1)

THE ISUR OF ANOINTING (Yerushalmi Perek 8 Halachah 1 Daf 39a)

ובסיכה כהדא דתני בשבת בין סיכה שהיא של תענוג בין סיכה שאינה של תענוג מותר ביה''כ בין סיכה שהיא של תענוג בין סיכה שאינה של תענוג אסור

(a)

[Our Mishnah forbids] Sichah. Just like it was taught about Shabbos, both Sichah of pleasure and Sichah that is not of pleasure is permitted, on Yom Kipur, both Sichah of pleasure and Sichah that is not of pleasure are forbidden.

בט''ב ובתענית ציבור סיכה שהיא של תענוג אסור שאינה של תענוג מותר

1.

On Tish'ah b'Av and a Ta'anis Tzibur, Sichah of pleasure is forbidden, and what is not of pleasure is permitted.

והא תני שוות סיכה לשתייה לאיסור ולתשלומין אבל לא לעונש ביה''כ לאיסור אבל לא לעונש

(b)

Question (Beraisa #1): [For Ma'aser Sheni and Terumah,] Sichah and drinking are the same for Isur and payment (e.g. if a Zar anointed with or drank Terumah), but not for punishment. On Yom Kipur, they are the same for Isur, but not for punishment;

והא תני [ויקרא כב טו] ולא יחללו להביא את הסך ואת השותה

(c)

Contradiction (Beraisa #2): "V'Lo Yechalelu'' include one who anoints and one who drinks. (They are the same for punishment!)

א''ר יוחנן לית כאן סך

(d)

Answer (R. Yochanan): [The correct text of Beraisa #2] does not mention Sichah.

א''ר אבמרי לית כאן סך לית כאן שותה דל כן דבר שהוא בא משני לאוין מצטרף

(e)

Objection (R. Avmari): If it does not mention Sichah, it does not mention drinking! If you would not say so (rather, the verse includes only drinking) - does something that comes from two Lavim ("v'Chol Zar Lo Yochal Kodesh'' forbids eating, and v'Lo Yechalelu forbids drinking) join?! (However, if the Beraisa mentions both, we can say that "eating'' includes drinking, and from v'Lo Yechalelu we include Sichah like drinking.)

[דף נא עמוד ב (עוז והדר)] מניין שהוא מחוור בעשה

(f)

Question: What is the source for an Aseh [to forbid Sichah of Ma'aser Sheni outside Yerushalayim]?

אר''א בשם רבי סמיי [דברים כו יד] ולא נתתי ממנו למת מה נן קיימין

(g)

Answer (R. Elazar citing R. Samyei) Question: "V'Lo Nasati Mimenu l'Mes'' - what is the case (that he did not spend Kesef Ma'aser for the dead)?

אם להביא לו ארון ותכריכין לחי הוא אסור כל שכן למת

1.

If it is to bring for him a coffin or shrouds, this is forbidden even for a live person (one must buy food and drink with the money), and all the more so for a Mes!

ואיזה דבר שמותר לחי ואסור למת הוי אומר זו סיכה.

2.

Answer: What is permitted [to buy with Kesef Ma'aser] for a live person, and forbidden for a Mes? It is Sichah.