1)

AN AVODAH DONE WITH IMPROPER INTENT FOR A LATER AVODAH

איתמר שחטה לשמה לזרוק דמה שלא לשמה רבי יוחנן אמר פסולה
(a)

(R. Yochanan): If a Korban was slaughtered Lishmah with intent to do Zerikah Lo Lishmah, it is Pasul;

וריש לקיש אמר כשירה
(b)

(Reish Lakish): It is Kosher.

ר' יוחנן אמר פסולה מחשבין מעבודה לעבודה
1.

R. Yochanan says that it is Pasul. We consider it as if this Avodah (Shechitah) was done with the (Lo Lishmah) intent for the later Avodah (Zerikah);

וילפינן ממחשבת פיגול
i.

We learn from Pigul. (If one of the four Avodos was done with intent Chutz li'Zmano (to eat the meat, do Zerikah, or burn the Eimurim after the proper time), the Korban is Pasul, as if this Avodah was done improperly.)

ור"ל אמר כשירה אין מחשבין מעבודה לעבודה
2.

Reish Lakish says that it is Kosher. Intent for a later Avodah does not affect this Avodah;

ולא ילפינן ממחשבת פיגול
i.

We do not learn from Pigul.

ואזדו לטעמייהו
(c)

R. Yochanan and Reish Lakish argued similarly elsewhere.

דאיתמר (דף י,א) השוחט את הבהמה ע"מ לזרוק דמה <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} ולהקטיר חלבה <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} ר' יוחנן אמר אסורה
1.

(R. Yochanan): If one slaughtered a (Chulin) animal in order to pour the blood or burn the Chelev to idolatry, the animal is forbidden;

מחשבין מעבודה לעבודה
i.

He holds that since he later intends to serve idolatry with this animal, we consider the current Avodah (Shechitah) to be l'Shem idolatry;

וילפינן חוץ מפנים
ii.

We learn from Avodah in the Mikdash (Pigul) to Chulin outside the Mikdash.

ריש לקיש אמר מותרת
2.

(Reish Lakish): The animal is permitted;

אין מחשבין מעבודה לעבודה ולא ילפינן חוץ מפנים
i.

We do not consider the current Avodah to be l'Shem idolatry, because we do not learn from Avodah in the Mikdash to outside the Mikdash.

ואי אשמעינן בהא
(d)

We needed to teach their argument in both cases.

בהא אמר ריש לקיש אבל פנים מפנים אימא מודי ליה לרבי יוחנן
1.

Had we taught only regarding idolatry, one might have thought that Reish Lakish agrees about Lo Lishmah. It applies in the Mikdash, so we learn from Pigul in the Mikdash;

ואי אשמעינן הא בהא קאמר רבי יוחנן אבל בההיא אימא מודי ליה לריש לקיש צריכי
2.

Had we taught only regarding Lo Lishmah, one might have thought that R. Yochanan agrees about idolatry. It applies outside the Mikdash, so we do not learn from Pigul in the Mikdash.

כי אתא רב דימי אמר מתיב רב ירמיה לסיועיה לרבי יוחנן ורבי אילא לסיועיה לריש לקיש
(e)

When Rav Dimi came he said: R. Yirmiyah asked in support of Rebbi Yochanan, and R. Eila in support of Reish Lakish.

רב ירמיה לסיועיה לרבי יוחנן
(f)

(R. Yirmeyah): Presumably, R. Yochanan is correct!

ומה במקום שאם אמר הריני שוחט חוץ לזמנו שהוא כשר שחטו על מנת לזרוק דמו חוץ לזמנו פסול
1.

Regarding Pigul, if one says 'I (will) slaughter Chutz li'Zmano' (but he slaughtered in the proper time, his intent is meaningless), it is Kosher, but if he slaughters with intent to do Zerikah Chutz li'Zmano, the Korban is Pasul;

מקום שאם אמר הריני שוחט שלא לשמו פסול שחטו על מנת לזרוק דמו שלא לשמו אינו דין שיהא פסול
2.

Regarding Lo Lishmah, if one slaughters Lo Lishmah, it is Pasul. All the more so, if he slaughters with intent to do Zerikah Lo Lishmah, it is Pasul!

מתקיף לה רבא בר אהילאי מה לחוץ לזמנו שכן כרת
(g)

Objection (Rava bar Ahilai): You cannot learn from Pigul (it is more stringent), one who eats it is Chayav Kares!

אלא אמר רבא בר אהילאי הכי קאמר
(h)

(Rava bar Ahilai): We can support R. Yochanan from intent (in one of the four Avodos) Chutz li'Mkomo (to eat the meat, do Zerikah, or burn the Eimurim outside the permitted place. This forbids the meat, but there is no Kares for it. Sometimes the Gemara calls this Pigul; this is imprecise.)

ומה מקום שאם אמר הריני שוחט חוץ למקומו שהוא כשר שחטו על מנת לזרוק דמו חוץ למקומו פסול
1.

If one says 'I slaughter Chutz li'Mkomo' (but slaughters in the proper place), it is Kosher, but if he slaughters with intent to do Zerikah Chutz li'Mkomo, the Korban is Pasul;

מקום שאם אמר הריני שוחט שלא לשמו שהוא פסול [שחטו ע"מ] לזרוק דמו שלא לשמו אינו דין שיהא פסול
2.

Regarding Lo Lishmah, if one slaughters Lo Lishmah, it is Pasul. All the more so, if he slaughters with intent to do Zerikah Lo Lishmah, it is Pasul!

מתקיף לה רב אשי מה לחוץ למקומו שכן נוהג בכל הזבחים תאמר בשלא לשמו שאינו נוהג אלא בפסח וחטאת
(i)

Objection (Rav Ashi): You cannot learn from intent Chutz li'Mkomo, which totally disqualifies all Zevachim. Lo Lishmah (totally) disqualifies only Chatas and Pesach!

אלא אמר רב אשי הכי קאמר
(j)

(Rav Ashi): We can support R. Yochanan from Shinuy Ba'alim.

ומה במקום שאם אמר הריני שוחט לשם פלוני שהוא כשר לזרוק דמו <שלא לשמו> לשם פלוני פסול
1.

If one says 'I slaughter l'Shem Ploni (not the owner)', it is Kosher. If he slaughters with intent to do Zerikah l'Shem Ploni, the Korban is Pasul;

מקום שאם אמר הריני שוחט שלא לשמן שהוא פסול [שחטו ע"מ] לזרוק דמן שלא לשמן אינו דין שיהא פסול
2.

Regarding Shinuy Kodesh, if one slaughters l'Shem a different Zevach, it is Pasul. All the more so, if he slaughters with intent to do Zerikah l'Shem a different Zevach, it is Pasul!

רבי אילא לסיועיה לריש לקיש
(k)

(R. Ila): Presumably Reish Lakish is correct!

לא תאמר בזריקה ותיתי מק"ו מבינייא משחיטה וקבלה
1.

There was no need for the Torah to teach that Zerikah Lo Lishmah disqualifies a Korban. We could have learned from a Tzad ha'Shavah of Shechitah and Kabalah;

למאי הלכתא כתב רחמנא לומר דאין מחשבין מעבודה לעבודה
2.

The Torah taught about Lo Lishmah in Zerikah to teach that we do not consider the current Avodah as if it were done with the intent for the later Avodah.

מתקיף לה רב פפא ודלמא דמחשבין מעבודה לעבודה
(l)

Question (Rav Papa): Perhaps the Torah wrote it to teach that we do consider the current Avodah as if it were done with the intent for the later Avodah!

אם כן לשתוק קרא מיניה ותיתי מקל וחומר דרב אשי
(m)

Answer: Without a verse we would know this from the Kal va'Chomer of Rav Ashi.

ואידך פריך הכי מה להנך שכן טעונות צפון וישנן בחטאות הפנימיות
1.

R. Yochanan disagrees. He says that we cannot learn from a Tzad ha'Shavah of Shechitah and Kabalah, because both of them must be done in the north half of the Azarah (regarding Kodshei Kodoshim), and they apply to inner Chata'os. These stringencies do not apply to Zerikah.

ואידך השתא מיהא בשלמים קיימין
2.

R. Ila learns from the Tzad ha'Shavah, since we learn from a verse discussing Shelamim (Kodshim Kalim), in which these stringencies of Shechitah and Kabalah do not apply.

איתמר שחטה לשמה לזרוק דמה שלא לשמה רב נחמן אמר פסולה
(n)

(Rav Nachman): If a Korban was slaughtered Lishmah with intent to do Zerikah Lo Lishmah, it is Pasul;

רבה אמר כשרה
(o)

(Rabah): It is Kosher.

והדר ביה רבה לגבי רב נחמן מק"ו דרב אשי:
(p)

Rabah later retracted and agreed with Rav Nachman, due to the Kal va'Chomer of Rav Ashi.

2)

AN ASHAM THAT WAS OFFERED SHE'LO LISHMAH

רבי אליעזר אומר אף <את> האשם:
(a)

(Mishnah - R. Eliezer): Also Asham (is Pasul if slaughtered Lo Lishmah).

תניא אמר ר' אליעזר חטאת באה על חטא ואשם בא על חטא מה חטאת שלא לשמה פסולה אף אשם שלא לשמו פסול
(b)

(Beraisa - R. Eliezer): Chatas and Asham both come for transgression. Just like Chatas Lo Lishmah is (totally) Pasul, also Asham.

אמר לו רבי יהושע לא אם אמרת בחטאת שכן דמה למעלה
1.

R. Yehoshua: You cannot learn from Chatas, for its blood is put on the top of the Mizbeach (but an Asham's blood is thrown on the bottom half of the Mizbeach)!

אמר לו רבי אליעזר פסח יוכיח שדמו למטה ושחטו שלא לשמו פסול
2.

R. Eliezer: Pesach proves that this is not the essential reason. Its blood is thrown on the bottom half of the Mizbeach, and Pesach Lo Lishmah is Pasul!

אמר לו רבי יהושע מה לפסח שכן זמנו קבוע
3.

R. Yehoshua: You cannot learn from Pesach, for it is offered at a fixed time of the year.

אמר לו רבי אליעזר חטאת תוכיח
4.

R. Eliezer: Chatas proves that this is not the essential reason. (There is no fixed time to offer it, and it is Pasul Lo Lishmah!)

אמר לו רבי יהושע (דף י,ב) חוזרני חלילה
5.

R. Yehoshua: Again I say that you cannot learn from Chatas (for its blood is put on the top of the Mizbeach)!

10b----------------------------------------10b
חזר רבי אליעזר ודנו דין אחר
6.

R. Eliezer: I can learn from verses:

חטאת נאמר בה היא בשחיטה היא לשמה כשירה שלא לשמה פסולה ופסח נאמר בו הוא בזביחה הוא לשמו כשר שלא לשמו פסול אף אשם נאמר בו הוא הוא לשמו כשר שלא לשמו פסול
i.

We learn from "Chatas Hi" and "Pesach Hu" that Lo Lishmah disqualifies Chatas and Pesach. we learn similarly from "Asham Hu"!

אמר לו רבי יהושע חטאת נאמר בה היא בשחיטה היא לשמה כשרה שלא לשמה פסולה פסח נאמר בו הוא בזביחה הוא לשמו כשר שלא לשמו פסול
7.

R. Yehoshua: No. Regarding Chatas and Pesach, it says "Hi" and "Hu" regarding Shechitah, to teach that these are Kosher only if slaughtered Lishmah;

אבל אשם לא נאמר בו הוא אלא לאחר הקטרת אימורין והוא עצמו שלא הוקטרו אימורין כשר
i.

Regarding Asham, it says "Hu" only after the Eimurim are burned. This cannot disqualify if the Eimurim are burned Lo Lishmah, for even if they are not burned at all, the Korban is Kosher!

אמר לו ר' אליעזר הרי אומר (ויקרא ו) כחטאת כאשם מה חטאת שלא לשמו פסול אף אשם שלא לשמו פסול
8.

R. Eliezer: It says "ka'Chatas ka'Asham" - just like Chatas Lo Lishmah is Pasul, also Asham.

אמר מר אמר לו ר' יהושע חוזרני חלילה ולמיהדר דינא ולייתי במה הצד
(c)

Question: R. Yehoshua said 'again I say that you cannot learn from Chatas.' Why can't R. Eliezer learn from the Tzad ha'Shavah of Chatas and Pesach?

משום דאיכא למיפרך מה להצד השוה שבהן שכן יש בהן צד כרת
(d)

Answer: Both pertain to Kares (Chatas atones for Chayavei Kerisus, and one who does not offer Korban Pesach is Chayav Kares). We cannot learn to Asham, which does not pertain to Kares.

אמר לו ר' יהושע לא אם אמרת בחטאת שכן דמה למעלה
(e)

Question: R. Yehoshua said 'you cannot learn from Chatas, for its blood is put on the top of the Mizbeach';

ולימא ליה לא אם אמרת בחטאת שכן נכנס דמה לפני ולפנים
1.

Why didn't he say that we cannot learn from Chatas, because the blood of (inner) Chata'os is brought in the Kodesh ha'Kodoshim?

בחטאות החיצונות קאמרינן
(f)

Answer #1: R. Eliezer learns from outer Chata'os.

שאם נכנס דמה [לפני] ולפנים פסולה
(g)

Question: Why didn't he say that we cannot learn from outer Chata'os, because if their blood enters the Kodesh ha'Kodoshim, they are Pasul?

אית ליה לרבי אליעזר אף האשם
(h)

Answer: R. Eliezer holds that the same applies to Asham.

שכן מכפרת על חייבי כריתות
(i)

Question: Why didn't he say that we cannot learn from Chatas, because it atones for Chayavei Kerisus?

מחטאת דשמיעת הקול
(j)

Answer #1: R. Eliezer learns from the Chatas brought for Shevu'as ha'Edus (which has no Kares).

שכן טעונה ארבע מתנות
(k)

Question: Why didn't he say that we cannot learn from Chatas, because its blood is thrown four times?

כרבי ישמעאל דאמר כל הדמים טעונה ארבע מתנות
(l)

Answer #1: R. Eliezer holds like R. Yishmael, who says that also Asham requires four Zerikos.

<שכן טעונה> על ארבע קרנות
(m)

Objection: Even so, blood of Chata'os is put with the finger, and it is put either on the Keranos (top corners of the Mizbeach) or on the edge. These do not apply to Asham!

וליטעמיך האיכא אצבע האיכא קרן האיכא חודה אלא חד מתרי תלת טעמי נקט
(n)

Answer #2 (to questions (e), (i) and (k)): R. Yehoshua could have asked other questions. He asked only one.

3)

WHERE THE BLOOD OF AN ASHAM IS THROWN

אמר מר אמר לו ר' יהושע לא אם אמרת לימא ליה רבי אליעזר אשם נמי דמו למעלה
(a)

Question: R. Yehoshua said 'you cannot learn from Chatas, for its blood is put on the top of the Mizbeach.' Why didn't R. Eliezer answer that also an Asham's blood is put on the top of the Mizbeach (because the Torah equates it to Chatas)?

אמר אביי אשם דמו למעלה לא מצית אמרת ק"ו מעולה
(b)

Answer #1 (Abaye): A Kal va'Chomer teaches that an Asham's blood is not put on the top of the Mizbeach.

ומה עולה שהיא כליל דמה למטה אשם שאינו כליל לא כל שכן
1.

An Olah is entirely burned on the Mizbeach, yet its blood is put on the bottom of the Mizbeach - an Asham is (less Kodesh, it is) not entirely burned, all the more so its blood is put on the bottom of the Mizbeach!

מה לעולה שכן אינה מכפרת
2.

Question: An Olah does not atone. We cannot learn from it to an Asham, which atones!

חטאת העוף תוכיח
3.

Answer: Chatas ha'Of (a bird) proves that this is not the reason. (It atones, yet its blood is put on the bottom of the Mizbeach!)

מה לחטאת העוף שכן אינה מין זבח
4.

Question: We cannot learn from Chatas ha'Of, for it is not a Zevach. (It is not killed through Shechitah, rather, through Melikah (using the thumbnail to cut the Simanim)!)

עולה תוכיח
5.

Answer: Olah proves that this is not the reason! (It is a Zevach, and its blood is put on the bottom.)

לא ראי זה כראי זה ולא ראי זה כראי זה הצד השוה שבהן שהן קדשי קדשים ודמן למטה אף אני אביא אשם שהוא קודש קדשים ודמו למטה
i.

Conclusion: Each has its own stringency. The Tzad ha'Shavah of them is that they are Kodshei Kodoshim and their blood is put on the bottom. The same applies to Asham.

א"ל רבא מפרזקיא לרב אשי ולפרוך מה להצד השוה שבהן שכן אין להן קצבה תאמר באשם שיש לו קצבה
(c)

Objection (Rava of Parzakiya): We cannot learn from the Tzad ha'Shavah, because there is no minimal price of an Olah or Chatas ha'Of, but one must pay at least two Shekalim for an Asham!

אלא היינו טעמא דרבי אליעזר דאמר קרא (ויקרא ו) הכהן המחטא אותה אותה דמה למעלה ואין דמו של אחר למעלה
(d)

Answer #2 (Rava of Parzakiya): R. Eliezer learns from "ha'Kohen ha'Mechatei Osah" - a Chatas' blood goes above, but blood of other Korbanos does not.

אי הכי חטאת נמי נימא אותה לשמה כשרה שלא לשמה פסולה הא שאר זבחים בין לשמן בין שלא לשמן כשרין
(e)

Question: If so, we should likewise expound "v'Shachat Osah l'Chatas" - a Chatas Lo Lishmah is Pasul, but any other Korban is not!

ההוא אותה לאו דוקא דהא שייר פסח
(f)

Answer: We cannot expound that "Osah" that way, for (verses prove that) Pesach Lo Lishmah is Pasul.

הכא נמי לאו דוקא דהא שייר עולת העוף
(g)

Question: Likewise, the other "Osah" cannot teach that blood of all other Korbanos does not go above, for blood of Olas ha'Of goes above!

בזביחה מיהא לא שייר מידי
(h)

Answer #1: It teaches that Chatas is the only Zevach (i.e. animal Korban) whose blood goes above.

ואי בעית אימא הא מני רבי אלעזר ברבי שמעון היא דאמר האי מקום לחוד והאי מקום לחוד דתניא
(i)

Answer #2: R. Eliezer holds like R. Elazar b'Rebbi Shimon, who says that the blood of Olas ha'Of is not put in the same place as that of Chatas.

דמים התחתונים ניתנין מחוט הסיקרא ולמטה והעליונים מחוט הסיקרא ולמעלה
1.

(Beraisa): Blood that is thrown on the bottom (part of the Mizbeach) must be thrown on the Chut ha'Sikra (a red string separating the top and bottom halves of the Mizbe'ach) or below. Blood that is thrown on top must be thrown on the Chut ha'Sikra or above;

אמר רבי אלעזר ברבי שמעון במה דברים אמורין בעולת העוף אבל בחטאת בהמה היא עצמה אין נעשה אלא על גופה של קרן:
2.

R. Elazar b'Rebbi Shimon says, that applies to Olas ha'Of, but the blood of Chatas Behemah must be put on the Keranos.