1)

LEVELS OF IMPURITY OF KODESH MEAT (Yerushalmi Perek 8 Halachah 3 Daf 32b)

משנה בשר קדשי קדשים שנטמא בין באב הטומאה בין בולד הטומאה בין בפנים בין בחוץ

(a)

(Mishnah): Meat of Kodshei Kodshim sacrifices that became Tamei, either from an Av haTumah or a Vlad haTumah, either inside the Mikdash or outside...

בש"א הכל ישרף בפנים חוץ משנטמא באב הטומאה בחוץ

(b)

(Beis Shammai): It should all be burned inside the Azarah, aside from that which became Tamei from an Av haTumah outside.

ב"ה אומרים הכל ישרף בחוץ חוץ משנטמא בולד הטומאה בפנים

(c)

(Beis Hillel): It should all be burned outside, aside from that which became Tamei from a Vlad haTumah inside.

ר"א אומר שנטמא באב הטומאה בין בפנים בין בחוץ ישרף בחוץ

(d)

(R. Eliezer): If it became Tamei from an Av haTumah, whether inside or outside, it should be burned outside.

שנטמא בולד הטומאה בין בחוץ בין בפנים ישרף בפנים

1.

If it became Tamei from a Vlad haTumah, whether outside or inside, it should be burned inside.

ר"ע אומר מקום טומאתו שם שריפתו

(e)

(R. Akiva): It should be burned in the place that it became Tamei.

גמרא בר קפרא אמר אב הטומאה דבר תורה ולד הטומאה מדבריהם

(f)

(Gemara - Bar Kapara): An Av haTumah is of Torah origin; a Vlad haTumah is of Rabbinic origin.

ר' יוחנן אמר בין זה בין זה דבר תורה

(g)

(R. Yochanan): Both are of Torah origin.

וקשיא דר' יוחנן על דב"ש דבש"א הכל ישרף בפנים חוץ משנטמא באב הטומאה בחוץ מה בין אב הטומאה בחוץ מה בין ולד הטומאה בחוץ זה וזה לא דבר תורה הוא

(h)

Question: R. Yochanan's opinion is difficult according to Beis Shammai, who said that it should all be burned inside the Azarah, aside from that which became Tamei from an Av haTumah outside. What is the difference between an Av haTumah outside and a Vlad haTumah outside - both are of Torah origin?

ואפי' על דב"ה לא מקשייא דב"ה אמר הכל ישרף בחוץ חוץ מה שנטמא בולד הטומאה בפנים

(i)

Question: Is it not difficult according to Beis Hillel, who said that all is burned outside, aside from that which became Tamei from a Vlad haTumah inside...

מה בין ולד הטומאה בפנים מה בין אב הטומאה בפנים זה וזה לא דבר תורה הוא

1.

(Conclusion of question): What is the difference between a Vlad haTumah inside and an Av haTumah inside - both are not of Torah origin?

לא הוו בה רבנן אלא על דבר קפרא

(j)

The Rabbis of the Beis Midrash only focused on the difficulties with the opinion of Bar Kapara (as follows), (as the difficulties with R. Yochanan were unanswerable).,,

וקשיא דבר קפרא על דבית שמאי דבית שמאי אומרים הכל ישרף בפנים חוץ משנטמא באב הטומאה בחוץ מה בין אב הטומאה בין בחוץ בין בפנים זה וזה לא ד"ת הוא

(k)

Question: Bar Kapara's opinion is difficult according to Beis Shammai, who said that it should all be burned inside, aside from that which became Tamei from an Av haTumah outside. What is the difference in an Av haTumah whether inside or outside - are they not both of Torah origin?

בגין דר"ע אמר מקום טומאתו שם תהא שריפתו

(l)

Answer: It is because R. Akiva said that it should be burned in the place that it became Tamei.

ואפי' על דבית הילל לא מקשייא דב"ה אמר הכל ישרף בחוץ חוץ משנטמא בולד הטומאה בפנים

(m)

Question: Is it not difficult according to Beis Hillel, who said that all is burned outside, aside from that which became Tamei from a Vlad haTumah inside...

מה בין ולד הטומאה בין בפנים בין בחוץ זה וזה לא מדבריהם הוא

1.

(Conclusion of question): What is the difference in a Vlad haTumah whether it is inside or outside - both are not of Torah origin?

בגין דר"ש אמר מאכלו ומשקו של מצורע משתלחים חוץ לשלש מחנות

(n)

Answer: Since R. Shimon said that the food and drink of a Metzorah are sent out of the three camps. (Since we are careful not to allow even the Metzorah's food in, we also prohibit even Rabbinically Tamei meat from being brought in.)

2)

PLACING THE LIMBS OF SACRIFICES (Yerushalmi Perek 8 Halachah 4 Daf 33a)

משנה איברי התמיד ניתנין מחצי כבש ולמטה (במזרח) במערב

(a)

(Mishnah): The limbs of the Tamid are placed on the lower half of the ramp (of the Mizbeach) on the western side (which is closer to the Heichal).

של מוספין ניתנין מחצי כבש ולמטה (במערב) במזרח

(b)

Those of the Musaf are placed on the lower half of the ramp on the eastern side.

של ראשי חדשים ניתנין על כרכוב המזבח (למטה) מלמעלן

(c)

Those of Musaf of Rosh Chodesh are placed on the Karkov (ledge) of the Mizbeach, above them.

השקלים והביכורים אינן נוהגין אלא בפני הבית

(d)

The bringing of Shekalim and Bikurim are only done when there is a Beis haMikdash.

אבל מעשר דגן ומעשר בהמה ובכורות נוהגין בין בפני הבית ובין שלא בפני הבית המקדיש

(e)

But the Maaser of grain and animals and the law of firstborns apply with or without a Beis haMikdash.

שקלים וביכורים הרי זה קודש

(f)

If a person consecrates Shekalim or Bikurim (nowadays), it is Kodesh.

ר"ש אומר האומר ביכורים קודש אינן קודש

(g)

(R. Shimon): If a person says that the Bikurim are Kodesh, they are not Kodesh.

גמרא איזהו כרכוב המזבח

(h)

(Gemara) Question: Which Karkov (ledge, of the two that were on the Mizbeach) did the Mishnah refer to?

אמה בין קרן לקרן מקום הילוך רגלי כהנים

(i)

Answer: The Amah width from horn to horn where the Kohanim walked.

מוספי שבת מוספי ר"ח מי קודם

(j)

Question: If there are limbs of the Musaf offering of Shabbos and limbs of the Musaf offering of Rosh Chodesh, which are brought first on the Mizbeach?

ר' ירמיה סבר מימר מוספי שבת ומוספי ר"ח מוספי ר"ח קודמין

(k)

Answer (R. Yirmiyah): The Rosh Chodesh limbs are first.

חייליה דר' ירמיה מן הדא שירו של שבת ושירו של ר"ח שירו של ר"ח קודם

(l)

Proof for R. Yirmiyah (Beraisa): When the song (of the Leviim) of Shabbos and the song of Rosh Chodesh coincide, the song of Rosh Chodesh is first.

א"ר יוסה שנייה היא תמן דאמר ר' חייא בשם רבי יוחנן כדי לפרסמו ולהודיע שהוא ר"ח

(m)

(R. Yosa): It is different there, as R. Chiya cited from R. Yochanan that it is in order to publicize that it is Rosh Chodesh.

כיצד היה עושה שוחט מוספי שבת ואומר עליהן שירו של ר"ח ברם הכא מוספי שבת ומוספי ר"ח מוספי שבת קודמין על שם כל התדיר מחבירו קודם את חבירו:

(n)

How does he do it? He slaughters the Shabbos Musaf offering and says upon it the song of Rosh Chodesh. But here, when there are both the Musaf of Shabbos and of Rosh Chodesh, the Musaf of Shabbos comes first, as it is more frequently brought.

3)

SHEKALIM AND BIKURIM (Yerushalmi Perek 8 Halachah 4 Daf 33a)

שקלים וביכורים וכו':

(a)

The Mishnah taught that if a person consecrates Shekalim or Bikurim (nowadays), it is Kodesh. R. Shimon said that if a person says that the Bikurim are Kodesh, they are not Kodesh.

הא שקלים קדשו

(b)

From R. Shimon's words we see that if a person says that Shekalim are Kodesh, they are Kodesh.

רבי שמעון בן יהודה משום רבי שמעון בין אלו ובין אלו לא קדשו

(c)

(R. Shimon ben Yehuda citing R. Shimon): Neither are Kodesh.

תני גר בזמן הזה צריך להביא קינו ריבעת כסף

(d)

(Beraisa): A convert nowadays (when there is no Temple) must consecrate a quarter of a silver Dinar for his nest offering.

אר"ש ביטלה ר' יוחנן בן זכאי מפני התקלה

(e)

(R. Shimon): R. Yochanan ben Zakai annulled the requirement because of the potential destruction involved (that he might use the money for his own personal benefit and transgress the prohibition of Meilah).

מהו מפני התקלה

(f)

Question: What is the meaning of potential destruction?

כהדא דתני אין מקדישין ולא מעריכין ולא מחרימין ולא מגביהין תרומות ומעשרות בזמן הזה ואם הקדיש או העריך או החרים או הגביה הכסות תשרף הבהמה תיעקר כיצד נועל בפניה הדלת והיא מתה מאיליה והמעות ילכו לים המלח:

(g)

Answer: It is like the Beraisa - One may not consecrate, make an Erchin vow, make a Cherem or separate Terumos and Maaseros nowadays. If one did, if it is clothing, it should be burned, if it is an animal, it must be eradicated. How is this done? The door is locked behind it and it dies by itself. If it is money, it should be thrown into the Dead Sea.

עבר והקדיש

(h)

Question: What is the law if nowadays, a convert did consecrate it?

מן מה דאמר ר"ש ביטלה ר' יוחנן בן זכאי מפני התקלה הדא אמרה עבר והקדיש קדשו

(i)

Answer: From that which R. Shimon said that R. Yochanan ben Zakai annulled it because of the potential destruction involved, it shows that if a convert did consecrate it, it worked.

22b----------------------------------------22b

רבי יודה ענתודרייא בעי קומי רבי יוסי הכא את אמר קדשו והכא את אמר לא קדשו

(j)

Question (R. Yuda Antudraya to R. Yosi): Here you said that it consecrates and there you said that it does not consecrate? (We just said from R. Shimon that if the convert consecrates, it takes effect. But earlier, R. Shimon ben Yehuda cited R. Shimon as saying that one is not able to consecrate Shekalim nowadays.)

א"ל תמן לכך אין מקדישין לכתחילה לפי שמצוה להקריב מתרומה חדשה והיאך ה"ל ישנה והכא מאי אית לך למימר האי ישנה היא לגבי הקדשות אחרים וקינו של גר אינו צריך חדשה ואם הקדיש קדוש

(k)

Answer (R. Yosi to R. Yuda): There, concerning Shekalim, if one would consecrate and the Temple would later be rebuilt, they would use new Shekalim (of that year) for the sacrifices and the Shekel that this person consecrated would be from the old Shekalim. But here, concerning the convert's consecration, what would you say? The birds that it buys do not need to come from a new collection, so if he consecrates it, it is valid.

ויניחנה עד שיבנה בית המקדש

(l)

Question: Why not leave the Shekel until the Temple will be built (and if it is this year, it will be able to be used)?

שמא יבנה הבית כבראשונה ותתרם תרומת הלישכה מן החדשה בזמנה באחד בניסן והכא מאי אית לך

(m)

Answer: Perhaps it will be built as the Mishkan originally was (in the month of Nisan), which will mean that the Shekel he consecrated was from the previous year (as the new year begins in Nisan). But for the convert's consecration, how it that relevant?

רב המנונא ורב אדא בר אהבה בשם רב הלכה כר"ש (רב אדא ורב המנונא רב אדא בר אחוה בשם רב הלכה כר"ש

(n)

(Rav Hamnuna and Rav Ada bar Ahavah citing Rav): The Halachah is like R. Shimon (in the Mishnah, that Bikurim cannot be consecrated, but consecrating Shekalim would take effect.)

HADRAN ALACH PEREK KOL HAROKIN U'SELIKA LAH MASECHES SHEKALIM