1)

THE PAR AND NOT ITS BLOOD OR EVEN WITH ITS BLOOD (cont'd)

(דף נ,א) איתיביה רבי יצחק נפחא לר' אמי (ויקרא ד) והוציא את כל הפר
(a)

Question: The Pasuk refers to the Par after Zerikah as a Par!?

שיוציא את כולו
(b)

Answer: That means the requirement to take out the entire Par.

ואת פר החטאת ואת שעיר החטאת
(c)

Question: The Par ha'Chatas is called a Par!?

אמר רב פפא בעור ובשר ופרש דכולי עלמא לא פליגי כי פליגי בדם מר סבר דם איקרי פר ומר סבר דם לא איקרי פר
(d)

Answer (R. Papa): There is no argument that the Torah refers to the entirety of the animal as Par; the argument is whether the blood alone can be called Par.

אמר רב אשי מסתברא כמאן דאמר דם איקרי פר דכתיב (ויקרא טז) בזאת יבא אהרן אל הקדש בפר בן בקר אטו בקרניה מעייל ליה אלא בדמו וקרי ליה פר
1.

R. Ashi brought an indication from the Par of the Kohen Gadol on Yom Kipur that the blood is called Par.

ואידך במה הוכשר אהרן לבא אל הקדש בפר בן בקר לחטאת
2.

Perhaps it means that the Par (once live and offered properly) is what enables Aharon to enter.

2)

USING THE BLOOD OF THE PAR AFTER THE KOHEN DIES (cont'd)

ותיפוק ליה דחטאת שמתו בעליה היא וחטאת שמתו בעליה למיתה אזלא
(a)

Question: It should be a Chatas whose owners have died (which must be killed as one of the five Chatos ha'Meisos)!?

א"ל רבין בר רב אדא לרבא אמרי תלמידיך אמר רב עמרם חטאת צבור היא ולא למיתה אזלא
(b)

Answer (Ravin b. R. Ada speaking to Rava citing the latter's student, R. Amram): It is a Chatas ha'Tzibur which is not le'Misa.

דתנן אמר לו ר"מ והלא פר יום הכפורים וחביתי כהן גדול ופסח דקרבן יחיד הוא ודוחה את השבת ואת הטומאה
1.

R. Meir in the Mishnah asserts that it is a Korban Yachid [and yet is Docheh Shabbos and Tum'ah].

לאו מכלל דאיכא למאן דאמר דצבור
2.

From R. Meir we infer the existence of an opposing opinion, i.e. that it is a Korban Tzibur.

ולטעמיך דקתני אמר לו רבי יעקב והלא פר העלם דבר של צבור ושעירי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} וחגיגה דקרבן צבור ואין דוחין לא את השבת ולא את הטומאה מכלל דאיכא למאן דאמר דיחיד
3.

(Rava): If you make such an inference, then you would have to infer from R. Ya'akov (in that Mishnah) the existence of an opinion that Par He'elam, Sa'irei Avodas Kochavim and Chagigah are Korbanos Yachid!

אלא לתנא קמא קא מהדר ליה דשמעיה דקאמר קרבן צבור דוחה את השבת ואת הטומאה וקרבן יחיד אינו דוחה לא את השבת ולא את הטומאה אמר לו רבי מאיר קרבן יחיד כללא הוא והלא פר יום הכפורים וחביתי כהן גדול ופסח דקרבן יחיד הוא ודוחין את השבת ואת הטומאה ואמר לו רבי יעקב קרבן צבור כללא הוא והלא פר העלם דבר של צבור ושעירי עבודה זרה וחגיגה דקרבן צבור הוא ואין דוחין לא את השבת ולא את הטומאה
4.

Rather, both R. Meir and R. Ya'akov are addressing the Tana Kama who holds that being Docheh Shabbos and Tum'ah depends on being a Korban Tzibur (and not a Korban Yachid).

אלא נקוט האי כללא בידך כל שזמנו קבוע דוחה את השבת ואת הטומאה אפילו ביחיד וכל שאין זמנו קבוע אינו דוחה לא את השבת ולא את הטומאה ואפילו בצבור
5.

They are asserting that neither is a determinant, but rather a fixed time for the Korban determines whether or not it is Docheh.

איתיביה אביי פר ושעיר של יום הכפורים שאבדו והפריש אחרים תחתיהן כולם ימותו וכן שעירי <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שאבדו והפריש אחרים תחתיהן כולם ימותו דברי רבי יהודה רבי <אליעזר> [אלעזר] ורבי שמעון אומרים ירעו עד שיסתאבו וימכרו ויפלו דמיהן לנדבה שאין חטאת צבור מתה
(c)

Question (Abaye to Rava): We find that the Par of Yom Kipur is a Chatas ha'Tzibur and yet there is a doubt whether the second Kohen may enter with the blood of the first!?

אמר ליה מאי פר פר העלם דבר של צבור
(d)

Answer (Rava): No, it is a Korban Yachid and the Par being referred to is the Par He'elam of the Tzibur.

והא של יוה"כ קתני
(e)

Question: But it says of Yom Kipur?!

כי קתני אדשעיר
(f)

Answer: It refers to the Sa'ir (but the Par is Par He'elam).

והתניא פר של יוה"כ ושעיר של יום הכפורים שאבדו והפריש אחרים תחתיהן כולם ימותו דברי רבי יהודה רבי <אליעזר> [אלעזר] ורבי שמעון אומרים ירעו עד שיסתאבו וימכרו ויפלו דמיהן לנדבה שאין חטאת צבור מתה
(g)

Question: But the Beraisa explicitly lists both!?

לא תימא שאין חטאת צבור מתה אלא אימא שאין חטאת השותפין מתה
(h)

Answer (Rava): It is not a Chatas ha'Tzibur, but rather a Chatas ha'Shutfin, which does not go le'Misah.

ומאי נפקא מינה
(i)

Question: Why fuss over the difference?

דלא מייתו כהנים פר בהוראה
(j)

Answer: We need to be precise so that Kohanim should not bring a Par He'elam because they are Shutfin, not a Tzibur.

3)

TEMURAH

ת"ש דבעי ר' <אליעזר> [אלעזר] (דף נ,ב) לדברי האומר פר יום הכפורים קרבן יחיד עושה תמורה או אינו עושה תמורה
(a)

The above establishes that there is an opinion that Par of Yom Kipur is a Korban Tzibur as indicated by the question asked by R. Elazar, as to whether, according to R. Meir, it can create a Temurah?

50b----------------------------------------50b
1.

He refers to R. Meir as holding that the Par of Yom Kipur is a Korban Yachid.

לאו מכלל דאיכא למאן דאמר דצבור
2.

This infers the existence of an opinion that it is a Korban Tzibur.

לא מכלל דאיכא למאן דאמר דשותפין
(b)

No, this may infer the opinion that it is a Korban Shutfin.

גופא בעי רבי <אליעזר> [אלעזר] לדברי האומר פר יוה"כ קרבן יחיד עושה תמורה או אינו עושה תמורה מאי קא מיבעיא ליה
(c)

Question: What was R. Elazar's doubt?

אי בתר מקדיש אזלינן אי בתר מתכפר אזלינן
1.

The doubt may not relate to the question of whether we consider the donor (the Kohen Gadol) or the ones atoned (the Kohanim).

פשיטא דבתר מתכפר אזלינן
2.

Such a doubt is not legitimate since it would be clear that we follow the ones atoned.

דא"ר אבהו א"ר יוחנן המקדיש מוסיף חומש והמתכפר עושה בה תמורה והתורם משלו על של חבירו טובת הנאה שלו
3.

This is true, given the Halachos regarding Temurah and Terumah which R. Avahu cited in R. Yochanan's name.

לעולם פשיטא ליה דבתר מתכפר אזלינן והכי קא מיבעיא ליה אחיו הכהנים בקביעותא מתכפרי או דילמא בקופיא מתכפרי
(d)

Answer: As to whether or not the Kohanim, his brethren, fully take ownership of the Korban (Keviyusa) or does the atonement hover over them (Kufia), thus affecting Temurah.

ת"ש חומר בזבח מבתמורה וחומר בתמורה מבזבח חומר בזבח שהזבח נוהג ביחיד כבצבור ודוחה את השבת ואת הטומאה ועושה תמורה מה שאין כן בתמורה חומר בתמורה מבזבח שהתמורה חלה על בעל מום קבוע ואינה יוצאה לחולין ליגזז וליעבד משא"כ בזבח
(e)

The Beraisa lists the Chumros of Zevach over Temurah and the opposite.

האי זבח היכי דמי
(f)

Question: What type of Zevach does the Beraisa speak of?

אילימא דיחיד מי דחי שבת וטומאה
1.

It cannot be a Zevach Yachid, since we speak of it being Docheh Shabbos and Tum'ah.

אלא דצבור מי עושה תמורה
2.

It cannot be Tzibur, since we speak of it creating a Temurah.

אלא לאו דפר ודוחה את השבת ואת הטומאה דקביע ליה זמן ועושה תמורה דקרבן יחיד הוא
(g)

It must be speaking of a Par Yom Kipur which is Docheh (since it is time-specific), and it makes a Temurah (since it is considered owned by an individual).

(h)

Thus we see that it can make a Temurah.

אמר רב ששת לא באילו של אהרן
(i)

(R. Sheishes): No, it may well speak of the Ayil of Aharon on Yom Kipur (not the Par Chatas).

הכי נמי מסתברא דאי סלקא דעתך דפרו תמורה דפר שבת וטומאה הוא דלא דחיא הא בחול מקריב קרבה
1.

This is indicated by the reference to Zevach having the Chumrah of Dechiyah over a Temurah.

הא תמורת חטאת היא ותמורת חטאת למיתה אזלא
2.

A Temurah of a Chatas is never brought (not only on Shabbos) since it is le'Misah!

לא לעולם פרו ומאי תמורה שם תמורה
(j)

Not necessarily, since it may not speak of the Temurah of that animal but rather of general Temuros.

אי הכי זבח נמי שם זבח
(k)

Question: If so, then Zevach may also be generic!?

שם זבח לא קתני ממאי מדקתני חומר בתמורה שהתמורה חלה על בעל מום קבוע ואינה יוצאה לחולין ליגזז וליעבד
(l)

Answer: The Beraisa does not say the generic Zevach, rather it is specific.

ואי סלקא דעתך מאי זבח שם זבח והא איכא (דף נא,א) בכור ומעשר
1.

If it meant a generic Zevach then its Chumrah would not hold given Bechor and Ma'aser Beheimah.

דחלין על בעל מום קבוע ואין יוצאין לחולין ליגזז וליעבד אלא שם זבח לא קתני
2.

Those do apply to Ba'al Mum, and they do not go out le'Chulin.

ומאי שנא תמורה
(m)

Question: Why does the Beraisa speak of a specific Zevach and yet use the term Temurah generically?

שם תמורה אחת היא זבח איכא בכור ואיכא מעשר
(n)

Answer: Because all Temuros have like Halachos, whereas Zevachim have the exceptional Bechor and Ma'aser.