we learn from "Devar Yom b'Yomo Milvad Shabsos Hash-m.")
TOSFOS DH Hilkach Mitzvah mi'Shelamim v'Hanach Kera'i Le'akev
תוספות ד"ה הילכך מצוה משלמים והנך קראי לעכב
(SUMMARY: Tosfos discusses why all these Ikuvim were written.)
וא''ת למה לי למכתב בכולהו לכתוב בחד (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) ואינך כולהו אתו מדכתיב זאת תורת החטאת תורה אחת לכל החטאות כדלקמן בשמעתא דמבוג
Question: Why must it write in all of them? It should write [a Drashah for Shinuy] in one, and we learn all of the others from "Zos Toras ha'Chatas" - there is one law for all Chata'os, like below (9b) in the Sugya of [Rav's teaching in the name of] Mavog!
ויש לומר דבמסקנא (מכאן מעמוד ב) לא קאי
Answer: In the conclusion, this [Drashah from "Zos Toras ha'Chatas"] does not last (we retract from it).
8b----------------------------------------8b
ואע''ג דבפרק דם חטאת (לקמן דף צב.) תנן תורה אחת לכל החטאות
Implied question: Below (92a), a Mishnah teaches "one Torah (law) for all Chata'os"!
היינו במילתא דכתיבא התם אשר יזה מדמה על הבגד
Answer: That is for the matter written there, "Asher Yazeh mi'Damah Al ha'Beged."
ומיהו איכא דאית ליה הך סברא לר' שמעון בריש מסכת מנחות (דף ג:)
Disclaimer: However, some hold that R. Shimon holds like this (there is one law for all Chata'os even regarding Shinuy), in Menachos (3b).
וא''ת למה לי למכתב בחטאת עכובא בכל חלב עבודות לכתוב בחדא ונימא מה שלמים לא חלקת למצוה אף חטאת לא תחלוק כדקאמר לעיל
Question: Why did the Torah need to write an Ikuv in all Avodos? It should write in one, and we should say "just like regarding Shelamim, you do not distinguish for a Mitzvah (Shinuy is forbidden), also regarding Chatas do not distinguish!", like it says above!
וי''ל דכי האי גוונא זמנין דטרח ליה קרא וכתב
Answer #1: In such a case, sometimes the Torah toiled to write (explicitly what we could have expounded).
א''נ אתי לדרשא אחרינא
Answer #2: [The Ikuv in all Avodos] comes for another Drashah.
וא''ת מנא לן בחטאת נזיר עכובא בשנוי בעלים
Question: What is the source for a Ikuv of Shinuy Ba'alim regarding Chatas Nazir?
ויש לומר מחטאת חטאתו
Answer: We learn from Chatas- Chataso;
אע''ג דלעיל לא קאי עיקר פירכא סמיך אותו מי גמירי מהדדי
Even though above, this was not sustained, the primary challenge was "do we learn them from each other?!"
TOSFOS DH Chatas d'Avodas Kochavim Asya mi'Chatas Chelev she'Chen Kares Kamosah
תוספות ד"ה חטאת דעבודת כוכבים אתיא מחטאת חלב שכן כרת כמותה
(SUMMARY: Tosfos proves that the text does not include Tum'as Mikdash.)
יש ספרים שכתוב בהן חטאת דעבודת כוכבים וטומאת מקדש וקדשיו
Alternative text: It says in some Seforim Chatas Avodah Zarah and Tum'as Mikdash v'Kodoshav.
ואינו נראה דאע''ג דכרת כמותה מכל מקום איכא למיפרך מה לחטאת חלב שכן אינה באה בדלות כדפרכינן לעיל גבי חטאת מצורע
Rebuttal: Even though [Tum'as Mikdash has] Kares like [Chelev], one can ask that Chatas Chelev is different, for it does not have Dalos (a cheaper Korban for poor people), like we ask above about Chatas Metzora.
TOSFOS DH Shemi'as Kol
תוספות ד"ה שמיעת קול
(SUMMARY: Tosfos explains why we do not learn from Chataso.)
דלא כתיב לחטאתו גבי עבודה מנלן עכובא אבל כתיב לחטאת על דברים אחרים ואין בכך כלום
Explanation: It does not say "l'Chataso" regarding the offering [of the Chatas for Shevu'as ha'Edus]. What is the source that it is Me'akev? However, it says l'Chatas regarding other matters, and this is no problem.
TOSFOS DH Hachi Garsinan Hanach Kulhu Asyan b'Mah ha'Tzad
תוספות ד"ה (ה''ג) הנך כולהו אתיין במה הצד
(SUMMARY: Tosfos discusses why we are able to learn Chata'os from each other.)
הקשה רבינו תם מה להנך שכן אין באין בדלי דלות תאמר בהנך
Question (R. Tam): We cannot learn from these, for they do have Dalei Dalos (a Minchah for very poor people who cannot afford even birds). You cannot learn to these (which have)!
ותירץ כיון דדלי דלות גופיה פסולה שלא לשמה היינו מנחת חוטא דפסולה שלא לשמה כדתנן בריש מנחות (דף ב.) ומפיק לן מדכתיב כי חטאת היא
Answer (R. Tam): Since Dalei Dalos itself is Pasul Lo Lishmah, i.e. Minchas Chotei, which is Pasul Lo Lishmah, like the Mishnah in Menachos (2a) teaches, that we learn from "Ki Chatas Hi"...
אין סברא שמה שבאין בדלי דלות יגרום להם בעשירות להיות כשירין שלא לשמן כיון שהדלי דלות עצמן פסול
... It is unreasonable that the law of Dalei Dalos should cause that a rich person's Korban is Kosher Lo Lishmah, since Dalei Dalos itself is Pasul [Lo Lishmah].
וקשה א''כ לעיל דפריך גבי מצורע מה להנך שכן אינן באין בדלות תאמר במצורע
Question: If so, above that it asked regarding Metzora "these do not have Dalos. Will you learn to Metzora?!"
מאי קושיא והלא דלות היינו חטאת העוף וחטאת העוף פסולה שלא לשמה כדתנן בפרק קדשי קדשים (לקמן דף סד:) ומפיק ליה בתורת כהנים מחטאת היא
What was the question? Dalos is Chatas ha'Of. Chatas ha'Of Lo Lishmah is Pasul, like the Mishnah below (64b), and we derive it in Toras Kohanim from "Chatas Hi";
וכיון דפסולה בדלות היאך יש לה לגרום בעשירות הכשר שלא לשמה
Since Dalos is Pasul [Lo Lishmah], how can it cause a rich person's Korban to be Kosher Lo Lishmah?!
ואם תאמר והא בחטאת חלב למדה משלמים בהיקש למצוה והיכי ילפי' שאר חטאות במה הצד
Question: We learned Chatas Chelev from Shelamim through a Hekesh for a Mitzvah. How do we learn other Chata'os from a Tzad ha'Shavah?
הא בעיא היא לקמן פרק איזהו מקומן (דף נ.) אי דבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בבנין אב
This is a question below (50a), whether the learned from a Hekesh can later teach through Binyan Av!
לאו פירכא היא כלל דכולהו חטאות נמי ילפי' למצוה משלמים ולעכב הוא דילפינן בשאר חטאות מהנך דכתיב עכובא בגופייהו
Answer: This is not a question at all, for also all Chata'os we learn l'Chatchilah from Shelamim, and we learn to be Me'akev from other Chata'os, from those in which an Ikuv was written.
ואם תאמר וחטאות הצבור כגון שעירי ראשי חדשים ומועדות מנלן הא לא אתו במה הצד דמה להנך שכן שנוי בעלים פוסל בהן מה שאין כן בקרבן צבור
Question #1: Chata'os ha'Tzibur, such as goats of Rosh Chodesh and Mo'adim, what is their source? We cannot learn from the Tzad ha'Shavah, for Shinuy Ba'alim disqualifies [the sources, i.e. Chata'os Yachid], but not a Korban Tzibur!
כדאמר לעיל (דף ד.) דשנוי בעלים ליתא בצבור כביחיד
Source: It says above (4a) that Shinuy Ba'alim does not apply the Tzibur like to an individual.
אע''ג דלא שייך שנוי בעלים בצבור
Implied question: Shinuy Ba'alim could not apply to the Tzibur (everyone is the owner)!
מ''מ פירכא טובה היא כדאשכחן בפ''ק דקדושין (דף ה:) מה לכסף שכן פודין בו הקדשות ומעשר שני תאמר בחופה וכן פרק החובל (ב''ק דף פח.) מה לאשה שאינה במילה
Answer: Even so, it is a proper question, like we find in Kidushin (5b) "you cannot learn from Kesef, for it redeems Hekdesh and Ma'aser Sheni, but Chupah cannot", and in Bava Kama (88a) "you cannot learn from a woman, for she has no Mitzvah of Bris Milah."
ועוד קשה חטאות פנימיות לרבי שמעון דאמר כל שאינו על מזבח החיצון אין בו משום פיגול איכא למיפרך מה להנך שכן פיגול פוסל בהן תאמר בחטאות הפנימיות
Question #2: Inner Chata'os, according to R. Shimon who says that anything that is not [offered] on the outer Mizbe'ach, Pigul does not apply to it, we can ask "Pigul applies to [outer Chata'os]. You cannot learn from them to inner Chata'os!"
ויש לומר דבפר העלם דבר של צבור כתיב חטאת הקהל היא ודריש מינה בת''כ שפסול שלא לשמו
Answer (to both questions): Regarding Par Helam Davar, it says "Chatas ha'Kahal Hi", and in Toras Kohanim we expound from this that Lo Lishmah, it is Pasul;
אם כן אשכחן צבור וגם פנימי לעכב ולמצוה ילפינן משלמים
If so, we find that [Lishmah] is Me'akev regarding a [Chatas] Tzibur, and regarding an inner [Chatas]. We learn l'Chatchilah from Shelamim.
TOSFOS DH Hagahah bi'She'ar Yemos ha'Shanah Lishmo Pasul
תוספות ד"ה הגה''ה בשאר ימות השנה לשמו פסול
(SUMMARY: Tosfos explains that this is when it can still be offered.)
היינו קודם הפסח דבעי עקירה או כגון דנדחו בעלים לפסח שני
Explanation: This refers to before Pesach, for it requires Akirah (to make it a different Korban). Or, the owners were detained to Pesach Sheni;
אבל אח''כ לא דפסח בשאר ימות השנה שלמים ושלמים לשם פסח קשחיט כדאמר בפ' תמיד נשחט (פסחים דף סד.) ובפ' שני דחולין (דף ל.)
However, afterwards, no (it is Kosher), for Pesach during the rest of the year is Shelamim, and he slaughters Shelamim l'Shem Pesach, like it says in Pesachim (64a) and in Chulin (30a).
ומיהו איכא למ''ד בסוף אלו דברים (פסחים דף עג:) דבעי עקירה
Remark: However, there is an opinion in Pesachim (73b) that obligates Akirah (even when it can no longer be offered for Pesach).
TOSFOS DH Lishmo Pasul
תוספות ד"ה לשמו פסול
(SUMMARY: Tosfos supports Rashi's Hagahah.)
כתוב בקונטרס דלא חזו למילתיה (הגהת שיטה מקובצת) ורבינו ש''י הגיה כדאמר בפסחים (דף סא.) שחטו קודם חצות פסול שנאמר בין הערבים
Explanation: Rashi wrote that it is not proper for its matter (to be offered for Pesach). Rashi changed the text to be like it says in Pesachim (61a) "if they slaughtered it before midday it is Pasul, for it says Bein ha'Arbayim."
וכמה פעמים שנה הכתוב בקביעות זמנו בארבעה עשר בין הערבים
Support #1: Several times the Torah fixed the time to be on the 14th Bein ha'Arbayim [so it is Me'akev].
וסוגיא דהש''ס נמי משמע לקמן בגמרא הפסח ששחטו שחרית דמבין הערבים נפיק
Support #2: The Gemara connotes like this below (11b) regarding Pesach slaughtered in the morning, that "Bein ha'Arbayim" excludes this.
ואין לומר דנפיק מדדרשינן הכא לזבח שלמים שצריך שיעקרנו לזבח שלמים
Implied suggestion: Perhaps we exclude this from what we expound here "l'Zevach Shelamim" - he must uproot it to be a Shelamim! (This shows that it is Pasul for Pesach.)
דדילמא הני מילי למצוה אבל לעכב לא
Rejection: Perhaps that is only l'Chatchilah, but it is not Me'akev.
TOSFOS DH v'Im Min ha'Tzon Korbano
תוספות ד"ה ואם מן הצאן קרבנו
(SUMMARY: Tosfos concludes that we expound something extra.)
פי' בקונטרס לאו קרא יתירא דריש אלא ממשמעות דקרא משמע ליה הכי
Explanation #1 (Rashi): We do not expound an extra verse. Rather, the verse connotes like this.
וזהו תימה דאי לא מייתי קרא יתירא מנא ליה לאוקומי בפסח
Question: This is astounding. If we do not bring an extra verse, what is the source to establish it to discuss Pesach?
ונראה דמייתורא דריש דלא הוה צריך למכתב לזבח השלמים דאשלמים קאי
Explanation #2: We expound an extra verse. There was no need to write "l'Zevach Shelamim", for [the verse] was discussing Shelamim!
[ועי''ל] דבסמוך דריש כשב לרבות פסח לאליה ופירש רבינו ש''י דמיותר דמדכתיב בתר הכי בשלמים ואם עז (הגהת הרש"ש) קרבנו מכלל דעד השתא איירי בכשב
Explanation #3: Below (9a) we expound "Kesev" to include Pesach for the law of the tail. Rashi explained that it is extra, for since after this it says regarding Shelamim "v'Im Ez Korbano", which implies that until now, we discussed a lamb;
וה''נ י''ל מדכתיב לעיל אם מן הבקר קרבנו מכלל דהכא בצאן מיירי אם כן הצאן מיותר הוא למותר פסח. ברוך
Also here, we can say that since it says above "Im Min ha'Bakar Korbano", this implies that here we discuss Tzon (goats and sheep). If so, "ha'Tzon" is extra, to teach about Mosar Pesach. This is from R. Baruch.
TOSFOS DH Iy Havah Kasuv l'Zevach Shelamim kid'Amrat
תוספות ד"ה אי הוה כתב לזבח השלמים כדקאמרת
(SUMMARY: Tosfos points out that this is not precise.)
הוה ליה למימר אי הוה כתב לזבח כדקאמרת דשלמים לא צריך כלל
Observation: It should have said 'had it written [only] "l'Zevach", it would be like you said', for there was no need at all to write Shelamim.
TOSFOS DH Ela l'Zevach Ribuya Hu
תוספות ד"ה אלא לזבח רבויא הוא
(SUMMARY: Tosfos explains that this connotes a Ribuy to the Gemara.)
משמע ליה לגמרא שהוא רבויא כדאמר (ב''ק דף סג.) בכל כללא כל רבויא דמשמע ליה לחלק בין כל לבכל
Explanation: The Gemara understands that it is a Ribuy, like it says (Bava Kama 63a) "b'Chol is a Klal. Kol is a Ribuy." It understands that we distinguish between Kol and b'Chol;
הילכך לא דרשינן ליה בכללא ופרטא אלא בריבה ומיעט ובקונטרס האריך בפירושו:
Therefore, we do not expound through Klal u'Ferat, rather, through Ribuy u'Mi'ut.