1)

TOSFOS DH Mi Savarta Asu v'Chulei

תוספות ד"ה מי סברת עשו וכו'

(SUMMARY: Tosfos asks why R. Yochanan did not challenge him from Bris Milah.)

תימה שלא הקשה רבי יוחנן לר"ל מההיא דמייתי בסמוך במקומו של ר' אליעזר היו כורתין כו'

(a)

Question: Why didn't R. Yochanan challenge Reish Lakish from what we bring below, that in R. Eliezer's region they used to cut [trees...]?

וי"ל דאין חושש (הגהת מהרש"ל) לדקדק כל כך על דבריו דממילא הוה מוקשה ממגילה כמו שהקשה בעצמו.

(b)

Answer: He (R. Yochanan) was not so meticulous about Reish Lakish's words, for in any case Megilah was difficult for him, like he himself asked.

2)

TOSFOS DH Lo Asu Beis Shamai k'Divreihem

תוספות ד"ה לא עשו ב"ש כדבריהם

(SUMMARY: Tosfos observes that we could have brought other proofs.)

תימה הא אשכחן דעשו דהטה ר' טרפון כדברי ב"ש (ברכות דף י:) והלל שהביא עולתו לעזרה וחברו עליו תלמידי שמאי (ביצה דף כ.)

(a)

Question: We find that they did [like their teachings], and R. Tarfon leaned to say Shema, like Beis Shamai (Berachos 10b), and Hillel brought his Olah to the Azarah [on Yom Tov], and Talmidei Beis Shamai gathered [to stop him - Beitzah 20a]!

ותניא בפרק אלו טרפות (חולין דף מד.) הרוצה לעשות כדברי ב"ש עושה ומוקי לה קודם בת קול

1.

Also, a Beraisa (Chulin 44a) says that one who wants to die like Beis Shamai may do so. We establish this to be before the Bas Kol!

ומיהו בלאו הכי מוכח בשמעתין דעשו.

(b)

Answer: Even without these, it is clear from our Sugya that they did [like their teachings].

3)

TOSFOS DH R. Yehoshua Hi d'Amar Ein Mashgichin b'Bas Kol

תוספות ד"ה רבי יהושע היא דאמר אין משגיחין בבת קול

(SUMMARY: Tosfos answers a contradiction about whether or not we heed a Bas Kol.)

וא"ת ומ"ש דלא קי"ל כבת קול דר"א אלא אמרינן בכל דוכתי דשמותי הוא ואין הלכה כמותו

(a)

Question: Why is the Bas Kol of R. Eliezer (Bava Metzi'a 59b; it said that the Halachah follows him everywhere) different, and we do not follow it? Rather, we always say that he is Shemuti (from Beis Shamai), and the Halachah does not follow him;

וכבת קול דב"ה קי"ל דהלכה כב"ה

1.

Regarding the Bas Kol of Beis Hillel (it said that the Halachah follows them) different, the Halachah follows Beis Hillel!

וי"ל משום דבת קול דר"א לא יצאה אלא לכבודו שאמר מן השמים יוכיחו כדאמר התם

(b)

Answer #1: The Bas Kol of R. Eliezer came out only for his honor. He said 'Shamayim should prove [that the Halachah follows me]", like it says there;

א"נ בההיא בת קול שהיתה כנגד רבים דרבנן הוו רובא דודאי אין הלכה

(c)

Answer #2: That Bas Kol was against the majority. Rabanan were the majority. Surely the Halachah is not [like that Bas Kol];

אבל כבת קול דב"ה קי"ל משום דהוו ב"ה רובא אלא דב"ש מחדדי טפי

1.

We hold like the Bas Kol of Beis Hillel, for they were the majority, just Beis Shamai were sharper.

וא"ת ודלמא רבי יהושע נמי דוקא התם קאמר דאין משגיחין כדפירשנו אבל בעלמא לא

(d)

Question: Perhaps also R. Yehoshua said that we do not heed a Bas Kol only there, like I explained, but in general [we heed it. Why do we say that he holds in general that we do not heed a Bas Kol?]

וי"ל מדנקט ר' יהושע האי לישנא ואמר לא בשמים היא ש"מ דבכל דוכתא אית ליה דאין משגיחין.

(e)

Answer: Since R. Yehoshua said the words "it (Torah) is not in Shamayim", this shows that he holds that everywhere, we do not heed a Bas Kol.

4)

TOSFOS DH Ki Amrinan Lo Sisgodedu Kegon Shtei Batei Dinin b'Ir Achas v'Chulei

תוספות ד"ה כי אמרי' לא תתגודדו כגון שתי בתי דינין בעיר אחת כו'

(SUMMARY: Tosfos discusses why Megilah was not a problem of Lo Sisgodedu.)

וא"ת מה תירץ ממגילה דבעיר אחת היו קורין לבני העיר בי"ד ולבני כפרים היו מקדימים ליום הכניסה

(a)

Question: What did he answer regarding Megilah? In one city they would read for residents on the 14th, and for villages they read early on the day of gathering (the previous Monday or Thursday)!

ואומר הרב רבי חיים דבני כפרים היו קורין בעירם כדמוכח בירושלמי

(b)

Answer (R. Chaim): Villagers used to read in their villages. This is clear from the Yerushalmi (Megilah Perek 1, start of Halachah 3);

והשתא הוו שתי בתי דינים בב' עיירות דבכי האי גוונא לא שייך לא תתגודדו אפילו לאביי

1.

Therefore, it was like two Batei Dinin in two cities. Lo Sisgodedu does not apply in such a case, even according to Abaye.

והא דקרי ליה יום הכניסה

(c)

Implied question: If so, why do they call it the day of gathering?

לפי שבעירם היו מתאספים לבא לבית הכנסת בשני ובחמישי לקרות התורה

(d)

Answer: They used to gather in their city and go to the Beis ha'Keneses on Monday and Thursday to read the Torah.

וכן נראה דאמר בירושלמי דבן עיר אין מוציא בן כרך דכל שאין מחויב בדבר אין מוציא אחרים ידי חובתם

(e)

Support: The Yerushalmi says that a city resident cannot be Motzi a walled-city resident, for one who is not obligated in a matter cannot be Motzi others.

1.

Note: The Bach and Maharam change the text from Krach (walled city) to Kefar (village). However, Rashash says that the text in the Yerushalayim is Krach [but we may learn that the same applies to a Ben Kefar from the general rule, that one who is not obligated in a matter cannot be Motzi others].

וכיון שבני הכפרים היו בקיאים לקרות ודאי היו קורין בעירם.

2.

Since villagers were expert to read, surely they used to read in their city.

5)

TOSFOS DH b'Mekomo Shel R. Eliezer v'Chulei

תוספות ד"ה במקומו של רבי אליעזר כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that they intentionally did so.)

במתכוין היו מביאים עצמם שיהיו צריכים לכך משום חיבוב מצוה.

(a)

Explanation: They intentionally brought themselves to a situation in which they would need [to cut trees to make coals to make a knife], for dearness of the Mitzvah [to toil more in order to fulfill it].

6)

TOSFOS DH Lo Hava Metaltel Sharga

תוספות ד"ה לא הוה מטלטל שרגא

(SUMMARY: Tosfos explains why we questioned R. Avahu's practice.)

וא"ת התם משום דהרואה אומר אין צריך לטלטל

(a)

Question: There is, it is [permitted to be stringent] because the onlooker says that he need not move it! (It is not a problem of factions, like we said about not doing work.)

וי"ל דאפילו היה נופל על טליתו לא היה מטלטל.

(b)

Answer: Even if it fell on his garment, he would not move it. (It was clear that he held that it is forbidden.)

7)

TOSFOS DH Lo Hava Metaltel Mishum Kevodo Shel R. Yochanan

תוספות ד"ה לא הוה מטלטל משום כבודו של רבי יוחנן

(SUMMARY: Tosfos explains why R. Yochanan forbids.)

ואע"ג דבסוף שבת (דף קנו: ושם) פסיק רבי יוחנן כר"ש במוקצה מחמת איסור

(a)

Implied question: In Shabbos (156b), R. Yochanan rules like R. Shimon [who permits] Muktzah Machmas Isur!

הכא בהדליקו בו אותה שבת איירי כדפיר' בקונטרס דחמיר טפי משום דדחייה בידים

(b)

Answer #1: Here we discuss a lamp that they lit (before) that Shabbos, like Rashi explained. It is more stringent, for he overtly caused it to be forbidden.

אבל אין לפרש דהכא איירי במוקצה מחמת מיאוס

(c)

Suggested Answer #2: Here we discuss Muktzeh Machmas Mi'us (it disgusts him).

דהא מוקצה מחמת איסור חמיר טפי לפירוש ר"ת שפירש בספ"ק דשבת (דף יט: ושם) גבי כרכי דזוזי

(d)

Rejection #1: Muktzeh Machmas Isur is more stringent according to R. Tam (Shabbos 19b) regarding bundles of coins. (All the more so, R. Yochanan should permit Muktzeh Machmas Mi'us!)

ועוד דעל מוקצה מחמת מיאוס א"ר יוחנן בפ' כירה (ד' מה:) אנו אין לנו בנר אלא כר"ש.

(e)

Rejection #2: Regarding Muktzah Machmas Isur, R. Yochanan (Shabbos 45b) says that the Halachah follows R. Shimon regarding a lamp.

8)

TOSFOS DH bi'Shlama Beis Shamai Lo Nimne'u v'Chulei

תוספות ד"ה בשלמא ב"ש לא נמנעו כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not mention refraining due to the Tzarah herself.)

וא"ת ואמאי לא נמנעו משום צרה עצמה כדאמרי' לקמן בשמעתין

(a)

Question: Why didn't they refrain due to the Tzarah herself, like we say below in our Sugya?

וי"ל דצרה עצמה לא שכיחא כולי האי כמו בני הצרות שהאחת יולדת כמה בנים.

(b)

Answer: The Tzarah herself is less common than Bnei Tzaros, for one woman can give birth to many children.

14b----------------------------------------14b

9)

TOSFOS DH bi'Shlama Beis Shamai Lo Nimne'u mi'Beis Hillel v'Chulei

תוספות ד"ה בשלמא ב"ש לא נמנעו מב"ה כו'

(SUMMARY: Tosfos prefers the text that says oppositely.)

להאי גירסא לא מוכח מהכא אלא דלמ"ד עשו אודועי מודעי להו

(a)

Observation: According to this text, it is proven from here only according to the opinion that they informed each other.

אבל ר"ח גריס איפכא בשלמא ב"ה לא נמנעו מב"ש דטומאות דב"ש לב"ה טהורות נינהו

(b)

R. Chananel's text: The text says oppositely. Granted, Beis Hillel did not refrain from Beis Shamai, for what Beis Shamai consider Tamei is Tahor according to Beis Hillel.

וזאת הגירסא נראית דבכל מקום ב"ש מחמיר לענין טומאה

(c)

Support #1: This text is better, for in every place Beis Shamai are stringent about Tum'ah;

דכי חשיב בעדיות (פ"ה) קולי דב"ש וחומרי דב"ה לא חשיב אלא תרי מילי דטומאה וטהרה

1.

When we list in Eduyos (Perek 5) the leniencies of Beis Shamai and stringencies of Beis Hillel, we list only two matters of Tum'ah and Taharah.

אבל כל שאר מילי דטומאה וטהרה כגון שדרה וגולגולת ושוקת יהוא הוו ב"ש לחומרא

2.

In all other matters of Tum'ah and Taharah, e.g. a spine and skull, and Yehu's rock [through which water entered a Mikveh], Beis Shamai are stringent.

והשתא לפי האי גירסא מוכח שפיר דאודועי מודעי להו [אפי' לא עשו]

(d)

Support #2: According to this text, it is proven that they informed each other [even if Beis Shamai did not do like their teachings].

דליכא למימר דלא נמנעו ב"ש מב"ה משום דלא עשו ב"ש כדבריהם והיו עושין בכל דבר כב"ה ואפי' לקולא כדמוכח לקמן

(e)

Suggestion: Beis Shamai did not refrain from [borrowing Kelim from Beis Hillel] because Beis Shamai did not do like their teachings. They did like Beis Hillel in every way, even to be lenient, like it is clear from below.

דהא טעמא דלא עשו משום אגודות ובטומאה ובטהרה דב"ש לחומר' היה להם לב"ש למנוע מלעשו' טהרות אגב כלים דב"ה דליכא אגודות

1.

Support: The reason they did not do like their teachings is due to factions. Regarding Tum'ah and Taharah, Beis Shamai are stringent. They should have refrained from doing Taharos relying on Kelim of Beis Hillel, for there is no problem of factions;

דהרואה אומר לא צריכי לכלים דידהו

i.

One who sees [that they do not borrow] thinks that they do not need the others' Kelim!

כדאמר גבי שוקת בית יהוא הרואה אומר לאפושי מיא הוא דעבדי אלא ודאי ע"כ אודועי הוו מודעי להו אפילו למ"ד לא עשו והא דקאמר בשלמא בית הלל

ii.

This is like we say about the rock of Beis Yehu. One who sees [them widen the opening] says that [they did so because] they needed more water.

אלא ודאי ע"כ אודועי הוו מודעי להו אפילו למ"ד לא עשו

(f)

Conclusion: Rather, surely you must say that they informed each other, even according to the opinion that they did not do like their teachings.

והא דקאמר בשלמא בית הלל לא נמנעו מב"ש דטומאות דב"ש לב"ה טהורות נינהו ואע"ג דבתרי מילי ב"ש לקולא

(g)

Implied question: We say that granted, Beis Hillel did not refrain from [borrowing Kelim from] Beis Shamai because Tum'os of Beis Shamai are Tahor according to Beis Hillel. In two matters, Beis Shamai are lenient!

הני תרי מילי לא שכיחי

(h)

Answer #1: Those two matters are not common [so they were not concerned for them].

א"נ נקט בשלמא משום אליבא דמ"ד לא עשו.

(i)

Answer #2: We said "granted" due to the opinion that they did not do like their teachings. (I.e. we want to prove that this opinion must agree that they informed each other. Granted, we cannot prove this from Beis Hillel's reliance on Beis Shamai. However, we can prove this from Beis Shamai's reliance on Beis Hillel!)

10)

TOSFOS DH Peshitah Bnei Chayavei Lavin Kesherim Ninhu

תוספות ד"ה פשיטא בני חייבי לאוין כשרים נינהו

(SUMMARY: Tosfos asks why this is obvious.)

תימה דלא מסיק אדעתי' דאתא לאפוקי מדר"ע

(a)

Question: Why don't we consider that it comes to teach unlike R. Akiva?

ואי הוה האי ר' אלעזר אמורא הוה א"ש דפשיטא ליה דאין הלכה כר"ע

1.

Suggestion: If this R. Elazar were an Amora, this would be fine. It was obvious to him that the Halachah does not follow R. Akiva.

אבל הוא רבי אלעזר בן שמוע שהוא תנא כדמוכח בעשרה יוחסין (קדושין עה:)

2.

Rejection: However, it is R. Elazar ben Shamu'a, who was a Tana. This is clear from Kidushin 75b.

ונראה דס"ד דלשום תנא לא הוי ממזר מיבמה לשוק אלא דוקא מחייבי לאוין דשאר

(b)

Answer: One might have thought that no Tana holds that there is a Mamzer from a Yevamah l'Shuk, rather, only from Chayavei Lavin of She'er (relatives);

כדתנן בהחולץ (לקמן מט. ושם) איזהו ממזר כל שאר בשר שהוא בלא יבא

1.

Citation (Below 49a - Mishnah): What is a Mamzer? It is [a child born from] any She'er Basar forbidden with a Lav.

והא דתנן בהאשה רבה (לקמן ד' צב. ושם) האשה שהלך בעלה ובנה למד"ה ואמרו מת בעלה ואח"כ מת בנה ונשאת ואח"כ אמרו לה חילוף היו הדברים תצא (מזה ומזה) והולד ממזר (מזה ומזה)

(c)

Implied question (Mishnah - 92a): If Leah's husband and son went overseas, and they told her that her husband died and afterwards her son died, and she married, and later they told her that her husband died after her son [so she was Zakuk l'Yibum], she leaves [her new husband] and the child [from him] is a Mamzer.

משמע דהוי ממזר מיבמה לשוק

1.

Inference: A Mamzer results from a Yevamah l'Shuk!

קס"ד דקנסא בעלמא הוא

(d)

Answer: We are thinking that this is a mere fine [mid'Rabanan].

אע"ג דתניא בגמ' זו דברי ר"ע דאמר אין קידושין תופסין בחייבי לאוין

(e)

Question: A Beraisa in the Gemara says "this is the opinion of R. Akiva, who says that Kidushin does not take effect on Chayavei Lavin"!

ההיא ברייתא לא שמיע ליה

(f)

Answer: [The Makshan who asked "this is obvious"] never heard that Beraisa.

11)

TOSFOS DH uv'Safek Eshes Ish

תוספות ד"ה ובספק אשת איש

(SUMMARY: Tosfos rejects Rashi's second Perush.)

לשון אחר שפי' בקונט' דהיינו שכיב מרע שכתב גט לאשתו ואע"ג דאין שם מחלוקת ב"ש וב"ה הא נחלקו במגרש אשתו ולנה עמו בפונדקי

(a)

Alternate explanation (Rashi): This is a Shechiv Mera who wrote a Get to his wife. Even though Beis Shamai and Beis Hillel did not [explicitly] argue about it there, they argue about one who divorced his wife and lodged with her overnight in an inn.

לא נהירא דבהדיא חשיב הכא ההיא פלוגתא דהמגרש אשתו ולנה עמו בפונדקי.

(b)

Rejection: Here we explicitly list [Safek Eshes Ish, and also] one who divorced his wife and lodged with her in an inn!

12)

TOSFOS DH b'Get Yashan

תוספות ד"ה בגט ישן

(SUMMARY: Tosfos questions why this would be a reason to refrain.)

תימה למ"ד בפ' [הזורק] בגיטין (ד' עט: ושם) דאם פטרה בגט ישן תנשא לכתחלה למה היה להם למנוע

(a)

Question: According to the opinion (Gitin 79b) that if he divorced her with a Get Yashan, she may marry l'Chatchilah, why should they have refrained?

דמשמע דלא נמנעו משום דלא עשו כדבריהם או משום דהוו מודעי להו ופרשי.

1.

The Gemara connotes that they did not refrain because they did not do like their teachings, or because they informed each other, and separated [from such cases].

13)

TOSFOS DH Ela Beis Shamai Amai Nimna'im mi'Beis Hillel

תוספות ד"ה אלא ב"ש אמאי נמנעים מב"ה

(SUMMARY: Tosfos explains why we assume that they refrained due to Tzaros.)

וא"ת ודלמא משום ממאנת ומשום ההיא דשוה כסף וכסף (הגהת הרש"ש) היו נמנעים

(a)

Question: Perhaps they refrained due to Mema'enes, and Shavah Kesef and Kesef!

דאם נתקדשה לראשון בפרוטה ולשני בדינר לב"ש מקודשת לשני ובניה מן הראשון ממזרים

1.

If Leah accepted a Perutah from David for Kidushin, and later accepted a Dinar from Moshe, [Beis Shamai hold that] she is Mekudeshes to Moshe, and her children from David are Mamzerim!

ואומר ר"י דעיקר הך ברייתא משום צרות קתני לה [ולכך קתני לה גבי מתני' דהכא] דלגבי הכי קתני לה מתני'

(b)

Answer (Ri): This Beraisa was taught primarily regarding Tzaros. (This is why it is taught regarding our Mishnah.)

ומשמע משום צרות גרידא היו נמנעים.

1.

It connotes that they refrained only due to Tzaros.

14)

TOSFOS DH u'Mai Shena Vadai v'Chulei

תוספות ד"ה ומאי שנא ודאי כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that we do not question the last answer.)

לא אשנוייא קאי

(a)

Explanation: This does not refer to the answer (they refrained from marrying the Tzarah herself);

אלא בתר דאסיק קושייתו בא לפרש הברייתא.

1.

Rather, after finishing the [answer to] the question (if Beis Shamai did not follow their own teachings, why did they refrain?), we explain the Beraisa. (R. Shimon said that they refrained from Vadai, but not from Safek.)

15)

TOSFOS DH Na'aseh k'Divrei Beis Hillel ha'Vlad Pagum l'Divrei Beis Shamai

תוספות ד"ה נעשה כדברי ב"ה הולד פגום לדברי ב"ש

(SUMMARY: Tosfos discusses the status of children of Yevamah l'Shuk and Machazir Gerushaso.)

פי' בקונט' דאע"ג דבני חייבי לאוין כשרים לקהל חללים הם לענין כהונה דאתי בק"ו מאלמנה כדלקמן

(a)

Explanation #1 (Rashi): Even though Bnei Chayavei Lavin are Kosher to Kahal (to marry Yisraelim), they are Chalalim regarding Kehunah. We learn this from a Kal va'Chomer from a widow [to a Kohen Gadol] below;

ופליג אדר' יהושע ולית ליה פירכא דמה לאלמנה שכן היא עצמה מתחללת

1.

He argues with R. Yehoshua, and does not challenge [the Kal va'Chomer] "you cannot learn from a widow, for she herself is profaned."

ועוד י"ל דשפיר אית ליה הך פירכא ומ"מ הולד פגום מדאיצטריך במחזיר גרושתו היא תועבה ואין בניה תועבין (קידושין דף עז.)

(b)

Explanation #2: He challenges it. Even so, the child is Pagum (tainted), since regarding Machazir Gerushaso we need "she is To'evah", but her children are not To'evah (Kidushin 77a);

ול"ל קרא דהא לא אתי מק"ו דאלמנה דאיכא למיפרך שכן היא עצמה מתחללת

1.

Question: Why do we need the verse? We could not have learned from the Kal va'Chomer, due to the challenge that she herself is profaned!

אלא דאתי למידק הא כיוצא בזאת דהיינו יבמה לשוק בניה תועבין

2.

Answer: Rather, it comes to distinguish that in a similar case, i.e. Yevamah l'Shuk, the children are To'evah.

אבל קשה דבסוף נדה (ע. ושם) מסיק ר' יהושע דולד מחזיר גרושתו כשר משום היא תועבה ואין בניה תועבין ול"ל קרא

(c)

Question: In Nidah (70a), R. Yehoshua concludes that the child of Machazir Gerushaso is Kosher, for "she is To'evah, but her children are not To'evah." Why do we need the verse?

דליכא למימר דאתי למידק אבני יבמה לשוק

1.

Suggestion: It comes to teach that children of a Yevamah l'Shuk are different.

דהא לקמן קאמר רבי יהושע בני צרות מעיד אני לכם דכשרים לכהונה לב"ש משום פירכא דשכן היא עצמה מתחללת

2.

Rejection: Below, R. Yehoshua says "I testify that the children of Tzaros are Kosher to Kehunah, due to the challenge that she herself is profaned!