1)

THE LAW OF AN ANDROGINUS (Yerushalmi Perek 19 Halachah 3 Daf 88a)

ספק ואנדרוגינס אין מחללין עליהן את השבת ר' יהודה מתיר באנדרוגינס.

(a)

(Mishnah): We are not Mechalel Shabbos for a Safek or Androginus. R. Yehudah permits for an Androginus.

תמן תנינן הכל חייבין בראייה חוץ מחרש שוטה וקטן טומטום ואנדרוגינס.

(b)

(Mishnah): All [males] are obligated in Re'iyah (entering the Mikdash each festival and bringing an Olah), except for a Cheresh, lunatic, child, Tumtum and Androginus.

מה אמר בה רבי יודה

(c)

Question: What does R. Yudah say about an Androginus [regarding Re'iyah]?

נישמעינה מן הדא ר' יוחנן בן דהבאי אמר משום רבי יהודה אף הסומא. ולית בר נש אמר אף אלא מכלל דו מודי על קדמיתא.

(d)

Answer: We learn from the following. R. Yochanan ben Dehavai says in the name of R. Yehudah, even a blind person [is exempt from Re'iyah]. One says "even'' only if he agrees to what was said before!

מחלפה שיטת רבי יהודה תמן הוא אמר פרט וכה הוא אומר לרבות.

(e)

Contradiction: R. Yehudah contradicts himself! There (Re'iyah) he says [that "Kol Zechurcha''] excludes [Androginus], and here (Milah) he says [that "Kol Zachar''] includes [Androginus]!

רבי יהודה ורבנן מקרא אחד דרשו. (רבי יהודה דרש זכר. ורבנן) [צ''ל ורבנן - הגר''ח קניבסקי שליט''א] דרשו [בראשית יז יד] ערל. מה ת''ל זכר עד שיהא כולו זכר.

(f)

Answer: R. Yehudah and Rabanan expounded the same verse. Rabanan expound "Arel'' [to exclude a woman, to whom Orlah does not apply]. Why does it say "Zachar''? This requires that he is a total male;

ורבי יהודה דרש זכר. מה ת''ל ערל אפילו מקצתו ערל. ברם הכא כל זכורך פרט לאנדרוגינס:

1.

R. Yehudah expounds "Zachar'' [to exclude a woman]. Why does it say "Arel''? This teaches even a partial Arel (i.e. he is not a full male). However, here (Re'iyah, it says only) "Kol Zechurcha'' [to require a total male, and] exclude an Androginus.