1)

MISHNAH: THE TERUMAS HADESHEN

בכל יום תורמין את המזבח בקריאת הגבר או סמוך לו בין לפניו בין לאחריו ו
(a)

Normally the Terumas ha'Deshen was done near Keri'as ha'Gever.

ביוה"כ מחצות
(b)

Yom Kipur it was done at Chatzos.

וברגלים מאשמורה הראשונה ולא היתה קריאת הגבר מגעת עד שהיתה עזרה מלאה מישראל:
(c)

On Regalim it was done from the first Ashmorah, and the Azarah was completely full by Keri'as ha'Gever.

2)

THE SOURCES FOR THE TIMES OF TERUMAS HADESHEN

תנן התם אברים שפקעו מעל גבי המזבח קודם חצות יחזיר ומועלין בהן לאחר חצות לא יחזיר ואין מועלין בהן
(a)

The Mishnah (in Zevachim) teaches that Chatzos is the cutoff to determine if Eivarim are considered consumed by the Mizbe'ach (and no longer subject to Me'ilah).

מנה"מ אמר רב כתוב אחד אומר (ויקרא ו) כל הלילה והקטיר וכתוב אחד אומר כל הלילה והרים הא כיצד חלקהו חציו להקטרה וחציו להרמה
(b)

The source is a contradiction resolved by Rav to teach that the first half is for Haktarah; the second for Haramah.

מתיב רב כהנא בכל יום תורמין את המזבח בקריאת הגבר או סמוך לו בין מלפניו בין מלאחריו וביום הכפורים מחצות וברגלים מאשמורה הראשונה (דף כ,ב) ואי סלקא דעתך מחצות דאורייתא היא היכי מקדמינן <והיכי מאחרינן>
(c)

Question: If, indeed, Chatzos is the cutoff d'Oreisa, then how could our Mishnah allow deviations from Chatzos?

20b----------------------------------------20b
אלא אמר ר' יוחנן ממשמע שנא' כל הלילה איני יודע שהוא עד הבקר ומה ת"ל עד הבקר תן בקר לבקרו של לילה הלכך בכל יום תורמין את המזבח בקריאת הגבר או סמוך לו בין מלפניו בין מלאחריו סגיא ביוה"כ דאיכא חולשא דכ"ג עבדינן מחצות וברגלים דנפישי ישראל ונפישי קרבנות עבדינן מאשמורת הראשונה כדקתני טעמא לא היתה קריאת הגבר מגעת עד שהית' עזרה מלאה מישראל
(d)

Answer: R. Yochanan reinterprets the Pesukim and there are different times for different days.

3)

KRIYAS HAGEVER

מאי קריאת הגבר
(a)

Question: What is Keri'as ha'Gever?

רב אמר קרא גברא רבי שילא אמר קרא תרנגולא
(b)

Answer: It is a Machlokes between Rav (it means the caller) and R. Shila (it means the rooster).

רב איקלע לאתריה דרבי שילא לא הוה אמורא למיקם עליה דרבי שילא קם רב עליה וקא מפרש מאי קריאת הגבר קרא גברא אמר ליה רבי שילא ולימא מר קרא תרנגולא א"ל אבוב לחרי זמר לגרדאי לא מקבלוה מיניה כי הוה קאימנא עליה דר' חייא ומפרישנא מאי קריאת הגבר קרא גברא ולא אמר לי ולא מידי ואת אמרת לי אימא קרא תרנגולא א"ל מר ניהו רב נינח מר א"ל אמרי אינשי אי תגרת ליה פוץ עמריה איכא דאמרי הכי א"ל מעלין בקדש ולא מורידין
(c)

The incident involves Rav serving as Meturgeman before R. Shila...

תניא כותיה דרב תניא כותיה דרבי שילא
(d)

There is a Beraisa to support each definition:

תניא כותיה דרב גביני כרוז מהו אומר עמדו כהנים לעבודתכם ולוים לדוכנכם וישראל למעמדכם והיה קולו נשמע בשלש פרסאות
(e)

In support of Rav, the Beraisa teaches that the caller summons the Kohanim, Levi'im, Yisre'elim...

מעשה באגריפס המלך שהיה בא בדרך ושמע קולו בג' פרסאות וכשבא לביתו שיגר לו מתנות
1.

Agripas rewarded him for his voice, heard at 3 Parsah.

ואעפ"כ כ"ג משובח ממנו דאמר מר וכבר אמר אנא השם ונשמע קולו ביריחו ואמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן מירושלים ליריחו י' פרסי ואע"ג דהכא איכא חולשא והכא ליכא חולשא והכא יממא והתם ליליא
2.

The Kohen Gadol could be heard in Yericho, in spite of his weakness and it being daytime.

דא"ר לוי מפני מה אין קולו של אדם נשמע ביום כדרך שנשמע בלילה מפני גלגל חמה שמנסר ברקיע כחרש המנסר בארזים
3.

The noise of the sun blocks sounds during the day.

והאי חירגא דיומא לא שמיה והיינו דקאמר נבוכדנצר (דניאל ד) וכל דיירי ארעא <כלא> [כלה] חשיבין
4.

La is the name... as indicated by Nevuchadnezar.

ת"ר אלמלא גלגל חמה נשמע קול המונה של רומי ואלמלא קול המונה של רומי נשמע קול גלגל חמה
5.

Without the noise of the sun, Rome could be heard; without the noise of Rome, the sun could be heard.

ת"ר שלש קולות הולכין מסוף העולם ועד סופו ואלו הן קול גלגל חמה וקול המונה של רומי וקול נשמה בשעה שיוצאה מן הגוף וי"א אף לידה (דף כא,א) ויש אומרים אף רידייא
6.

Three voices travel throughout the world, the above and the Neshamah as it leaves the body (some add the sound at birth, others as Ridyah).

ובעו רבנן רחמי אנשמה בשעה שיוצאה מן הגוף ובטלוה
7.

The Rabanan eliminated the cry of the Neshamah.

תניא כוותיה דרבי שילא היוצא לדרך קודם קריאת הגבר דמו בראשו רבי יאשיה אומר עד שישנה ויש אומרים עד שישלש ובאיזה תרנגול אמרו בתרנגול בינוני
(f)

In support of R. Shila, the Beraisa speaks of the dangers of embarking before the cry of the rooster.