1)

TOSFOS DH V'NISHMASO OLAH

תוספות ד"ה ונשמתו עולה

(SUMMARY: Tosfos notes that a soul of a deceased Tzadik can come down to this world if it wishes to do so.)

אף על פי כן כשהיא רוצה היא יורדת

(a)

Observation: Even so, when it wants to it can come down to this world.

כי ההיא דלעיל דרבי אחי בר יאשיה וכההיא מעשה דר' בנאה דחזקת הבתים (ב"ב דף נח. ושם) דהוה מציין מערתא כי מטא למערתא דאברהם אבינו אשכחיה לאליעזר עבד אברהם דקאי אבבא אמר ליה מאי קא עביד אברהם כו' אמר ליה ניעול וניתי כו' אף על פי שנשמתו היתה גנוזה מתחת כסא הכבוד

(b)

Proof: This was the case regarding Rebbi Acha bar Yoshiya, as stated earlier in the Gemara. It is also like the incident involving Rebbi Banah in Bava Basra (58a) where he was marking burial caves. When he got to the cave of Avraham Avinu, Rebbi Banah found Eliezer the servant of Avraham at the mouth of the cave. Rebbi Banah asked, "What is Avraham doing etc.?" He said, "Let us go and see etc." (This is not our text in that Gemara.) This was despite the fact that Eliezer's soul was already stored underneath the Kisei ha'Kavod.

2)

TOSFOS DH MI SHE'HICHSHICH

תוספות ד"ה מי שהחשיך

(SUMMARY: Tosfos explains why one may give his wallet to a minor on Shabbos when stuck on the road.)

אף על גב דאמר לעיל בפרק כל כתבי (דף קכא.) גבי קטן שבא לכבות דקטן העושה לדעת אביו אסור

(a)

Implied Question: This is despite the fact that the Gemara says earlier (121a) regarding a minor who wants to put out a fire that if a minor is doing so because his father would like him to do so, it is forbidden. (Why does our Gemara permit telling a minor to violate Shabbos?)

מיהו הכא לא מיירי כגון דעביד הקטן עקירה והנחה אלא כדאמרינן לקמן גבי חמור כשהיא מהלכת מניחו עליה וכשהיא עומדת נוטל הימנה

(b)

Answer: The case here is where the minor is not doing both an Akirah and a Hanachah. Rather, it is as we say later regarding a donkey that when it is going he puts it on the donkey and when it rests he takes it from it. (One gives it to the minor in the same manner.)

153b----------------------------------------153b

3)

TOSFOS DH KI TI'BAI LACH

תוספות ד"ה כי תבעי לך

(SUMMARY: Tosfos notes that there seems to be a contradiction regarding whether we follow the Rabbanan or Rebbi Elazar.)

הכא משמע דהלכה כרבנן ובמסכת יבמות פרק חרש (דף קיג.) משמע דהלכה כר"א דסבירא ליה לרב חייא בר אשי (ומר) שמואל כוותיה

(a)

Observation: Our Gemara implies that the law follows the Rabbanan. However, in Yevamos (113a) the Gemara implies that the law follows Rebbi Elazar, as Rav Chiya bar Ashi makes a statement in the name of Shmuel that is according to Rebbi Elazar's opinion.

4)

TOSFOS DH D'CHERESH

תוספות ד"ה דחרש

(SUMMARY: Tosfos asks a question from our Gemara on a previous statement made by our Gemara.)

תימה א"כ לעיל נמי אמאי קאמר שוטה וקטן לשוטה הא אמרינן אתא לאיחלופי בגדול פקח

(a)

Question: This is difficult. If so, why did the Gemara earlier say that if it is a choice between giving the wallet to an insane person or a child, we give it to the insane person? We say here that one may come to mix him up with an adult who is sane!

5)

TOSFOS DH BO BA'YOM

תוספות ד"ה בו ביום

(SUMMARY: Rashi and Tosfos argue whether Rebbi Yehoshua is praising or being critical of the eighteen decrees.)

ה"נ כשגזרו י"ח דבר היתה חסרה גזירה זו של נותן כיסו לנכרי עד שגזרו עליה ומלאו הסאה לגמרי כמו שנתנו חרדל לתוכה

(a)

Explanation #1: Similarly, when they decreed the eighteen decrees, the decree regarding giving a wallet to a Nochri did not exist. They made this decree and thereby filled the measure of a Sa'ah completely, as if they put mustard in it.

ר' יהושע אומר בו ביום מחקו סאה כו' נותן לתוכה אגוזים ורמונים והיא מקיאה כמו כן קודם שגזרו על נתינת כיס לנכרי היו מותרין להוליכו פחות פחות מד' אמות מתוך כך אתי לאיתויי ד' אמות כעריבה שהיתה מקיאה עד שהסירו האגוזים והרמונים ואחר שהסירו האגוזים והרמונים שוב לא הקיאה יותר

1.

Explanation #1 (cont.): Rebbi Yehoshua says that on that day they erased part of the measure of the Sa'ah itself. It is like putting nuts and pomegranates into a barrel of honey, causing the barrel to overflow. Similarly, before the decree regarding giving a wallet to a Nochri, they were allowed to carry it less than four cubits at a time. However, due to this leniency they would come to carry four cubits at a time. This is similar to a barrel that would spill over until the nuts and pomegranates were taken out. After they were taken out, the barrel would not overflow.

כך כשגזרו ליתן כיסו לנכרי אסרו נמי להוליך פחות פחות מד' אמות והשתא ר"א ורבי יהושע שניהם לשבח

2.

Explanation #1 (cont.): Similarly, when they made a decree to give a wallet to a Nochri, they also decreed that one cannot carry less than four cubits at a time. This understanding of Rebbi Yehoshua shows that both Rebbi Eliezer and Rebbi Yehoshua are praising the eighteen decrees.

ולא כפירוש הקונטרס דפירש דרבי יהושע דאמר שלא עשו היטב שהרבו לגזור יותר מדאי

(b)

Explanation #2: This is unlike Rashi's explanation that Rebbi Yehoshua is saying that the eighteen decrees were not a good thing, as the decrees were too strict.

דלא משמע הכי בירושלמי בפ"ק דמכילתין דאמר התם אמר ליה ר"א אלו היתה חסרה ומלאה יאות חבית שהיא מלאה אגוזים כל מה שאתה נותן לתוכה שומשמין היא מחזקת א"ל ר' יהושע אלו היתה מליאה וחסרוה יאות חבית שהיא מלאה שמן כל מה שאתה נותן לתוכה מים היא מפזרת השמן, מ"ר,

(c)

Question: The Yerushalmi in the first chapter (of Shabbos) implies otherwise. The Yerushalmi there says that Rebbi Eliezer says that if it was (partially) empty and it was then filled, it is good. If a person pours sesame into a barrel that is full of nuts, it will hold as much sesame as is poured into it (as there is space between the nuts to hold a lot of sesame). Rebbi Yehoshua told him that if it was full and space was made, it is good. If a barrel is full of oil, as much water as is put into it will clear away the oil (and it will make space for the water).

ואדרבה נ"ל שהירו' קשה לו דלא שייך למימר גבי מים כמו שמפר"י גבי נותן לתוכה אגוזים ורמונים

(d)

Question: On the contrary! It appears to me that the Yerushalmi is a question on the Ri, as it is not possible to say the same explanation regarding water as the Ri explains regarding nuts and pomegranates (there is space between the nuts, while there is not space in the oil to allow water).

6)

TOSFOS DH SOF SOF

תוספות ד"ה סוף סוף

(SUMMARY: Tosfos asks a question on our Gemara.)

תימה כדשרינן להוליכו פחות פחות מד' אמות תקשי ליה נמי הכי

(a)

Question: This is difficult. When we permit carrying less than four cubits at a time, this should also be asked!

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF