1)

WAS THERE A YESOD IN THE SOUTH AND EAST?

מיתיבי עולת העוף כיצד היתה נעשית היה מולק את ראשה ממול עורפה ומבדיל וממצה דמה על קיר המזבח
(a)

Question (Mishnah): The Kohen was Molek Olas ha'Of (on the Sovev, in the southeast corner) opposite the Oref. He would fully cut both Simanim. He pressed the bird against the Mizbe'ach to squeeze out the blood.

ואי אמרת לא היה לה יסוד באוירא בעלמא הוא דקא עביד
1.

Will we say that Melikah was done in the air?! (Rashi - i.e., above the bare floor. We know that even if he bends down to do Melikah below his feet, i.e. below the Sovev, it is Kosher. If there was no Yesod there, the blood would fall to the floor! R. Tam - is Melikah Kosher in the airspace of Yehudah?! Only Binyamin's portion has Kedushas Mizbe'ach!)

אמר רב נחמן בר יצחק אימר כך התנו אוירא דבנימין קרקע דיהודה
(b)

Answer (Rav Nachman bar Yitzchak): They stipulated that Yehudah received the land, but the airspace belonged to Binyamin (Rashi - and a platform was built there to collect the blood).

מאי לא הוה לה יסוד
(c)

Question: What does it mean 'there was no Yesod there'?

רב אמר בבנין
(d)

Answer #1 (Rav): The Yesod physically did not extend to that corner.

לוי אמר בדמים
(e)

Answer #2 (Levi): (It physically extended to the corner, but) Halachically it was not considered Yesod (to put Shirayim there).

רב מתרגם באחסנתיה יתבני מדבחא
1.

Rav holds that the Targum of (Bereishis 49:27) "Binyamin Ze'ev Yitrof..." says that the Mizbe'ach will be built in Binyamin's portion (Yehudah had no share in it);

לוי מתרגם באחסנתיה יתבני מקדשא מקום מקודש לדמים
2.

Levi holds that the Targum says that Mikdesha will be built in his portion, i.e. the place sactified to receive blood. (Yehudah had a share in the Mizbe'ach, but not to receive blood.)

תא שמע היסוד היה מהלך על פני כל הצפון ועל פני כל המערב אוכל בדרום אמה אחת ובמזרח אמה אחת
(f)

Question (against Levi - Mishnah): The Yesod went across the entire northern and western sides. It was Ochel (occupied) one Amah on the southern and eastern sides.

מאי אוכל נמי בדמים
(g)

Answer: 'Was Ochel' means that it (is the part that) received blood (but there was a physical Yesod around all sides).

תא שמע המזבח היה שלשים ושתים על שלשים ושתים
(h)

Question (against Rav - Mishnah): The Yesod was 32 Amos by 32 Amos.

הכא במאי עסקינן מן הצד
(i)

Answer: The Mishnah gives the dimensions of the northern and western sides.

ת"ש נמצא פורח אמה על יסוד ואמה על סובב
(j)

Question (against Rav - Beraisa): The ramp (which came up to the south side) covered the Amah of the Yesod (the Mizbe'ach was recessed from it), and (likewise regarding) the Amah of the Sovev.

אימא כנגד אמה יסוד ועל אמה סובב:
(k)

Answer: The ramp covered the Amah where the Yesod would have been (if it spanned the south side).

תא שמע דתני לוי כיצד בונין את המזבח מביאין מלבן שהוא שלשים ושתים על שלשים ושתים וגובהו אמה ומביא חלוקי אבנים מפולמות בין גדולות בין קטנות ומביא סיד וקוניא וזפת וממחה ושופך וזה הוא מקום יסוד
(l)

Question (against Rav - Levi - Beraisa): To build the Mizbe'ach, we bring a frame 32 Amos square and one Amah tall; and whole, smooth stones (big and small), plaster, molten lead and pitch. We mix them and pour it into the frame (to form the Yesod);

וחוזר ומביא מלבן שהוא שלשים אמה על שלשים אמה וגובהו חמש אמות ומביא חלוקי אבנים כו'
1.

We then bring a frame 30 Amos square (centered above the Yesod) and five Amos tall, and do the same;

וחוזר ומביא מלבן שהוא כ"ח על כ"ח אמות וגובהו ג' אמות ומביא חלוקי כו' והוא מקום המערכה
2.

The next frame is 28 Amos square and three Amos tall, we do the same, and this is the place of the Ma'arachah;

וחוזר ומביא מלבן שהוא אמה על אמה ומביא חלוקי אבנים מפולמות בין גדולות בין קטנות ומביא זפת וקוניא וממחה ושופך וזהו קרן וכן לכל קרן וקרן
3.

The last frame is one cubic Amah (for each Keren).

וכי תימא (דף נד,ב) דגייז ליה
4.

Suggestion: Perhaps after making a square Yesod, we cut off (all but one Amah of) the southern and eastern sides.

54b----------------------------------------54b
אבנים שלמות כתיב
5.

Rejection: The Torah requires "Avanim Shelemos"!

דמחית מידי מתותיה ושקיל ליה
(m)

Answer: Before pouring in the mixture, we insert beams to fill up the extra Amah on the two sides. This reduces the size of the mold.

דאי לא תימא הכי
(n)

Support: Rav Kahana must say so about the Keranos!

הא דאמר רב כהנא אבנים של קרנות חלולות היו דכתיב (זכריה ט) ומלאו כמזרק כזויות מזבח
1.

(Rav Kahana): The stones on the Keranos were hollow - "u'Mal'u ka'Mizrak k'Zaviyos Mizbe'ach";

הכא נמי אבנים שלמות אמר רחמנא
2.

Question: The Torah requires "Avanim Shelemos"!

אלא דמחית מידי מתותיה ושקיל ליה ה"נ דמחית מידי מתותיה ושקיל ליה
3.

Answer: Before pouring in the mixture, we insert something inside, and later remove it.

2)

FINDING THE SITE OF THE BEIS HA'MIKDASH

דרש רבא מאי דכתיב (שמואל א יט) וילך דוד ושמואל וישבו בנויות ברמה וכי מה ענין נויות אצל רמה
(a)

Question (Rava): "V'David... u'Shmuel va'Yeshvu... b'Noyos ba'Ramah" - what is the connection of Noyos to Ramah?

אלא שהיו יושבין ברמה ועוסקין בנויו של עולם
(b)

Answer: David and Shmuel were in Ramah, engaging in the Noy (beauty) of the world (the Beis ha'Mikdash);

אמרי כתיב (דברים יז) וקמת ועלית אל המקום מלמד שבית המקדש גבוה מכל ארץ ישראל
1.

David and Shmuel: "V'Kamta v'Alisa" teaches that the Beis ha'Mikdash is the highest place in Eretz Yisrael;

וארץ ישראל גבוהה מכל ארצות
2.

Eretz Yisrael is the highest of all lands.

לא הוו ידעי דוכתיה היכא אייתו ספר יהושע בכולהו כתיב (יהושוע יח) וירד ועלה הגבול ותאר הגבול בשבט בנימין ועלה כתיב וירד לא כתיב
3.

They did not know the highest place in Eretz Yisrael. They looked through Sefer Yehoshua, and noticed that regarding the portion of Binyamin it always says "v'Alah ha'Gevul." Regarding the other Shevatim it sometimes says that the border goes up, down or around. (In Yehoshua, it says 10 times that the Gevul descended, and six of these are in Binyamin's border (Yehoshua 18:13, 16-18)! Maharsha - Binyamin's border is given from west to east. It always says "v'Alah ha'Gevul" until near Yerushalayim. Yehudah's border is given from east to west. It always says "v'Alah ha'Gevul." until near Yerushalayim);

אמרי ש"מ הכא הוא מקומו
i.

They concluded that the highest place is in Binyamin.

סבור למבנייה בעין עיטם דמדלי אמרי ניתתי ביה קליל כדכתיב (דברים לג) ובין כתפיו שכן
4.

They thought to build it in Ein Eitam, which is the highest place. They decided that it should be slightly lower, due to "u'Vein Keseifav Shachen" (between the shoulders, which is just below the highest part, i.e. the head).

ואיבעית אימא גמירי דסנהדרין בחלקו דיהודה ושכינה בחלקו דבנימין
5.

Alternatively, they had a tradition that the Great Sanhedrin must sit in (Lishkas ha'Gazis in the Beis ha'Mikdash,) in the portion of Yehudah, whereas the Shechinah (i.e. the Azarah) is in Binyamin's portion;

ואי מדלינן ליה מתפליג טובא מוטב דניתתי ביה פורתא
i.

If they would build it in Ein Eitam, this would be too far from the portion of Yehudah. Therefore, it is better to build it slightly lower (closer to Yehudah);

כדכתיב ובין כתפיו שכן
ii.

They concluded that this is why it says "u'Vein Keseifav Shachen."

ועל דבר זה נתקנא דואג האדומי בדוד כדכתיב (תהילים סט) כי קנאת ביתך אכלתני
6.

Do'eg (who was the biggest Chacham at the time) became jealous of David due to this - "Ki Kin'as Beischa Achalasni."

וכתיב (תהילים קלב) זכור ה' לדוד את כל ענותו אשר נשבע לה' וגו' אם אבא באהל ביתי אם אתן שנת לעיני לעפעפי תנומה עד אמצא מקום לה' וגו'
7.

"Zechor Hash-m l'David Es Kol Unoso; Asher Nishba... Im Eten Shenas l'Einai... Ad Emtza Makom la'Shem..."

הנה שמענוה באפרתה מצאנוה בשדה יער באפרתה זה יהושע דקאתי מאפרים
8.

"Shema'anuha v'Efrasah" is (Sefer) Yehoshua, who was from Efrayim;

מצאנוה בשדה יער זה בנימין דכתיב (בראשית מט) בנימין זאב יטרף:
9.

'Metzanuha bi'Sde Ya'ar" is the portion of Binyamin - "Binyamin Ze'ev Toref."

3)

SHALMEI TZIBUR AND ASHAMOS

(משנה) זבחי שלמי צבור ואשמות
(a)

(Mishnah): Zivchei Shalmei Tzibur and Ashamos...

אלו הן אשמות אשם גזילות אשם מעילות אשם שפחה חרופה אשם נזיר אשם מצורע אשם תלוי
1.

Asham is brought for (a false oath to deny) theft, Me'ilah, relations with a Shifchah Charufah, a Nazir who became Tamei, Taharah of a Metzora, and for Safek transgression of an Isur Kares.

שחיטתן בצפון וקיבול דמן בכלי שרת בצפון
(b)

Shalmei Tzibur and Ashamos are slaughtered in Tzafon. Kabalah must be in a Keli Shares in Tzafon;

ודמן טעון שתי מתנות שהן ארבע
1.

There are two Zerikos of blood that are (effectively) four;

ונאכלין לפנים מן הקלעים לזכרי כהונה לכל מאכל ליום ולילה עד חצות:
2.

Male Kohanim eat the meat within the hangings, (cooked) in any way, that day and until midnight.