1)

WHO INHERITS PROPERTY OF A YEVAMAH? (Yerushalmi Perek 4 Halachah 3 Daf 25a)

מתני' שומרת יבם שנפלו לה נכסים מודין בית שמאי ובית הלל שהיא מוכרת ונותנת וקיים

(a)

(Mishnah): If property fell to a Yevamah, Beis Shamai and Beis Hillel agree that she may sell or give it, and it is valid.

מתה מה יעשה בכתובתה ובנכסים הנכנסין והיוצאין עמה

(b)

Question: If she died, what do we do with her Kesuvah and the property that enters and leaves the marriage with her?

בית שמאי אומרים יחלוקו יורשי הבעל עם יורשי האב

(c)

Answer #1 (Beis Shamai): Her husband's heirs split it with her father's heirs;

ובית הלל אומרים הנכסי' בחזקתן כתובתה בחזקת יורשי הבעל ונכסים הנכנסין והיוצאין עמה בחזקת יורשי האב:

(d)

Answer #2 (Beis Hillel): The property retains its status quo. The Kesuvah stays by the husband's heirs, and property that enters and leaves with her stays by her father's heirs.

גמ' הכא את אמר מוכרת ונותנת וקיים (מתה מה יעשה בכתובתה - קרבן העדה מוחקו) והכא את אמר יחלקו יורשי הבעל עם יורשי האב.

(e)

(Gemara) Question: Here (the Reisha) you say that [Beis Shamai agree that a Shomeres Yavam] may sell or give, and it is valid, and here (the Seifa) you say that [they say that] her husband's heirs split it with her father's heirs?!

אמר רבי יוסי בן חנינה הן דאת אמר מוכרת ונותנת וקיים. כשנפלו לה עד שלא היתה שומרת יבם. והא דאת אמר יחלקו יורשי הבעל עם יורשי האב. כשנפלו לה משנעשית שומרת יבם.

(f)

Answer (R. Yosi ben Chaninah): You say that she may sell or give, and it is valid and the sale is valid, when the property fell to her before she was a Shomeres Yavam. You say that her husband's heirs split it with her father's heirs, when it fell to her after she became a Shomeres Yavam.

נפלו לה עד שלא נעשית שומרת יבם ועשו פירות משנעשית שומרת יבם כמי שנפלו לה משנעשית שומרת יבם.

(g)

If property fell to her before she was a Shomeres Yavam, and it made Peros after she became a Shomeres Yavam, [the Peros] are like property that fell to her after she became a Shomeres Yavam.

אמר רבי זעירא ההן יבם דהכא צריכא דבית שמאי כבעל הוא או אינו כבעל.

(h)

(R. Ze'ira): The Yavam [in our Mishnah] - Beis Shamai are unsure if he is like a husband, or he is not like a husband;

אין כבעל הוא יורש את הכל. אם אינו כבעל לא יורש כלום. מספק יחלוקו יורשי הבעל עם יורשי האב.

1.

If he is like a husband, he should inherit everything. If he is not like a husband, he should not inherit at all. Amidst Safek, her husband's heirs split it with her father's heirs,

בית הלל פשיטא ליה כבעל ויורש את הכל.

(i)

Question: Beis Hillel hold that surely he is like a husband (for they say that he inherits her Kesuvah). He should inherit everything!

שכן אפילו אחיו אין לו אלא אכילת פירות בלבד

(j)

Answer: [He does not get Nichsei Melug,] for even his [dead] brother only had rights to the Peros [the property was in her Chazakah].

תני רבי הושעיה (ירשו) [צ"ל יורשין - קרבן העדה] היורשין את כתובתה חייבין בקבורת'.

(k)

(R. Hoshayah - Beraisa): Heirs who inherit her Kesuvah (Nichsei Tzon Barzel) are obligated to bury her.

אמר רבי יוסה אילולי דתניתה רבי הושעיה הוות צריכא לן מאחר שאין לה כתובה אין לה קבורה.

(l)

(R. Yosah): Had R. Hoshayah not taught this, we would not have known that since she does not have a Kesuvah (her Yavam does not inherit Nichsei Tzon Barzel), she has no burial (he need not bury her. We would have thought that in any case he must bury her, like a regular married woman.)

וקשיא אילו אשה שאין לה כתובה שמא אין לה קבורה.

(m)

Question: A [married] woman who has no Kesuvah (Nichsei Tzon Barzel), does she have no burial?! (Surely she has! Why should a Yevamah be different?)

אשה אף על פי שאין לה כתובה יש לה קבורה. ברם הכא אם יש לה כתובה יש לה קבורה. אם אין לה כתובה אין לה קבורה:

(n)

Answer: [Chachamim enacted that a regular married] woman who has no Kesuvah, she has burial. However, here (a Yevamah), if she has a Kesuvah (the Mes left over enough property for a Kesuvah), she has burial. If she has no Kesuvah, she has no burial. (We explained this like SEFER NIR.)