1)

WITNESSES WHO CONTRADICT EACH OTHER

מתיב רב הונא בר יהודה
(a)

Question (Rav Huna bar Yehudah - Beraisa): Two witnesses saw the new moon;

(דף מח,א) אחד אומר גבוה ב' מרדעות ואחד אומר שלש עדותן קיימת
1.

If to one it appeared two plowshares above the horizon, and to the other, three plowshares, we accept their testimony (we attribute the difference to inaccuracy, the testimonies concur);

אחד אומר ג' ואחד אומר ה' עדותן בטלה
2.

If to one it appeared three plowshares above, and to the other, five, we reject their testimony (we do not attribute the difference to inaccuracy. this is contradictory testimony);

ומצטרפין לעדות אחרת
i.

The witnesses can join for other testimony.

מאי לאו לעדות ממון
ii.

Suggestion: This means that either witness can testify with someone else in a monetary case (he is a valid witness, like Rav Huna and unlike Rav Chisda)!

אמר רבא הוא ואחר מצטרפין לעדות אחרת של ר"ח
(b)

Answer (Rava): The Beraisa means that if someone else agrees with one of them about the moon, they join and we accept their testimony to sanctify the new month;

דהוי להו תרי וחד ואין דבריו של אחד במקום שנים:
1.

We ignore the other witness, for two witnesses disagree with him.

2)

SWEARING ABOUT WHETHER MONEY WAS GIVEN

אמר לחנוני תן לי בדינר פירות כו':
(a)

(Mishnah): Reuven asked Shimon (a grocer) for a Dinar's worth of Peros... (Reuven swears that he paid a Dinar, and keeps the Peros.)

תניא א"ר יהודה אימתי בזמן שהפירות צבורין ומונחין ושניהן עוררין עליהן אבל הפשילן בקופתו לאחוריו המע"ה:
(b)

(Beraisa - R. Yehudah): This is when the Peros are in front of them and they are fighting over them, but if Reuven put them in his bag and slung them over his shoulder, Shimon can only take them if he brings a proof. (If he does not, Reuven need not swear.)

אמר לשולחני תן לי כו':
(c)

(Mishnah): Reuven asked Shimon (a moneychanger) for a Dinar's worth of smaller coins... (Reuven swears that he gave to him and keeps the coins.)

וצריכא
(d)

We needed to teach both cases.

אי אשמעינן הא קמייתא בהך קא אמרי רבנן משום דפירי עבידי דמרקבי וכיון דמרקבי לא משהו ליה אבל מעות דלא מרקבי אימא מודו ליה לרבי יהודה
1.

Had we taught only about a grocer, one might have thought that Chachamim believe a grocer (when the buyer holds the Peros), because fruit rots (so he gives the Peros before receiving the money, lest the buyer retract), but they admit about a moneychanger;

ואי איתמר בהא בהא קאמר רבי יהודה אבל בהך אימא מודה להו לרבנן צריכא:
2.

Had we taught only about a moneychanger, one might have thought that R. Yehudah holds that a moneychanger is never believed, for he never gives change before receiving the money, but he admits about a grocer (because fruit rots, like we said above).

3)

INHERITING MONEY WHICH CAN BE COLLECTED WITH AN OATH

כשם שאמרו הפוגמת כתובתה [וכו'] וכן היתומים לא יפרעו:
(a)

(Mishnah): Just like a woman who wants to collect the rest of a Kesuvah that was already partially paid... must swear, also orphans must swear to collect.

ממאן
(b)

Question: From whom do they (need to swear in order to) collect?

אילימא מלוה
1.

Suggestion: It is from (Shimon,) the one who borrowed from their father (Reuven).

אבוהון שקיל בלא שבועה ואינהו בשבועה
2.

Rejection: Reuven could have collected without swearing. Why must his orphans swear?!

הכי קאמר וכן היתומים מן היתומים לא יפרעו אלא בשבועה
(c)

Answer: Rather, they must swear in order to collect from Shimon's orphans.

רב ושמואל דאמרי תרוייהו לא שנו אלא שמת מלוה בחיי לוה
(d)

(Rav and Shmuel): This is only if Reuven died before Shimon;

אבל מת לוה בחיי מלוה כבר נתחייב מלוה לבני לוה שבועה
1.

However, if Shimon died first, Reuven could not have collected from the orphans without swearing that he was not paid;

ואין אדם מוריש שבועה לבניו
i.

One does not inherit (a claim to) money that his father could collect only through swearing. (Rashi - since the orphans do not know whether the loan was paid, they cannot swear.)

שלחוה קמיה דר' אלעזר שבועה זו מה טיבה
(e)

Question: Why doesn't it suffice for them to take the oath of orphans ('our father did not tell us that this document was paid, nor did we find a receipt saying that the document was paid')?

שלח להו יורשין נשבעין שבועת יורשין ונוטלין
(f)

Answer #1 (R. Elazar): Indeed, they can swear this way and collect! (He argues with Rav and Shmuel.)

שלחוה בימי רבי אמי אמר כולי האי שלחי לה ואזלי אי אשכחינן בה טעמא מי לא שלחינן להו אלא אמר רבי אמי הואיל ואתא לידן נימא בה מילתא עמד בדין ומת כבר נתחייב מלוה לבני לוה שבועה ואין אדם מוריש שבועה לבניו
(g)

Answer #2 (R. Ami): If Reuven tried collecting in Beis Din from Shimon's orphans, and Beis Din ruled that he must swear first, and he died before swearing, his heirs do not inherit the right to collect through swearing;

לא עמד בדין ומת יורשין נשבעין שבועת יורשין ונוטלין
1.

If Reuven never tried to collect and he died, his heirs inherit the money owed to him. They take the oath of orphans and collect.

מתקיף לה רב נחמן אטו בי דינא קא מחייבי ליה שבועה מעידנא דשכיב לוה איחייב ליה מלוה לבני לוה שבועה
(h)

Objection (Rav Nachman): The law does not depend on whether or not he tried collecting in Beis Din. The moment Shimon died, the law is that Reuven can collect only if he swears!

אלא אמר רב נחמן אי איתא לדרב ודשמואל איתא אי ליתא ליתא
(i)

(Rav Nachman): Rather, if the Halachah follows Rav and Shmuel, they cannot collect even if Reuven never tried collecting. If the Halachah is not like Rav and Shmuel, they can collect even if Reuven tried collecting in Beis Din.

אלמא מספקא ליה
(j)

Question: Rav Nachman is unsure whether the Halachah follows Rav and Shmuel;

והאמר רב יוסף בר מניומי עבד רב נחמן עובדא יחלוקו
1.

However, Rav Yosef bar Minyomi said that a case occurred, and Rav Nachman ruled that they collect half!

לדבריו דרבי מאיר קאמר
(k)

Answer: Rav Nachman meant that if Rav and Shmuel's explanation of R. Meir is correct, we do not distinguish whether Reuven tried collecting;

וליה לא סבירא ליה
1.

Rav Nachman himself holds that the Halachah follows R. Yosi (45a).

(l)

(The following questions are against Rav and Shmuel, for they show that heirs can inherit money that could have been collected only through swearing to orphans.)

מתיב רב אושעיא מתה יורשיה מזכירין את כתובתה עד עשרים וחמש שנים
(m)

Question #1 (Rav Oshaya - Mishnah): If a widow died without collecting her Kesuvah, her heirs must express, within 25 years, their intent to collect it. (If they do not, this shows that they waived their right to collect from the other orphans.)

הכא במאי עסקינן שנשבעה ומתה
(n)

Answer: The case is, she swore that she did not collect any part of her Kesuvah, but died before collecting it.

תא שמע נשא ראשונה ומתה נשא שניה ומת הוא שניה ויורשיה קודמין ליורשי הראשונה
(o)

Question #2 (Mishnah): Reuven married Leah, and she died. He married Rachel, and he died. Rachel or (if she died) her heirs have precedence (to collect her Kesuvah) before Leah's sons collect (Kesuvas Benin Dichrin, the right to collect the dowry she brought into the marriage).

ה"נ שנשבעה ומתה
(p)

Answer: Here also, Rachel swore and died before collecting.

ת"ש אבל יורשיו משביעין אותה ואת יורשיה ואת הבאין ברשותה
(q)

Question #3 (Mishnah): (Even if Reuven wrote in Leah's Kesuvah that he waives the right to make her or her heirs swear that she did not receive part of her Kesuvah, if Reuven died before it was collected, his heirs can demand an oath before paying her, her heirs, or anyone who acquired the rights to her Kesuvah. (Since his heirs can make her swear, the case is that she did not swear already!)

אמר רב שמעי' לצדדין קתני
(r)

Answer (Rav Shemayah): The Mishnah puts together the laws of two different cases:

אותה באלמנה
1.

His heirs can make her swear whether she was widowed or divorced;

ויורשיה בגרושה
2.

They can make her heirs swear (the oath of orphans) if she was divorced (a divorcee need not swear to collect; but a widow must swear to collect, so her heirs do not inherit her Kesuvah).

מתיב רב נתן בר הושעיא יפה כח הבן מכח האב
(s)

Question #4 (Rav Noson bar Hoshaya - Beraisa): A son has greater ability to collect (debts owed to his father, after the father died) than his father:

48b----------------------------------------48b
(דף מח,ב) שהבן גובה בין בשבועה ובין שלא בשבועה
1.

Sometimes a son collects through swearing, and sometimes he collects without swearing (this will be explained shortly);

והאב אינו גובה אלא בשבועה
2.

A father collects only through swearing.

היכי דמי
3.

Question: What is the case?

דמת לוה בחיי מלוה
4.

Answer: The borrower died before the father (therefore, the father could collect only through swearing).

וקתני שהבן גובה בין בשבועה ובין שלא בשבועה בשבועה שבועת יורשין
5.

Summation of question: A son collects without swearing, when his father told witnesses just before dying that he was not paid. This is like R. Shimon ben Gamliel;

שלא בשבועה כרשב"ג
i.

All other times, he collects through swearing the oath of orphans (even though his father would have had to swear that he was not paid)!

אמר רב יוסף הא מני בית שמאי היא דאמרי שטר העומד לגבות כגבוי דמי
(t)

Answer: The Beraisa is Beis Shamai, who say that a document is considered to be paid. (Even though the father must swear to collect, it is as if he bequeaths money to his son.)

4)

THE FINAL RULING

איקלע רב נחמן לסורא עול לגביה רב חסדא ורבה בר רב הונא אמרו ליה ליתי מר נעקרא להא דרב ושמואל
(a)

Suggestion (Rav Chisda and Rabah bar Rav Huna): Let us overturn the ruling of Rav and Shmuel!

אמר להו איכפלי ואתאי כל הני פרסי למעקרא להא דרב ושמואל אלא הבו דלא לוסיף עלה
(b)

Rejection (Rav Nachman): No, but let us ensure that judges (who rule like Rav and Shmuel) not extend the law to other cases.

כגון מאי
(c)

Question: What other cases might one have thought to extend it to?

דאמר רב פפא
(d)

Answer: One might have thought to extend it to Rav Papa's case;

הפוגם את שטרו ומת יורשין נשבעין שבועת יורשין ונוטלין
1.

(Rav Papa): If Reuven lent money with a document and partially collected the loan, even though Reuven must swear to collect the rest, his heirs inherit the (right to collect) the money.

ההוא דשכיב ושבק ערבא סבר רב פפא למימר הא נמי דלא לוסיף עלה הוא
(e)

(Rav Papa): If Shimon lent money to Levi, and Yehudah was an Arev, and Levi died, (even though Shimon must swear in order to collect from Yehudah,) Shimon's heirs inherit the money.

אמר ליה רב הונא בריה דרב יהושע לרב פפא אטו ערבא לאו בתר יתמי אזיל
(f)

Rejection (Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): No. Since Yehudah can collect what he pays from Levi's heirs, this is precisely the law of Rav and Shmuel (the heirs do not inherit it).

ההוא דשכיב ושבק אחא סבר רמי בר חמא למימר הא נמי דלא לוסיף עלה הוא
(g)

(Rami bar Chama): If Shimon lent money to Levi, and Levi died, then Shimon died, and his brother inherited him, we do not extend Rav and Shmuel's law to say that the brother cannot collect.

אמר ליה רבא מה לי שלא פקדני אבא ומה לי שלא פקדני אחי
(h)

Rejection (Rava): We do extend it. There is no difference between 'our father did not tell us... ' and 'our brother did not tell us... '

אמר רב חמא השתא דלא איתמר הלכתא לא כרב ושמואל ולא כרבי אלעזר האי דיינא דעבד כרב ושמואל עבד דעבד כרבי אלעזר עבד
(i)

(Rav Chama): Since the Halachah was not decided to be like Rav and Shmuel, nor like R. Elazar, whichever way a judge rules, the ruling stands.

אמר רב פפא האי שטרא דיתמי לא מקרע קרעינן ליה ולא אגבויי מגבינן ביה
(j)

(Rav Papa): If orphans have a loan document that they want to collect from the orphans of the borrower, we do not tear up the document, nor do we collect the debt for them;

אגבויי לא מגבינן ביה דלמא סבירא לן כרב ושמואל
1.

We do not collect the debt for them, for perhaps the Halachah follows Rav and Shmuel. (Because we are in doubt, it is better not to act);

ומקרע לא קרעינן ליה דהאי דיינא דעבד כרבי אלעזר עבד
2.

We do not tear up the document, for perhaps they will find a judge who rules like R. Elazar.

ההוא דיינא דעבד כרבי אלעזר הוה צורבא מרבנן במתיה אמר ליה אייתינה איגרתא ממערבא דלית הלכתא כרבי אלעזר
(k)

A judge ruled like R. Elazar. A Chacham told him 'I will bring a letter from Eretz Yisrael saying that the Halachah does not follow R. Elazar.'

אמר ליה לכי תייתי
1.

The judge: Until you bring the letter, my ruling stands.

אתא לקמיה דרב חמא
2.

The Chacham told this to Rav Chama.

א"ל האי דיינא דעבד כרבי אלעזר עבד:
3.

Rav Chama: Whichever way a judge rules, the ruling stands.

5)

SWEARING ABOUT AN UNCERTAIN CLAIM

ואלו נשבעין:
(a)

(Mishnah): The following swear even when there is no claim...

אטו בשופטני עסקינן
(b)

Objection: If there is no claim, there is no reason to swear!

הכי קאמר ואלו נשבעין שלא בטענת ברי אלא בטענת שמא השותפין והאריסין
(c)

Answer: The Mishnah means that the following swear even when the claim against them is uncertain: partners, sharecroppers...

תנא בן בית שאמרו לא שנכנס ויוצא ברגליו אלא מכניס לו פועלין ומוציא לו פועלין מכניס לו פירות ומוציא לו פירות
(d)

(Beraisa): When the Mishnah says 'a member of the household who goes in and out... ', this does not mean that he walks in and out. Rather, he conducts business with workers and Peros.

ומאי שנא הני
(e)

Question: Why must the people listed swear even when there is no (definite) claim?

משום דמורו בה התירא
(f)

Answer: Because they toil, they think they are entitled to take (extra) compensation for themselves.

אמר רב יוסף בר מניומי אמר רב נחמן והוא שיש טענה בינייהו שתי כסף
(g)

(Rav Yosef bar Minyomi): They are obligated to swear only if there is a claim of (perhaps you took) at least two Ma'os (for then this resembles a mid'Oraisa oath).

כמאן כשמואל
(h)

Question: This is like Shmuel, who says that the claim must be at least two Ma'os;

והתני רבי חייא לסיועיה לרב
1.

However, R. Chiya's teaching supports Rav (who says that the denial must be at least two Ma'os)!

אימא כפירת טענה כרב:
(i)

Answer: Rav Yosef means, there must be a denial of a claim of at least two Ma'os.

חלקו השותפין והאריסין:
(j)

(Mishnah): After the partners split up (or the others desist their positions)...

איבעיא להו מהו לגלגל בדרבנן
(k)

Question: If a defendant must take a mid'Rabanan oath, can the claimant be Megalgel (force him to swear about other matters)?

ת"ש לוה הימנו ערב שביעית ולמוצאי שביעית נעשה לו שותף או אריס אין מגלגלין
(l)

Answer (Beraisa): If Reuven borrowed from Shimon before Shemitah, and became his partner (or sharecropper) after Shemitah, Shimon (can make Reuven swear about the partnership, but he) cannot be Megalgel (force him to swear about the loan);

טעמא דלוה הימנו ערב שביעית דאתיא שביעית אפקעתיה הא שאר שני שבוע מגלגלין
1.

Inference: This is because Shemitah cancels the loan. If not for this (e.g. if he borrowed after Shemitah), he could be Megalgel, even though the oath of partners is mid'Rabanan!

לא תימא הא שאר שני שבוע מגלגלין אלא אימא נעשה לו שותף או אריס ערב שביעית ולמוצאי שביעית לוה הימנו מגלגלין
(m)

Question: Perhaps the inference is that if Reuven became Shimon's partner before Shemitah, and borrowed from him after Shemitah (and admitted to part of the loan), Shimon could (make Reuven swear mid'Oraisa about the loan, and) be Megalgel (an oath about the partnership)!

הא בהדיא קתני לה
(n)

Answer: That cannot be, for the Seifa explicitly teaches this.

נעשה לו שותף או אריס ערב שביעית ולמוצאי שביעית לוה הימנו מגלגלין
1.

(Seifa): If Reuven became Shimon's partner before Shemitah, and borrowed from him after Shemitah, Shimon can be Megalgel.

ש"מ מגלגלין בדרבנן ש"מ
(o)

Conclusion: One can be Megalgel, even from a mid'Rabanan oath.