PAST CYCLE DEDICATION:


 
SHEKALIM 10 (24 Cheshvan) - dedicated by Dr. Moshe and Rivkie Snow in memory of Rivkie's father, the Manostrishtcher Rebbe, Hagaon Rav Yitzchak Yoel ben Harav Gedaliah Aharon Rabinowitz Ztz"l, Rav of Kehilas Nachalas Yehoshua in Canarsie, NY. A personification of the Torah scholar of old, the Ukranian-born Rebbe lived most of his life in the United States where his warm ways changed many lives.

PEREK HATERUMAH
1)

MISHNAH 1: HOW THE TERUMAH FUNDS WERE ALLOCATED (Yerushalmi Perek 4 Halachah 1 Daf 14b)

משנה התרומה מה היו עושין בה לוקחין בה תמידין ומוספין ונסכיהם העומר ושתי לחם ולחם הפנים וכל קרבנות הציבור

(a)

(Mishnah): How were the Terumah funds allocated? They bought with them Tamid and Musaf offerings and their libations; the Omer (brought on second day Pesach), the two breads (brought on Shavuos), the Lechem haPanim (showbreads) and all public Korbanos.

שומרי ספיחין בשביעית נוטלין שכרן מתרומת הלשכה

(b)

The watchmen who guarded the Sefichin (produce that grew naturally in Sheviis) during Sheviis took their payment from the Terumah funds.

רבי יוסי אומר אף הרוצה מתנדב שומר חנם

(c)

(R. Yosi): A person may volunteer his services as a watchman.

אמרו לו אף אתה אומר שאין באין אלא משל ציבור

(d)

(Chachamim to R. Yosi): You also agree that they come from the public funds.

גמרא מה ראה זמן עצי כהנים והעם להימנות

(e)

(Gemara - Tosefta in Maseches Taanis) Question: Why did they see fit (in the Mishnah in the 3rd Perek of Maseches Taanis) to count the times of (the donation of) wood of the Kohanim and the people (to be used for the woodpile of the Mizbeach in the Temple)?

אלא בשעה שעלו ישראל מן הגולה ולא מצאו עצים בלשכה ועמדו אלו ונתנדבו עצים משל עצמן ומכרום לצבור וקרבו מהן קרבנות ציבור

1.

Answer: When Yisrael returned from the exile in Bavel and did not find wood in the chamber, these families (listed in the Mishnah in Taanis) arose and donated their own wood and transferred it to the public and they were used for the public Korbanos.

והתנו עמהן נביאים שביניהן שאפי' לשכה מליאה עצים ועמדו אלו ונתנדבו עצים משל עצמן שלא יהא קרבן מתקרב אלא משלהן תחילה

2.

The Neviim among them stipulated that even if the chamber is full of wood and these families donate their own additional wood, the Korbanos are first brought using their wood.

אמר רבי אחא דרבי יוסה היא דרבי יוסה אומר אף הרוצה מתנדב ש"ח

(f)

(R. Acha): That Tosefta follows the opinion of R. Yosi, who says (in our Mishnah) that a person may volunteer his services as a watchman. (Similarly, in the Tosefta, individuals were able to donate their personal property for communal use.)

ר' יוסי (אסי) בשם רבי אילא דברי הכל היא

(g)

(R. Yosi citing R. Ila): The Tosefta follows all opinions.

מה פליגין בגופו של קרבן אבל במכשירי קרבן כל עמא מודיי שהוא משתנה קרבן יחיד לקרבן ציבור

1.

Over which case do they disagree? Over the Korban itself, but as for preparations of a Korban (such as the firewood), all agree that a private offering can become a public offering.

תני אשה שעשתה כתונת לבנה (צריכה למסור לציבור) כשירה ובלבד שתמסרנה לציבור

(h)

(Beraisa): A woman who made a tunic for her son (to use as one of the vestments that must be worn by the Kohanim during the Temple service), it is Kasher, as long as she transfers it for communal use.

א"ר אחא דרבי יוסי היא דרבי יוסי אומר אף הרוצה מתנדב ש"ח

(i)

(R. Acha): That Beraisa is the opinion of R. Yosi, who says, "A person may volunteer his services as a watchman."

רבי יוסי (אסי) בשם ר' אילא דברי הכל היא

(j)

(R. Yosi citing R. Ila): The Beraisa follows all opinions.

מה פליגין בגופו של קרבן אבל במכשירי קרבן כל עמא מודיי שהוא משתנה קרבן יחיד לקרבן ציבור

1.

So over which case do they disagree? Over the Korban itself, but as for preparations of a Korban, all agree that a private offering can become a public offering.

מתני' פליגא על רבי יוסי אותן הימים נוהגין בשעת קרבן ושלא בשעת קרבן

(k)

(Beraisa against the Amora R. Yosi): Those days (of celebration, upon which the families donated wood) are observed, whether or not a Korban is brought (meaning even when there is no Beis HaMikdash).

רבי יוסי אומר אינן נוהגין אלא בשעת קרבן בלבד

1.

(R. Yosi): They are only observed at a time when a Korban is brought (i.e. when there is a Beis HaMikdash).

ועוד מן הדא דתניא אמר רבי אליעזר בי רבי צדוק אנו היינו מבני סנאה בן בנימין וחל תשעה באב להיות בשבת ודחינו אותו למוצאי שבת והיינו מתענין ולא משלימין:

(l)

(Another Beraisa - R. Eliezer bei R. Tzadok): We are from the descendants of Sanah ben Binyamin (who had donated wood to the Temple on the 10th of Av). The 9th of Av once occurred on Shabbos and we pushed it off until Motzei Shabbos (which was the day of their celebration) and we fasted but did not complete the fast. (This shows that even after the destruction of the Beis HaMikdash, those days of celebration were observed.)

2)

BRINGING MEAL OFFERINGS FROM CHUTZ LA'ARETZ (Yerushalmi Perek 4 Halachah 1 Daf 15a)

העומר ושתי לחם ולחם הפנים וכל קרבנות הציבור: (מתניתא דר' ישמעאל דר' ישמעאל אמר אין העומר בא מן הסוריא)

(a)

The Mishnah taught: The Omer, the two breads, the Lechem haPanim and all public Korbanos (are bought from the Terumah funds).

תמן תנינן כל קרבנות היחיד והציבור באין מן הארץ ומן חוצה לארץ מן החדש ומן הישן חוץ מן העומר ושתי לחם שאין באין אלא מן החדש ומן הארץ

(b)

(Mishnah in Menachos): All private and public Menachos (meal offerings) may be brought from Eretz Yisrael or from Chutz La'Aretz and from new or from old grain, aside from the Omer and two breads, that may only be brought from the new grain and from Eretz Yisrael.

רב חונה בשם רבי ירמיה דרבי ישמעאל היא דרבי ישמעאל אומר אין העומר בא מן הסוריא

(c)

(Rav Chuna citing R. Yirmiyah): This Mishnah is according to R. Yishmael, who says that the Omer may not be brought from Suria (as it only has quasi-Eretz Yisrael status).

תמן תנינן עשר קדושות הן ארץ ישראל מקודשת מכל הארצות ומה היא קדושתה שמביאין ממנה העומר והביכורים ושתי לחם מה שאין מביאין כן מכל הארצות

(d)

(Mishnah in Maseches Keilim): There are ten levels of sanctity (dependent on location) - The Land of Israel is sanctified more than all the other lands. And what is its sanctity? That they bring from its produce the Omer, the Bikurim and the two breads, which they do not do from other lands.

ר' חייא (חונה) בשם רבי ירמיה דרבי ישמעאל היא דרבי ישמעאל אמר אין העומר בא מן הסוריא

(e)

(R. Chiya citing R. Yirmiyah): This follows the opinion of R. Yishmael, that the Omer offering cannot be brought from (the produce of) Suria.

תמן תנינן ר' ישמעאל אומר מה חריש רשות אף קציר רשות יצא קציר העומר שהוא מצוה

(f)

(Mishnah in Maseches Shevi'is - R. Yishmael): Just as (the prohibition of performing Melacha on Shabbos applies to) plowing (which) is optional, so too (it applies to) harvesting (which) is optional. This excludes harvesting for the Omer, which is a Mitzvah (and can therefore be performed even on Shabbos).

ר' ישמעאל כדעתיה דר' ישמעאל דאמר אין העומר בא מן הסוריא כדעתיה דאמר יצא קציר העומר שהוא מצוה

(g)

R. Yishmael said that one may not bring the Omer from Suria. This follows his opinion that one may even harvest the Omer on Shabbos, since it is a Mitzvah. (Both of these show the special importance of the Mitzvah.)

מאן תנא שומרי ספיחין בשביעית נוטלין שכרן מתרומת הלשכה

(h)

Question: Who is the Tana who holds that the watchmen who guarded the Sefichin during Sheviis took their payment from the Terumah funds?

ר' ישמעאל היא

(i)

Answer: It is R. Yishmael.

א"ר יוסה דברי הכל היא לא מצאו (בסוריא מביאין אותן ספיחין שבא"י)[ספיחין בארץ ישראל מביאין מסוריא]

(j)

(R. Yosi disagrees): It follows all opinions - if they do not find produce to use from the Sefichin of Eretz Yisrael, they bring from Suria. (Even the opinion that allows bringing the Omer from Suria and from Chutz LaAretz agrees that ideally it should be brought from Eretz Yisrael produce.)

ההן עומר מהו שיזרע בתחילה

(k)

Question: (If they did not find produce from Sefichin of Sheviis to use) may they plant produce (in Sheviis) for the Omer?

רב חייא בר אדא בעי קומי רבי מנא לא נמצא כקומץ על השיריים שאינן נאכלין

(l)

Question (R. Chiya bar Ada to R. Mana): It should anyway be prohibited, since after the handful of the meal offering is taken and burned on the Mizbeach, the remaining mixture must be permitted to the Kohanim. But here, since they cannot eat it as it was planted in Sheviis, the offering should be invalid?

אמר ליה נעשה כחמשה דברים שהן באין בטומאה ואין נאכלין בטומאה

(m)

Answer (R. Mana to R. Chiya bar Ada): It becomes like the five things (listed in the Mishnah in Maseches Pesachim) that are brought in Tumah but are not eaten in Tumah.

3)

HOW THE WATCHMEN WERE PAID (Yerushalmi Perek 4 Halachah 1 Daf 15b)

כיצד הוא עושה

(a)

Question: How does the treasurer pay the watchmen?

נוטל מעות מן השולחני ונותן לקוצרין ולשומרין עד שלא יקרב העומר ומביא מעות מתרומת הלשכה ומחללין עליו

(b)

Answer: He takes funds from the moneychanger and gives it to the reapers and the guards before the Omer is offered. He then brings the funds from the withdrawal of the Lishkah and redeems them onto the Omer grains.

וטבות כן

(c)

Question: Is this correct? (How can months of a watchman's salary be redeemed onto a little barley?)

(ר' יוסי בשם) רבי אחא בשם רבי בא כל מה שיתן הן הן דמיו משעה הראשונה

(d)

Answer (R. Acha citing R. Ba): We view the barley as representative of the entire salary. (Note: This follows the understanding of the Tiklin Chadtin. Others give alternative explanations.)

תנא אף בפתחי אבנים כן

(e)

(Beraisa): This is also the case for the stonecutters.

כיצד הוא עושה נוטל מעות משולחני ונותן לחוצבין ולסתתין עד שלא תינתן על גבי הדימוס ומשניתן על הדימוס מביא מעות מתרומת הלשכה ומחללין עליה

1.

How does he do it? He takes funds from the moneychanger and gives it to the cutters and the chiselers before the stones are placed on the row. But after the stones were already placed on the row, he brings funds from the withdrawal of the Lishkah and redeems them upon the stones.

וטבת כן

(f)

Question: Is this correct?

ר' יוסי (בשם רבי אחא) בי רבי בון בשם שמואל כל מה שיתן הן הן דמיה משעה הראשונה

(g)

Answer (R. Yosi bei R. Bun citing Shmuel): We view the stones as representative of the entire salary.

10b----------------------------------------10b

4)

MISHNAH 2: OTHER USES OF THE LISHKAH FUNDS (Yerushalmi Perek 4 Halachah 2 Daf 16a)

משנה פרה ושעיר המשתלח ולשון של זהורית באין מתרומת הלשכה

(a)

(Mishnah): The funds from the Terumas haLishkah were also used for - the Parah Adumah, the scapegoat and the crimson thread (burned with the Parah Adumah).

כבש פרה וכבש שעיר המשתלח ולשון שבין קרניו ואמת המים וחומת העיר ומגדלותיה וכל צרכי העיר באין משירי הלשכה

(b)

The remainder of the Lishkah (i.e. the funds left in the Lishkah after the boxes were withdrawn) was used for - the ramp of the Parah Adumah, the ramp for the scapegoat, the crimson thread that was between its horns, the stream of water (that ran through the Temple Courtyard), the walls and towers of the city (of Yerushalayim) and all of the needs of the city.

אבא שאול אומר כבש פרה כהנים גדולים עושין משל עצמן

(c)

(Abba Shaul): The Kohanim Gedolim would pay for the ramp of the Parah with their own money.

מותר שירי לשכה מה היו עושין בהן לוקחין בהן יינות שמנים וסלתות והשכר להקדש דברי רבי ישמעאל

(d)

(R. Yishmael): The remnants of the remainder of the Lishkah was used to buy wines, oils and fine flours and the profit would go to the Temple.

רבי עקיבה אומר אין משתכרין בשל הקדש אף לא משל עניים

(e)

(R. Akiva): One does not do business with funds of Hekdesh, or of the poor.

מותר התרומה מה היו עושין בה רקועי זהב ציפוי לבית קודש הקדשים

(f)

What did they do with the excess Terumah (i.e. the funds left in the baskets from the previous year that were not used for public sacrifices)? They made golden plates for the walls of the Kodesh haKodoshim (the Holy of Holies).

רבי ישמעאל אומר מותר הפירות קיץ המזבח

(g)

(R. Yishmael): The excess fruits (the Gemara will discuss this term) are used for Kayitz haMizbeach. (This refers to public sacrifices that were brought on the Mizbeach at times when no other sacrifices were being brought. This ensured that the Mizbeach was constantly active.)

מותר תרומה לכלי שרת

1.

Excess Terumah funds are used for Kli Shareis (vessels used in the Temple service).

רבי עקיבה אומר מותר תרומה לקיץ המזבח מותר נסכים לכלי שרת

(h)

(R. Akiva): Excess Terumah funds are used for Kayitz haMizbeach. Excess libations are used for Kli Shareis.

רבי חנינה סגן הכהנים אומר מותר נסכים קיץ המזבח מותר התרומה לכלי שרת זה וזה לא היו מודים בפירות

(i)

(R. Chanina S'gan haKohanim): Excess libations are used for Kayitz haMizbeach. Excess Terumah is used for Kli Shareis. Neither (R. Akiva nor R. Chanina) agreed (with R. Yishmael) about the law of fruits.

גמרא כבש פרה כו'. ר' ישמעאל בר נחמן בשם רבי יונתן (נתן) ג' לשונות הן של שעיר בסלע של מצורע בשקל של פרה בשתי סלעים

(j)

(Gemara - R. Yishmael bar Nachman citing R. Yonasan): There are three cases of tongues - the tongue for the scapegoat weighs a Sela, for the Metzora weighs a Shekel and for the Parah weighs two Sela.

רבי חוניה דברת חוורין רבי בא בר זבדא בשם רבי שמעון בן חלפתא של פרה בשתי סלעים ומחצה

(k)

(R. Chunya of Beras Chavran citing R. Ba bar Zavda citing R. Shimon ben Chalafta): The tongue for the Parah weighs two and half Sela.

ואית דמפקין לישנא בעשרה זוז (מותר שירי לשכה כו')

1.

Some express that as ten Zuz.

5)

OTHER TASKS PAID FROM THE TERUMAH (Yerushalmi Perek 4 Halachah 2 Daf 16b)

ר' יהודא בשם ר' שמואל תלמידי חכמים המלמדין את הכהנים הלכות שחיטה הלכות קבלה הלכות זריקה נוטלין שכרן מתרומת הלשכה

(a)

(R. Yehuda citing R. Shmuel): Torah scholars who teach the Kohanim the laws of Shechitah, of receiving the blood and of throwing the blood; take their payment from the Terumas haLishkah.

רבי יצחק בר רדיפה בשם רבי אימי מבקרי מומי קדשים נוטלין שכרן מתרומת הלשכה

(b)

(R. Yitzchak bar Redifah citing R. Imi): Those who check offerings for blemishes take their payment from the Terumas haLishkah.

רבי אחא ר' תנחום בר חייה בשם ר' שמלאי מגיהי ספר העזרה (ס"א ספר עזרא) נוטלין שכרן מתרומת הלשכה

(c)

(R. Acha citing R. Tanchum bar Chiyah citing R. Simlai): Those who check the Sefer Torah in the Temple Courtyard take their payment from the Terumas haLishkah.

גידל בר בנימין בשם ר' אסי שני דייני גזילות נוטלין שכרן מתרומת הלשכה

(d)

(Gidel bar Binyamin citing R. Asi): The two judges of cases of robbery take their payment from the Terumas haLishkah.

שמואל אמר נשים האורגות בפרוכת נוטלין שכרן מתרומת הלשכה

(e)

(Shmuel): The women who weave the curtains take their payment from the Terumas haLishkah.

רב חונה אמר מתרומת בדק הבית

(f)

(Rav Chuna disagrees): They take from Terumas Bedek haBayis (donations towards the upkeep of the Temple).

מה פליג

(g)

Question: Over what do they disagree?

שמואל עבד ליה כקרבן רב חונה עבד ליה כבניין

(h)

Answer: Shmuel considers it like a sacrifice; Rav Chunah considers it like the building itself.

אמר רבי חזקיה תנא ר' יהודה [גרוגרות](גדגדות) הקטרת וכל קרבנות הציבור באין מתרומת הלשכה

(i)

(R. Chizkiyah citing R. Yehuda ben Grogros): The Ketores and all of the communal sacrifices are brought from the Terumas haLishkah.

מזבח הזהב וכל כלי שרת באין ממותר נסכים

(j)

The Golden Mizbeach and all of the Service Vessels (Klei Shareis) are brought from the surplus for libations.

מזבח העולה וההיכל והעזרות באין משירי הלשכה

(k)

The Mizbeach of the Olah sacrifice, the Heichal (Sanctuary) and the Temple courtyards come from the remainder of the Lishkah.

חוץ לעזרות באין מלשכת בדק הבית

(l)

Outside of the courtyards comes from the funds for the upkeep of the Temple (Lishkas Bedek haBayis).

והא תני אבני המזבח ההיכל והעזרות מועלין בהן וכי יש מעילה בשיריים

(m)

Question (Beraisa): The stones of the Mizbeach, the Heichal and the Courtyards - one transgresses Meilah with them. But is there Meilah with the remainders of the Lishkah?

אלא כר"מ דר' מאיר אמר מועלין בשיריים

(n)

Answer: That Beraisa follows R. Meir who says that one transgresses Meilah with the remainders.

א"ר חייא (חיננא) כלום אמר ר"מ אלא בתוך שנתו והכא חוץ לשנתו אנן קיימין

(o)

Question (R. Chiya): Was R. Meir not speaking only about during its year? Here we are referring to after its first year! (This question remains unanswered.)

א"ר חזקיה תנא רבי יהודה נדנניות {גרוגרות} השלחן והמנורה והמזבחות והפרוכת מעכבים את הקרבנות דברי ר"מ

(p)

(R. Chizkiyah citing R. Yehuda ben Grogros): R. Meir says that the Table, the Menorah, the Mizbechos and the Curtain are critical for the sacrifices (to be valid).

וחכ"א אין לך מעכב את הקרבן אלא הכיור והכן בלבד

1.

(Chachamim): Only the Wash basin and its stand are critical (for sacrifices to be valid).

ולא כן א"ר אליעזר ור' יוסי בן חנינה תריהון אמרין כל הן דכתיב נכח מעכב צלע אינו מעכב

(q)

Question: Did R. Eliezer and R. Yosi ben Chanina not say that any item about which the word 'Nochach - opposite' is used is critical and about which the word 'Tzelah - the side' is used is not critical?

ואמר רבי שמואל בר נחמן בשם רבי יונתן ואפילו צלע מעכב

1.

(R. Shmuel bar Nachman citing R. Yonasan): Even 'Tzelah - the side' is critical.

ואמר ר' אילא בשם ר' שמואל בר נחמן ואפי' שימה מעכב

2.

(R. Ila citing R. Shmuel): Even 'Simah - placing' is critical.

א"ר חנינא כאן בעבודות שבפנים כאן בעבודות שבחוץ

(r)

Answer (R. Chanina): Here ('opposite', 'the side' and 'placing'), refer to services inside the Heichal; here (where only the wash basin and its base are critical), refers to services outside the Heichal.