1)

WHEN WE MENTION RAIN (Yerushalmi Halachah 1 Daf 1a)

[דף א עמוד א] [דף א עמוד א (עוז והדר)] מתני' מאימתי מזכירין גבורות גשמים ר' אליעזר אומר מי''ט הראשון של חג. ורבי יהושע אומר מי''ט האחרון

(a)

(Mishnah): From when do we mention Gevurah of rain? R. Eliezer says, it is from the first Yom Tov of Sukos. R. Yehoshua says, it is from the last Yom Tov.

א''ר יהושע הואיל ואין הגשמים סימן ברכה בחג למה הוא מזכיר

1.

R. Yehoshua: Since rain is not a Siman of Brachah during Sukos, why should one mention it?

אמר לו רבי אליעזר אף הוא אינו אומר אלא משיב הרוח ומוריד הגשם בעונתו

2.

R. Eliezer: He says only Mashiv ha'Ru'ach u'Morid ha'Gashem in its time. (He does not request rain).

אמר לו אם כן לעולם יהא מזכיר:

3.

R. Yehoshua: If so, he should always mention it!

גמ' טעמיה דר' אליעזר ע''י שארבעת מינין הללו גדילים על המים לפיכן הן באין פרקליטין למים.

(b)

(Gemara): R. Eliezer's reason is that the four Minim grow through water. Therefore, they come as advocates of water (much rain).

ד''א בשעה שהעבד משמש את רבו כל צורכו הוא תובע פרסו ממנו

1.

Alternatively, at a time when the slave serves the master as much as he needs to (after the 10 days of Teshuvah), he demands his payment from him.

אמר לו ר' יהושע והלא משעה שהעבד משמש את רבו כל צורכו ורוח רבו נוחה הימינו הוא תובע פרנסתו ממנו

2.

R. Yehoshua: From when the slave serves the master as much as he needs to, and his master is pleased with him, he demands his income from him!

ד''א אין העבד תובע פרסו אלא סמוך לפרסו.

3.

Alternatively, a slave demands his wage only close to the time when he needs his wage.

תני ר' ליעזר אומר משעת נטילת לולב

(c)

(Beraisa - R. Eliezer): [We mention] from the time when we take the Lulav.

ר' יהושע אומר משעת הניחו.

(d)

R. Yehoshua says, it is from when we put it down [cease to take it].

על דעתיה דהדין בתרייא היא דעתיה דר' ליעזר קדמייתא היא דעתיה אחרייתא מחלפא שיטתי' דר' יהושע תמן הוא אמר מי''ט האחרון והכא הוא אמר מעת הניחו.

(e)

Question: According to this Beraisa, R. Eliezer's opinion earlier (in our Mishnah, from the first day) is like his opinion later (in our Beraisa). However, R. Yehoshua's opinion changed! There he says from the last day of Yom Tov, and here he says from when we put down [the Lulav, i.e. the seventh day]!

א''ר מנא שכל היום כשר ללולב.

(f)

Answer (R. Mana): The entire day is Kosher for Lulav. ("From when we put it down'' refers to the last Yom Tov, when there is no more Mitzvah.)

ויזכיר מבערב

(g)

Question: One should mention [rain] from the night! (Why does R. Eliezer say from when we take the Lulav, i.e. Shacharis?)

לית כל עמא תמן

(h)

Answer: Not everyone is there (in the Beis ha'Keneses. We do not want that some mention, i.e. those in the Beis ha'Keneses, and others do not.)

ויזכיר בשחרית

(i)

Question: One should mention from Shacharis (everyone is in the Beis ha'Keneses)!

[דף א עמוד ב] אף הוא סבור שמא הזכירו מבערב והוא הוי מדכר מכיון דהוא חמי לון דלא מדכרין בקדמיתא ומדכרין באחריתא אף הוא יודע שלא הזכירו מבערב.

(j)

Answer: [If so, one who was not in the Beis ha'Keneses last night] will think that they mentioned at night and he will do so [next year. However, now that] he sees that they do not mention in the first Tefilah [of the day, i.e. Shacharis], and they mention in the last (Musaf), he knows that they did not mention the night before.

(א''ר) [צ''ל א''ל] ר' חייה בר מרייא הכין הוה ר' יונה אביך הוי בה.

(k)

R. Chiyah bar Maryei (to R. Mana): So your father, R. Yonah, asked [and answered].

[דף א עמוד ב (עוז והדר)] ר' חגיי בשם ר' פדת אסור ליחיד להזכיר עד שיזכיר שליח ציבור.

(l)

(R. Chagai citing R. Pedas): It is forbidden for an individual to mention, until the Shali'ach Tzibur mentions.

ר' סימון בשם רבי יהושע בן לוי בשליח ציבור הדבר תלוי

(m)

Question (R. Simon citing R. Yehoshua ben Levi): Does it depend on the Shali'ach Tzibur?!

א''ר מנא קומי ר' חגי מה ופליג

(n)

Question (R. Mana, to R. Chagai): Do [R. Pedas and R. Yehoshua ben Levi] argue?

א''ל לא. דא דאת אמר בשליח ציבור הדבר תלוי יחיד אם רצה להזכיר מזכיר בטל ודא דאת אמר אסור ליחיד להזכיר עד שיזכיר שליח ציבור בגשם.

(o)

Answer (R. Chagai): No. What you say "does it depend on the Shali'ach Tzibur?!'' No - rather,] if an individual wants to mention it, he mentions (even if he did not hear from the Shali'ach Tzibur) refers to Tal (it is always optional to mention it). What you say that an individual may not mention until the Shali'ach Tzibur mentions, refers to rain. (We explained this like PNEI MOSHE.)

קמון לצלותא כמי שהזכיר שליח ציבור.

(p)

If the Tzibur stood [to pray Musaf, one who enter the Beis ha'Keneses to pray with them, he mentions rain]. It is as if [he heard] the Shali'ach Tzibur mention.