12th CYCLE DEDICATION
SOTAH 38 (28 Sivan) - Dedicated in memory of Hagaon Rav Yisroel Zev (ben Rav Avrohom Tzvi) Gustman, zt"l, Rosh Yeshiva of Yeshivas Netzach Yisrael-Ramailes (Vilna-Brooklyn-Yerushalayim), author of "Kuntresei Shi'urim" and renowned Dayan in pre-war and post-war Vilna, on his 17th Yahrzeit. Dedicated by Harav Avraham Feldman of Yerushalayim, Dr. Yehoshua Daniel of Efrat, and Rabbis Eliezer and Zalman Stern of New York, who merited to study under the Rosh Yeshiva zt"l in Yerushalayim.

1)

TOSFOS DH V'NE'EMAR L'HALAN EILEH YA'AMDU L'VARECH

תוס' ד"ה ונאמר להלן אלה יעמדו לברך

(Summary: Tosfos explains why we learn Birchas Kohanim from the B'rachos on Har Gerizim rather than from Birchas ha'Mazon/.)

תימה, אדרבה, אימא ונאמר להלן "ואכלת ושבעת וברכת", מה להלן בכל לשון, כדאמר לעיל (דף לג.)?

(a)

Question: On the contrary, why can we not say that it says later (with regard to Birchas ha'Mazon) "And you shall eat, be satisfied and bless Hash-m" - And just as there one may do so in any language (as the Gemara says later, on Daf 33.), so too, here?

וי"ל, דמסתברא ליה טפי למילף ברכת כהנים מברכת הר גריזים, דשתיהן מפורשות בתורה ...

(b)

Answer: It makes more sense to compare Birchas Kohanim to the B'rachos on Har G'rizim, since both of them are specified in the Torah ...

דהברכות עצמן נמי מפורשות, שהיה היפך הקללות המפורשות "ארור האיש ... " - לברכה.

1.

Answer (cont.): Because the B'rachos themselves are specified, inasmuch as the B'rachos constitute the exact opposite of the curses, which are specified "Arur ha'Ish ... ".

אבל לשון ברכת המזון אינה מפורשת בתורה.

2.

Answer (concl.): Whereas the wording of Birchas ha'Mazon is not specified in the Torah (at all).

2)

TOSFOS DH V'REBBI YEHUDAH OMER HAREI HU OMER KOH

תוס' ד"ה ורבי יהודה אומר הרי הוא אומר כה

(Summary: Tosfos explains the opinion of the Chachamim.)

אבל לרבנן לא משמע להו עיכובא "כה" אלא "ככה".

(a)

Clarification: But according to the Chachamim, "Koh" does not imply that it is crucial, only "Kachah".

3)

TOSFOS DH KASHYA LEIH L'REBBI YONASAN

תוס' ד"ה קשיא ליה לר' יונתן

(Summary: Tosfos points out that this is merely a statement and not a Beraisa.)

אינו לשון הברייתא אלא לשון פי' הגמרא.

(a)

Clarification: Thus is not the wording of a Beraisa, merely a statement of the Gemara.

וה"ג לה בסיפרי ר' יונתן אומר 'אי מה להלן ... '.

(b)

Support: And the wording in the Sifri is 'Rebbi Yonasan says 'I Mah le'Halan' ... '.

4)

TOSFOS DH U'CHESIV KOL HA'YAMIM

תוס' ד"ה וכתיב כל הימים

(Summary: Despite the Lashon of the Gemara, Tosfos explains that Birchas Kohen is confined to Avodas Tzibur.)

תימה, אכתי עבודת יחיד מהיכא איתרבי דאיכא נשיאות כפים?

(a)

Question: How does he learn from there that Avodas Yachid too, requires Nesi'as Kapayim?

והא בכל הימים איכא נמי עבודת צבור, כגון תמיד?

1.

Question (cont.): Seeing as every days there is also Avodas Tzibur, in the form of the Tamid.

ונראה, דודאי לדברי הכל אימעיט עבודת יחיד מנשיאות כפים.

(b)

Answer: It therefore seems that according to all opinions, Avodas Yachid is precluded from Nesi'as Kapayim.

ור' יונתן נמי אגב שיטפיה נקט ליה, ולא הוה נשיאות כפים בכל יום אלא בעבודת תמיד ...

1.

Answer (cont.): And Rebbi Yonasan too, only mentioned it in haste, because in fact, Nesi'as Kapayim every day is only performed during the Avodas Tamid,

כדתנן בפ"ה דסדר תמיד (דף לב:) ...

(c)

Proof: As we learned in the Mishnah in Tamid (Daf 32:), where we learned ...

דלאחר שנתנו איברים על גבי כבש ומלחום, 'ירדו ובאו להן ללשכת הגזית ...

1.

Proof (cont.): That, after they placed the Evarim on the ramp and salted them, they descended and made their way to the Lishkas ha'Gazis ...

אמר להן הממונה "ברכו ברכה אחת!" והם ברכו; "קראו עשרת הדברות, שמע, והיה אם שמוע, ויאמר, וברכו את העם ג' ברכות, אמת ויציב, ועבודה וברכת כהנים".

2.

Proof (concl.): Where the Memuneh announced 'Recite one B'rachah', which they did. Then he announced 'Read the Aseres ha'Dibros ... the Sh'ma ... Vehayah im Shamo'a ... Vayomer and bless the people with three B'rachos (Birchas Kohanim) ... Emes ve'Yatziv, The Avodah (Retzei) and Birchas Kohanim (Sim Shalom)'.

והוא הדין במוספין ובתמיד של בין הערבים.

(d)

Conclusion: And the same applies to the Musaf and to the Tamid shel bein ha'Arbayim.

5)

TOSFOS DH V'ISKISH B'RACHAH L'SHEIRUS

תוס' ד"ה ואיתקש ברכה לשירות

(Summary: Tosfos explains the sequence that ends with this statement.)

לעיל קאי, דקאמר 'מקיש בניו לו'. אימא לענין שירות דוקא איתקוש?

(a)

Clarification: This refers to the previous Gemara - 'It compares his sons to him ... Perhaps they are only compared with regard to Sheirus (the Avodah)?'

להכי קאמר כיון דאיתקוש לשירות, הוא הדין לברכה, דהא איתקוש ברכה לשירות.

1.

Clarification (cont.): Therefore the Gemara now concludes that since they are compared with regard to Sheirus, they are also compared with regard to B'rachah, since B'rachah is compared to Sheirus.

6)

TOSFOS DH O EINO ELA B'KINUY

תוס' ד"ה או אינו אלא בכינוי

(Summary: Tosfos disagrees with Rabeinu Hillel's interpretation of 'Kinuy' in this context.)

רבינו הלל פי' בספרי בכינוי כגון 'אל, אלהים, צבאות'.

(a)

Explanation #1: Rabeinu Hillel explains in the Sifri that Kinuy refers to 'Keil, 'Elokim' and ' Tzevakos'.

ולא מסתבר, דהיכי תיסק אדעתא לשבושי קרא למימר 'יברכך אלהים' במקום שם בן ארבע אותיות?

(b)

Refutation: This Is not logical however, as how is it possible to change the Pasuk to read "Yevarech'cha Elokim" instead of the four-letter Name of Hash-m.

אלא בכינוי יש לומר כקריאתו באל"ף דל"ת.

(c)

Explanation #2: 'Be'Kinuy' must therefore refer to pronouncing it (the four-letter Name of Hash-m) 'Alef Daled', the way we pronounce it.

7)

TOSFOS DH HAREI HU OMER B'CHOL HA'MAKOM ASHER AVO EILECHA U'VEIRACHTICHA

תוס' ד"ה הרי הוא אומר בכל המקום אשר אשר אזכיר את שמי אבא אליך וברכתיך

(Summary: Tosfos explains the Sugya according to the Sifri.)

הכי תני בספרי - 'בכל מקום אשר אני נגלה, שם תהא מזכיר את שמי'.

(a)

Clarification: The Sifri states - 'Wherever I reveal Myself, there shall you mention My Name'.

והיינו דקמתמה הכא ' "בכל מקום" ס"ד?' וכי בכל מקום אשר אני מצוה להזכיר שמי דהיינו אפילו בגבולין, תברכו?

1.

Gemara's Question: Hence the Gemara asks here 'Do you really think that it is "everywhere" '? - that wherever I command that you mention My Name - even outside Yerushalayim, that you shall bless?

ד"בכל מקום אשר אזכיר את שמי, אבא אליך" משמע אני בעצמי שיהא שם גילוי שכינה?

2.

Gemara's Question (cont.): Because "Wherever I mention My Name I will come to you" implies that I personally will reveal My Shechinah there?

אלא מקרא מסורס הוא "בכל מקום אשר אבא אליך" שאני נגלה שם, שם אני מצוך להזכיר שמי המיוחד לי, והיינו דוקא בבית הבחירה.

(b)

Gemara's Answer: The Pasuk must therefore be inverted - "Wherever I come to you (i.e. wherever I reveal Myself) there I command you to mention My Unique Name, with reference to the Beis-ha'Mikdash.

והיינו דקתני בספרי 'בכל מקום אשר אני נגלה, שם תהא מזכיר את שמי'.

1.

Gemara's Answer (cont.): That is why the Sifri states 'Wherever I am revealed, there shall you mention My Name'.

ונראה דמזה הטעם נמנעו כהנים לברך בשם המיוחד משמת שמעון הצדיק, כדאמרי' בפרק טרף בקלפי (יומא דף לט:) - לפי שלא זכו שוב לגילוי שכינה

(c)

Halachah #1: It appears that this is the reason that the Kohanim stopped blessing with the Name of Hash-m following the death of Shimon ha'Tzadik, as the Gemara says in Perek Taraf be'Kalpi (Yoma, Daf 39:) - because (from then on) they no longer merited the revelation of the Shechinah,

ונראה לר"י, כהן שבירך ברכת כהנים בישיבה, לא עשה ולא כלום ...

(d)

Halachah #2: The Ri explains that a Kohen who recites Birchas Kohanim sitting down has not fulfilled the Mitzvah ...

הואיל ואיתקוש ברכה לשירות ...

1.

Reason: Since it is compared to Sheirus (serving in the Beis-ha'Mikdash) ...

וגבי שירות אמר בפ"ב דזבחים (דף כג:) דיושב מחלל עבודה.

2.

Source: And with regard to Sheirus, the Gemara says in the second Perek of Zevachim (Daf 23:) that sitting invalidates the Avodah.

הילכך, אף כאן צריך לחזור ולברך מעומד.

3.

Halachah #2 (concl.): Consequently, here too, the Kohen will need to repeat Birchas Kohanim standing up.

8)

TOSFOS DHO EINO ELA B'LACHASH

תוס' ד"ה או אינו אלא בלחש

(Summary: Tosfos explains why we do not learn it from the Gezeirah-Shavah "B'rachah" "B'rachah".)

תימה לר"י, אמאי לא נפקא לן מג"ש ד"ברכה" "ברכה" מהר גריזים, מה להלן בקול רם, אף כאן בקול רם.

(a)

Question: The Ri asks why we cannot learn it from the Gezeirah-Shavah of "B'rachah" "B'rachah" from Har Gerizim, in that just as there they called called out in a loud voice, so too, here?

ומצינו למימר דלא איצטריך אלא לר"י דלא יליף ליה מגזירה שוה אלא מ"כה".

(b)

Answer: It may well be that we only need the current Limud according to Rebbi Yehudah, who does not learn from the Gezeirah-Shavah, only from "Koh".

9)

TOSFOS DH LI'SHENAYIM KOREI KOHANIM

תוס' ד"ה לשנים קורא כהנים

(Summary: Tosfos clarifies the Din with regard to the Chazan calling the Kohanim to Duchen.)

בירושלמי פרק אין עומדין - אמר רב חסדא צריך שיהא החזן ישראל.

(a)

Yerushalmi: The Yerushalmi in Perek Ein Omdin citing Rav Chisda=, says that the Chazan should be a Yisrael.

רב נחמן בר יצחק אומר 'אם היה כהן א', אומר 'כהן'; שנים, אומר 'כהנים'.

(b)

Calling the Kohanim #1: Rav Nachman bar Yitzchak says that 'If there is one Kohen, one announces 'Kohen!'; if there are two, 'Kohanim!'

אמר רב חסדא 'אפי' כהן א' קורא 'כהנים' - שאין קורא 'כהנים' אלא לאותו השבט.

1.

Calling the Kohanim #2: Whereas according to Rav Chisda, even if there is only one Kohen, one announces 'Kohanim!' - since ''Kohanim' merely refers to the Tribe.

38b----------------------------------------38b

10)

TOSFOS DH KOL KOHEN SHE'EINO OLEH L'DUCHAN OVER BI'SHELOSHAH ASEI

תוס' ד"ה כל כהן שאינו עולה לדוכן עובר בשלשה עשה

(Summary: Tosfos cites the Yerushalmi, which discusses as to whether a Kohen is permitted to Duchen in a room where there is a Meis.)

ירושלמי במסכת נזיר פרק כהן גדול: מהו שיטמא כהן לנשיאת כפים? אחוי דר' אבא בר כהן אמר קמיה ר' יוסי בשם ר' אחא 'מטמא כהן לנשיאת כפים'.

(a)

Yerushalmi #1: In Maseches Nazir Perek Kohen Gadol asks whether a Kohen may render himself Tamei in order to Duchen? Gevila (a Chacham) pointed to Rav Aba bar Kohen in front of Rebbi Yossi in the name of Rav Acha that he may.

שמע ר' אחא ואמר 'אנא לא אמרי ליה כלום!'

1.

Yerushalmi #1 (cont.): Rav Acha heard about it and denied having said it.

חזר ואמר ...

2.

Yerushalmi #1 (cont.): The Gemara asks whether he changed his mind

או דילמא לא שמע מיניה אלא כיי דאמר ר' יהודה בר פזי בשם ר"א 'כל כהן שעמד בבהכ"נ ואינו נושא את כפיו עובר בעשה', וסבר למימר שמצות עשה דוחה למצות ל"ת, אמר 'אנא לא אמרית ליה'?

3.

Yerushalmi (cont.): Or perhaps what he heard was what Rebbi Yehudah bar Pazi said in the name of Rebbi Elazar said - that 'Any Kohen who is standing in Shul and does not Duchen transgresses an Asei'. And he thought that The Asei overrides the Lo Sa'aseh (erroneously. because Tum'as Kohen incorporates an Asei as well), and that is why Rav Acha denied having said that, and he concluded ...

אייתוניה ואנא מלקי ליה.

4.

Yerushalmi #1 (cont.): 'Bring him (Gevila) here and I will give him Malkos'.

[ר' אבוה הוי יתיב ומתני בבי כנישתא דקיסרין והוי תמן מיתנא, ואתא עונתא דנשיאת כפים ולא שאלון ליה], אתא עונתא דמיכליא ושאלון ליה.

(b)

Yerushalmi #2: Rebbi Avahu was sitting and teaching in the Shul in Caesaria in which a dead person was lying. The time came to Duchen, but his Talmidim who were Kohanim did not ask him whether they may remain there to in order to Duchen. However when the time came to eat, they asked him whether were allowed to eat there in spite of the corpse.

אמר להון 'על נשיאות כפים לא שאילתון לי, ועל מיכלא אתון שאלון!'

1.

Yerushalmi #2 (cont.): He said to them 'With regard to Duchening you did not ask me, but when it came to eating you did!'

כד שמעון כן, הוה כל חד וחד מנהון משמט גרמיה וערק.

2.

Yerushalmi #2 (cont.): When they heard that, all his Talmidim slipped out and went to eat at home.

11)

TOSFOS DH HA D'SALIK LI'PERAKIM

תוס' ד"ה הא דסליק לפרקים

(Summary: Tosfos proves that the same will apply if he establishes his Kehunah in another way.)

ה"ה אי לא סליק אלא דמחזיק נפשיה ע"י מתנות כהונה ...

(a)

Halachah: The same will apply if he establishes himself by receiving Matnos Kehunah ...

כמו שאמר בפרק הזרוע (חולין דף קלג.) 'אמר אביי "מריש הוה חטיפנא מתנתא ... " עד "משקל נמי לא שקילנא, לבר ממעלי יומא דכיפורי, לאחזוקי נפשי בכהני".

(b)

Proof: As the Gemara says in Perek ha'Zero'a (Chulin, Daf 133.), where Abaye said 'Initially, I used to Chap Matanos ... ' only later he did not take them at all, except on Erev Yom Kipur, when he used to take them to establish himself as a Kohen.

'ולפרוס ידיה? אנסי ליה עידניה'.

(c)

Conclusion: And in answer to the Kashya why he did not Duchen, the Gemara replies that he did not manage to go up to Duchen.

12)

TOSFOS DH HA D'ANISI HA D'LO ANISI

תוס' ד"ה הא דאניסי הא דלא אניסי

(Summary: Tosfos, citing the Gemara in Rosh ha'Shanah, equates 'Anisi' with Laborers who are working in the field.)

בסוף מסכת ר"ה (דף לה.) אמרי' דדוקא הני שבשדות אניסי, אבל הני דקיימי במתא לא אניסי.

(a)

Clarification: At the end of Maseches Rosh ha'Shanah (Daf 35.) the Gemara explains that it is specifically those who are in the fields who are consider Oneis, but not those who remain at home.

13)

TOSFOS DH MECHITZAH MAI

תוס' ד"ה מחיצה מאי

(Summary: Tosfos explains why this She'eilah does not apply to someone who is an Oneis, and then why standing behind a wall is not as bad as standing behind the Kohanim.)

י"ל, דדוקא בדלא אניסי קמבעיא ליה.

(a)

Clarification: It appears that the She'eilah is confined to where one is not an Oneis

אבל בדאניסי פשיטא, דמי גרע מאחיהם שבשדות?

1.

Source: Because if one is, it is obvious, since why should this be worse than 'the people in the fields'?

וא"ת, אי לא אניסי, אמאי עדיפי מעם שאחורי הכהנים בלא הפסק מחיצה?

(b)

Question: If they are ot an Oneis, why are they any better than people who stand behind the Kohanim without a wall in between?

י"ל, עם שאחורי הכהנים מראין בעצמן כאילו אין הברכה חשובה בעיניהם ...

(c)

Answer: Because people who stand behind the Kohanim demonstrate that the B'rachah is not meaningful in their eyes ...

דכתיב "אמור להם" - 'פנים כנגד פנים', והן עומדים אחורי עורף.

1.

Source: Since the Torah says "Say to them" - 'Face to face', and they are standing with their faces towards the backs of the necks.

אבל בהפסק מחיצה כיון דלא קיימי אחורי עורף, לאו מילתא היא, דלא חזינן דקפיד קרא בהכי.

2.

Answer (cont.): Whereas where there is a separation of a Mechitzah, seeing as one is not standing behind the Kohanim, it does not matter, since the Pasuk is not particular about it.

מההיא דסוף מס' ר"ה (דף לה.) משמע דה"ה לתפלה.

(d)

The Same Applies to Tefilah: From the Geara at the end of Maseches Rosh ha'Shanah (Daf 35.) it is implied that the same ruling applies to Tefilah.

והכי משמע נמי בפרק כיצד צולין (פסחים דף פה:) דתנן 'אבר שיצא מקצתו לחוץ, מן האגף ולפנים, כלפנים; מן האגף ולחוץ, כלחוץ. אמר רב 'וכן לתפלה'.

(e)

Support: And this is also implied in Perek Keitzad Tzolin (Pesachim, Daf 85:) where the Mishnah rules that, if part of a limb leaves the Azarah, then, whatever is on the threshold and within, is considered inside, and whatever is on the threshold and without, outside - on which Rav commented that 'the same applies to Tefilah'.

ופליגא דר' יהושע בן לוי, דאמר רבי יהושע בן לוי 'אפי' מחיצה ... '.

1.

Support (cont.): And he argues with Rebbi Yehoshua ben Levi, who maintains that 'Even a metal Mechitzah ... '.

ומדקא פשיט סתמא דגמ' ממילת' דריב"ל, ש"מ.

2.

Support (concl.): And since the Gemara extrapolates S'tam from the words of Rebbi Yehoshua ben Levi, we see that the Halachah is like him ... (cont. on the following page).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF