PAST DEDICATIONS
 
YOMA 57 - Dedicated in honor of 8 Av 5766, the first Yahrzeit of Mrs. Lily (Leah bas Pinchas) Kornfeld, a holocaust survivor who met all of life's challenges with courage and fortitude, by her daughter Diane and family.

1)

MIXING THE BLOODS (Yerushalmi Perek 5 Halachah 4 Daf 28b)

מנין שהוא זקוק להערות

(a)

Question: What is the source that he is obligated to pour [one blood into the other]?

ת''ל [ויקרא טז יח] ונתן מדם הפר ומדם השעיר בזמן שהן מעורבין

(b)

Answer: "V'Nasan mi'Dam ha'Par u'mi'Dam ha'Sa'ir'' - when they are mixed.

יכול מזה בפני עצמו ומזה בפני עצמו

1.

Suggestion: Perhaps he pours [Dam ha'Par] by itself, and [Dam ha'Sa'ir] by itself!

ת''ל [שמות ל י] וכפר אהרן על קרנתיו אחת בשנה אחת בשנה הוא מכפר ואינו מכפר שתים בשנה

2.

Rejection: "V'Chiper Aharon Al Karnos Achas ba'Shanah'' - he atones [through pouring blood on its corners] once a year, and not twice a year.

או נימר דם הפר אחת בשנה לא שתים בשנה

3.

Question: Perhaps Dam ha'Par [is put] once a year, and not twice a year!

[דף לו עמוד ב (עוז והדר)] תני ר' ישמעאל [שמות ל י] מדם חטאת הכפורים אחת בשנה יכפר עליו לדרתיכם אחת בשנה הוא מכפר ואינו מכפר שתים בשנה.

4.

Answer (Beraisa - R. Yishmael): "Mi'Dam Chatas ha'Kipurim Achas ba'Shanah Yechaper Alav l'Doroseichem'' - he atones once a year, and not twice a year.

הכל מודין בשבע הזאות שלמטן שהוא צריך להערות דכתיב שבע ולא ארבע עשרה.

(c)

All agree about the seven Haza'os below, that he must pour (mix the bloods), for it says "Sheva'', and not 14.

קיבל מדם הפר בג' כוסות ומדם השעיר בג' כוסות ליתן מאחד על הבדין מאחד על הפרכת מאחד על מזבח הזהב אי זה מהן זקוק להערות

(d)

Question: If he received Dam ha'Par in three cups, and Dam ha'Sa'ir in three cups, in order to put from one [with Dam ha'Par, and one with Dam ha'Sa'ir] between the staves, from one on the Paroches, and from one on the gold Mizbe'ach, which must he pour (mix)?

ויש אדם מחשב חצי כפרה

1.

Objection: Can a person intend [to receive blood in a cup] for half Kaparah?!

אלא כיני קבל מדם הפר בג' כוסות ומדם השעיר בג' כוסות (ליתן) [צ''ל ונתן - קרבן העדה] מאחד על הבדים ומאחד על הפרוכת ומאחד על מזבח הזהב אי זה מהן הוא זקוק להערות

(e)

Correction - Question: Rather, if he received Dam ha'Par in three cups, and Dam ha'Sa'ir in three cups, and put from one between the staves, one on the Paroches, and one on the gold Mizbe'ach, which must he pour (mix)?

תפלוגתא דר''ז ודר' הילא דאיתפלגון הגריל ג' זוגות (ליתן) [צ''ל ונתן - קרבן העדה] מאחד על הבדים מאחד על הפרוכת מאחד על מזבח הזהב אי זה מהן משתלח

(f)

Answer: R. Ze'irah and R. Heila argue about this. They argued about one who did lotteries on three pairs [of goats], and put [the blood] from one between the staves, from one on the Paroches, and from one on the gold Mizbe'ach, which [of the three on which came the lot for Azazel] is sent [to Azazel]?

רבי זעירה אמר לכפר עליו את שהוא מכפר בו חבירו משתלח את שאינו מכפר אין חבירו משתלח

1.

Opinion #1 (R. Ze'irah): "Lechaper Alav'' - the one through which he is Mechaper, its colleague is sent. One through which he is not Mechaper, its colleague is not sent.

רבי הילא אמר לכפר עליו את שהוא גומר בו כל הכפרה חבירו משתלח את שאינו גומר בו כל הכפרה אין חבירו משתלח

2.

Opinion #2 (R. Heila): "Lechaper Alav'' - the one through which he completes all the Kaparah, its colleague is sent. One through which he does not he complete all the Kaparah, its colleague is not sent.

על דעתיה דר' זעירה שלשתן משתלחין על דעתיה דר' הילא אינו משתלח אלא אחרון בלבד

i.

Explanation: According to R. Ze'irah, all three of them are sent. According to R. Heila, only the last one is sent.

והכא על דעתיה דרבי זעירה שלשתן הוא זקוק להערות על דעתיה דר' הילא אינו זקוק להערות אלא אותו שהזה ממנו

3.

Summation of Answer: Here, according to R. Ze'irah, all three of them must be mixed. According to R. Heila, only the one from which he sprinkled [on the gold Mizbe'ach, which completes the Kaparah] must be mixed.

קיבל דם הפר בג' כוסות ומדם השעיר בג' כוסות (ליתן) [צ''ל ונתן - קרבן העדה] מאחד על הבדין ומאחד על הפרוכת ומאחד על מזבח הזהב [דף כט עמוד א] איזה מהן ישפך על היסוד

(g)

Question: If he received Dam ha'Par in three cups, and Dam ha'Sa'ir in three cups, and put from one [of each] between the staves, one on the Paroches, and one on the gold Mizbe'ach, from which does he spill [Shirayim] on the Yesod?

[דף לז עמוד א (עוז והדר)] תפלוגתא דרבי ודר''א בי ר''ש דאיתפלגון חטאת שקבל דמה בד' כוסות נתן מזה אחד ומזה אחד ומזה אחד

(h)

Answer: Rebbi and R. Elazar b'Ribi Shimon argue about this. If Dam Chatas was received in four cups, and he put one [Matanah] from this and one from this and one from this (i.e. from each of them)...

מניין שכולם נשפכין על היסוד ת''ל [ויקרא ד כה] ואת (דמו ישפך) [צ''ל כל דמה ישפך אל יסוד המזבח - פני משה]

1.

What is the source that all of them are spilled on the Yesod? "V'Es Kol Damah Yishpoch El Yesod ha'Mizbach.''

יכול אפילו לא נתן [צ''ל אלא - פני משה] מאחד מהן מתן ארבע יהו כולם נשפכין (ת''ל [שם ל] ואת כל דמה) [צ''ל ליסוד ת''ל [שם ל] ואת דמו - פני משה] ישפך

2.

Perhaps even if he put from one of them four Matanos, all of them are spilled on the Yesod? "V'Es Damo Yishpoch'' (teaches unlike this).

הא כיצד הוא נשפך על היסוד והן נשפכין לאמה דברי ר'

i.

How does he do? It (from which he did four Matanos) is spilled on the Yesod, and they (the others) spilled to the Amah. Rebbi says so.

ר''א בי ר''ש מנין אפי' לא נתן (מאחד מהן אלא) [צ''ל אלא מאחד מהן - קרבן העדה] מתן ד' יהו כולן נשפכין על היסוד ת''ל ואת (דמו) [צ''ל כל דמה - פני משה] ישפך

3.

R. Elazar b'Ribi Shimon says, what is the source that even if he put only from one of them four Matanos, all of them are spilled on the Yesod? "V'Es Kol Damah Yishpoch.''

ע''ד דר''א בי ר''ש כולהן נשפכין על היסוד ע''ד דרבי אין לך נשפך על היסוד אלא אותו שהזה ממנו

4.

Summation of answer: According to R. Elazar b'Ribi Shimon, all of them are spilled on the Yesod. According to Rebbi, the only one spilled on the Yesod is one from which Haza'ah was done. (We explained this according to PNEI MOSHE.)

חבריא אמרי נתפגל זה ונתפגל זה אבדו אימוריו של זה מזין על אימוריו של זה

(i)

(Talmidim): If this (Par or Se'ir Yom Kipur) became Pigul, this (also the other) became Pigul (since we mix the bloods, and each is Machshir the other). If the Eimurim of this one were lost, we do Haza'ah due to the Eimurim of the other (SEFER NIR).

הכל מודין בפר משיח ועדה (עד - נועם ירושלים מוחקו) שיהא שם מתנה אחת משל שניהן

(j)

All agree about Par [Helam Davar of Kohen] Mashi'ach and of the Tzibur, that [if their blood became mixed, it suffices that] there is one Matanah from both of them (for there is no Shi'ur to Haza'ah. However, outer Chata'os require Nesinah, which has a Shi'ur. This teaching does not apply to Par and Se'ir Yom Kipur, for one may not put Dam ha'Sa'ir until finishing Dam ha'Par inside. Therefore, first one must put from the mixture l'Shem Par, and afterwards l'Shem Se'ir.)

חברייא אמרי אימורין כשירין שנתערבו בפסולין עד שיהא (מתנה - קרבן העדה מוחקו) אחת משל כשירין

(k)

(Talmidim): If Kosher Eimurim [of inner Chata'os] became mixed with Pasul Eimurim, [he can throw the blood] only if there is one [k'Zayis, the Shi'ur of Haktarah] of Kesherim. (Zerikah must permit consumption of people or the Mizbe'ach. For inner Chata'os, the only consumption is the Eimurim. Everything else is burned outside the Machaneh. NO'AM YERUSHALAYIM says that this applies to Par Mashi'ach and Par ha'Edah. It seems to me that the same applies to all inner Chata'os, i.e. also Par and Se'ir Yom Kipur.)

מה פליגין בדם שני חטאות שנתערבו רבי אומר אומר אני רואין את הדם אם יש בו כדי מתנה אחת מזה וכדי מתנה אחת מזה כשר ואם לאו פסול

(l)

What do they argue about? They argue about blood of two [outer] Chata'os that became mixed. Rebbi says, I say that we view the blood - if there is enough for one Matanah from this and one Matanah from this, it is Kosher. If not, it is Pasul;

וחכמים אומרים אפילו אין בו אלא מתנה אחת משל שניהן כשר.

1.

Chachamim say, even if there is only one Matanah from both of them, it is Kosher.

ע''ד דרבי יש שיעור למתנות ע''ד דרבנן אין שיעור למתנות

2.

According to Rebbi, there is a Shi'ur to [how much blood is required for] Matanos. According to Rabanan, there is no Shi'ur to Matanos.

הדא אמרה נתפגל זה נתפגל זה אבדו אימוריו של זה מזין על אימוריו של זה:

(m)

Inference: If this became Pigul, this became Pigul. If the Eimurim of this one were lost, we do Haza'ah due to the Eimurim of the other.