YOMA 41 (11 Sivan) - Dedicated to commemorate the Yahrzeit of Chaim Yoseph ben Ephraim Henach ha'Levi z'l.
1)

SPECIFYING A KORBAN

אמר רב חסדא אין הקינין מתפרשות אלא או בלקיחת בעלים או בעשיית כהן
(a)

(R. Chisda): Kinin can only be differentiated by Lekichah or Asiyah.

אמר רב שימי בר אשי מ"ט דרב חסדא דכתיב (ויקרא יב) ולקחה (ויקרא טו) ועשה או בלקיחה או בעשייה
(b)

(R. Shimi b. Ashi): The rationale of R. Chisda derives from the words in the Pesukim.

מיתיבי ועשהו חטאת הגורל עושה חטאת ואין השם עושה חטאת שיכול והלא דין הוא ומה במקום שלא קידש הגורל קידש השם מקום שקידש הגורל אינו דין שיקדש השם ת"ל ועשהו חטאת הגורל עושה חטאת ואין השם עושה חטאת והא הכא דלאו שעת לקיחה ולאו שעת עשייה היא וקתני דקבע
(c)

Question: But the Beraisa (cited at the bottom of 40b) teaches that the Goral, not the Name, makes the Kedushah (but the Name should not have been under consideration since it is neither Lekichah or Asiyah)?!

אמר רבא הכי קאמר מה במקום שלא קידש הגורל ואפילו בשעת לקיחה ואפילו בשעת עשייה קידש השם בשעת לקיחה ובשעת עשייה מקום שקידש הגורל שלא בשעת לקיחה ושלא בשעת עשייה אינו דין שיקדש השם בשעת לקיחה ובשעת עשייה ת"ל ועשהו חטאת הגורל עושה חטאת ואין השם עושה חטאת
(d)

Answer (Rava): The Kal va'Chomer of the Beraisa is understood to include the factor of Asiyah and Lekichah.

ת"ש מטמא מקדש עני והפריש מעות לקינו והעשיר ואח"כ אמר אלו לחטאתו ואלו לעולתו מוסיף ומביא חובתו מדמי חטאתו ואין מוסיף ומביא חובתו מדמי עולתו והא הכא דלאו שעת לקיחה ולאו שעת עשייה היא וקתני דקבע
(e)

Question: We learn in a Beraisa (regarding the Korban Chatas of a poor person) that there is Keviyah at times other than Lekichah or Asiyah?!

אמר רב ששת ותסברא והאמר ר' אלעזר אמר ר' הושעיא מטמא מקדש עשיר והביא קרבן עני לא יצא וכיון דלא יצא היכי קבע אלא מאי אית לך למימר שכבר אמר מעניותו ה"נ שכבר אמר משע' הפרשה
(f)

Answer: The Beraisa must be amended to read that he became wealthy after setting aside the funds, which is akin to Lekichah.

ולר' חגא א"ר יאשיה דאמר יצא (דף מא,ב) מאי איכא למימר
(g)

Question: What about the position of R. Chaga (citing R. Yoshiyah) that Bedi'eved the newly-wealthy person is Yotze with the Korban Ani (the designation is neither at a time of Lekichah nor of Asiyah)?

41b----------------------------------------41b
לא תימא ואח"כ אמר אלא אימא ואחר כך לקח ואמר
(h)

Answer: The Beraisa should be understood to mean he then took the birds and said...

לקח מוסיף ומביא חובתו מאי ניהו דפריק ליה והא אין פדיון לעוף
1.

Question: How could he and add to the value of the birds, as we know that there is no Pidyon by birds?!

אמר רב פפא כגון שלקח פרידה אחת
2.

Answer: It means adding to the remaining funds.

אי עולה זבן מוסיף ומביא חובתו מדמי חטאתו והאי עולה אזלא לנדבה
i.

He had only purchased one bird (which becomes a Nedavah) with part of the money designated for Olah.

אי חטאת זבן אין מוסיף ומביא חובתו מדמי עולתו והאי חטאת אזלא למיתה
ii.

He must bring new funds for the Chatas, however, and the one bird already bought as a Chatas must be killed.

גופא א"ר אלעזר א"ר הושעיא מטמא מקדש עשיר והביא קרבן עני לא יצא ורבי חגא א"ר הושעיא יצא מיתיבי מצורע עני שהביא קרבן עשיר יצא עשיר שהביא קרבן עני לא יצא
(i)

Question: But we have a Beraisa which says that a wealthy Metzora who brings the Korban of an Ani is not Yotze?!

שאני התם דכתיב (ויקרא יד) זאת
(j)

Answer: The Metzora is unique given the word "Zos".

אי הכי רישא נמי
(k)

Question: Then it should not work for an Ani who brings the Korban of an Ashir either?!

הא רבי רחמנא תורת והתניא תורת לרבות מצורע עני שהביא קרבן עשיר יכול אפילו עשיר שהביא קרבן עני ת"ל זאת
(l)

Answer: The Torah so indicates by the word "Toras" (as found in the supporting Beraisa).

ונילף מינה
(m)

Question: Then learn from Metzora to Tamei Mikdash?!

מיעט רחמנא ואם דל הוא:
(n)

Answer: The Torah restricts the rules of Metzora, allowing that elsewhere the Ashir may be able to bring the Korban Ani.

2)

MISHNAH: VIDUI OF THE SA'IR HAMISHTALE'ACH

קשר לשון של זהורית בראש שעיר המשתלח והעמידו כנגד בית שילוחו
(a)

A scarlet thread was tied between its horns and it stood by the gate of its departure.

ולנשחט כנגד בית שחיטתו
(b)

The Sa'ir la'Shem was by its Beis ha'Shechitah (see Gemara).

בא לו אצל פרו שניה וסומך שתי ידיו עליו ומתודה וכך היה אומר אנא השם <חטאתי עויתי ופשעתי> [עויתי פשעתי חטאתי] לפניך אני וביתי ובני אהרן עם קדושך אנא השם כפר נא לעונות ולפשעים ולחטאים שעויתי ושפשעתי ושחטאתי לפניך אני וביתי ובני אהרן עם קדושך ככתוב בתורת משה עבדך (ויקרא טז) כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו
(c)

The Kohen recited the Vidui for the Kohanim.

והן עונין אחריו ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד:
(d)

The people respond to the Shem with 'Baruch Shem'.

3)

MARKING THE SA'IR LASHEM

איבעיא להו ולנשחט אקשירה קאי או אהעמדה קאי
(a)

Question: Does the Mishnah mean that the Sa'ir la'Shem was also tied with a string (around its neck) or also stood in its place (to be slaughtered)?

ת"ש דתני רב יוסף קשר לשון של זהורית בראש שעיר המשתלח והעמידו כנגד בית שילוחו ולנשחט כנגד בית שחיטתו שלא יתערב זה בזה ולא יתערב באחרים אי אמרת בשלמא אקשירה קאי שפיר אלא אי אמרת אהעמדה קאי נהי דבחבריה לא מיערב דהאי קטיר ביה והאי לא קטיר ביה באחריני מיהת מיערב אלא לאו שמע מינה אקשירה קאי שמע מינה
(b)

Answer: From the Beraisa (which gives the reason as to prevent mixing this animal with others) we come to understand that it means a string was also tied (around its neck) since standing it near the place of Shechitah would not prevent it from being mixed with others.

4)

TWO SCARLET THREADS

א"ר יצחק שתי לשונות שמעתי אחת של פרה ואחת של שעיר המשתלח אחת צריכה שיעור ואחת אינה צריכה שיעור ולא ידענא הי מינייהו
(a)

(R. Yitzhok): I have learned about the scarlet threads on the Parah Adumah and on the Sa'ir ha'Mishtale'ach, and I do not know which one requires a minimum Shiur.

אמר רב יוסף ניחזי אנן של שעיר המשתלח דבעי חלוקה בעי שיעור ושל פרה דלא בעי חלוקה לא בעי שיעור
(b)

(R. Yosef): The fact that the thread on the Sa'ir ha'Mishtale'ach must be cut in half indicates that it is the one requiring a minimum Shiur.

מתקיף לה רמי בר חמא דפרה נמי בעי כובד
(c)

Question: But the thread on the Parah must have heft?!

א"ל רבא כובד תנאי היא ודפרה לא בעי חלוקה
(d)

Answer (Rava): The requirement of Koved is a Machlokes Tana'im.

איתיביה אביי כיצד הוא עושה כורכן בשירי לשון
(e)

Question (Abaye): But it seems from the Beraisa that the thread of the Parah must be cut, since it refers to the Sheyarei Lashon?

אימא בזנב לשון
(f)

Answer: That means the narrowing end (like the tail).

א"ר חנין אמר רב עץ ארז ושני תולעת שקלטתן שלהבת כשרה
(g)

(R. Chanin citing Rav): If the flame caught the thread it is Kosher.

מיתיבי נתהבהב הלשון מביא לשון אחר ומקדש
(h)

Question: But the Beraisa teaches that if the thread was singed it must be replaced with another?!

אמר אביי ל"ק כאן בקולחת כאן בנכפפת
(i)

Answer: One speaks of a standing flame, which burnt the thread at a distance from its source, where R. Chanin spoke of a bent flame, which burnt it within the flame.

רבא אומר כובד תנאי היא דתניא למה כורכן כדי שיהיו כולן באגודה אחת דברי רבי רבי אלעזר בר' שמעון אומר כדי שיהא בהן כובד ויפלו לתוך שריפת הפרה
(j)

Rava cites his source that the requirement of Koved is a Machlokes Tanaim (Rebbi and R. Elazar b. R. Shimon).