PAST DEDICATIONS
 
YOMA 48 (23 Teves) - Dedicated in memory of Nachum ben Shlomo Dovid Mosenkis Z"L, who passed away on 23 Teves 5700, by his son and daughter-in-law, Mr. and Mrs. Sid Mosenkis.
1)

RAV PAPA'S QUESTIONS ABOUT KEMITZAH AND CHAFINAH (cont'd)

בעי (דף מח,א) רב פפא דבקיה לקומץ בדופניה דמנא מאי תוך כלי בעינן והא איכא או דילמא הנחה בתוכו כתקנו בעינן והא ליכא
(a)

Question: Would the K'li Shareis be Mekadesh if he stuck the Kometz to its inner walls (fulfilling Toch) or must it fall to the bottom (a proper Hanachah)?

תיקו
(b)

Answer: Teiku.

בעי מר בר רב אשי אפכיה למנא ודבקיה לקומץ בארעיתיה דמנא מהו הנחה בתוכו בעינן והא איכא או דילמא הנחה כתקנו בעינן וליכא
(c)

Question (Mar b. R. Ashi): What if he turned over the K'li Shareis and stuck the Kometz into its base (a proper Hanachah but not Toch?

תיקו
(d)

Answer: Teiku.

בעי רב פפא מלא חפניו שאמרו מחוקות או גדושות
(e)

Question: Is the Chafinah a heaping or level hands-full?

א"ל רבי אבא לרב אשי ת"ש מלא חפניו שאמרו לא מחוקות ולא גדושות אלא טפופות
(f)

Answer: The Beraisa teaches that it is in between.

תנן התם נשפך הדם על הרצפה ואספו פסול מן הכלי על הרצפה ואספו כשר מה"מ דת"ר (ויקרא ד) ולקח מדם הפר מדם הנפש ולא מדם העור ולא מדם התמצית מדם הפר דם מהפר יקבלנו דאי סלקא דעתך מדם הפר מדם ואפילו מקצת דם והאמר רב יהודה המקבל צריך שיקבל את כל דמו של פר שנאמר (ויקרא ד) ואת כל דם הפר ישפוך אל יסוד מזבח אלא ש"מ מאי מדם הפר דם מהפר יקבלנו וקסבר גורעין ומוסיפין ודורשין בעי רב פפא נתפזר הקטורת ממלוא חפניו מהו
(g)

Question (after citing the Halachos of collecting and spilling blood and their sources R. Papa asks): If the Ketores spilled on the floor from the M'lo Chafnav:

ידו כצואר בהמה דמי ופסולה
1.

Do we say that his hand is like the neck of the animal (and the Ketores would be Pesulah like the blood which spilled from the animal's neck) or;

או דילמא ככלי שרת דמי ולא פסולה
2.

Are his hands like a K'li Shareis and the Ketores is not Pesulah.

תיקו
(h)

Answer: Teiku.

בעי רב פפא חישב בחפינת קטורת מהו מי אמרינן יליף מלא מלא ממנחה מה התם מהניא בה מחשבה הכא נמי מהניא בה מחשבה או לא
(i)

Question: If he thought (as he did the Chafinah) to be Maktir the Ketores the next day, do we learn from "M'lo" to connect it to the Minchah or not?

א"ל רב שימי בר אשי לרב פפא ת"ש הוסיף רבי עקיבא <הקומץ> [הסולת] והקטורת והלבונה והגחלים שאם נגע טבול יום במקצתן פסל את כולן קא סלקא דעתך מדפסל טבול יום פסלה נמי לינה ומדלינה פסלה פסלה נמי מחשבה
(j)

Answer: We see from R. Akiva's addition to the Mishnah in Iduyos that since Linah creates a P'sul, so, too, does Machshavah.

48b----------------------------------------48b
בעי רב פפא (דף מח,ב) חישב בחתיית גחלים מהו מכשירי מצוה כמצוה דמו או לא
(k)

Question: Is the Chatiyah of the coals an Avodah, such that a Machshavah could make it Pigul, or is a Machshir not considered like the Mitzvah itself?

תיקו
(l)

Answer: Teiku.

2)

R. SHEISHES AND HOLACHAH WITH THE LEFT HAND

בעי מיניה מרב ששת הולכה בשמאל מהו
(a)

Question (asked of R. Sheishes): What if the Holachah of the blood of a Korban is performed with the left hand?

אמר להו רב ששת תניתוה נטל את המחתה בימינו ואת הכף בשמאלו
(b)

Answer: We see from our Mishnah (where the Kaf is carried in his left hand) that carrying with the left is Kosher.

ונפשוט להו מהא דתנן הרגל של ימין בשמאל ובית עורה לחוץ
1.

Question: Why didn't R. Sheishes learn directly from the Mishnah in Tamid where Holachah (of the Eivarim) is done with the left hand?

אי מהתם הוה אמינא הני מילי הולכה דלא מעכבא כפרה אבל הולכה דמעכבא כפרה לא קמשמע לן
2.

Answer: We might have differentiated since the Eivarim are not integral to the Kaparah as the Zerikah (and its associated Holachah) are.