1)

RESOLVING THE BERAISA REGARDING MECHUSAR ZMAN (cont'd) [Another answer to explain why we would have prohibited the Sair ha'Mishtale'ach bi'Mechusar Z'man.]

(דף סד,א) רבא אמר כגון שהיה לו חולה בתוך ביתו ושחט אמו ביום הכפורים
(a)

Alternate Answer (Rava): It is speaking where the mother of the Sa'ir was slaughtered on that day (for an ill person) thus creating the prohibition of Oso ve'Es B'no.

וכי האי גוונא מי אסיר (ויקרא כב) לא תשחטו אמר רחמנא והא לאו שחיטה היא
(b)

Question: But we are not doing Shechitah on the child on the same day as the mother, we are only pushing it off a cliff!?

הא אמרי במערבא דחייתו לצוק זו היא שחיטתו:
(c)

Answer: For the Sa'ir ha'Mishtale'ach, that is its Shechitah.

2)

THE STATUS OF THE SECOND SA'IR - DICHUI

אם של שם מת זה שעלה עליו וכו': אמר רב שני שבזוג ראשון יקרב שני שבזוג שני ירעה
(a)

(Rav): The remaining Sa'ir from the original pair is used, and the match to the new Sa'ir is put out to pasture.

רבי יוחנן אמר שני שבזוג ראשון ירעה שני שבזוג שני יקרב
(b)

(R. Yochanan): The opposite (original is pastured, new one is used).

במאי קא מיפלגי
(c)

Question: What is the basis for their dispute?

רב סבר בעלי חיים אינן נידחין ורבי יוחנן סבר בעלי חיים נידחין
(d)

Answer: Rav holds that the principle of Dichui does not apply prior to Shechitah; while R. Yochanan holds that Dichui does apply to Ba'alei Cha'im.

מאי טעמא דרב
(e)

Question: Why does Rav hold his position?

דיליף ממחוסר זמן מחוסר זמן לאו אע"ג דהשתא לא חזי כי הדר מיחזי שפיר דמי הכא נמי לא שנא
(f)

Answer: He learns it from the usual case of Mechusar Z'man, which will become fit even though at the moment it is not fit.

מי דמי התם לא איתחזי כלל הכא נראה ונדחה
(g)

Question: But by Mechusar Z'man the animal never went through a period in which it was fit, unlike our case?!

אלא היינו טעמא דרב דיליף מבעל מום עובר בעל מום עובר לאו אע"ג דלא חזי השתא כי הדר מיחזי שפיר דמי הכא נמי לא שנא
(h)

Answer: Rather, Rav compares it to the case of an animal with a temporary blemish.

והתם מנא לן
1.

Question: Whence do we know that such an animal may be subsequently offered?

דכתיב (ויקרא כב) כי משחתם בהם מום בם מום בם הוא דלא ירצו הא עבר מומן ירצו
2.

Answer: From the Pasuk "Mum Bam" (only while the blemish is upon them may they not be offered).

ור' יוחנן
3.

Question: Why does R. Yochanan hold his position (and not learn, as Rav did, from an impermanent Mum)?

מיעט רחמנא בהם הם הוא דכי עבר מומן ירצו הא כל דחויין הואיל ונדחו נדחו
4.

Answer: Because the Torah restricted its Heter there with the word "Bahem" (Mum is the only Nidcheh which comes back).

ורב
5.

Question: How will Rav understand "Bahem"?

ההוא בהם בעינייהו הוא דלא מירצו הא ע"י תערובות מירצו כדתנן איברים תמימים באיברים בעלי מומין ר"א אומר אם קרב הראש של אחד מהן יקריבו כל הראשין כולן כרעיו של אחד מהן יקריבו כל הכרעיים כולן וחכ"א אפילו קרבו כולן חוץ מאחד מהן יצא לבית השריפה
6.

Answer: "Bahem" teaches that the Isur of Mum only applies if the limb of the Ba'al Mum can be identified, but not in a mixture (as we see is R. Eliezer's position in the Mishnah in Zevachim).

ואידך
7.

Question: Whence then will R. Yochanan learn this Din?

נפקא ליה מבם בהם
8.

Answer: The word "Bahem" could have otherwise read 'Bam'.

ואידך
9.

Question: How will Rav understand 'Bam'-"Bahem"?

בם בהם לא דריש
10.

Answer: Rav does not interpret the difference between them.

ולרב נהי נמי דבעלי חיים אינן נדחין אי בעי האי נקריב אי בעי האי נקריב
(i)

Question: Why, according to Rav, must we offer the original Sa'ir, why not offer either one?

אמר רבא רב סבר לה כרבי יוסי דאמר מצוה בראשון
(j)

Answer: Rav holds like R. Yosi that the proper Mitzvah is with the first one designated.

הי רבי יוסי
1.

Question: Where is this opinion of R. Yosi?

אי נימא רבי יוסי דקופות דתנן שלש קופות של שלש שלש סאין שבהן תורמין את הלשכה וכתוב עליהן אלף בית גימל ותניא אמר רבי יוסי למה כתוב עליהן אלף בית גימל לידע איזה מהן נתרמה ראשון להביא הימנה ראשון שמצוה בראשון
2.

Answer: When R. Yosi explains the requirement to mark the Kupos as in order to use the first one first.

דילמא שאני התם דבעידנא דאתחזי קמייתא לא אתחזי בתרייתא
3.

Question: But that may be required since the second has not yet become usable when the first Kupah was available, but here all the Se'irim become available at the same moment (conclusion of the Matnos Damim)!?

אלא רבי יוסי דפסח <דתנן> [דתניא] המפריש פסחו ואבד והפריש אחר תחתיו ואחר כך נמצא הראשון והרי שניהן עומדין איזה מהן שירצה יקרב דברי חכמים רבי יוסי אומר מצוה בראשון (דף סד,ב) ואם היה השני מובחר ממנו יביאנו
4.

Answer: Rather, the source is R. Yosi regarding the Korban Pesach which was lost, replaced and then found where R. Yosi holds that the first is to be used, unless the second one is superior to it.

64b----------------------------------------64b
אמר רבא דיקא מתניתין כוותיה דרב וברייתא כוותיה דר' יוחנן
(k)

(Rava): The Mishnah seems to imply Rav's position while the Beraisa seems to imply R. Yochanan's.

מתניתין כוותיה דרב דקתני אם של שם מת זה שעלה עליו הגורל לשם יתקיים תחתיו ואידך כדקאי קאי
1.

The Mishnah says that the new animal la'Shem stands in the stead of the one which died, but does not say that the new Mishtale'ach stands in stead of the first (like Rav).

ברייתא כוותיה דר' יוחנן דקתני שני איני יודע אם שני שבזוג ראשון אם שני שבזוג שני כשהוא אומר יעמד חי ולא שחבירו מת מאי משמע יעמד חי ולא שכבר עמד
2.

The Beraisa teaches explicitly that the Sheini is the new Sa'ir, whose partner had not died.

3)

APPLYING THE POSITIONS OF RAV AND R. YOCHANAN

תנן ועוד אמר רבי יהודה נשפך הדם ימות המשתלח מת המשתלח ישפך הדם
(a)

R. Yehudah (also) taught in our Mishnah that the Sa'ir ha'Mishtale'ach must be put to death if the blood la'Shem spilt.

בשלמא לרבי יוחנן דאמר בעלי חיים נדחין משום הכי ימות המשתלח אלא לרב דאמר בעלי חיים אינן נדחין אמאי ימות המשתלח
(b)

Question: While this is understandable according to R. Yochanan (Ba'alei Cha'im Nidachin), why, according to Rav is this Ba'al Chai Nidcheh?

אמר לך רב אליבא דרבי יהודה לא קא אמינא כי אמינא אליבא דרבנן
(c)

Answer: Rav admits that he is not teaching his position in R. Yehudah, but rather in the Rabanan (see Rashi for how the Rabanan's position implies that Ba'alei Cha'im are not Nidachin).

בשלמא לרב בהא פליגי רבי יהודה ורבנן אלא לר' יוחנן במאי פליגי
(d)

Question: Rav's position explains R. Yehudah's argument with the Rabanan, but according to R. Yochanan, what is their argument (they both speak of the same animal)?

אמר רבא הא אמרינן דייקא מתני' כוותיה דרב
(e)

Answer (Rava): That is (another reason) why we said earlier that the Mishnah implies the position of Rav.