1)

TOSFOS DH Amar Rebbi Ho'il u'Mechu'ar ha'Davar Tetzei (cont.)

תוספות ד"ה אמר רבי הואיל ומכוער הדבר תצא (המשך)

(SUMMARY: Tosfos explains that Rebbi teaches that she must leave the peddler, if she married him.)

דאם איתא דעבד איסורא אירכוסי הוי מירכס ואם איתא דעבד איסורא ניחא ליה דליכול

(a)

Citation (91b): "If he really sinned [with her], he would be afraid." "If he really sinned, he would want the husband [to eat poisoned food and die]."

נראה לר"י דהתם באומרת טמאה אני כי מתני' דהתם דעלה קאי ואפ"ה שריא מהנהו טעמי

(b)

Answer (Ri): There, she says [to her husband] "I am Tamei (forbidden to you, due to Zenus)", like the Mishnah regarding which those episodes are brought. Even so, she is permitted due to the reasons given;

אבל באומרת טהורה אני שריא בלאו הנהו טעמי דהתם

1.

However, when she says "I am Tehorah", she is permitted without the reasons given.

ואין לתמוה אמאי שריא כיון שאומרת טמאה הא שויתה לנפשה חתיכה דאיסורא

(c)

Question: When she says "I am Tamei", why is she permitted? She made herself a forbidden entity [through her admission]!

דלפי שראו חכמים שנתקלקלו הנשים ליתן עיניהם באחר ורוב האומרות כן משקרות לכך נראה להם להתירן.

(d)

Answer: Chachamim saw that women degenerated, and put their eyes on other men [and sought ways to get divorced, in order to marry them], and most who said ["I am Tamei"] were lying. Therefore, Chachamim saw it proper to permit them.

2)

TOSFOS DH Ha b'Kala d'Pasik

תוספות ד"ה הא בקלא דפסיק

(SUMMARY: Tosfos points out that Rav himself does not distinguish like this.)

ומיהו רב גופיה אית ליה ל"ש קלא דפסיק ול"ש קלא דלא פסיק.

(a)

Observation: Rav himself does not distinguish between rumors cease and rumors that do not cease.

3)

TOSFOS DH v'Achti Mi Dami

תוספות ד"ה ואכתי מי דמי

(SUMMARY: Tosfos explains Rabah bar Rav Nachman's mistake.)

בספרים ישנים לא גרסי ליה אלא גרסי ורבה בר נחמן הוציאה תני הכא בעל והכא בועל הכא אמור רבנן וכו' ועד ולא היא

(a)

Alternate text: This is not in old texts. Rather, it says "Rabah bar Rav Nachman says that the text says 'he divorced her.' Here we discuss the husband, and here the adulterer. Here Chachamim said... This is wrong."

חד שינויא הוא והכי פירושו ורבה ב"ר נחמן הוציאה תני וכיון דתני הוציאה והכא בעל והכא בעל (הגהת מהרש"ל) הוציאה ולא בית דין

1.

This is one answer. It means as follows. Rabah bar Rav Nachman says that the text says 'he divorced her.' Since it says 'he divorced her', here (in our Mishnah of a suspected adulterer) the husband [divorced her], and here (regarding the Mishnah of a vow) the husband divorced her, and Beis Din did not expel her;

ואפ"ה קתני במתני' ואם כנס יוציא ה"ה דהתם בגיטין (דף מה:) נמי אם כנס מוציא ויפה פשיט רבה ב"ר נחמן

2.

Even so, it says in our Mishnah "if he married her, he expels her", and similarly in Gitin (45b) if he married her, he expels her. Rabah bar Rav Nachman answered properly;

ומסיק ולא היא כו' קם ביה בקלא דליתיה

3.

We conclude that this is wrong. [There] he learned that the rumors were false;

ומה שאסור להחזיר אינו משום שסבורים העולם שאסורה לו משום שם רע דהא סברי דקם ביה בקלא דליתיה

i.

The Isur to remarry her is not because people think that she was forbidden to him due to ill repute. People think that he learned that the rumors were false;

אלא משום קלקול או משום פריצות כדאמרינן בגיטין

ii.

Rather, it is due to ruin (perhaps after she remarries and has children, he will realize afterwards that the rumors were false, and his Get was mistaken and invalid) or [to deter Bnos Yisrael from] Pritzus (wantonness, regarding vows), like it says in Gitin.

וקשיא לר"י דהיאך היה מדמה אותה רבה ב"ר נחמן וכי לא היה יודע טעם זה דבהדיא מפרש להנהו טעמי בהשולח (גיטין דף מו.) בברייתא

(b)

Question (Ri): How can Rabah bar Rav Nachman compare it? Didn't he know this reason? A Beraisa there (46a) explicitly explains these reasons!

וי"ל דלא שמיע ליה

(c)

Answer #1 (Ri): He had not heard the Beraisa.

א"נ אומר ר"י דרבה ב"ר נחמן יודע טעמי דקלקול ופריצות אבל סובר דכנס יוציא מפני שהעולם אין יודעים הטעם דקלקולא ופריצות

(d)

Answer #2 (Ri): Rabah bar Rav Nachman knew the reasons of ruin and Pritzus. However, he held that if he married, he expels her, because people do not know the reasons of ruin and Pritzus;

אלא סוברים שמחמת שם רע אסורה לו כיון שגירשה ע"י כן ולכך אם כנס יוציא משום רננה כמתניתין דהכא

1.

Rather, they think that she is forbidden to him due to ill repute, since he divorced her due to this. Therefore, if he married her, he divorces due to gossip, like our Mishnah here.

ומסיק ולא היא שיטעו העולם בזה כי יש חילוק גדול בין מתני' דהכא למתני' דהתם דהכא אלמיה לקלא כו'.

2.

We conclude that this is wrong. People will not err about this. There is a big difference between our Mishnah here and the Mishnah there. Here, he strengthens the rumors [through remarrying her]...

4)

TOSFOS DH Hacha Ika Kisva d'Tanan Mah Bein Get v'Chulei

תוספות ד"ה הכא איכא כתבא דתנן מה בין גט כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that this is even according to Abaye.)

ואע"ג דלאביי בסוף פ"ב דגיטין (דף כג:) איירי הך משנה בח"ל

(a)

Implied question: Abaye (Gitin 23b) says that this Mishnah discusses Chutz la'Aretz! (However, in Eretz Yisrael, women suspected to hate her may not bring the Get, lest the husband come and dispute it.)

מ"מ דייק שפיר מינה דיש לסמוך על הכתב.

(b)

Answer: In any case, [the Gemara] properly deduces that we may rely on what is written. (They are not believed in Eretz Yisrael because we suspect lest they intend to ruin her.)

5)

TOSFOS DH Mes Haragtiv Haragnuhu

תוספות ד"ה מת הרגתיו הרגנוהו

(SUMMARY: Tosfos explains the need to teach "we killed him.")

כיון דאפילו במת לא ישא את אשתו לא הוה צריך למיתני הרגנוהו

(a)

Implied question: Since he may not marry her even when he says "he died", there was no need to teach "we killed him"!

ואפילו בהרגתיו לאחר תנשא

1.

[We did not need it to teach that she may marry others, for] even when he says "I killed him", she may marry others!

ולא תני ליה אלא משום דר' יהודה מפליג בין הרגתיו להרגנוהו.

(b)

Answer: It was taught only due to R. Yehudah, who distinguishes between "I killed him" and "we killed him."

6)

TOSFOS DH Hu v'Acher Mitztarfim Lehorgo

תוספות ד"ה הוא ואחר מצטרפים להורגו

(SUMMARY: Tosfos discusses when a victim is considered a Pasul witness.)

הקשה הר"ר חיים דבסוף פ"ק דמכות (דף ו. ושם) פריך הרוג ונרבע יציל

(a)

Question (R. Chayim): In Makos 6a, we ask "the murder victim or Nirva (man who was raped) should save [the murderer or Rove'a (man who sodomized him), for the victim is a Pasul witness];

משמע דהרוג ונרבע פסולים להעיד משום שונא והכא משמע דכשר

1.

Inference: The victim of murder or rape is disqualified from testimony because he is a Sonei (hates him). Here, the Gemara connotes that he is Kosher!

וי"ל דלא משום שונא פסול נרבע התם

(b)

Answer: We do not disqualify a Nirva there because he is a Sonei.

אלא בנרבע לרצונו איירי ומשום רשע פסול אפילו לרבא דבסמוך דסובר דלרצונו נמי כשר

(c)

Explanation #1: Rather, he consented to the Bi'ah. He is Pasul because he is a Rasha, even according to Rava below, who says that even when he consented he is Kosher;

מכל מקום כשיש עדים שנרבע לרצונו הוי כנמצא אחד מהן קרוב או פסול

1.

In any case, when there are witnesses that he consented, it is as if one of the witnesses was found to be a relative or Pasul.

וכי פריך בתר הכי הורג ורובע יציל פי' יצילו על עצמם הוה מצי למינקט נרבע דקאי ביה כיון דאיירי בנרבע לרצונו

(d)

Implied question: After this, the Gemara (there) asked "the murderer or Rove'a should save, i.e. himself!" We could have asked that the Nirva, whom we were discussing, should save himself, since we discuss one who consented to the Bi'ah! (Also he is Chayav Misah.)

25b----------------------------------------25b

משום דעד השתא איירי בהצלת הורג ורובע מסיק לה

(e)

Answer: Since until now we discuss saving the murderer and Rove'a, we said so.

והרוג נמי לא משום שנאה פסיל ליה התם אלא אמר רבינו יצחק דמיפסל משעה שנעשה טרפה דטרפה פסול להעיד כדאמרי' בסנהדרין (דף עח. ושם)

(f)

Explanation #1A (R. Yitzchak): Also the murder victim is not disqualified due to hatred there. Rather, he is disqualified because he became a Terefah. A Terefah is disqualified from testimony, like it says in Sanhedrin (78a).

וה"ר יוסף מאורלינ"ש מפרש דפריך מהרוג ונרבע שיצילו כשהם קרובים להורג ורובע

(g)

Explanation #2 (Ri of Orlins): The Gemara asks that the murderer or Nirva should save when they are relatives of the murderer or Rove'a.

וקשה לר"י דאין ה"נ דנהי דבהרוג ליכא למימר דאין ה"נ שיציל דהרי חייב הכתוב מכה אביו

(h)

Question (Ri): Indeed, granted, [the Gemara asked properly that] we cannot say that the murder victim truly saves [a relative who kills him], for the Torah obligated one who wounds his father;

מ"מ מנרבע מאי פריך

1.

However, what was the question from a Nirva? (Perhaps indeed, a Nirva saves the Rove'a when they are relatives!)

וכ"ת בנרבע נמי דהא דרשינן בסנהדרין (דף נד.) ערות אביך ממש שרבעו

2.

Suggestion: Also regarding a Nirva [we cannot say that he saves], for we expound Ervas Avicha literally, that he has Bi'ah with his father!

ה"מ לענין כרת אבל מיתה לא אשכחן.

3.

Rejection: That is regarding Kares, but we do not find a Chiyuv Misah for this. (Perhaps there is no Misah, because always, one of the witnesses is a relative!)

7)

TOSFOS DH Rava Amar Adam Karov Etzel Atzmo

תוספות ד"ה רבא אמר אדם קרוב אצל עצמו

(SUMMARY: Tosfos asks why elsewhere, Rava does not divide words.)

הקשה ר' יצחק בן אברהם דבפרק שני דכתובות (דף יח: ושם) מסיק רבא גופיה גבי הא דתנן התם אם אין כתב ידן יוצא ממקום אחר הרי אלו נאמנים לומר אנוסים היינו

(a)

Question (Riva): In Kesuvos (18b), Rava himself concludes regarding the Mishnah there that if we do not have another source to validate signatures on a document [except for the witnesses themselves], they are believed to say "[it is false]; we were coerced to sign"...

לא שנו אלא שאמרו אנוסים היינו מחמת נפשות אבל אמרו מחמת ממון אין נאמנים

1.

[Rava concludes that] this is only when they say "we were mortally coerced." However, if they say that they were monetarily coerced, they are not believed.

ואמאי אין נאמנים דהוה לן לפלוגי דיבורא ולומר דאנוסים היו ולא מחמת ממון אלא מחמת נפשות

2.

Why aren't they believed? We should divide their words, and say that they were coerced, but not monetarily, rather, mortally!

ואומר ר"י דלא פלגינן דיבורא כדי לפסול השטר דמדאוריית' עדים החתומים על השטר נעשה כמי שנחקרה עדותן בב"ד

(b)

Answer #1 (Ri): We do not divide words in order to disqualify a document, for mid'Oraisa, witnesses who signed a document, it is as if their testimony was investigated [and accepted] in Beis Din.

א"נ התם בכל ענין שהם אנוסים אם לא מחמת נפשות הוו רשעים הלכך לית לן למיתלי באונס מחמת נפשות דהוי מיעוטא.

(c)

Answer #2: In any way they were coerced, if it was not mortally, they are Resha'im. Therefore, we do not [divide their words and] attribute the coercion to be mortal, for it is the minority.

8)

TOSFOS DH v'Ein Adam Mesim Atzmo Rasha

תוספות ד"ה ואין אדם משים עצמו רשע

(SUMMARY: 1. Tosfos discusses in what sense one can incriminate himself. 2. He explains why transgressing Ervah disqualifies from testimony.)

היינו לפסול את עצמו אבל נאמן הוא לומר גבי אכילת חלב מזיד הייתי כדאמר בכריתות (דף יב. ושם)

(a)

Explanation: He cannot disqualify himself [from testimony or swearing], but he is believed to say regarding eating Chelev "I was Mezid", like it says in Kerisus 12a;

דאין לנו לכופו להביא חולין לעזרה לפי דבריו

1.

We should not force him to bring Chulin b'Azarah according to his words. (One brings a Korban only for Shogeg.)

והא דקאמרינן בהאיש מקדש (קדושין דף נ. ושם) גבי הבא לי מן החלון או מן הדלוסקמא דלא עביד איניש דמשוי נפשיה רשיעא לומר מזיד הייתי

(b)

Implied question: We say in Kidushin (50a) regarding "bring to me from the window or bag" [and he brought to him Hekdesh], that one would not establish himself to be a Rasha and say that he was Mezid!

לאו משום שלא יהא נאמן לומר מזיד הייתי דפשיטא דנאמן אלא כלומר שאין ברצון אומר בענין דמשוי נפשיה רשיעא

(c)

Answer: This does not mean that he would not be believed to say "I was Mezid." Surely he is believed! Rather, he would not want to say in a way that would establish himself to be a Rasha.

וא"ת דהשתא משמע דנרבע לרצונו פסול לעדות ובפרק זה בורר (סנהדרין דף כו:) איכא למ"ד דחשוד על העריות כשר לעדות

(d)

Question: Now it connotes that one who was willingly Nirva is Pasul for testimony. In Sanhedrin (26b), there is an opinion that someone suspected of Arayos is Kosher for testimony!

וי"ל דהתם בחשוד שהוא פריץ ומתייחד עם העריות ולא ודאי בא על הערוה כדפי' התם בקונטרס

(e)

Answer: There we discuss one who is suspected, for he is lewd and enters seclusion with Arayos, but it is not Vadai that he had Bi'ah with Ervah, like Rashi explained there.

ומאן דפריך התם עני מרי ארבעים בכתפיה וכשר

(f)

Implied question: One opinion asks there "how can it be that he is lashed 40 times on the shoulder, and he is Kosher?!" (This shows that he Vadai had Bi'ah!)

היינו משום דמלקין על לא טובה השמועה

(g)

Answer: We lash for ill repute.

וא"ת וכי ודאי בא על הערוה אמאי פסול הא רשע דחמס בעינן שיהא רע לשמים ולבריות

(h)

Question: Even if he Vadai had Bi'ah with Ervah, why is he Pasul? We require a Rasha of Chamas (extortionist), who is evil to Shamayim and to people;

וזה אין רע לבריות כגון אוכל נבלות להכעיס דכשר לרבא בפרק זה בורר (שם כ"ז.)

1.

This one (who transgressed Arayos) is not evil to people, just like one eats Nevelos in order to anger Hash-m is Kosher [for testimony] according to Rava there (27a)!

וי"ל דהוי כמו אוכל נבלות לתאבון דפסול לכולי עלמא אע"פ שאין רע לבריות

(i)

Answer: This one is like one eats Nevelos for appetite. All agree that he is Pasul, even though he is not evil to people;

דכיון דחשוד לעבור בשביל הנאת עצמו חשוד נמי להעיד שקר בשביל ממון והכי נמי בא על הערוה.

1.

Since he is suspected to transgress for his own benefit, he is suspected also to testify falsely for the sake of money. The same applies to one who had Bi'ah with Ervah.

9)

TOSFOS DH Leima Rav Yosef d'Amar k'R. Yehudah

תוספות ד"ה לימא רב יוסף דאמר כרבי יהודה

(SUMMARY: Tosfos explains that also below, R. Yehudah does not divide one's words.)

תימה דהכא לרבי יהודה לית ליה פלגינן דיבורא

(a)

Question: Here, R. Yehudah holds that we do not divide a person's words;

ובפרק החולץ (לקמן דף מז. ושם) אמרינן ההוא דאתא לקמיה דרבי יהודה ואמר נתגיירתי ביני לבין עצמי א"ל נאמן אתה לפסול את עצמך ואי אתה יכול לפסול את בניך

1.

Below (47a), a man came in front of R. Yehudah and said "I converted by myself", and R. Yehudah said "you are believed to disqualify yourself, but you cannot disqualify your children";

אלמא פלגינן דיבורא

2.

This shows that [he holds that] we divide a person's words!

ומיהו י"ל דהתם לא מטעם עדות נאמן (דהא אדם קרוב אצל עצמו

(b)

Answer: We can say that there, he is not believed due to testimony, for one is considered a relative to himself [so he cannot testify about himself];

ועוד דאם נאמן לפסול עצמו איך יתכן שיהו בניו כשרים)

1.

Also, if he were believed to disqualify himself, how could his children be Kosher?!

אלא הא דפסלינן היינו לאוסרו בבת ישראל דשויה אנפשיה חתיכה דאיסורא

2.

Rather, there we disqualify, i.e. we forbid him to a Bas Yisrael, for he established [every Bas Yisrael] to be forbidden [to himself];

או אם נגח שור של ישראל את שורו פטור מטעם הודאת בעל דין

i.

Alternatively, if a Yisrael's ox gored his ox, the Yisrael is exempt, due to the litigant's admission [that his conversion was invalid].

וההיא דר' יהודה גופא קשיא ושם נפרש בעזרת השם.

3.

The ruling of R. Yehudah is itself difficult. There I will explain it with Hash-m's help.

10)

TOSFOS DH b'Omer Ani Hayisi Im Horgav

תוספות ד"ה באומר אני הייתי עם הורגיו

(SUMMARY: Tosfos explains how we interpret his words.)

אור"י דאע"ג דאמר הרגנוהו נעשה כאומר אני הייתי עם הורגיו

(a)

Explanation (Ri): Even though he said "we killed him", it is as if he said "I was with those who killed him."

וכענין זה מפרש ר"ת ורבינו חננאל בפ' מי שאחזו (גיטין עג: ד"ה אמר) באומר מעת שאני בעולם נעשה כאומר.

(b)

Support: R. Tam and R. Chananel explain like this in Gitin (73b) "the case is, he said 'from when I am in the world'" means that it is as if he said so.

11)

TOSFOS DH bi'Megizas Kaputkiya

תוספות ד"ה במגיזת קפוטקיא

(SUMMARY: Tosfos explains texts that say bi'Mezigas.)

יש ספרים דגרסי במזיגת והוי כמו במגיזת עבראי כמו שמלה שלמה ר"י.

(a)

Alternate text: Some texts say "bi'Mezigas." It is like bi'Megizas Avrai (just the letters were switched), like Simlah and Salmah (Ri).

12)

TOSFOS DH Taima d'Beis Din Ha Bei Trei Lo

תוספות ד"ה טעמא דב"ד הא בי תרי לא

(SUMMARY: Tosfos explains how we know that the Beis Din is of three.)

ואע"ג דאמרינן בריש השולח (גיטין דף לב: ושם) דלתרי נמי בי דינא קרו להו

(a)

Implied question: We say in Gitin (32b) that also two are called a Beis Din!

מ"מ אור"י דדייק שפיר דמדתלי טעמא בבית דין ולא קאמר מפני שהיו ב' ש"מ דלא סגי הכא בתרי

(b)

Answer #1 (Ri): Even so, the Gemara inferred properly. Since we say that it is [permitted] because they are a Beis Din, and did not say "because they are two", this shows that two do not suffice.

ועוד דומיא דחליצה דבג'

(c)

Answer #2: Also, it is like Chalitzah, which is with three.

אע"ג דאיכא מאן דמכשר בפרק מצות חליצה (לקמן דף קד.) ביחידי

(d)

Implied question: There is an opinion that is Machshir Chalitzah in front of one judge!

הך תנא לא סבר לה כוותיה דחד ודאי לא מיקרי ב"ד ואיכא נמי רננה בחד.

(e)

Answer: Our Tana does not hold like him. Surely one is not called a Beis Din! Also, there is gossip about one.

13)

TOSFOS DH Lo Chashu Chachamim l'Davar Zeh

תוספות ד"ה לא חשו חכמים לדבר זה

(SUMMARY: Tosfos discusses why there would be suspicion about this.)

ואע"ג דשרי מ"מ בעל נפש יתרחק כדתני' עלה באלו טרפות

(a)

Explanation: Even though it is permitted, a Ba'al Nefesh (pious person) should distance himself, like a Beraisa teaches about this;

(חולין דף מד: ושם) דן את הדין זיכה וחייב טימא וטיהר וכן העדים שהעידו כולם רשאים ליקח אבל חכמים אמרו התרחק מן הכיעור ומן הדומה לו

1.

Citation (Chulin 44b): If one judged a case, vindicated or obligated, was Metaher or Metamei, and witnesses who testified, all of them may buy [the matter they judged or testified about], but Chachamim said "distance from what is ugly or resembles [ugly]."

וא"ת הא אמרינן בסוף התקבל (גיטין דף סז. ושם) גבי חיישינן שמא תשכור עדים דיבורא אמרי מעשה לא עבדי

(b)

Question: We say in Gitin (67a) regarding concern lest she hire witnesses [to forge a Get], "people [might] say [false matters, e.g. 'her husband asked you to write a Get'], but they do not do an act (e.g. sign without authorization)!" (Why did the Gemara ask that if she did Mi'un or Chalitzah in front of two, they should not be suspected? This is mere speech!)

וי"ל דכשמעידים שקר חשיב נמי מעשה כדפי' בקונטרס כיון דעל פיהם נגמר

(c)

Answer: When they testify falsely, this is considered an act, like Rashi explained, since through their mouths, it is completed;

ולא קרי דיבורא התם אלא באומר אמרו שאומר מן הבעל לסופר ולעדים לכתוב ולחתום דלא נגמר הדבר על ידיהם.

1.

There, we call "speech" only telling another, e.g. he says from (in the name of) the husband to the scribe and witnesses to write and sign the Get. The matter is not finished through them (the liars).

14)

TOSFOS DH Amar Lehu Masnisin Hi ha'Nit'an v'Chulei

תוספות ד"ה אמר להו מתני' היא הנטען כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why this is unlike one suspected of a married woman.)

ולנטען על אשת איש לא דמי דהתם בדין שיוציא אם הוא אמת אסירא ליה

(a)

Distinction: This is unlike one who was suspected of a married woman. There, it is proper that he divorce her. If it is true [that they had Bi'ah], she is forbidden to him!

אבל הכא שאסר את האשה בנדר אפילו אסרה שלא כדין כיון שגירשה בעלה שריא לחכם מדאורייתא.

1.

Here, he forbade her through a vow. Even if he forbade her improperly, since her husband divorced her, mid'Oraisa she is permitted to the Chacham.