1)

MECHUSAR ZEMAN SLAUGHTERED SHE'LO LISHMAH

מתקיף לה רב הונא וכי יש לך דבר שאינו כשר לשמו וכשר שלא לשמו
(a)

Objection (Rav Huna): We never find something that is Pasul Lishmah and Kosher Lo Lishmah!

ולא והרי (דף קטו,א) פסח בשאר ימות השנה דאינו כשר לשמו וכשר שלא לשמו
1.

Question: We do find this! Pesach on any day other than Erev Pesach is Pasul Lishmah and Kosher Lo Lishmah!

פסח בשאר ימות השנה שלמים נינהו
2.

Answer: Pesach on any other day is a Shelamim. Lo l'Shem Pesach is not (Tosfos - purely) Lo Lishmah.

לימא מסייע ליה
(b)

Suggestion: A Beraisa supports Rav Chilkiyah.

יכול שאני מוציא אף עולת מחוסר זמן בבעלים ואשם נזיר ואשם מצורע
1.

(Beraisa) Suggestion: Perhaps Shechutei Chutz does not apply to the following (because they are not fit for Pesach Ohel Mo'ed); an Olah that is Mechusar Zeman, the Asham of a (Tamei) Nazir or Metzora! (Below we explain the Pesul of the Ashamos.)

ת"ל (ויקרא יז) שור מ"מ כשב מ"מ עז מ"מ
2.

Rejection: (The verse of Shechutei Chutz did not need to list the three species Kosher for Korbanos.) Each is extra to teach one of these - "Shor, Chesev, Ez."

ואילו חטאת שיירא
3.

The Tana omitted Chatas.

במאי עסקינן
4.

Question: What is the case of the Ashamos?

אילימא בזמנו מאי איריא אשם אפילו חטאת נמי
i.

If they are offered (Lishmah) in the proper time, Shechutei Chutz applies even to Chatas!

אלא שלא לזמנו
5.

Answer: Rather, we must say that they are Mechusar Zeman.

ובמאי אילימא לשמו
6.

Question: Were they Lishmah?

אשם אמאי חייב
i.

If they were, why is he liable for them?! (It is Kosher only if he was Oker through slaughtering l'Shem a different Korban.)

אלא לאו שלא לשמו
7.

Answer: We must say that they were Lo Lishmah. (This is a proof for Rav Chilkiyah.)

לעולם בזמנו ושלא לשמו
(c)

Rejection: Really, they were offered in the proper time, Lo Lishmah;

ורבי אליעזר היא דאמר מקשינן אשם לחטאת
1.

The Tana is R. Eliezer, who says that also Asham Lo Lishmah is Pasul. (Nevertheless, he is liable, for if slaughtered Stam in the Mikdash, it would be Lishmah and Kosher.)

ותנא טפל וה"ה עיקר
2.

He taught Asham, which we learned (that it is Pasul Lo Lishmah) from Chatas, and the same applies to Chatas.

ת"ש יכול שאני מרבה עולת מחוסר זמן בגופה וחטאת בין בגופה בין בבעלים
(d)

Question (against Rav Huna (and support for Rav Chilkiyah) - Beraisa) Suggestion: Perhaps one is liable for Shechutei Chutz for an Olah which is (itself) Mechusar Zeman or a Chatas that it or its owner is Mechusar Zeman!

ת"ל (ויקרא טז) ואל פתח אהל מועד כל שאינו ראוי לבא בפתח אהל מועד אין חייבין עליהן
1.

Rejection: "V'El Pesach Ohel Mo'ed Lo Hevi'o" - Shechutei Chutz applies only to things proper to be offered Pesach Ohel Mo'ed.

ואילו אשם שיירא
2.

The Tana excludes Asham.

במאי עסקינן
3.

Question: What is the case?

אילימא לשמו אשם נמי ליפטריה
i.

If the Korbanos are Lishmah, even for Asham he should be exempt!

אלא לאו שלא לשמו
4.

Answer: Rather, we must say that they are Lo Lishmah. (The Tana excludes Asham, for he would be liable for it. This supports Rav Chilkiyah and refutes Rav Huna!)

לעולם שלא לשמו
(e)

Answer: Indeed, they are Lo Lishmah, but one may not infer that he would be liable for Asham;

ור"א היא דמקיש אשם לחטאת תנא עיקר וכ"ש לטפל
1.

The Tana is R. Eliezer, who disqualifies Asham Lo Lishmah. He taught Chatas, the source, and the same applies to Asham, which we learned from Chatas.

ת"ש דכי אתא רב דימי אמר תנא דבי ר' ליואי יכול שאני מוציא אף עולת מחוסר זמן בבעלים אשם נזיר ואשם מצורע <מנין ונסיב להו תלמודא לחיובא ולא ידענא מאי היא>
(f)

Version #1 (Rashi) Question (against Rav Huna, and support for Rav Chilkiyah - Rav Dimi - Tana d'Vei R. Livai's Beraisa (#1)) Suggestion: Perhaps one is exempt for Shechutei Chutz for an Olah if its owner is Mechusar Zeman, and for Asham Nazir or Asham Metzora...

1.

(The Tana omitted Chatas. We deduce like above that the Ashamos were Mechusar Zeman and Lo Lishmah, and he is liable!)

מאי תלמודא
2.

Question: How does the Tana expound that he is liable?

(g)

Version #2 (Shitah Mekubetzes, including bracketed text): The following refutes Rav Huna and supports Rav Chilkiyah.

1.

(Rav Dimi citing Beraisa #1 - the above Beraisa) Suggestion: Perhaps one is exempt for Shechutei Chutz for an Olah if its owner is Mechusar Zeman, and for Asham Metzora or Asham Nazir...

2.

Rav Dimi: The Tana expounded that one is liable. I do not understand! (end of Version #2)

אמר רבינא שור מכל מקום כשב מכל מקום עז מכל מקום
3.

Answer (Ravina): The verse did not need to list the three species. "Shor, Kesev, Ez" are extra, to teach that one is liable in these three cases.

הא מאי רומיא כדאמרת
4.

Question: We already asked this (b) and answered it (c) above! (The Beraisa is like R. Eliezer. The Shechitah was Lo Lishmah!)

אמר ר"נ משום [דרמי] דתנא דבי ר' ליואי
5.

Answer (Rav Nachman bar Yitzchak): Rav Dimi posed a contradiction, therefore, we cannot give the above answer;

אדתני לוי אשם נזיר ואשם מצורע ששחטן שלא לשמן כשירין ולא עלו לבעלים לשום חובה
i.

Contradiction (with Beraisa #1 - Rav Dimi - Levi's Beraisa (#2)): If Asham Nazir or Asham Metzora was slaughtered Lo Lishmah, it is Kosher, but the owner was not Yotzei.

שחטן מחוסר זמן בבעלים או שהיו בני שתי שנים ושחטן פסולין
ii.

If the owner was Mechusar Zeman, or the animals were two years old (a first year animal is required), they are Pesulim (and one who slaughters them outside is exempt).

ומשני רב דימי לא קשיא כאן לשמו כאן שלא לשמו
iii.

Answer (Rav Dimi): Beraisa #1 is Mechayev for Shechitah Lo Lishmah, and Beraisa #2 exempts for Shechitah Lishmah. (Since he answered the contradiction, this shows that he holds that also Beraisa #1 discusses Mechusar Zeman.)

רב אשי רמי מתני' אברייתא
6.

Rav Ashi asked a similar contradiction between our Mishnah (which exempts for Shechutei Chutz of Asham Mechusar Zeman) and the Beraisa (above (b:1), which is Mechayev);

ומשני כאן לשמו וכאן שלא לשמו
i.

He answered that the Mishnah exempts when it was Lishmah (for it is Pasul), and the Beraisa is Mechayev for Lo Lishmah (it is Kosher).

לימא תיהוי תיובתיה דרב הונא
7.

Summation of question: This refutes Rav Huna, for he cannot answer like above!

אמר לך רב הונא הכא במאי עסקינן כגון שהפריש שתי אשמות לאחריות דחד מינייהו מעיקרא עולה היא
(h)

Answer: Beraisa #1 is Mechayev when two Ashamos were separated for Acharayus (in case one will become lost or Pasul, the other will be offered. Since we cannot offer both for Ashamos), from the beginning, it is as if one of them is an Olah.

115b----------------------------------------115b
(דף קטו,ב) כדרב הונא אמר רב
(i)

This is like Rav;

דאמר רב הונא אמר רב אשם שניתק לרעיה ושחטו סתם כשר לעולה:
1.

(Rav): If an Asham was Nitak to graze, and it was slaughtered Stam, it is a Kosher Olah.

2)

THINGS PASUL FOR HAKTARAH

המעלה מבשר חטאת [וכו']:
(a)

(Mishnah): If one offers (is Maktir) meat of a Chatas (outside, he is exempt...)

ת"ר מנין למעלה
(b)

(Beraisa) Question: What is the source to exempt for offering any of the following outside?

מבשר חטאת ומבשר אשם ומבשר קדשי קדשים ומבשר קדשים קלים
1.

Meat of a Chatas, Asham, (other) Kodshei Kodoshim, Kodshim Kalim;

וממותר העומר ושתי הלחם ולחם הפנים ושירי מנחות שפטור
2.

The remains of the Omer or of a Minchah (after Kemitzah), Shtei ha'Lechem, Lechem ha'Panim.

ת"ל עולה מה עולה שהיא ראויה להעלאה אף כל שראויה להעלאה
(c)

Answer: One is liable for something like "Olah", i.e. it is proper to be offered.

מנין שאף
(d)

Question: What is the source to exempt for the following Avodos outside?

היוצק והבולל והפותת והמולח והמניף והמגיש והמסדר השלחן והמטיב את הנרות והקומץ והמקבל בחוץ שפטור
1.

Pouring oil (on a Minchah), breaking a Minchah into pieces, mixing (the flour with oil), salting, Tenufah, Hagashah, arranging the Lechem ha'Panim on the Shulchan, Dishun ha'Menorah, Kemitzah, and Kabalah.

ת"ל (ויקרא טז) אשר יעלה עולה או זבח מה העלאה שהיא גמר עבודה אף כל שהוא גמר עבודה:
(e)

Answer: "Asher Ya'aleh Olah Oh Zevach" - one is liable only for something resembling Ha'alah (Haktarah), i.e. a final Avodah (there is no Avodah after it).

3)

AVODAH BEFORE THE MISHKAN

עד שלא הוקם המשכן [וכו']:
(a)

(Mishnah): Before the Mishkan was erected... (firstborns did the Avodah).

יתיב רב הונא בר רב קטינא קמיה דרב חסדא וקא קרי (שמות כד) וישלח את נערי בני ישראל
(b)

(Rav Huna bar Rav Ketina citing R. Asi): "Vayishlach Es Na'arei Bnei Yisrael" (before Matan Torah) was the last time firstborns did the Avodah.

א"ל הכי אמר ר' אסי <קרבו> ופסקו
(c)

(Rav Huna citing Rav Ada bar Ahavah): The Olah that Bnei Yisrael offered in the Midbar did require Hefshet and Nitu'ach.

סבר לאותוביה ממתניתין שמעיה דקאמר משמיה דרב אדא בר אהבה עולה שהקריבו ישראל במדבר אינה טעונה הפשט וניתוח אותביה ברייתא דשויא בכולהו
1.

When Rav Chisda heard the first teaching of Rav Huna, he intended to challenge it from our Mishnah. After he heard the second teaching, he rather challenged both teachings from a Beraisa.

דתני' עד שלא הוקם המשכן הבמות מותרות ועבודה בבכורות והכל כשירין להקריב בהמה חיה ועוף זכרים ונקבות תמימין ובעלי מומין
(d)

Question (against both teachings - Rav Chisda - Beraisa): Before the Mishkan was erected, Bamos were permitted, firstborns did the Avodah, and anything could be offered on a Bamah, i.e. a Behemah, Chayah, Of, male or female, Tam or Ba'al Mum;

טהורין אבל לא טמאין
1.

Only Tahor species could be offered, but not Teme'im.

והכל קרבו עולות
2.

All the Korbanos were Olos.

ועולה שהקריבו ישראל במדבר טעונה הפשט וניתוח
3.

The Olah that Bnei Yisrael offered in the Midbar required Hefshet and Nitu'ach;

ונכרים בזמן הזה רשאין לעשות כן
4.

Nowadays, Nochrim may do so (offer anything on a Bamah).

תנאי היא
(e)

Answer (for the first teaching): Tana'im argue about this. Rav Huna holds like Rebbi;

דתניא (שמות יט) וגם הכהנים הנגשים אל ה' יתקדשו ר' יהושע בן קרחה אומר זו פרישות בכורות
1.

(Beraisa - R. Yehoshua ben Korchah): "V'Gam ha'Kohanim ha'Nigashim El Hash-m Yiskadashu" warns the firstborns (they are the 'Kohanim' who come close for Avodah) to stay far from Har Sinai;

רבי אומר זו פרישות נדב ואביהוא
2.

Rebbi says, it warns Nadav and Avihu (for only Bnei Aharon will do Avodah from now on).

בשלמא למ"ד זו פרישות נדב ואביהוא היינו דכתיב (ויקרא י) הוא אשר דבר ה' לאמר בקרובי אקדש
(f)

Question: According to Rebbi, we understand "Hu Asher Diber Hash-m bi'Krovai Akadesh" - the end of the above verse ("Pen Yifrotz Bahem") foreshadowed the death of Nadav and Avihu (when they entered the Kodesh ha'Kodoshim);

אלא למ"ד זו פרישות בכורות היכא רמיזא
1.

However, according to R. Yehoshua ben Korchah, where had Hash-m alluded to the death of Nadav and Avihu? ("Pen Yifrotz Bahem" discusses the firstborns!)

דכתיב (שמות כט) ונועדתי שמה לבני ישראל ונקדש בכבודי אל תקרי בכבודי אלא במכובדיי
(g)

Answer: We read "v'No'adti Shamah li'Vnei Yisrael v'Nikdash bi'Chvodi" like 'bi'Chvudai' (through my honored ones);

דבר זה אמר הקב"ה למשה ולא ידעו עד שמתו בני אהרן כיון שמתו בני אהרן אמר לו אהרן אחי לא מתו בניך אלא להקדיש שמו של הקב"ה
1.

Hash-m told this to Moshe on Sinai. Moshe did not know to whom He referred to until they died. Then, Moshe told Aharon that they were killed (Maharsha - for a minute transgression) in order to be Mekadesh Hash-m.

כיון שידע אהרן שבניו ידועי מקום הן שתק וקבל שכר שנאמר (ויקרא י) וידום אהרן וכן בדוד הוא אומר (תהילים לז) דום לה' והתחולל לו אע"פ שמפיל לך חללים חללים את שתוק
2.

Aharon realized that their death signified their awesome greatness. He was silent, and was rewarded - "Dom la'Shem v'Hischolel Lo";

וכן בשלמה הוא אומר (קוהלת ג) עת לחשות ועת לדבר פעמים ששותק ומקבל שכר על השתיקה פעמים מדבר ומקבל שכר על הדבור
3.

We can also learn from "Es Lachashos v'Es Ledaber" - sometimes one is rewarded for silence, and sometimes one is rewarded for speaking.

והיינו דא"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן מאי דכתיב (תהילים סח) נורא אלהים ממקדשך אל תיקרי ממקדשך אלא ממקודשיך בשעה שעושה הקב"ה דין בקדושיו מתיירא ומתעלה ומתהלל
(h)

(R. Chiya bar Avin): We read "Nora Elokim mi'Mikdashecha" like 'mi'Mekudashecha (from Your holy ones).' When Hash-m punishes Tzadikim (for minute transgressions), He is feared, exalted and praised.

אלא קשיא עולה
(i)

Question: We did not defend Rav Huna's teaching about Hefshet and Nitu'ach of the Olah!

תרי תנאי היא
(j)

Answer: Tana'im argue also about this. He holds like Tana d'vei R. Yishmael;

דתניא ר' ישמעאל אומר כללות נאמרו בסיני ופרטות באהל מועד
1.

(Beraisa - Tana d'Vei R. Yishmael): Hash-m taught to Moshe the essence of the Mitzvos on Sinai. He taught to him the details (during the 40 years in the Midbar) in the Ohel Mo'ed. (Hefshet and Nitu'ach are details. They were taught in the Mishkan. They did not apply before this, e.g. to the Olah of Sinai.)

ר"ע אומר כללות ופרטות נאמרו בסיני ונשנו באהל מועד ונשתלשו בערבות מואב
2.

R. Akiva says, the essence and the details were given on Sinai. They were repeated in the Ohel Mo'ed, and again in Arvos Mo'av (Sefer Devarim, in the 40th year in the Midbar).

אמר מר הכל כשירין להקריב מנא הני מילי
(k)

Question: From where does the Beraisa know that anything can be brought on a Bamah?

אמר רב הונא דאמר קרא (בראשית ח) ויבן נח מזבח לה' ויקח מכל הבהמה הטהורה ומכל עוף הטהור בהמה כמשמעו חיה בכלל בהמה
(l)

(Rav Huna): "Va'Yikach (No'ach) mi'Kol Behemah ha'Tehorah umi'Kol Of ha'Tahor" - Behemah (and Of) are understood simply, and Chayos are included in "Behemah";

(דף קטז,א) זכרים ונקבות תמימין ובעלי מומין <דאמר מר תמות וזכרות בבהמה ואין תמות וזכרות בעופות ואיתקש בהמה לעוף תמימין ובעלי מומין> לאפוקי מחוסר אבר דלא
(m)

He offered males and females, Tam and blemished animals; but not animals missing a limb.